AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #41 Skrevet 7. april 2019 28 minutter siden, theTitanic skrev: Jeg syntes alle stillinger burde bli deltid. Tvungen deltid, så det blir jobber nok til alle som er arbeidsføre. Altså slutt på 100% stillinger. Fordi sysselsetting er sunt så det bør være litt arbeid til alle og fordi folkehelsa vil bli bedre med halv arbeidsmengde. Dette vil vel koste mindre enn borgerlønn og bli mer rettferdig. Deltiden må finansieres på et vis. Muligens gradert borgerlønn eller finne måter å kutte levekostnader/skatter på slik at deltid blir mulig å leve av. Eller fortsette som nå men forby alt fremskritt, automatisering og videreutvikling for å beholde antall arbeidsplasser. Men dette høster visst stor motstand. Dette er jeg ikke enig i. Det er svært mange yrker der det er sårbart for deltidsstillinger. Mange beboere i boliger, barnehagebarn, pasienter på sykehus osv som har behov for stabilitet. Det er ikke uten grunn at stadig flere jobber langvakter og medleverturnus. Det er mer stabilt for brukergruppen og det fører faktisk til mindre sykefravær. Tenk hvis vi skulle byttet ansatte hver 6. time. Anonymkode: 57738...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #42 Skrevet 7. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bedre? Nok penger til å dekke helt basic nødvendigheter i hverdagen? Anonymkode: 3ceac...cef Hvordan får de det bedre med mindre utbetalt? De som har høy trygd? Anonymkode: 8461b...dec
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #43 Skrevet 7. april 2019 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Synes dette er riktig løsning, spesielt for de av dem som ikke kommer seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg har f.eks vært gått ledig i 4 år nå, og slipper ikke til noen av jobbene.. Færre jobber, økt befolkningsvekst, roboter, maskiner, økonomi, stigmatisering osv. er årsaken til at mange mennesker i framtiden aldri vil kunne få en jobb. Borgerlønn bør derfor gis til de av oss som ingen arbeidsgivere vil ha. Resten av befolkningen som allerede er i jobb, er jo sikret økonomisk.. Hva er deres mening Anonymkode: 95680...bf8 Hvis du ikke greier å skaffe deg en jobb i Norge i dag så er det noe alvorlig galt med deg. Men jeg forstår jo at du synes det er fristende at folk som meg skal betale for deg, for all del. Det spørs hvor interessert vi blir i å gjøre det da. Det er mange land i verden som tar imot formuende mennesker med åpne armer. Endret 7. april 2019 av Mann1979 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #44 Skrevet 7. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er riktig løsning, spesielt for de av dem som ikke kommer seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg har f.eks vært gått ledig i 4 år nå, og slipper ikke til noen av jobbene.. Færre jobber, økt befolkningsvekst, roboter, maskiner, økonomi, stigmatisering osv. er årsaken til at mange mennesker i framtiden aldri vil kunne få en jobb. Borgerlønn bør derfor gis til de av oss som ingen arbeidsgivere vil ha. Resten av befolkningen som allerede er i jobb, er jo sikret økonomisk.. Hva er deres mening Anonymkode: 95680...bf8 Poenget med borgerlønn er jo at alle borgere får samme utbetaling uansett situasjon. Dermed er de som ikke kan jobbe sikret et minimum, mens de som er i jobb får ekstra å rutte med. Anonymkode: 300da...427 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #45 Skrevet 7. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poenget med borgerlønn er jo at alle borgere får samme utbetaling uansett situasjon. Dermed er de som ikke kan jobbe sikret et minimum, mens de som er i jobb får ekstra å rutte med. Anonymkode: 300da...427 Hvor havner landets 350000 uføre oppi dette? Anonymkode: 8461b...dec
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #46 Skrevet 7. april 2019 Hvor mye skal det være? Og jeg antar at det er til alle, siden det heter borgerlønn. Så jeg får det i tillegg til min lønn? Hvordan løser det da noe som helst? Hvis du får 20.000 som ikke jobber og alle andre får det også, så kommer jo prisene til å skyte i været og du er like blakk som før borgerlønn. Anonymkode: 9692a...24c 2
Duff Skrevet 7. april 2019 #47 Skrevet 7. april 2019 9 timer siden, BiancaWhite skrev: Er du ironisk? "tenk så mange syke som kunne klare å stå i jobb da" ? Dette har ikke med syke å gjøre, de som er så syke at de ikke kan jobbe har jo allerede trygd. De kommer nok ikke i jobb om denne ordningen blir, men jeg mener de som er friske til å jobbe men blir gående ledige. Jeg er ikke ironisk. Det er mange som jobber deltid pga sykdom som ikke mottar uføre. Så lenge skuta går er det ikke det minste fristende å stå i nav. Mange er blitt uføre og kunne jobbet to-tre halve dager men slike jobber finnes ikke. De fleste ønsker å jobbe.
