Gå til innhold

Dele opp barnebursdag i to selskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår fyller 1 år, og vi gleder oss veldig til å feire dagen med familie. Problemet er at familien har blitt veldig stor, ettersom vi har skilte foreldre. Barnet har altså 4 sett med besteforeldre. I tillegg har barnet 2 oldeforeldre og en stpr gjebg med tanter og onkler. Totalt blir vi 24!!! Å lage to selskap hvor vi deler opp i min og min manns familie blir litt rart, ettersom hans familie bare er 6 stk, og resten er på min side. 

Hvordan gjør dere andre det med store familier og barnebursdager? 

Anonymkode: 82b48...c91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter alle på en gang. Få dem til å ta med seg noen krakker eller sammenleggbare stoler. Spør om en eller to kan ta med kake. 

God bursdag!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det hørtes så mange ut? Jeg er selv oppvokst i en familie nesten helt uten skilsmisser (og ingen doble sett med noe). Totalt har foreldrene mine 7 søsken. Alle var gift og hadde barn. De fleste 2-3 stk. Vi pleide å invitere alle. Hadde 4 besteforeldre og 2 oldeforeldre i tillegg. Totalt 41 stk. Sjelden alle kom ettersom vi var så spredt i alder og bosted, men vi ble alltid godt over 20.

Jeg syns det er litt stusselig når mine barn har bursdag nå. Kun én annen har barn. Ingen andre har kjærester engang (utenom foreldrene våre). Vi er 14 stk totalt, inkludert bursdagsbarnet. 

Mine tips:

-Lag enkel mat. Gjerne en god suppe og flatbrød. Evt. noen pølser eller pizza. 

-Få noen til å ta med kake

-Ikke dekk på bordet, men la alt stå fremme slik at folk kan forsyne seg og sette seg der de vil. 

-Om det er fint vær, la dører stå åpne. Legg gjerne frem noen aktiviteter til utebruk (ballspill, bocca etc). 

Anonymkode: b84f5...bfc

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi er så mange selv om hverken min manns foreldre eller mine er skilt. (Våre søsken har alle fått 2-3 barn så det blir fort mange.)

Jeg syns det er styrete, men vi har alltid 1 selskap. Det beste er når vi gjør det enkelt: wienerpølser, ett par enkle kaker, papptallerkner osv. Da kan man spise med «tallerken litt i fanget» så jeg ikke må dekke bord til så mange. Alle sitter litt rundt omkring og bytter gjerne plass i løpet av selskapet etter hvem de vil snakke med :)

Endret av *Emma*
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen har stor familie. Dersom våre foreldre og våre søsken med ektefeller og barn kommer, er vi raskt oppi nærmere 40. 

De siste to årene (eldste fylte akkurat 2) inviterte vi alle til åpent hus mellom kl 12-18 slik at de kunne komme og dra som de ville. Vi låner en pølsekoker, siden den holder pølser gode lenge, og setter fram en liten kake og snacksbuffet. 

Anonymkode: 95716...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å si "åpent hus", at folk kan komme feks mellom 12 og 16, de færreste blir hele tiden, da regulerer folk det litt selv og ser at om det kommer mange så kan de gå når de vil :) Da setter vi frem mat, snacks og kaker og passer på at det er kaffe klar hele tiden. Litt stress i forkant men da er man helt ferdig etterpå :) 

Anonymkode: e8588...9b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å være 20-25 stk og det går helt fint :)

Anonymkode: 27ce2...3df

AnonymBruker
Skrevet

Ts her :) Takk for gode innspill! 

Problemet er ikke å lage mat/ kaker osv. Det burde jeg jo spesifisert i innlegget. Jeg tenker å bake en del kaker som kan fryses ned på forhånd, også koker jeg pølser, og servere påsmurte rundstykker med litt godt pålegg. 

Problemet er altså plassen. Vi har åpen stue-kjøkken  løsning med plass til max 10 stk ved spisebordet. Det hvis vi presser stoler sammen. Da blir det såpass trang at folk må reise seg hvis en skal forbi. Har jo sofa også, hvor vi kan trykke sammen 7 stk, hvis vi setter ut noen klappstoler. 

Det er ingen andre i familien som har fått barn enda. Hadde gjestene vært barn hadde de jo sikkert løpt ute og lekt osv, eller kunnet sittet på en pute på gulvet. 

Mulig det er best å gå for åpent hus slik noen forslår...

Noen av familiemedlemmene har litt lang reisevei, så føler litt på at de skal komme langveisfra for å få en pølse i hånda, for å sette det på spissen. Men man har kanskje ikke så store forventninger når det er snakk om barnebursdag? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her :) Takk for gode innspill! 

Problemet er ikke å lage mat/ kaker osv. Det burde jeg jo spesifisert i innlegget. Jeg tenker å bake en del kaker som kan fryses ned på forhånd, også koker jeg pølser, og servere påsmurte rundstykker med litt godt pålegg. 

Problemet er altså plassen. Vi har åpen stue-kjøkken  løsning med plass til max 10 stk ved spisebordet. Det hvis vi presser stoler sammen. Da blir det såpass trang at folk må reise seg hvis en skal forbi. Har jo sofa også, hvor vi kan trykke sammen 7 stk, hvis vi setter ut noen klappstoler. 

Det er ingen andre i familien som har fått barn enda. Hadde gjestene vært barn hadde de jo sikkert løpt ute og lekt osv, eller kunnet sittet på en pute på gulvet. 

Mulig det er best å gå for åpent hus slik noen forslår...

Noen av familiemedlemmene har litt lang reisevei, så føler litt på at de skal komme langveisfra for å få en pølse i hånda, for å sette det på spissen. Men man har kanskje ikke så store forventninger når det er snakk om barnebursdag? 

Hvilke forventninger har du til barnebursdag da? Mine er ganske lave. :)

Anonymkode: 61af7...cb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke forventninger har du til barnebursdag da? Mine er ganske lave. :)

Anonymkode: 61af7...cb9

Tja, handler vel mest om at jeg elsker å arrangere selskap. Så handler  kanskje mer mine egne forventninger enn andres. Til dåpen leide vi f.eks en  låve og hadde 40 gjester. Hadde planlagt alt av dekorasjoner og detaljer i lang tid, og koste med sikkelig med å organisere alt. Selvfølgelig er dåp noe helt annet en bursdag, men poenget er at jeg liker å lage selskap. Men hvis vi begynner å leie lokalet til hver bursdag, så vet jeg jo at det dette med åra bare vil bli mas...

Men skulle ønske at jeg kunne dekke bord til alle i et bursdagsselskap. Servert en god gryte eller noe annet varmmat. Men det blir jo vanskelig hvis folk sitter på klappstoler uten bordplass. Videre ha kaffe og kaker senere, med gaver og det hele samlet. 

Skrevet

Vi delte opp over to dager før. Etter eldstemann begynte å feire barnebursdag og, så har vi droppet alle bortsett fra besteforeldrene til en dag. De har bursdag med tre ukers mellomrom, så blir to barnebursdagfeiringer og en voksenfeiring felles

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å dele opp til middagsgjester og kaffegjester? Middagsgjestene får middag og oppvartning inne, så tar dere kaffe og kaker med kaffegjestene ute på trappa. Tenk enkelt, kaffe i engangskopper, ta med en stor pose til gavene, kakestykker i serviett.

Vi gjør sånn med barnebursdag og vi, de nærmeste vennene feirer vi inne med pølser, taco eller pizza, og de andre får komme en tur på trappa for et glass saft og et kakestykke. Det er jo vinn-vinn, alle blir invitert og alle får levert gaver!

Anonymkode: 6968c...8e6

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det heller ikke komfortabel spiseplass til så mange. Men når man har mat som kan spises fra papptallerkner i fanget gjør det ikke noe. Vi tar feks ofte inn terrassemøblene. Bare folk får en stol/krakk funker det fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har liten leilighet, og åpen kjøkken og stueløsning. I år når barnet ble 1 år delte vi på 2 dager. Min familie (som er færrest) pluss farsiden til sambo ene dagen. Da ble vi ca 12 stk om alle hadde kommet. Også tok vi moren sin side dagen etter som ble en 12-15 stk til sammen. Skrev at det var klart fra klokka 13, også kom når de vil etter det. Satt frem kaffe, kaker, og vafler og noe smågodt på benken og spisebordet, så fikk de som fikk plass sitte i sofaen, også fikk de ta med spisestuestolene dit de ville resten. Alle fikk sitteplass faktisk, ettersom alle ikke kom samtidig.

En kan også gjøre det slik at en inviterer de eldste en dag (besteforeldre, oldeforeldre, og eventuelr gammeltanter/onkler). Også de yngre etterpå (faddere, søskenbarn, tanter/onkler osv). Altså de som er i generasjon til foreldrene til bursdagsbarnet og yngre ene dagen, og eldre andre dagen. 

Anonymkode: ec51f...99d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har liten leilighet, og åpen kjøkken og stueløsning. I år når barnet ble 1 år delte vi på 2 dager. Min familie (som er færrest) pluss farsiden til sambo ene dagen. Da ble vi ca 12 stk om alle hadde kommet. Også tok vi moren sin side dagen etter som ble en 12-15 stk til sammen. Skrev at det var klart fra klokka 13, også kom når de vil etter det. Satt frem kaffe, kaker, og vafler og noe smågodt på benken og spisebordet, så fikk de som fikk plass sitte i sofaen, også fikk de ta med spisestuestolene dit de ville resten. Alle fikk sitteplass faktisk, ettersom alle ikke kom samtidig.

En kan også gjøre det slik at en inviterer de eldste en dag (besteforeldre, oldeforeldre, og eventuelr gammeltanter/onkler). Også de yngre etterpå (faddere, søskenbarn, tanter/onkler osv). Altså de som er i generasjon til foreldrene til bursdagsbarnet og yngre ene dagen, og eldre andre dagen. 

Anonymkode: ec51f...99d

Ts her. Det beste vil absolutt være å dele opp, men synes det er vanskelig hvordan vi kan dele opp. Vi skal kun ha besteforeldre og oldeforeldre av barnet, samt tanter og onkler til barnet. Ettersom foreldrene våres har flere kull med barn, er flere av søsknene våres fortsatt hjemmeboende.  4 stk er 17- 23 år. Kan jo ikke be min mamma, og si at min søster som bor hos mamma skal komme en annen dag 😅 Deler vi opp etter min og min manns familie, blir det som sagt bare 6 stk fra hans familie. Da føler mannen min at hans familie blir unnlatt  fra hovedselskapet som på en måte blir den store festen. 

Nei, ser nok ikke ut at vi har noe annet alternativ enn å ha åpent hus, så folk kan komme og gå som det passer... 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å dele opp til middagsgjester og kaffegjester? Middagsgjestene får middag og oppvartning inne, så tar dere kaffe og kaker med kaffegjestene ute på trappa. Tenk enkelt, kaffe i engangskopper, ta med en stor pose til gavene, kakestykker i serviett.

Vi gjør sånn med barnebursdag og vi, de nærmeste vennene feirer vi inne med pølser, taco eller pizza, og de andre får komme en tur på trappa for et glass saft og et kakestykke. Det er jo vinn-vinn, alle blir invitert og alle får levert gaver!

Anonymkode: 6968c...8e6

Ts her. Vi skal kun be de nærmeste. Altså våres foreldre, besteforeldre og søsken. Ingen venner eller barn. Høres lurt ut å gjøre som dere gjør. Det gjør vi sikkert når barnet blir eldre og vi også ber våres venner med barn i bursdager. 

AnonymBruker
Skrevet

IKKE server pølse og lompe, "ALLE" serverer det, er så drit lei, er det ikke noe annet enkelt man kan ha?

Utenom det?

Anonymkode: 23ea5...af6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IKKE server pølse og lompe, "ALLE" serverer det, er så drit lei, er det ikke noe annet enkelt man kan ha?

Utenom det?

Er du en av de inviterte?

Anonymkode: 25758...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du en av de inviterte?

Anonymkode: 25758...1db

Ja.

Skrevet

Ha åpent hus ja :) Vet om flere som må gjøre det sånn pga plass :) Skriv noe ala dette i invitasjonen:

"Som dere alle vet har vi litt begrenset med plass, derfor inviterer vi til åpent hus mellom xx og xx :) Kom når det passer for dere. Vi serverer pølse i brød og kaker. Velkommen!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...