Gå til innhold

Hun vil ikke sove på dagen!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg sliter med dagduppen til barnet mitt på 2 år. Hun fylte 2 for et par mnd siden. Jeg får ikke til å legge henne i optimal tid på dagen (rundt 12). Hun står opp mellom 7 og 8 på morgenen. Hun begynner å bli trøtt i 15 tiden, og rundt 5 kan hun være umulig å holde våken. Hun sovner og er umulig å vekke (tar ofte tjue minutter). Derfor sovner hun ikke før sent om kvelden og igjen står opp 8, og det er på han igjen. 

Mange ganger går det strålende, at hun våkner rundt halv åtte åtte, og legger seg for natten rundt åtte på kvelden. 

Hva burde jeg gjøre i slike perioder? Jeg blir så utslitt! Jeg er redd jeg torturerer henne ved å holde henne våken når hun er trøtt, og samtidig blir det så feil å "tvinge henne" til å sove når hun tydelig ikke vil. 

Det har vært endringer i hverdagene, så det er derfor det blir ekstra kluss nå..

Anonymkode: 34d39...f91

Videoannonse
Annonse
Gjest Mango1234
Skrevet

Er det en grunn til at du ikke vekker henne på morgenen?

Hørest ut som hun fortsatt trenger dagduppen, så jeg ville ha vekket sånn i 07 tiden for å se om det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Mango1234 skrev:

Er det en grunn til at du ikke vekker henne på morgenen?

Hørest ut som hun fortsatt trenger dagduppen, så jeg ville ha vekket sånn i 07 tiden for å se om det hjelper. 

Mest fordi jeg sover sjøl, og hun blir skikkelig sint. Men det kan nok være en god idé å prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest fordi jeg sover sjøl, og hun blir skikkelig sint. Men det kan nok være en god idé å prøve. 

Hvorfor kan hun ikke legge seg for natten klokken 17? Anbefalt leggetid for små barn er mellom 18.15 og 18.45, det er ikke så stor forskjell. Legg henne for natten klokken  17 og forskyv med et kvarter til du er på «ønsket» leggetidspunkt. Kanskje jenta di slipper å blir overtrøtt og får 11-12 timer sammenhengende om natten. Da er det ikke sikkert hun trenger dagdupp. 

Hvor mange timer sover hun om natten nå?

Anonymkode: 37708...7a3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke legge seg for natten klokken 17? Anbefalt leggetid for små barn er mellom 18.15 og 18.45, det er ikke så stor forskjell. Legg henne for natten klokken  17 og forskyv med et kvarter til du er på «ønsket» leggetidspunkt. Kanskje jenta di slipper å blir overtrøtt og får 11-12 timer sammenhengende om natten. Da er det ikke sikkert hun trenger dagdupp. 

Legger ved denne artikkelen som oppsummerer mye av søvnekspert Karin Naphaugs råd. 

https://www.dagbladet.no/tema/sjekk-om-barnet-ditt-sover-for-lite/62926007

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil hun ikke da våkne klokka fem på morgenen og igjen ta dagduppen sin på dagen og vi er tilbake i samme sirkel? 

Hun sover hovedsakelig 12 timer hver natt, noen ganger 11, og hvis hun har sovet på dagen, sovner hun ikke før 10, og sover til 8..så 10 timer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil hun ikke da våkne klokka fem på morgenen og igjen ta dagduppen sin på dagen og vi er tilbake i samme sirkel? 

Hun sover hovedsakelig 12 timer hver natt, noen ganger 11, og hvis hun har sovet på dagen, sovner hun ikke før 10, og sover til 8..så 10 timer. 

Det er helt vanlig at små barn våkner så tidlig som 5-6. 5 er så klart i tidligste laget, men som nevnt bør du over en ukes tid forsøke å flytte dette til mellom 18 og 19. Da vil hun våkne mellom 06-07 og være klar for en liten hvil rundt klokken 12 og klar for natten igjen mellom 18 og 19. 

Årsaken til at hun ikke sovner før 22 er jo fordi hun tar en dupp klokke 17 (som du skriver). Jeg har en på 10 mnd og han dupper aldri etter klokken 15, da vil det ødelegge for leggetid. 

Hvis du ønsker en dupp klokken 12 kan hun ikke sove til klokke 08. 10 timer er også for lite søvn, hun blir overtrøtt og får dårlig søvnkvalitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig at små barn våkner så tidlig som 5-6. 5 er så klart i tidligste laget, men som nevnt bør du over en ukes tid forsøke å flytte dette til mellom 18 og 19. Da vil hun våkne mellom 06-07 og være klar for en liten hvil rundt klokken 12 og klar for natten igjen mellom 18 og 19. 

Årsaken til at hun ikke sovner før 22 er jo fordi hun tar en dupp klokke 17 (som du skriver). Jeg har en på 10 mnd og han dupper aldri etter klokken 15, da vil det ødelegge for leggetid. 

