Gå til innhold

Ikke nok jobber til alle i framtiden= Borgerlønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er riktig løsning, spesielt for de av dem som ikke kommer seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg har f.eks vært gått ledig i 4 år nå, og slipper ikke til noen av jobbene..

Færre jobber, økt befolkningsvekst, roboter, maskiner, økonomi, stigmatisering osv. er årsaken til at mange mennesker i framtiden aldri vil kunne få en jobb.

Borgerlønn bør derfor gis til de av oss som ingen arbeidsgivere vil ha. Resten av befolkningen som allerede er i jobb, er jo sikret økonomisk..

Hva er deres mening :)

Anonymkode: 95680...bf8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Kendall
Skrevet

Blit litt kjipt hvis noen må jobbe for å få lønn mens andre gjør ingenting og får utbetalt lønn 😕

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kendall skrev:

Blit litt kjipt hvis noen må jobbe for å få lønn mens andre gjør ingenting og får utbetalt lønn 😕

Jeg prøver hele tiden å få en jobb, men kommer alltid til kort blant de mange hundre søkerne..

Det eneste jeg vil er å tjene akkurat nok penger til å forsørge mine to barn med. 

Derfor håper jeg borgerlønnen kommer snart, om ikke jobben gjør det. For penger er jeg nesten nødt til å ha. 

Folk som er ute i jobb vil nok tjene mye bedre enn det borgerlønnen vil gi..

Det er ikke oss arbeidsledige sin skyld at samfunnet har utviklet seg som det har gjort. Det legges stadig ned arbeidsplasser, og ingen nye skapes. Konkurransen er såppas tilspisset nå, at jobbene ikke lengre vil tilfalle den gjevne nordmann i gata. Utrolig mange vil ende opp som "løsgjengere", og kriminaliteten vil vokse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var da veldig pessimistisk! 

Samfunnsutvikling skaper nye typer jobber, det fjerner ikke jobbene. Folk må tilpasse seg behovet i arbeidsmarkedet. Så nei, jeg er ikke for borgerlønn. 

Anonymkode: 80f2a...19c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Kendall said:

Dette skjer jo allerede med sosialstønad, så ville ikke vært så forskjellige fra hva det er nå

Anonymkode: a298f...9de

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Kendall skrev:

Med borgerlønn får man lønn om man jobber eller ikke, om man er rik eller fattig. Du får fast sum hver måned å leve på.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Kendall skrev:

Hvorfor skal du bry deg om det? Si opp jobben din så andre kan få den da vel.
Dette er jo det som er problemet med mennesker..."Noen som får det samme som meg for mindre jobb?" 
Folk vil ikke se de fattiges vei, folk trekker seg gjerne unna fordi de er redde for å bli utynttet økonomisk eller stjålet fra, men så fort den samme kanskje på en eller annen måte blir rikere eller plutselig har noe som tilsier at vedkommende har mye penger våkner dere og følger med.

Anonymkode: f22fa...cfb

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Pan skrev:

Med borgerlønn får man lønn om man jobber eller ikke, om man er rik eller fattig. Du får fast sum hver måned å leve på.

Man kan bytte på ...? Det blir vel da det mest rettferdige.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, BiancaWhite skrev:

Man kan bytte på ...? Det blir vel da det mest rettferdige.

Poenget med borgerlønn er å sikre alle borgere lønn, hence "borgerlønn" det er bevist at personer som får borgelønn har et mer avslappet liv, tryggere og har ofte mer tid til å etablere et firma. 

Skrevet
2 minutter siden, Pan skrev:

Men pengene må jo uansett komme fra et sted. Samfunnet blir nødvendigvis avhengig av at en viss andel jobber.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Pan skrev:

Poenget med borgerlønn er å sikre alle borgere lønn, hence "borgerlønn" det er bevist at personer som får borgelønn har et mer avslappet liv, tryggere og har ofte mer tid til å etablere et firma. 

Ja, men det jeg mente er at dersom folk synes det er så urettferdig at noen må jobbe mens andre skal ha fri for samme lønna, så kan man ha en ordning der man bytter på. Kanskje 2 uker jobb på deg, 2 uker jobb på den andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer jo allerede med sosialstønad, så ville ikke vært så forskjellige fra hva det er nå

Anonymkode: a298f...9de

Hvordan skal landets 350000 uføre få det med borgerlønnen?

Anonymkode: 8461b...dec

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, BiancaWhite skrev:

Ja, men det jeg mente er at dersom folk synes det er så urettferdig at noen må jobbe mens andre skal ha fri for samme lønna, så kan man ha en ordning der man bytter på. Kanskje 2 uker jobb på deg, 2 uker jobb på den andre.

