AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Hei! Har et vanskelig tema jeg vil snakke med ei venninne om. Jeg har unngått dette temaet i all tid og nå har jeg sagt til psykologen min at jeg skulle bare hoppe i det. Nå reiser hun bort i morgen, og jeg har enda ikke snakket om det. Hun blir borte i 3 uker. Siden dette er et problem jeg stadig møter holder jeg tema diffust, men la oss si at det handler om økonomi i akkurat denne saken. Synes det er så unaturlig å gli inn i det. Psykologen mente jeg skulle avtale en tid slik at det ikke kom brått på for henne, men det og virker kjemperart. «Eh du, kan vi sette oss sammen i kveld/i morgen for å snakke litt om økonomi. Si klokken 9?».. Er det noe folk gjør? Vi bor sammen, og kommer til å snakkes på telefon, men den typen ting tar man helst face to face. Eller Ansikt til ansikt. Vis a vis. Har time hos psykologen på onsdag og da skulle jeg snakke om hvordan det gikk siden jeg forventer å overanalysere hele samtalen slik jeg alltid gjør.. føler litt at jeg nesten må ta den samtalen i dag.. har liksom hatt to uker på meg, men likevel ikke fått det til... ugh. Anonymkode: 94f3a...d53
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #2 Skrevet 7. april 2019 Umulig å svare på da vi ikke vet om det er din egen eller venninnens økonomi det skal snakkes om. Anonymkode: dc499...9bf
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #3 Skrevet 7. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å svare på da vi ikke vet om det er din egen eller venninnens økonomi det skal snakkes om. Anonymkode: dc499...9bf Det handler egentlig ikke om økonomi, men det er et tema flere synes er sårt, så jeg tenkte at flere kunne forstå. For eksemplets skyld kan vi si at jeg ønsker å planlegge når vi handler inn mat og hun impulshandler litt nå og da når hun går forbi butikken og tar ting som det kommer, jeg føler økonomien blir veldig skjevt fordelt, men hun tjener det dobbelte enn jeg gjør og ser antakeligvis ikke problemet med å kjøpe inn 5 agurker en uke siden det er jeg som kaster de 4 som ikke blir spist når de får skjegg og bare er nastye (super ekle). Vi deler kjøkken og bad. Spiser frokost og middag sammen og spiser snacks og ser på TV så vi deler utgiftene på dette området. (Den egentlige situasjonen med henne er veldig intern og jeg ønsker ikke gå inn på den. Har andre situasjoner med andre folk.. moren min, kjæresten, broren min.. dette er som nevnt et problem jeg har generelt med at jeg er veldig konfliktsky) TS Anonymkode: 94f3a...d53
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #4 Skrevet 7. april 2019 Er bare å si det som det er...litt tungt og blir hjertebank i starten når man er ærlig og spør/snakker, men gud for en lettelse du vil kjenne om noen dager til når det er ute av hodet og satt frem i lyset...ikke vent, si det idag allerede...vanskelige ting må en kunne snakke om, og er venninen din ok, så vil dere vel diskutere og greier, men ikke bli uvenner ... Anonymkode: 3134a...278
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #5 Skrevet 7. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler egentlig ikke om økonomi, men det er et tema flere synes er sårt, så jeg tenkte at flere kunne forstå. For eksemplets skyld kan vi si at jeg ønsker å planlegge når vi handler inn mat og hun impulshandler litt nå og da når hun går forbi butikken og tar ting som det kommer, jeg føler økonomien blir veldig skjevt fordelt, men hun tjener det dobbelte enn jeg gjør og ser antakeligvis ikke problemet med å kjøpe inn 5 agurker en uke siden det er jeg som kaster de 4 som ikke blir spist når de får skjegg og bare er nastye (super ekle). Vi deler kjøkken og bad. Spiser frokost og middag sammen og spiser snacks og ser på TV så vi deler utgiftene på dette området. (Den egentlige situasjonen med henne er veldig intern og jeg ønsker ikke gå inn på den. Har andre situasjoner med andre folk.. moren min, kjæresten, broren min.. dette er som nevnt et problem jeg har generelt med at jeg er veldig konfliktsky) TS Anonymkode: 94f3a...d53 Umulig å svare på da vi ikke vet om dette er et hinsides tema eller et helt normalt tema. Anonymkode: dc499...9bf