Hvis du ønsker en dupp klokken 12 kan hun ikke sove til klokke 08. 10 timer er også for lite søvn, hun blir overtrøtt og får dårlig søvnkvalitet. 

Skjønner logikken. Da er det kanskje bedre at jeg prøver på duppen i 13 tiden, slik at hun kommer seg i seng klokka 20..? Synes 18-19 er veldig tidlig, siden pappaen hennes ofte kommer hjem fra jobb 1730.., så du har nok rett i det du sier det:) takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte sånn da han ikke ville sove på dagen lenger. De fikk han ikke til å sove i barnehagen, og han sovnet da som en stein på vei hjem i vogna på ettermiddagen med tilsvarende problemer med å sovne igjen på kvelden. Det varte et par uker, så kuttet han ut dagsoving helt. Ikke helt unormalt for en 2 åring. Det er gjerne sånn i en overgangsperiode før de slutter med dagsoving. 

Anonymkode: 41fb3...b25

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner logikken. Da er det kanskje bedre at jeg prøver på duppen i 13 tiden, slik at hun kommer seg i seng klokka 20..? Synes 18-19 er veldig tidlig, siden pappaen hennes ofte kommer hjem fra jobb 1730.., så du har nok rett i det du sier det:) takk for tips! 

Jeg hadde ikke satt mitt eller mannens behov foran barnets. Årsaken til søvnproblemene bunner da i foreldrenes behov (jobbe sent/sove ut). For min del fungerer jeg i hvert fall slik at jeg våkner på samme klokkeslett (pluss minus) samme hvor sent jeg legger meg. Det samme gjelder for barnet mitt. Han våkner rundt 06.30-07 samme når han legges. Legges han klokken 20 vil han få for lite søvn. Legges han 18.30 får han nok. Får han for lite søvn havner vi inn i en ond spiral med overtrøtthet. Jeg støtter også det en annen skriver. Jobb for 12 timers nattesøvn og hun trenger kanskje ikke dagluren sin. Det kan holde med en rolig hvilestund feks. 

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo være at hun ikke lengre har behov for å sove på dagtid. Det merker du på at ungen blir vanskeligere å få til å sove på dagtid, og at dagduppen ødelegger for legging om kvelden til normal tid. 

Mener på at det var i 2-årsalderen begge mine sluttet å sove på dagtid. Ble noen tidlige kvelder i begynnelsen da de kuttet ut dagsovinga (sovnet gjerne før kl 18), men etterhvert regulerte det seg og de tok kveld i 19-tida. Eldstemann har alltid vært glad i å sove lenge, mens yngste har jodlet før kl 0500 uansett hvilken tid hun sovnet kvelden før. Hun er bare et utpreget A-menneske (også nå som hun er tenåring)

Da de var småunger og ikke babyer lengre så kunne de forresten ikke sove dagslur etter kl 15. Gjorde de det så var det ikke sjans i havet til å få de til å sovne til normal leggetid. 

Skrevet

Hun må stå opp tidligere.  Kan ikke forvente at hun vil sove igjen kl 12, dersom hun har sovet til kl 08.00. Da er hun rett og slett ikke trøtt kl 12. Står hun opp kl 06, er det mer sannsynlig at hun sovner igjen midt på dagen.  

Tenk på barnets søvnbehov mer enn foreldrenes døgnrytme.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okay, så poenget er at hun må stå opp tidligere og legge seg tidligere.. Hun går ikke i bhg, og vi har ingenting å "rekke" annet enn dagens aktiviteter. Så jeg må altså begynne å dra henne opp av sengen klokka 6 for at hun skal ha dupp og sove igjen klokka halv syv..? Misforstår jeg  eller får de ikke tilstrekkelig med søvn om de sover fra 20-08, i motsetning fra 1830-0600? Jeg mener ikke å virke kverulerende, men jeg ser ikke helt hvordan det er å sette mine behov foran hennes når jeg må bryte søvnen hennes..men det er kanskje noe i det dere sier, jeg får prøve, kanskje det hjelper;)

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare la henne sove til hun våkner i 8-tida og heller prøve å kutte ut dagsovinga i stedet for å tvinge igjennom at hun skal sove på dagtid? Hun kommer nok kanskje til å sovne tidligere om kvelden i en periode, men det vil nok gå seg til.

Ville mye heller prøvd ut det i stedet for å begynne å vekke en unge kl 0600 bare pga ungen må sove igjen kl 12. 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bestemt liten frøken altså. 

Men har du prøvd å være bestemt når hun skal ta dagluren sin? "Nå skal vi gå og skifte bleie for du skal sove en liten stund". Jeg har det på likedan måte med min minste, og det blir hyling i 5-10 min før barnet sovner og får seg en god lur. Det er helt greit at de markerer seg, men jeg tenker at de evner ikke å se forskjell på hva man vil og på hva man trenger - som ofte kolliderer. 

