Gå til innhold

Tannlege og henvisning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har reteiner bak tennene i overkjeven etter tannregulering. Denne løsner iblant og må da limes på. Tidligere limte tannlegen i mitt nærområde den på. Etter besøk hos kjeveortoped fikk jeg masse kjeft, for tannlegen hadde brukt feil lim og limt den skjevt på, samt brukt så mye lim at jeg fikk flere hull i tennene da jeg ikke lengre kom til med børste eller tanntråd mellom limet. Flere steder var to tenner lint sammen, altså mellomrommet mellom tennene var limt igjen. 

Måtte først fjerne all lim og gamnel retainer hos kjeve ortoped og dette tok nesten to timer! Så til annen tannlege og borre hullene så tilbake til kjeveortoped og sette på ny stang. 

Kostet meg over 3500,- til sammen. 

Nå har det seg slik at retainer har løsnet igjen 😞 Og for å få henvisning til kjeveortoped må jeg jo til tannlegen i mitt nærområde igjen. Han kommer ikke til å henvise men heller bare lime selv som sist. 

Grunnen til at jeg ikke kan bruke annen tannlege er fordi det kun er en her jeg bor. Og det er en flyreise til kjeve ortoped så har ikke råd å reise uten henvisning på eget initiativ. 

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 55254...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Bor du en flytur unna din kjeveortoped, eller bor du en flytur unna en kjeveortoped?

Ring din kjeveortoped, og forhør deg med vedkommende hva som skal gjøres, og om vedkommende kjenner til en kollega (kjeveortoped) i ditt område. Selv om en retainer løsner, er det ikke akutt, tennene dine kommer ikke til å skli tilbake igjen på et par uker. Dersom retaineren din stadig vekk løsner i overkjeven, er den trolig i konflikt med bittet ditt. (Har du den den der etter å ha fått regulert et mellomrom etter fortennene?)

Anonymkode: 9f5b0...c6d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt. Bor du en flytur unna din kjeveortoped, eller bor du en flytur unna en kjeveortoped?

Ring din kjeveortoped, og forhør deg med vedkommende hva som skal gjøres, og om vedkommende kjenner til en kollega (kjeveortoped) i ditt område. Selv om en retainer løsner, er det ikke akutt, tennene dine kommer ikke til å skli tilbake igjen på et par uker. Dersom retaineren din stadig vekk løsner i overkjeven, er den trolig i konflikt med bittet ditt. (Har du den den der etter å ha fått regulert et mellomrom etter fortennene?)

Jeg bor en flytur unna ALLE kjeveortopeder. Ser det kom dårlig frem i teksten min. Men nærmeste kjeve ortoped er altså en flyreise fra der jeg bor.

Har retainer fordi jeg har hatt regulering tidligere. Jeg vet det ikke er akutt, den har allerede vært løs noen uker. Men er nok ikke lenge før den løsner helt og jeg må dra hele av. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor en flytur unna ALLE kjeveortopeder. Ser det kom dårlig frem i teksten min. Men nærmeste kjeve ortoped er altså en flyreise fra der jeg bor.

Har retainer fordi jeg har hatt regulering tidligere. Jeg vet det ikke er akutt, den har allerede vært løs noen uker. Men er nok ikke lenge før den løsner helt og jeg må dra hele av. 

Ring din kjeveortoped og spør hvem han/hun kjenner der du bor. En allmennpraktiserende tannlege kan helt fint  sette på en slik retainer, men vil helst ikke alltid gjøre det uten å ha konsultert behandlende kjeveortoped, for ikke å «blande seg borti» kjeveortopedens behandling/vedlikeholdsbehandling.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring din kjeveortoped og spør hvem han/hun kjenner der du bor. En allmennpraktiserende tannlege kan helt fint  sette på en slik retainer, men vil helst ikke alltid gjøre det uten å ha konsultert behandlende kjeveortoped, for ikke å «blande seg borti» kjeveortopedens behandling/vedlikeholdsbehandling.

Men det er jo problemet. Den eneste tannlegen her jeg bor kan tydeligvis ikke feste den uten å bruke feil lim og lime sammen tennene mine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...