Gå til innhold

Noen som hatt positiv erfaring med hjemmebesøk av bv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har hatt besøk av barnevernet, ikke saksbehandler  men en sånn tilsynsfører på en måte? Skal ha besøk en gang i uken i 4 uker for å observere samspill mellom meg og barnet. Jeg føler meg veldig trygg på mammarollen min og besøket er pga jeg har slitt med psysisk helse men er på bedringsvei med mye støtte og hjelp. Samarbeider fint med bv som jeg synes de gjør en flott jobb.. MEN jeg er såååååå nervøs for besøket, at jeg skal bli så nervøs at jeg gjør "feil".. Og tenker jeg må være perfekt hele tiden.. Hva hvis hun synes jeg bytter bleie på feil måte feks? hva hvis hun ikke synes huset mitt er fint nok? jeg rydder hver dag og har ikke rot hos meg men likevel.... Så er jeg ekstra nervøs fordi jeg samsover med barnet men kanskje bør legge hun i egen seng nå framover... 😕 vet virkelig ikke hva jeg kan forvente meg og håper noen kan forklare litt hvordan det foregår eller om noen har hatt positiv opplevelse med dem?

Anonymkode: e3d95...cc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde posetiv opplevelse med hjemmebesøk av bv :) De oppførte seg som vanlige høflige gjester;de gikk ikke inn i rom de ikke ble innvitert til,å de såg ikke i kjøleskapet eller i klesskap. De observerte meg når jeg leket med småen og måten jeg snakker med han på. I ettertid har jeg fått masse skryt etter hjemmebesøket :) Eneste negative de kom med var at jeg virker nervøs i møte med bv,men det er ikke så rart når du leser så mye negativt om bv i media. Bv kom aldri på flere hjemmebesøk å henla fort saken etter hjemmebesøket :)

Anonymkode: f67d4...377

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde posetiv opplevelse med hjemmebesøk av bv :) De oppførte seg som vanlige høflige gjester;de gikk ikke inn i rom de ikke ble innvitert til,å de såg ikke i kjøleskapet eller i klesskap. De observerte meg når jeg leket med småen og måten jeg snakker med han på. I ettertid har jeg fått masse skryt etter hjemmebesøket :) Eneste negative de kom med var at jeg virker nervøs i møte med bv,men det er ikke så rart når du leser så mye negativt om bv i media. Bv kom aldri på flere hjemmebesøk å henla fort saken etter hjemmebesøket :)

Kan jeg spørre hvor ofte du hadde besøk? :) jeg fikk også vite jeg var nervøs med bv .. ekstremt 😕 men roet seg litt nå 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet tidligere som miljøterapeut hos barneverntjenesten. Hovedoppgavene mine var å føre tilsyn eller ovservasjoner av samspill enten ved samvær, eller hjemme hos foreldre som hos deg :) 

Jeg har full forståelse for at det kan virke skremmende, men mine råd til foreldrene var alltid å forsøke glemme at jeg var der. 

Det er ulike årsaker for hvorfor bvtj ønsker føre tilsyn, og du har fått en viss forklaring av hva de ønsker å se, vil jeg tro? Samspill f.eks. 

Prøv og slapp av å tenk at du er en god mamma. Du kan ikke skifte bleie på feil måte (med mindre du går i fra baby på stellebordet, og det vil jeg absolutt ikke tro at du gjør). Det er ikke detaljer bvtj bryr seg om. Vi ser ikke inn i skapene dine, bryr oss ikke om det er rot her og der, og er ikke ute etter å ta foreldre på feil :) Jeg skjønner det er skremmende, og det pleide jeg alltid å si til foreldrene også. Det er helt naturlig å oppføre seg nervøst, og det vet vi også. Bare vær deg selv. Bvtj skal opptre som en høflig gjest, og du skal ikke varte opp eller være vertinne. Bare fokuser på barnet, og gjør det du normalt ville ha gjort :) 

Anonymkode: d0e47...766

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Skulle egentlig ha fire besøk, men ble med kun to fordi de likte godt det de observerte. 

Anonymkode: 3821c...23f

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her. Skulle egentlig ha fire besøk, men ble med kun to fordi de likte godt det de observerte. 

Anonymkode: 3821c...23f

Har lest mye negativt om mødrer som ble plassert på mødrehjem med full tilsyn som ofte ble fratatt barna. Hvorfan kan det ha seg?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir redd. Jeg er generelt en ekstremt nervøs person, og føler alt hadde blitt "skuespill". Dattera mi er sjenert, så jeg hadde jo måttet aktivisere henne og alt hadde blitt skikkelig påtatt. Vanligvis pleier vi å leke normalt, rollespill, bygge klosser og lese bøker..hadde garantert ikke skjedd om de hadde kommet hit 😂

Anonymkode: 98205...3f8

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor ofte du hadde besøk? :) jeg fikk også vite jeg var nervøs med bv .. ekstremt 😕 men roet seg litt nå 

Vi hadde som sagt bare ett hjemmebesøk før de henla saken :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir redd. Jeg er generelt en ekstremt nervøs person, og føler alt hadde blitt "skuespill". Dattera mi er sjenert, så jeg hadde jo måttet aktivisere henne og alt hadde blitt skikkelig påtatt. Vanligvis pleier vi å leke normalt, rollespill, bygge klosser og lese bøker..hadde garantert ikke skjedd om de hadde kommet hit 😂

Anonymkode: 98205...3f8

Sånn var det her også alt føltes så påtatt ut,følte det nesten ble skuespill ja fordi jeg varr så nervøs at jeg klarte ikke å bare opptre normalt. Til vanlig har vi godt samspill og en avslappet hverdag. Heldigvis skjønte hun fra bv at denne situasjonen var stressende å hun fikn faktisk godt inntrykk av meg som mamma :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet tidligere som miljøterapeut hos barneverntjenesten. Hovedoppgavene mine var å føre tilsyn eller ovservasjoner av samspill enten ved samvær, eller hjemme hos foreldre som hos deg :) 

Jeg har full forståelse for at det kan virke skremmende, men mine råd til foreldrene var alltid å forsøke glemme at jeg var der. 

Det er ulike årsaker for hvorfor bvtj ønsker føre tilsyn, og du har fått en viss forklaring av hva de ønsker å se, vil jeg tro? Samspill f.eks. 

Prøv og slapp av å tenk at du er en god mamma. Du kan ikke skifte bleie på feil måte (med mindre du går i fra baby på stellebordet, og det vil jeg absolutt ikke tro at du gjør). Det er ikke detaljer bvtj bryr seg om. Vi ser ikke inn i skapene dine, bryr oss ikke om det er rot her og der, og er ikke ute etter å ta foreldre på feil :) Jeg skjønner det er skremmende, og det pleide jeg alltid å si til foreldrene også. Det er helt naturlig å oppføre seg nervøst, og det vet vi også. Bare vær deg selv. Bvtj skal opptre som en høflig gjest, og du skal ikke varte opp eller være vertinne. Bare fokuser på barnet, og gjør det du normalt ville ha gjort :) 

Her svarer du på ting du tydligvis ikke vet noe om. Jo på hjemmebesøk er det ikke uvanlig at de ser hva du har i kjøleskapet og ser i skapene i leiligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her svarer du på ting du tydligvis ikke vet noe om. Jo på hjemmebesøk er det ikke uvanlig at de ser hva du har i kjøleskapet og ser i skapene i leiligheten. 

Vi har hatt hjemmebesøk fra barnevernet. Hvis de ser i skapene/kjøleskapet til folk, så må det vel være fordi de mistenker rus/alkoholproblemer eller noe lignende? Vi hadde ikke de utfordringene, og dama så ikke på de stedene hos oss. Hun var derimot interessert i å se barnet sitt rom, men jeg husker ikke om det var barnet som tok initiativet til det, eller dama. 

Anonymkode: 4141f...69b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bv vet jo at du er nervøs og tar det med i beregningen når de observerer. Men prøv å stress ned likevel, de vil bare ditt og barnets beste. Observasjonene er jo for å finne ut om du trenger hjelp med noe, ikke for å finne grunner til  å "ta" barnet ditt. 

Disk opp med no druer og kaldt vann, finn en aktivitet du vet dere får til å kose dere sammen med. Sang eller bok eller maling eller hva det måtte være. Følg barnets initiativ og fokuser mer på det enn damen(e) som er der, så går det bra. 

Anonymkode: 5c3be...c6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt hjemmebesøk fra barnevernet. Hvis de ser i skapene/kjøleskapet til folk, så må det vel være fordi de mistenker rus/alkoholproblemer eller noe lignende? Vi hadde ikke de utfordringene, og dama så ikke på de stedene hos oss. Hun var derimot interessert i å se barnet sitt rom, men jeg husker ikke om det var barnet som tok initiativet til det, eller dama. 

Anonymkode: 4141f...69b

Jeg har også hatt ett hjemmebesøk av bv å her sjekket de som sagt ikke noe sånt. Men bestevenninen min hadde også hjemmebesøk av de å der sjekket de klesskap,kjøleskap og fryseren. Var ikke mistanker om alkohol eller rus problemer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her sjekket de ikke noe annet enn at de gikk inn på barnas rom. De pakket det inn med at barna skulle vise dem rommene sine, så det ble gjort på en hyggelig måte. Ellers så satt vi bare i stua. 

Anonymkode: c9075...404

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sjekket de ikke noe annet enn at de gikk inn på barnas rom. De pakket det inn med at barna skulle vise dem rommene sine, så det ble gjort på en hyggelig måte. Ellers så satt vi bare i stua. 

Anonymkode: c9075...404

Ja sånn var det her også,men har hørt om flere som har opplevd at de ser i kjøleskapet og ser i klesskapene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en fantastisk opplevelse. Hun var en vanlig gjest som satt i sofaen og lekte med oss :) Hun sjekket ingenting.  Det var bare et besøk da saken var rutine pga anmeldelse på bf ang vold. Men hun skrøt veldig av oppmerksomheten og blikkontakten jeg gav barnet, så det er et tips. Samspill samspill samspill!

Anonymkode: fde96...84a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest mye negativt om mødrer som ble plassert på mødrehjem med full tilsyn som ofte ble fratatt barna. Hvorfan kan det ha seg?

Det er ofte veldig unge mødre eller mødre som ruser seg. 

Anonymkode: 38a4b...402

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg vet ganske mye om, derfor svarte jeg. Også for å berolige ts. Dette var jobben min i 6 år etter en tid som saksbehandler i barneverntjenesten, så jeg har både skrevet mandatet, og fulgt det som miljøterapeut. 

Av alle de hjemme jeg har hatt tilsyn hos, både uanmeldt og meldt, har jeg sjeldent hatt i mitt mandat å observere inne i kjøkkenskap o.l.  Saker hvor jeg med vilje har tittet over i skap og ulike rom har hatt bekymringer rundt f.eks kosthold i hjemmet. Men dersom det ikke foreligger bekymring rundt hva som er på innsidene av kjøkkenskapene, eller i kjøleskapet, så er det sjeldent noen grunn til at en skal sjekke. Da er det heller arbeiderens nysgjerrighet.

Jeg ble ofte spurt av foreldrene om jeg ønsket å se rommet til barna. Ungdommer viste ofte selv, også uoppfordret. Jeg takket alltid ja ved spørsmål om det. 

Som jeg skrev først, så er man ikke ute etter å ta foreldre på feil. Og til ts - En god barnevernsarbeider vet også at alle foreldre blir stresset i slike situasjoner, og samspill kan ganske ofte virke tilgjort. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hadde hjemmebesøk. Satt opp 4 ganger på 4 uker, med 4 timer observasjon. Snakket med ungene, vi visste dem om i huset. De var trivelig, takket js til kaffe. Endte med at de ikke var hos oss mer enn 2 og halv time første gangen, og gang nr to reiste de etter en time. Ble ikke flere besøk og saken henlagt

Sånn her tror jeg maaaange av sakene ender opp, så pust med magen 😊

Anonymkode: 567c2...c75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er noe jeg vet ganske mye om, derfor svarte jeg. Også for å berolige ts. Dette var jobben min i 6 år etter en tid som saksbehandler i barneverntjenesten, så jeg har både skrevet mandatet, og fulgt det som miljøterapeut. 

Av alle de hjemme jeg har hatt tilsyn hos, både uanmeldt og meldt, har jeg sjeldent hatt i mitt mandat å observere inne i kjøkkenskap o.l.  Saker hvor jeg med vilje har tittet over i skap og ulike rom har hatt bekymringer rundt f.eks kosthold i hjemmet. Men dersom det ikke foreligger bekymring rundt hva som er på innsidene av kjøkkenskapene, eller i kjøleskapet, så er det sjeldent noen grunn til at en skal sjekke. Da er det heller arbeiderens nysgjerrighet.

Jeg ble ofte spurt av foreldrene om jeg ønsket å se rommet til barna. Ungdommer viste ofte selv, også uoppfordret. Jeg takket alltid ja ved spørsmål om det. 

Som jeg skrev først, så er man ikke ute etter å ta foreldre på feil. Og til ts - En god barnevernsarbeider vet også at alle foreldre blir stresset i slike situasjoner, og samspill kan ganske ofte virke tilgjort. 

Dette fikk meg til å tenke på en ting. Vi lagrer store mengder godteri og brus i kjelleren, fordi vi storhandler i Sverige. Er dette noe det ville blitt reagert på i en sånn sak, dersom det hadde vært bekymring rundt barnets kosthold i utgangspunktet?

Eller er det bare vanlig mat man ser etter, om det finnes grønnsaker i huset osv?

Barnet vet ikke om lageret og får en vanlig mengde hver lørdag, men det vil jo ikke saksbehandler kunne vite om hun/han ser de mengdene som er i kjelleren. 😛

Anonymkode: c5dcb...e17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...