Gå til innhold

Syns dere en 13-åring kan passe småsøsken en kveld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal i bryllup neste helg. Barnevakten kan ikke likevel, og vi har ikke fått tak i annen barnevakt. Tror alle vi kjenner skal i det bryllupet😅

Mannen sier det er null stress, 13-åringen kan passe småsøsken, som er 8 og 10 år. Hun er ansvarlig og moden, de har alle vært hjemme alene før. Sammen eller bare en. Men det har vært på dagtid..

Nå blir det kveldstid og utover natta. Vi kommer til å være i nærheten, 5 minutters kjøretur, om det er krise. Jeg er hønemor, vet det går nok helt fint, men er veldig usikker på dette🙈 Jeg sa jeg kunne være hjemme og han kunne dra alene siden det er hans kompis som gifter seg, men han vil ha meg med...

Derfor spør jeg hva dere hadde gjort...? 

Anonymkode: 39daa...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dradd i bryllupet, 5 minutter unna...uproblematisk....men jeg hadde ikke reist vekk ei helg:) 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er en ansvarlig 13-åring, bryllupet er 5 min unna og en av dere holder seg edru så ville jeg sikkert dradd i bryllupet. Men det kommer helt an på hvor ansvarlig og moden 13-åringen er.

Anonymkode: 52411...5f5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal du ikke være redd for. De andre ungene er jo også ganske store. Og dere har mobilkommunikasjon.

Anonymkode: 628b7...43e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt hjem ved egen leggetid :)

Anonymkode: 252ec...341

• Liker 3
Skrevet

Da min eldste stesønn var 13 passet han vår datter som da var tre år etter at hun hadde lagt seg. Vi var ikke langt unna, og var alltid kjørbare, selvfølgelig, og hadde alltid telefonen på og rett i nærheten. Gikk alltid fullstendig smertefritt (skjedde ikke ofte da, men de gangene det skjedde). 

Nå er denne treåringen selv 13,og hadde hun hatt småsøsken i alderen du nevner og selv var komfortabel med det, samt at du vet at søsknene ikke finner på masse tull bare på trass, så ser jeg ikke problemet! Vær tilgjengelig og kjørbar. Er du der på fem minutter må da det gå helt fint. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært barnevakt for 4 barn i alder 2-10 en hel helg som 13-14 åring.. kommer jo litt an på hvor voksen ungdommen er, men burde da gå fint? Og er det noe krise så har de da telefon..

Gjør det enkelt, kjøp inn grandis og snop til de eller bestill en pizza om du er redd for at de ikke klarer lage mat..

• Liker 4
Skrevet

Null stress, dra i bryllup! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror jo egentlig mannen har rett.

Kompisen hans drikker ikke og har sagt han skal kjøre oss ved behov, så litt vin blir det 🙂 Blir aldri mer enn litt brisen, drikker ikke så mye, men er glad i vin til maten. Men det gjør jeg jo hjemme også, så det blir ikke noe problem:)

• Liker 6
Skrevet

Som en ekstra "forsikring", har dere et godt forhold til naboene? Kan de assistere barna om det skulle skje noe? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok til å gå bra!

Anonymkode: 2b0c1...1c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, herremann skrev:

Som en ekstra "forsikring", har dere et godt forhold til naboene? Kan de assistere barna om det skulle skje noe? 

Vi bor i samme bygg som to andre familier. Er på hils med de, men ikke mer enn at vi sier hei og snakker om været og vask av trappeoppgang 😅 Det hadde nok ikke vært noe problem å ringe på til de hvis det er fullstendig krise, men en er veldig gammel og helt ærlig ganske gretten, og en har nyfødt baby, så det vil vi helst unngå...

Ser for meg at minste kommer til å sovne på sofaen mens hun ser TV, midterste gamer til klokka 12 og sovner med mobilen på nesa og eldste sitter og skravler eller chatter med venninner til vi kommer hjem..Mat kan vi ordne før de drar, og så har de snop og noe de kan varme i mikroen hvis de blir sultne (fordi jeg er redd de kommer til å glemme å slå av ovn eller brenne seg, svimete så de er noen ganger 🙈)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok til å gå bra!

Anonymkode: 2b0c1...1c1

Ja... Jeg vet de våkner av brannalarm, det har skjedd før (falsk alarm, men betryggende å vite at de hører det i dyp søvn, dessuten kommer ikke eldste til å legge seg før vi kommer hjem sannsynligvis). Jeg vet de aldri åpner om ukjente ringer på, jeg stoler 100% på at når jeg sier ingen besøk kommer ikke det til å bli noe besøk osv..