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #48 Skrevet 7. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor havner landets 350000 uføre oppi dette? Anonymkode: 8461b...dec De får borgerlønn. Mye av poenget med borgerlønn er å fjerne kostnaden ved det administrative apparatet- i Norges tilfelle NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #49 Skrevet 7. april 2019 Hvis du har vært arbeidsledig i 4 år så er det noe som er galt med deg. Enten er det utdanningen din som ikke står i stil til ønsket ditt om jobb, elendige referanser fra før av eller manglende sosial kompetanse. To av de går an å gjøre noe med. Anonymkode: d097b...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #50 Skrevet 7. april 2019 53 minutter siden, Mann1979 skrev: De får borgerlønn. Mye av poenget med borgerlønn er å fjerne kostnaden ved det administrative apparatet- i Norges tilfelle NAV. Hvor mye skal de da få, tro? Anonymkode: 8461b...dec
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #51 Skrevet 7. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye skal de da få, tro? Anonymkode: 8461b...dec Det samme som alle andre, enten de er i jobb eller ikke- borgerlønn. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #52 Skrevet 7. april 2019 1 minutt siden, Mann1979 skrev: Det samme som alle andre, enten de er i jobb eller ikke- borgerlønn. Og hva vil da denne summen ligge på, etter din mening? Anonymkode: 8461b...dec
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #53 Skrevet 7. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Og hva vil da denne summen ligge på, etter din mening? Anonymkode: 8461b...dec Det har jeg ingen formening om. Sikkert mindre enn trygdenivået i dag.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #54 Skrevet 7. april 2019 Akkurat nå, Mann1979 skrev: Det har jeg ingen formening om. Sikkert mindre enn trygdenivået i dag. Sterke meninger om borgerlønn, men ingen formening om det essensielle, altså😂 Anonymkode: 8461b...dec
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #55 Skrevet 7. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sterke meninger om borgerlønn, men ingen formening om det essensielle, altså😂 Anonymkode: 8461b...dec Hvor har jeg markert sterke meninger om borgerlønn? At jeg forstår hva konseptet innebærer og hva som er rasjonalen for å innføre det er ikke det samme som «sterke meninger». Dette er sikkert et spørsmål du får ganske ofte, men hva har du å bidra med i denne sammenhengen? 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #56 Skrevet 7. april 2019 11 minutter siden, Mann1979 skrev: Hvor har jeg markert sterke meninger om borgerlønn? At jeg forstår hva konseptet innebærer og hva som er rasjonalen for å innføre det er ikke det samme som «sterke meninger». Dette er sikkert et spørsmål du får ganske ofte, men hva har du å bidra med i denne sammenhengen? Jeg ønsker borgerlønnen til helvete. Anonymkode: 8461b...dec
Mann1979 Skrevet 7. april 2019 #57 Skrevet 7. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker borgerlønnen til helvete. Anonymkode: 8461b...dec Da er vi jo egentlig enige.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #58 Skrevet 7. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er riktig løsning, spesielt for de av dem som ikke kommer seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg har f.eks vært gått ledig i 4 år nå, og slipper ikke til noen av jobbene.. Færre jobber, økt befolkningsvekst, roboter, maskiner, økonomi, stigmatisering osv. er årsaken til at mange mennesker i framtiden aldri vil kunne få en jobb. Borgerlønn bør derfor gis til de av oss som ingen arbeidsgivere vil ha. Resten av befolkningen som allerede er i jobb, er jo sikret økonomisk.. Hva er deres mening Anonymkode: 95680...bf8 Hvis du har gått ledig i 4 år så lurer jeg på hvordan du har til tak over hodet og litt mat på bordet? Vet du hva som er årsaken til at søknadene dine ikke har gått inn? Anonymkode: 682fa...f53