Søvn er jeg veldig streng på da det har mye å si for læring, utvikling og livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente på 1,5 sover kl 20-06.30 (prøver å legge før, men hun sovner svært sjelden før 20), og ca kl 12-14/14.30. I helgene kan hun finne på å sove til 7.30. Da sovner hun ca 12.30 igjen, og sover 1-1,5 time. Hun får nok søvn. Er blid og harmonisk. 

Jeg ville prøvd å ha duppen på dagen ca kl 13-14. Skjønner ikke hvorfor den må være kl 12 når hun står opp så seint? Om du vil at hun skal ta en dupp kl 12 er det helt greit også, men da må hun stå opp før 7 for å rekke å bli trøtt igjen. 

Vi har funnet ut at det er best å endre søvnrutinene ved å gjøre barnet skikkelig trett før leggetid (eks en lang gåtur), og så legge henne i vogn. Gjerne med litt varm melk. Da sovner hun stort sett når vi ønsker (så lenge det matcher hennes behov). Vi gikk mye turer  f. eks. da hun sluttet å ha 2 dupper på dagtid. Det gikk knirkefritt. 

Anonymkode: a28b4...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, skruf skrev:

Kan du ikke bare la henne sove til hun våkner i 8-tida og heller prøve å kutte ut dagsovinga i stedet for å tvinge igjennom at hun skal sove på dagtid? Hun kommer nok kanskje til å sovne tidligere om kvelden i en periode, men det vil nok gå seg til.

Ville mye heller prøvd ut det i stedet for å begynne å vekke en unge kl 0600 bare pga ungen må sove igjen kl 12. 

Har veldig lyst! Det tar så mye energi og kjedelig å bruke tiden på slikt når hun ikke vil. Ofte så sovner hun senere på ettermiddagen (har sovnet på akebrettet), og det blir vanskelig..men må kanskje prøve det en periode så går det seg til:) 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår jente på 1,5 sover kl 20-06.30 (prøver å legge før, men hun sovner svært sjelden før 20), og ca kl 12-14/14.30. I helgene kan hun finne på å sove til 7.30. Da sovner hun ca 12.30 igjen, og sover 1-1,5 time. Hun får nok søvn. Er blid og harmonisk. 

Jeg ville prøvd å ha duppen på dagen ca kl 13-14. Skjønner ikke hvorfor den må være kl 12 når hun står opp så seint? Om du vil at hun skal ta en dupp kl 12 er det helt greit også, men da må hun stå opp før 7 for å rekke å bli trøtt igjen. 

Vi har funnet ut at det er best å endre søvnrutinene ved å gjøre barnet skikkelig trett før leggetid (eks en lang gåtur), og så legge henne i vogn. Gjerne med litt varm melk. Da sovner hun stort sett når vi ønsker (så lenge det matcher hennes behov). Vi gikk mye turer  f. eks. da hun sluttet å ha 2 dupper på dagtid. Det gikk knirkefritt. 

Anonymkode: a28b4...be2

Du har nok helt rett. Klokken 12 har vært ideelt mtp at hun skal sove til riktig tid på kvelden. Men hun rekker jo ikke bli trøtt.. og sover hun senere enn halv to, legger hun seg ikke før 10..som igjen blir for sent. Eneste som kan funke er at jeg triller.. vurderer å gjøre det til hun ikke trenger dupp lengre nå som det blir varmere i været..

7 timer siden, Mass skrev:

En bestemt liten frøken altså. 

Men har du prøvd å være bestemt når hun skal ta dagluren sin? "Nå skal vi gå og skifte bleie for du skal sove en liten stund". Jeg har det på likedan måte med min minste, og det blir hyling i 5-10 min før barnet sovner og får seg en god lur. Det er helt greit at de markerer seg, men jeg tenker at de evner ikke å se forskjell på hva man vil og på hva man trenger - som ofte kolliderer. 

Søvn er jeg veldig streng på da det har mye å si for læring, utvikling og livskvalitet.

Veldig:) har prøvd å være bestemt, men den siste tiden har det ikke gått, og hun sovner seriøst i gående stilling. Men nekter å legge seg tidligere. Jeg ser ikke poenget med å holde på fra 12-15 med legging. Jeg prøver 12, igjen klokka 13, og igjen kl 14. Det går ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel på tide å slutte med dagsoving da hun er over to år? Er bare en liten periode hun vil være trøtt på ettermiddagen.  Hun må bli vant til det. Legg henne for kvelden ved 18-19-tiden. 

Anonymkode: 8ea4a...4d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel på tide å slutte med dagsoving da hun er over to år? Er bare en liten periode hun vil være trøtt på ettermiddagen.  Hun må bli vant til det. Legg henne for kvelden ved 18-19-tiden. 

Anonymkode: 8ea4a...4d7

Har vært noen dager hun ikke sover, så tenker det samme..er livredd for at hun ikke skal få nok søvn. Men det går seg kanskje til:) jeg skal se hvordan det går idag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...