Tenk så flott. Å dele alle årsverk i to. En uke hver eller en halv dag hver, tenk hvor mange syke som kunne klare å stå i jobb da. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Nevian skrev:

Men pengene må jo uansett komme fra et sted. Samfunnet blir nødvendigvis avhengig av at en viss andel jobber.

Med borgerlønn antar jeg at det er 10-20 år fram i tid da "automation" blir den nye standard, da vil inntekten komme fra dette.

Skrevet
1 minutt siden, Duff skrev:

Tenk så flott. Å dele alle årsverk i to. En uke hver eller en halv dag hver, tenk hvor mange syke som kunne klare å stå i jobb da. 

Er du ironisk? "tenk så mange syke som kunne klare å stå i jobb da" ? 
Dette har ikke med syke å gjøre, de som er så syke at de ikke kan jobbe har jo allerede trygd. De kommer nok ikke i jobb om denne ordningen blir, men jeg mener de som er friske til å jobbe men blir gående ledige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Borgerlønn er som regel brukt i land/steder der samfunnsøkonomien er svak. Borgerlønn dekker sykelønn, permisjoner, arbeidsledighet osv osv. Jeg vet ikke nødvendigvis om man ville hatt det bedre med borgerlønn eller om forskjellen ville være ganske minimal? 

Anonymkode: a27e2...f5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BiancaWhite skrev:

Er du ironisk? "tenk så mange syke som kunne klare å stå i jobb da" ? 
Dette har ikke med syke å gjøre, de som er så syke at de ikke kan jobbe har jo allerede trygd. De kommer nok ikke i jobb om denne ordningen blir, men jeg mener de som er friske til å jobbe men blir gående ledige.

Vel, det er en form for sannhet i det duff sier, fordi arbeidsgivere i dag plikter å betale sykelønn de første 16 dager av en sykdomsperiode. Det betyr at for mange kan det være stort presse på enten å være fullt i jobb eller fullstendig sykmeldt med en arbeidsiver som legger lite til rette for integrering (av frykt for ny sykmelding) slipper arbeidsgiver å dekke disse 16 dagene kan det være enklere å ha en mer åpen dør til arbeidstakere.

arbeidstakere som er helt eller delvis ufør kan heller ikke jobbe slik dagens ordning er, da en viss prosent med arbeid vil frata dem uføretrygda. Jeg kjenner flere som har i gode perioder kunne jobbe mer og hatt lyst til å jobbe mer, men da bortfaller hele trygda og arbeidsgiver kan kanskje bare tilby noen timer/vakter, slik at tapet av trygda dekkes ikke inn via lønn. Ergo det lønner seg ikke å jobbe.

med borgerlønn vil dette problemet opphøre.  

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er en form for sannhet i det duff sier, fordi arbeidsgivere i dag plikter å betale sykelønn de første 16 dager av en sykdomsperiode. Det betyr at for mange kan det være stort presse på enten å være fullt i jobb eller fullstendig sykmeldt med en arbeidsiver som legger lite til rette for integrering (av frykt for ny sykmelding) slipper arbeidsgiver å dekke disse 16 dagene kan det være enklere å ha en mer åpen dør til arbeidstakere.

arbeidstakere som er helt eller delvis ufør kan heller ikke jobbe slik dagens ordning er, da en viss prosent med arbeid vil frata dem uføretrygda. Jeg kjenner flere som har i gode perioder kunne jobbe mer og hatt lyst til å jobbe mer, men da bortfaller hele trygda og arbeidsgiver kan kanskje bare tilby noen timer/vakter, slik at tapet av trygda dekkes ikke inn via lønn. Ergo det lønner seg ikke å jobbe.

med borgerlønn vil dette problemet opphøre.  

Nei, de kan ikke jobbe slik dagens ordning er, men vi snakker ikke om dagens ordning nå. Uføre jobber da ikke, kan de ikke like gjerne bare bli fullt uføre hvis det blir slik et probleme å være i arbeid? 
"Nå har jeg god periode og vil jobbe mer, men da faller trygda bort", kanskje velge mellom å være uføre og jobbe da? Hva er viktigst for dem liksom? Jeg tenker på de som er oppegående men ikke får seg jobb jeg. 

Dette blir negativt for noen uansett, så hvordan skal vi få til et system som passer ALLE 100% ? Det har litt med hvor samarbeidsvillige folk er. Og så har vi disse som synes det er urettferdig at "vi må jobbe mens de har fri" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om vi ufrivillig arbeidsledige ikke får komme inn på arbeidsmarkedet, så må vi få borgerlønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal landets 350000 uføre få det med borgerlønnen?

Anonymkode: 8461b...dec

Bedre? Nok penger til å dekke helt basic nødvendigheter i hverdagen? 

Anonymkode: 3ceac...cef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...