Har tenkt gjennom alt som KAN skje egentlig, og jeg sier til meg selv at jeg bør slappe av. Likevel er det noe som sier meg det er litt galt at foreldre drar ut på fest en kveld ungene er hjemme alene...🙈

Hadde det ikke vært bryllup hadde jeg ikke vurdert det en gang... Vi pleier å ha barnevakt ganske ofte eller vi koser oss sammen hjemme så er nok bare fordi det er første gangen..

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Dersom 13-åringen selv synes det er greit. 

Du sier det er kort unna, dersom det er krise. 

Hvor mange har ikke jobb hvor 13-åringen tar ansvar for yngre søken innimellom, der avstanden mellom arbeid og hjem er betydelig mer enn 5 minutter?

Anonymkode: 09581...96b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Dersom 13-åringen selv synes det er greit. 

Du sier det er kort unna, dersom det er krise. 

Hvor mange har ikke jobb hvor 13-åringen tar ansvar for yngre søken innimellom, der avstanden mellom arbeid og hjem er betydelig mer enn 5 minutter?

Hun har passet småsøsken lenge og syns det er litt stas. Da er hun sjefen, og småsøsken godtar dette. De krangler aldri da sier de, og det virker som de koser seg glugg i hel! Men dette har vært når vi er på foreldremøter og lignende, og aldri mens vi har vært på fest. Det er noe med hele denne «barn alene hjemme mens foreldre er på fest»-greia som gir meg en dårlig magefølelse. 

Vi snakket med 13-åringen i kveld om det, bare for å lufte, og hun sier det hadde vært kjempegøy😅 Ikke sikker hva hun mener med det..🤔 Vi sa at dersom vi reiser kan de ringe når som helst! Blir noen redde eller usikre er det bare til å ringe og vi er tilgjengelige hele kvelden. 

Jeg tror vi gir det en sjanse. Jeg trenger jo ikke drikke heller om det er en ekstra trygghet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja... Jeg vet de våkner av brannalarm, det har skjedd før (falsk alarm, men betryggende å vite at de hører det i dyp søvn, dessuten kommer ikke eldste til å legge seg før vi kommer hjem sannsynligvis). Jeg vet de aldri åpner om ukjente ringer på, jeg stoler 100% på at når jeg sier ingen besøk kommer ikke det til å bli noe besøk osv..

Har tenkt gjennom alt som KAN skje egentlig, og jeg sier til meg selv at jeg bør slappe av. Likevel er det noe som sier meg det er litt galt at foreldre drar ut på fest en kveld ungene er hjemme alene...🙈

Hadde det ikke vært bryllup hadde jeg ikke vurdert det en gang... Vi pleier å ha barnevakt ganske ofte eller vi koser oss sammen hjemme så er nok bare fordi det er første gangen..

Det pleier å skje mindre om kvelden/natten, med mindre dere bor i et svært kriminelt belastet område.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har passet småsøsken lenge og syns det er litt stas. Da er hun sjefen, og småsøsken godtar dette. De krangler aldri da sier de, og det virker som de koser seg glugg i hel! Men dette har vært når vi er på foreldremøter og lignende, og aldri mens vi har vært på fest. Det er noe med hele denne «barn alene hjemme mens foreldre er på fest»-greia som gir meg en dårlig magefølelse. 

Vi snakket med 13-åringen i kveld om det, bare for å lufte, og hun sier det hadde vært kjempegøy😅 Ikke sikker hva hun mener med det..🤔 Vi sa at dersom vi reiser kan de ringe når som helst! Blir noen redde eller usikre er det bare til å ringe og vi er tilgjengelige hele kvelden. 

Jeg tror vi gir det en sjanse. Jeg trenger jo ikke drikke heller om det er en ekstra trygghet. 

Dra! Dette klarer hun. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å skje mindre om kvelden/natten, med mindre dere bor i et svært kriminelt belastet område.

Absolutt ikke😅

Det skumleste som har skjedd her de siste årene var da det sto en ukjent bil på tomgang utafor bygget i fjor😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dra! Dette klarer hun. 😊

😃

Da kan jeg begynne å glede meg til bryllupsfest igjen da❤️😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker alle for beroligende svar! Mannen takker også😂 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...