Macaron Skrevet 6. april 2019 #1 Skrevet 6. april 2019 (endret) Min mor har en kusine som er svært gammel. Kusinen har ingen barn, ingen mann og ingen andre nære i familie. Mor og hennes søsken er nærmeste familie. Vedkommende er kusinen til disse. Det er min mor som alltid har stilt opp selv om det ikke har blitt like mye de siste årene pga at hun selv har blitt eldre og at kusinen bor 7 mil unna så det er ikke like lett lengre å hjelpe hele tiden. Kusinen flyttet på sykehjem den siste måneden og ble raskt svakere. Nå er hun død og det er min mor som står som nærmeste pårørende. Hun ble oppringt for noen dager siden og ble bedt om å komme, noe hun gjorde. Hun var der også nå i etterkant og fikk med seg personlige eiendeler. Denne gangen var også søskenene med. De bladde så igjennom tingene som de fikk med og fant en mappe med diverse papirer. Der var det et skriv fra henne hvor det står noe om eiendommen hennes/huset + et stort jordområde som hun eier. Det stod visst ingenting om arverett og hvem evt som arver men det var en regning fra en advokat så det er mulig at hun har fått satt opp et testamente nå de siste dagene. Mor skal ringe advokaten på mandag og høre. Vi får jo tidsnok vite alt dette, og sikkert ganske snart ila uka men jeg bare lurer litt på litt forskjellig og ble så spent..... Siden hun står som nærmeste pårørende, og det er hun som ble oppringt fra sykehjemmet når kusinen ble dårligere, er det ikke da ganske stor sannsynlighet for at hun arver etter kusinen? Når testamentet blir lest opp, er det ikke da kun arvinger som blir kontaktet? I de personlige eiendelene som ble gitt ut så var det en mappe hvor det var en gammel takst, skjøte og en likningsattest fra 2017 som viste at hun hadde inntekt på 250.000,- og formue på over en million. Dette som står på likningsattesten er jo brutto inntekt minus fradrag. Og formuen er vel likningsverdien, som er 25% så da blir det jo litt summer.... Jeg tipper at mye av den inntekten er fordi hun kan ha forpaktet bort den jordeiendommen/skogen og får leieinntekter av det.? Kan det tyde på det? Det må jo være det, hvordan ellers skal en gammel dame kunne ha så høy inntekt.... Min mor har søsken ( de er jo også søskenbarn) og de har blitt så veldig PÅ nå i etterkant og har sagt at de også vil være med og rydde opp. Jeg er usikker på om de har sett disse papirene men kan jo tenke at de også er interessert i å vite mer. Endret 7. april 2019 av Macaron
Fru Uperfekt Skrevet 6. april 2019 #2 Skrevet 6. april 2019 Med mindre der foreligger testamente er din tantes søsken de arveberettige Er en eller flere av søsknene avgått med døden går det videre et ledd, osv osv 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 4 minutter siden, Macaron skrev: Min mor har en kusine som er svært gammel. Kusinen har ingen barn, ingen mann og ingen andre nære i familie. Mor og hennes søsken er nærmeste familie. Vedkommende er kusinen til disse. Det er min mor som alltid har stilt opp selv om det ikke har blitt like mye de siste årene pga at hun selv har blitt eldre og at kusinen bor 7 mil unna så det er ikke like lett lengre å hjelpe hele tiden. Kusinen flyttet på sykehjem den siste måneden og ble raskt svakere. Nå er hun død og det er min mor som står som nærmeste pårørende. Hun ble oppringt for noen dager siden og ble bedt om å komme, noe hun gjorde. Hun var der også nå i etterkant og fikk med seg personlige eiendeler. Hun fant også et skriv fra henne hvor det står noe om eiendommen hennes/huset + et stort jordområde som hun har forpaktet bort. Det stod visst ingenting om arverett men det var en regning fra en advokat så det er mulig at hun har fått satt opp et testamente nå de siste dagene. Mor skal ringe advokaten på mandag og høre. Vi får jo tidsnok vite alt dette, og sikkert ganske snart ila uka men jeg bare lurer litt på litt forskjellig og ble så spent..... Siden hun står som nærmeste pårørende, og det er hun som ble oppringt fra sykehjemmet