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #6 Skrevet 7. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare å si det som det er...litt tungt og blir hjertebank i starten når man er ærlig og spør/snakker, men gud for en lettelse du vil kjenne om noen dager til når det er ute av hodet og satt frem i lyset...ikke vent, si det idag allerede...vanskelige ting må en kunne snakke om, og er venninen din ok, så vil dere vel diskutere og greier, men ikke bli uvenner ... Anonymkode: 3134a...278 Det er det som er litt problemet mitt. Har snakket med henne om andre ting, og da blir hun veldig fravikende. Hun svarer kort og jeg merker at hun ikke egentlig lytter. Og så tenker jeg at hun svarer bare det jeg vil høre, og jeg blir redd for at hun bare later som vi er venner for å utnytte bosituasjonen fordi vi er kanskje ikke så veldig gode venner selv om hun er min beste venn.. og eneste venn, så det er ikke greit om vi blir uvenner på grunn av dette. Det frustrerer meg at vi ikke kan snakke om ting uten at det blir uggent. Det som kanskje er verre når det kommer generelt er at jeg egentlig ikke hver hvor vanskelig temaet er hos den andre parten. Kanskje det ikke er vanskelig for henne selv? Moren min har sinne-problemer, og det er vanskelig å snakke åpent med henne. Ønsker å snakke med kjæresten om vi skal ha barn i fremtiden, og ønsker å snakke med broren min om ting (objekter) fra barndommen vi kan fordele, som i verste fall kan vekke traumatiske minner hos han. Vanskelige tema som potensielt kan strø salt i sår. Har flere temaer også. Kan ikke akkurat ringe typen å si «du, skal vi ha barn?». Da løper vel han til fjells og jeg ser han aldri igjen. Vi driver å ser etter hus vi kan bli gamle i og begge varierer med antal soverom vi trenger. Eller ringe broren min å si «husker du den bamsen du hadde når du var liten? Skal jeg kaste den? Den kommer fra den tiden du prøvde å ta selvmord» TS Anonymkode: 94f3a...d53
exictence Skrevet 7. april 2019 #7 Skrevet 7. april 2019 (endret) Jeg mener at alt kan sies på en respektfull og fin og ordentlig måte. F.eks det med impulskjøp fra hennes side, og planlegging fra din side: "Jeg opplever/ser at du ofte kjøper matvarer på impuls rett etter du kommer fra jobb. Det skjønner jeg godt at du gjør. På en måte har jeg også lyst til å gjøre det, sånn at det ikke bare er deg. Men min økonomi (eller at jeg føler for og skulle ønske) at vi begge kunne sette oss ned og planlegge hva vi skal handle inn. Kunne det være en ide? For da føler jeg at vi har mer oversikt over hvem som skal handle inn, og hva vi skal handle inn. Jeg føler at for min del kunne jeg ønske det. Hva tenker du om det? Er du enig?" F.eks det med sinne-problemer hos din mor: "Mamma, jeg opplever at du nå er sint for noe jeg har lyst til å snakke åpent om med deg. Du er min kjære mamma, og jeg har behov og lyst til å åpne meg for deg. Du behøver ikke å forstå det, eller reagere, men setter veldig pris på at du kan lytte til meg". "Jeg vil fortelle/ta opp at jeg .............. Dette føles vanskelig for meg. Du behøver ikke forstå, men så godt det er at jeg kan fortelle det" F.eks til kjæresten din om at du vil ha barn: "Petter, nå har vi vært sammen ........så lenge. Jeg er blitt så glad i deg. Vi har sett på hus sammen, og jeg føler meg trygg med deg. Min store drøm er å også kunne få barn med deg. Jeg vil gjerne prøve med en gang. (smil og se på ham)" F.eks med din bror: Jo, du kan ringe din bror og først spørre hvordan det går. "Bror/navnet, jeg skal snart flytte/ jeg holder på å rydde. Jeg har funnet en bamse, forklar hvilken/utseende. Siden det (egentlig) er din, vil du ha den? ............................... Evt: Nei, jeg vil ikke ha den. Det passer ikke å ha den noe sted. Beklager. Da må jeg kaste den, da jeg ikke orker å ha ting jeg ikke vil ha/bruker med meg" Endret 7. april 2019 av exictence 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 17 minutter siden, exictence skrev: Jeg mener at alt kan sies på en respektfull og fin og ordentlig måte. Ja, det går an. (Forkortet sitatet for ordens skyld) Takk for svar :). Har litt lett for å tenke veldig direkte, slik at jeg kan bare få det ut og ferdig med det fort som svint (i teorien.. men det fungerer jo ikke i praksis). Har også lett for å overkomplisere alt mulig sosialt. Noe å venne seg til hehe. Men jeg skal prøve med lignende metoder. Si det som det er, men med litt omtanke Anonymkode: 94f3a...d53
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #9 Skrevet 7. april 2019 Utnytt dette at hun skal reise bort. I kveld sier du det du har på hjertet og så avtaler dere å tenke over saken iløpet av ferien eller starte på ny frisk når hun kommer hjem igjen. Anonymkode: df656...898 2
exictence Skrevet 7. april 2019 #10 Skrevet 7. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si det som det er, men med litt omtanke Anonymkode: 94f3a...d53 Nettopp 👍 Veldig fint formulert av deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå