Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ADHD diagnose et faktum. Er anbefalt av BUP å søke grunnstønad og hjelpestønad.

Skjønner at grunnstønad får vi innvilget, krever kun dokumentasjon som viser diagnose. Men hva jeg bør vektlegge i søknaden om hjelpestønad? Har ikke kunne jobbet mer enn 80% de siste årene, pga barnet fungerer ikke på SFO. Og hun bør ikke være alene hjemme. Dette medfører tapt arbeidsfortjeneste, skal jeg ha fokus på det i søknaden? Annet?

Anonymkode: fed58...a4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare skriv alt du kommer på og hvor mye tid du bruker på det. Det er Nav som skal vurdere hva som er normalt tidsbruk ut ifra alder og hva som er mer, så bare skriv ned alt av oppfølging du gjør gjennom en dag/uke og hvor mye tid hver enkelt aktivitet normalt sett tar. 

Husk også å ta med tid du bruker på møter og telefonsamtaler med skole eller andre instanser. Og ja, at han ikke kan gå på SFO eller være hjemme alene kan du også skrive ned. Mener det er et eget felt til slutt hvor det spørs om oppfølgingen går ut over foresattes arbeid. Mitt barn fungerte heller ikke på Sfo og vi endte med å ta h*n ut der ifra. 

Anonymkode: 60040...d13

• Liker 1
Skrevet

Vi skrev dagbok i en hel måned og tok utgangspunkt i de verste dagene når vi skrev hjelpebehovet.

Skriv ned hver minste lille ting og hvor lang tid det tar.

Husk å ta vare på det du skriver slik at du vet hva du skrev når du må levere inn nye opplysninger til neste år.

Nå er det mange år siden jeg skrev disse søknadene, men hjelpestønad er dekning av merarbeid til barnet. Det er altså barnets stønad, som blir utbetalt til deg så lenge barnet er under 18.

tapt arbeidsfortjeneste skal man vel kanskje søke om omsorgslønn/pleiepenger for? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...