Gå til innhold

øke forbrenningen (med mat)?

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarteren
Skrevet

takk for svar alle sammen!

Ja, jeg blandet nok disse to begrepene... Hva er forskjellen da tro?

Jeg er ikke så flink til å drikke mye vann (det er ikke SÅ godt, og man må huske på det hele tiden, jeg blir sjelden tørst sånn uten videre, og er ikke vant til å drikke hvis jeg ikke har lyst...). Men det skal det bli sjerpings på!!

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Kaffe setter fart på forbrenningen

Proteiner og grove mat(grove korn og grove grønnskaer osv) bruker mer energi på å bli fordøyd- på en måte får du høyere forbrenning

Ellers...Hold deg i aktivitet! :)

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Gå inn på www.iform.nu-der finner du artikkelen "spis deg til høyere stoffskifte".

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Ja, jeg blandet nok disse to begrepene... Hva er forskjellen da tro?

Jeg er ikke så flink til å drikke mye vann (det er ikke SÅ godt, og man må huske på det hele tiden, jeg blir sjelden tørst sånn uten videre, og er ikke vant til å drikke hvis jeg ikke har lyst...). Men det skal det bli sjerpings på!!

En veldig forenklet forklaring er at forbrenning er hvordan kroppen din omsetter næringsstoffene i kroppen (opptak av vitaminer, forbrenning av næringsstoffer, fett etc), mens fordøyelsen er når maten transporteres gjennom tarmen. Hvis problemet ditt er at du går sjelden på do, så er høres det absolutt ut som det er forsøyelsen som er problemet, at transporten gjennom tarmen går tregt.

Vann er kjempeviktig for fordøyelsen. Får du i deg nok fiber og nok vann, så vil du forhåpentligvis merke bedring. Fiber suger nemlig til seg væske i tarmen, og gjør dermed avføringen mindre hard. Men hvis du drikker for lite, så kan fiberen føre til at magen din blir enda tregere, da den rett og slett ikke klarer å ta opp nok væske.

Prøv med litt all bran el. lign og drikk masse, og se om ikke det hjelper.

Gjest trådstarteren
Skrevet

Takk, Dalwhinie!

Du verden, jenter... hvordan vet dere alt dette..? :)

Gjest synseren
Skrevet

Du verden, jenter... hvordan vet dere alt dette..? :)

Lurer på det samme. Det er så kjekt med god ekspertise på området. :klappe:

Gjest gjest1
Skrevet

Det hender at jeg blir litt "treg" i magen, og noe som virker som bare det på meg er avkok av ingefær. Putter gjerne litt peppermyynte oppi for smakens skyld. Det blir ikke magesjau av det, med fordøyelsen stabiliserer seg.

Skrevet
Det hender at jeg blir litt "treg" i magen' date=' og noe som virker som bare det på meg er avkok av ingefær. Putter gjerne litt peppermyynte oppi for smakens skyld. Det blir ikke magesjau av det, med fordøyelsen stabiliserer seg.[/quote']

Jepp, men jeg får alltid så mye luft i magen av ingefær.

Et annet godt tips er å legge tørket frukt som svisker og aprikos i bløt, og så spise det. MAssevis av fiber.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det hender at jeg blir litt "treg" i magen' date=' og noe som virker som bare det på meg er avkok av ingefær. Putter gjerne litt peppermyynte oppi for smakens skyld. Det blir ikke magesjau av det, med fordøyelsen stabiliserer seg.[/quote']

Men da snakker dere jo om fordøyelse...Sørg for å få i dere nok fiber-enkelt og greit!

Gjest trådstarteren.
Skrevet

Men da snakker dere jo om fordøyelse...Sørg for å få i dere nok fiber-enkelt og greit!

OK - da er altså svaret FIBER.

Men hva kan man spise som er lett tilgjengelig og inneholder fiber?

-all bran

- banan? (har hørt noen si at det er en fiberrik frukt)

- svisker

noen som kan slenge på noen flere matvarer på denne lille lista?

Skrevet
Hvor ofte du går på do, har ingenting med hvor høy forbrenning du har. Alt fra hver dag til hver tredje, er normalt når det gjelder å gå på do.

ja, jeg skulle til å si det, det er forskjell på forbrenning og fordøyelse.

Gjest Pamella - ikke innlogget
Skrevet

flere matvarer som inneholder fiber:

rugbrød

ryvita knekkebrød

andre typer skikkelig grove brøs

grønnsaker

Pam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...