når kusinen ble dårligere, er det ikke da ganske stor sannsynlighet for at hun arver etter kusinen? Når testamentet blir lest opp, er det ikke da kun arvinger som blir kontaktet? I de personlige eiendelene som ble gitt ut så var det en mappe hvor det var en gammel takst, skjøte og en likningsattest fra 2017 som viste at hun hadde inntekt på 250.000,- og formue på over en million. Dette som står på likningsattesten er jo brutto inntekt minus fradrag. Og formuen er vel likningsverdien, som er 25% så da blir det jo litt summer.... Kan det tyde på at jordområdet/skogen er forpaktet bort og at hun har fått inntekt på å leie den ut? Det må jo være det, hvordan ellers skal en gammel dame kunne ha så høy inntekt.... Min mor har søsken ( de er jo også søskenbarn) og de har blitt så veldig PÅ nå i etterkant og har sagt at de også vil være med og rydde opp. Jeg er usikker på om de har sett disse papirene men kan jo tenke at de også er interessert i å vite mer. Nærmeste pårørende er den personen sykehjem,,sykehus og andre institusjoner m.m. har som kontaktperson. Nærmeste pårørende har ingenting med arv å gjøre. Arvnog pårørende er to totalt uavhengige ting. Anonymkode: 4c728...dee 41
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 Nærmeste pårørende kan være hvem som helst, og har ingenting med arv og gjøre. Ingen automatikk der. Du kan velge en nabo eller annen perifer bekjent som pårørende om du ønsker. Anonymkode: c4863...da5 13
Macaron Skrevet 6. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2019 Takk for svar. Men isåfall, stemmer det at det kun er de som er tilgodesett som blir kontaktet av advokaten eller må de alle ringe og sjekke dette selv? Hvordan får man vite om man arver når det er såpass langt ut i arverekken?
Fru Uperfekt Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Bobestyrer kontakter de som er arveberettiged 3
Macaron Skrevet 6. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2019 Ja, det var det jeg lurte på. At de som arver vil bli kontaktet. Ikke omvendt, at man møter opp og vil overhøre hva som står i testamentet uansett om man står der eller ikke. Han ene broren sa nemlig at han uansett ville være med.. ?? Kan han det.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 Jeg synes dere er ganske ufine. La henne bli kald før dere godter dere over mulig arv. Anonymkode: a9aff...b5c 37
Macaron Skrevet 6. april 2019 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2019 20 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Med mindre der foreligger testamente er din tantes søsken de arveberettige Er en eller flere av søsknene avgått med døden går det videre et ledd, osv osv Det finnes ingen søsken. Nærmeste pårørende er søskenbarn. Man arver søskenbarn og etter det stopper arverekken. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 35 minutter siden, Macaron skrev: Takk for svar. Men isåfall, stemmer det at det kun er de som er tilgodesett som blir kontaktet av advokaten eller må de alle ringe og sjekke dette selv? Hvordan får man vite om man arver når det er såpass langt ut i arverekken? På film og i bøker blir man oppringt eller kontaktet av en advokat. I virkelighetens verde i Norge legger alle advokater testamenter de skriver inn i stedets tingrett/domstolen. Når dødsfallet blir registrert og papirene begynner å rulle, er det domstolens ansvar å påse at testamenter blir oppfyllt. En advokat har taushetsplikt. Advokaten opplyser ikke til noen hvem som er tilgodesett i et testament. Arverekkefølgen ligger godt forklart på domstol.no Her tror jeg ts har fått litt grådighetstanker, slik mange får når noen dør. Da kommer det frem hva folk egentlig er laget av. Anonymkode: 4c728...dee 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 35 minutter siden, Macaron skrev: Ja, det var det jeg lurte på. At de som arver vil bli kontaktet. Ikke omvendt, at man møter opp og vil overhøre hva som står i testamentet uansett om man står der eller ikke. Han ene broren sa nemlig at han uansett ville være med.. ?? Kan han det. Du har en temmelig naiv tankegang om hvordan ting foregår i virkelighetens verden. Har du sett for mye amerikansk film? Anonymkode: 4c728...dee 13
Macaron Skrevet 7. april 2019 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2019 Det er egentlig uinteressant hva jeg eller andre skulle mene og ønske om eventuell arv for arven er uansett bundet opp og blir som den blir. Jeg lurte på hvordan dette foregikk ift testamente og info videre og trodde noen her inne hadde peiling. Og ser at det er mange meninger men mange som ikke har peiling men som svarer allikevel. Blir uansett spennende til uka.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 6 minutter siden, Macaron skrev: Det er egentlig uinteressant hva jeg eller andre skulle mene og ønske om eventuell arv for arven er uansett bundet opp og blir som den blir. Jeg lurte på hvordan dette foregikk ift testamente og info videre og trodde noen her inne hadde peiling. Og ser at det er mange meninger men mange som ikke har peiling men som svarer allikevel. Blir uansett spennende til uka. Det siste avsnittet ditt: Ja, slik er det dessverre her inne. Hadde en kg-leser som faktisk er advokat svart deg, ville han/hun blitt mistrodd og nesten hundset. Det gjentar seg i alle tråder som spør om faktaopplysninger. Dette vet jeg lite om, men som andre har svart: det er ingen automatikk i at nærmeste pårørende blir tilgodesett med arv. Anonymkode: f88b4...039
Guppy88 Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere er ganske ufine. La henne bli kald før dere godter dere over mulig arv. Anonymkode: a9aff...b5c Det er da ganske naturlig at det er nettopp i forbindelse med et dødsfall at spørsmål om arv melder seg? Trenger ikke å være grådig av den grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #15 Skrevet 7. april 2019 Oi du virker grisk ts! Det er ikke som på film at folk samles i et rom og så kommer advokaten med avsløringen. Håper den gamle damen har donert alt til veldedighet, så du ikke får en krone. Anonymkode: 7d009...8c0 7
Salmonella Skrevet 7. april 2019 #16 Skrevet 7. april 2019 2 minutter siden, Guppy88 skrev: Det er da ganske naturlig at det er nettopp i forbindelse med et dødsfall at spørsmål om arv melder seg? Trenger ikke å være grådig av den grunn. Neida men det er noe smakløst over setningen; Blir spennende til uka. 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #17 Skrevet 7. april 2019 Avdøde er uten livsarvinger, og har derfor stått fritt til å testamentere til hva/hvem hun ville. Hvis det ikke finnes et testament, er det arverekkefølgen som gjelder. https://www.norge.no/nb/livssituasjon/dodsfall-og-arv Anonymkode: 2032c...214 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #18 Skrevet 7. april 2019 Om det ikke finnes noen livsarvinger står hun fritt til å testamentere sin egen formue som hun vil i et testamente. Om det hverken finnes livsarvinger eller testament vil pengene og eiendommer tilfalle staten. Anonymkode: b98dc...92c 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #19 Skrevet 7. april 2019 Hva er du spent på TS, om din mor arver alt ? Anonymkode: 24a95...d04
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #20 Skrevet 7. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det siste avsnittet ditt: Ja, slik er det dessverre her inne. Hadde en kg-leser som faktisk er advokat svart deg, ville han/hun blitt mistrodd og nesten hundset. Det gjentar seg i alle tråder som spør om faktaopplysninger. Dette vet jeg lite om, men som andre har svart: det er ingen automatikk i at nærmeste pårørende blir tilgodesett med arv. Anonymkode: f88b4...039 Vet du hvem som er og ikke er advokat, dommer, lege oller arbeidsmaur bak et nick eller en ab kode? Ts du få neppe noen info om hvem arvingene er alt til uka, med mindre du drømmer og er sanndrømt. Anonymkode: 4c728...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå