Gå til innhold

Alene hjemme: voff voff

Anbefalte innlegg

Gjest Betty Boop
Skrevet

Når hunden vår var liten, lå han i bur i stuen når han var alene hjemme (vi har begge 8-timers dager). Etterhvert når vi så at han om nettene klarte seg fint på kjøkkenet uten bur, prøvde vi å ha han på kjøkkenet på dagtid også. Etter et par dager fikk jeg telefon fra en nabo som sa at han sto og bjeffet hele dagen. Vi skjønte at det hadde vært litt brå overgang, og flyttet buret til kjøkkenet og lot han ligge i buret med burdøren igjen. Dette gikk fint. Etterhvert åpnet vi burdøren, slik at han igjen hadde tilgang til hele kjøkkenet, og dette så ut til å gå fint. Men i dag fikk jeg høre fra en annen nabo at hunden vår igjen står og bjeffer hele dagen (vi bor i blokk). Han har korte pauser fra bjeffingen, men kan stå i timevis og bjeffe og gråte. Jeg ble så fortvilet! Hva kan vi gjøre for å få han til å slutte? Jeg har ikke lyst til å ha han i bur hele dagen, men det er slitsomt både for hunden og naboene om han står og bjeffer hele dagen... Han bjeffer aldri når vi går, for vi avleder han med godbiter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Han har det jo best i buret, snuppa!

Skrevet

Hmm..Så det går an å ha de i bur så lenge? Hvor store bur bør det være da? Og gjelder det alle hunder eller bare små?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hunden kan da ikke ligge i bur i 8 timer??? Det syntes jeg hørtes fryktlig fælt ut. Jeg håper virkelig dere finner en annen løsning. Hva med å la foreldren deres passe den i noen timer eller få noen til å se til den i løpet av dagen??? jeg hadde ikke ville hatt en hund i bur i 8 timer. Det høres grusomt ut!!!

Skrevet

bikkja mi hadde også problemer med å være alene hjemme. Jeg også fikk råd om å ha henne i bur...men der steiler jeg! Jeg liker IKKE tanken på å la hunden min ligge i et lite bur i flere timer.....selv om det er der hunden føler seg trygg. Du skjønner, hunder blir utrygge hvis de får for stort område de føler de må passe på, mens eierne er borte. Jeg lagde derfor en egen plass til bikkja på et begrenset område i leiligheten.

Nå skulle jeg tro at et kjøkken er lite nok område.....men trenger ikke være det.

Jeg lot hunden min være i gangen......med drikke, leker, en genser som jeg hadde brukt og selvfølgelig buret hennes. På den måten, fikk hun full kontroll på utgangsdøra.

Akkurat lite nok område å "passe" på og litt lukt fra "mammaen" sin.

Etter den nye plasseringen ble innført, har det aldri vært noe problem å la henne være igjen hjemme noen timer......

begynn på nytt med å gradvis tilvenne hunden å være alene noen timer på den nye plassen. først en time, så tre timer osv.

Vet mange sier at en hund ikke har begrep på tid... mulig de ikke har begrep på hva en time er, men de har begrep på hva en kort stund og veeeeldig lenge er...........

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg også er i samme fortvilte situasjon. Hunden står visstnok og bjeffer mye når jeg er borte. Skal prøve å ha han i gangen, men har nesten gitt opp nå. Det er skikkelig stressende... :-(

Gjest Betty Boop
Skrevet

Tror bare vi må prøve med buret igjen en periode og så prøve med kjøkkenet om en stund. Sambo skal sette opp videokamera og sjekke hvordan det går :ler:

Skrevet

Jeg har en hund som siden dag en har vært redd for å være hjemme alene. Bjeffinga er ikke noe problem i seg selv, men hun stresser sånn at jeg synes det blir dyreplageri å ha henne hjemme. Har prøvd alt for å få henne til, men det går ganske enkelt ikke. Bur, mindre rom, korte intervaller etc ..det er prøvd alt sammen

Nå i den siste tid har vi prøvd å la henne være løs i huset i korte perioder og det ser ut til å gå ganske bra, men hun er ikke i nærheten av å kunne være hjemme en arbeidsdag enda......

Heldigvis kan sambo ha henne med på jobb. Hun ligger i kurven sin på kontoret og sonorker og koser seg. På kontoret og i bil kan hun være alene i flere timer om nødvendig, men altså ikke hjemme.

Tror noe må ha skjedd når vi starta med hjemme alene treninga.....Modern mistenker at naboen har skremt henne på noe vis. Hun hater nemelig naboen ..knurrer bare hun hører stemmen hans, men er ellers en solstråle til alt og alle......

Skrevet

Hvor gammel er hunden?

Og hva slags rase er det?

Skrevet

Dere kan jo prøve noe som heter DAP.

Det er ett middel som fås kjøpt hos veterinær. Man stikker det i stikkontakten i veggen og da avgir det beroligende feromoner som gjør at stressede og engstelige hunder roer seg.

Dette er ikke skadelig på noen måte, bare en etterligning av hundemorens feromoner som den avgir for at valpene skal føle seg trygge.

Vet flere som har hatt svært god erfaring med dette, hunder som tidligere har ødelagt inventar og bjeffet så naboene har klagd, har fått ett nytt og bedre liv med dette middelet.

Det kan med fordel brukes de første dagene når man får en valp inn i huset, sånn at den slår seg til ro på det nye stedet.

Her er en link til D.A.P.

http://www.oslo-hundeskole.no/index.php?id...ng%7Cno〈=no

Gjest Betty Boop
Skrevet
Hvor gammel er hunden?

Han er 1 år og 5 måneder, og er en cocker spaniel.

Skrevet
Hvor gammel er hunden?

Og gjaldt det min så er hun en rhodesian ridgeback på 4 år.

Skrevet

Hva med å ta tilvenning til å være løs hjemme alene når dere har fri en gang? Start med å bare være borte noen minutter, kom tilbake og ros veldig. Gradvis lengre og lengre. Om hunden er vant med å ligge i buret når dere er borte kan det være lurt å ha det der sånn at den selv kan gå inn og ligge i det selv om døra er åpen. Dere kan også legge hunden i buret når dere går, men uten å lukke døra. Det viktigste er uansett å forsterke (rose) riktig oppførsel. Lytt utenfor døra så vet dere om den bjeffer.

Skrevet

Mener å huske at jeg leste noe han derre NOrdenstam hadde sagt på dette temaet.

Han mente man skulle bruke babycall. Da kunne man høre hunden og samtidig gi den evt ros eller koreks. uten å være der. Fyren skal jo være kjempe flink med hund, men jeg vet da søren jeg .

Jeg hadde blitt kjempe frika om "veggen" pluteslig snakka til meg når jeg visse jeg var hjemme alene, men kanskje tenker ikke hunder så langt.

Men det kan jo hende at hunden ikke bjeffer av redsel og da nevner jeg bjeffehalsbånd. Jeg stiller meg tvilende til slike, men nå er det nevnt...så får dere evt grave etter info på tema......

Skrevet

Skal man ha hund i bur, må man passe på at det er stort nok, grunnen til at mange bruker bur er for hunden sin del. Dette er en "trygg" sone. En hund ligger for det meste men den venter på at noen skal komme hjem, det kan kanskje høres lenge ut med 8 timer i bur, men hvis hunden blir rolig av det så er vel det en bra ting.

Jeg tror kanskje kjøkkenet er et dårlig valg av rom for en hund, men det spørs på beligenheten av rommet. De fleste hunder bør få ha litt oversikt og da blir en gang hvor den kan holde øye med utgangsdøren mye bedre for hunden.

Min hund går løs i hele huset, det er ikke noe problem, så lenge han ikke "låser" seg inne på toaletet, da kommer jeg hjem til en veldig trist hund. Han har aldrig blitt brukt bur på, og er for gammel til å tilvennes det, skal man bruke bur så tror jeg man bør begynne å bruke det ganske tidlig i hundens liv (før 2 år)

Skrevet

skal du bruke bru...start fra dag en. La det være plassen til hunden. Kanskje venn den til å stå i buret mens du selv er hjemme også?

Vel hunder er som oss mennesker... svært forskjellige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...