ajarRun Skrevet 7. april 2019 #59 Skrevet 7. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver hele tiden å få en jobb, men kommer alltid til kort blant de mange hundre søkerne.. Det eneste jeg vil er å tjene akkurat nok penger til å forsørge mine to barn med. Derfor håper jeg borgerlønnen kommer snart, om ikke jobben gjør det. For penger er jeg nesten nødt til å ha. Folk som er ute i jobb vil nok tjene mye bedre enn det borgerlønnen vil gi.. Det er ikke oss arbeidsledige sin skyld at samfunnet har utviklet seg som det har gjort. Det legges stadig ned arbeidsplasser, og ingen nye skapes. Konkurransen er såppas tilspisset nå, at jobbene ikke lengre vil tilfalle den gjevne nordmann i gata. Utrolig mange vil ende opp som "løsgjengere", og kriminaliteten vil vokse. Anonymkode: 95680...bf8 Du kan jo ta en utdanning på to år og så få jobb den dagen du får vitnemålet. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bedre? Nok penger til å dekke helt basic nødvendigheter i hverdagen? Anonymkode: 3ceac...cef Hvis folkelønnen blir høyere enn minstesatsen går ikke regnestykket opp. Minstesatsen ville nok gått, fordi folk får penger uansett her. De som vil få mer er de uregistrerte (noen tusen), og studenter.
ajarRun Skrevet 7. april 2019 #60 Skrevet 7. april 2019 2 timer siden, theTitanic skrev: Jeg syntes alle stillinger burde bli deltid. Tvungen deltid, så det blir jobber nok til alle som er arbeidsføre. Altså slutt på 100% stillinger. Fordi sysselsetting er sunt så det bør være litt arbeid til alle og fordi folkehelsa vil bli bedre med halv arbeidsmengde. Dette vil vel koste mindre enn borgerlønn og bli mer rettferdig. Deltiden må finansieres på et vis. Muligens gradert borgerlønn eller finne måter å kutte levekostnader/skatter på slik at deltid blir mulig å leve av. Eller fortsette som nå men forby alt fremskritt, automatisering og videreutvikling for å beholde antall arbeidsplasser. Men dette høster visst stor motstand. Det er nok jobber til alle som er arbeidsføre. Men noen gidder ikke å ta utdanning og da blir det jo vanskelig. Å tvinge fastlegene til å jobbe deltid hjelper jo ikke de som vil bli kassadame på Kiwi. Personlig vil jeg også ha den mest kompetente kirurgen isteden for å dele opp stillingen så mindre kompetente personer får plass. Samme med piloter. Mange yrker blir man bedre på hvis man jobber mer. Som kirurger, piloter, og lærere. Å jobbe mindre gir dårligere ansatte. Borgerlønn vil koste marginalt mer. De som vil tjene på det er studenter og de som bor hjemme og får penger fra mamma/pappa eller partner uten noen tjenester. Det er ikke så mange av dem. Gradert folkelønn fjerner alle fordelene med folkelønn. Å gjøre ytelsen uten krav til å gjøre seg mer syk er den store fodelen, i tillegg til at ALLE vil ha incentiver til å jobbe og muligheter til å studere. Man øker jo selvsagt skatten slik at en person som tjener gjennomsnittlig sitter igjen med akkurat det samme som i dag. Noen som tjener langt under snittet kanskje får litt mer og de som er langt over snittet tjener litt mindre. Å forby fremskritt gjør alle fattigere. Vi må jobbe smartere, ikke hardere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå