Gjest Betty Boop Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 "Standardfradrag for utenlandske arbeidstakere med midlertidig opphold i Norge. Utenlandske arbeidstakere som er bosatt i Norge i inntill fire år, kan kreve standardfradrag ved likningen for de første fire årene. Fradraget er 15% av brutto arbeidsinntekt. Ved bruk at standardfradrag faller en rekke andre fradrag bort." Min engelske samboer har bodd i Norge i 2 år. Han benyttet seg ikke av dette standardfradraget i fjor (vi visste ikke om det), men det ser jo ut som noe han burde benytte seg av? Er det noen som vet hvordan dette fungerer?
Riverton Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Så vidt jeg vet er det bare å føre det opp i selvangivelsen. Jeg tror det er punkt 3.2.2 Det er ikke sikkert at det blir godkjent, men det skader ikke å forsøke. De som har til hensikt å bo i Norge mer enn 4 år har egentlig ikke krav på fradraget. fradraget gist til de utlendinger som har til hensikt å bo her noen få år og gis maksimalt for de 4 første årene. Du finner litt mer info på http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...el.aspx?id=8286 "For personer som oppholder seg midlertidig i Norge og som er skattepliktige etter skatteloven § 2-1 første ledd, kan standardfradrag gis ved de fire første ligningene under den forutsetning at oppholdet i Norge ikke skal overstige fire år"
brud 03062006 Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Men om man da skulle bo her lengre enn 4 år - vil man da få baksmell - dvs at man må betale tilbake fordelen man har hatt??
Gjest Betty Boop Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 Men om man da skulle bo her lengre enn 4 år - vil man da få baksmell - dvs at man må betale tilbake fordelen man har hatt?? Det lurer jeg også på!
Gjest Betty Boop Skrevet 28. april 2005 #5 Skrevet 28. april 2005 Vi prøver å sette det opp i selvangivelsen hans nå, men jeg finner ikke noe punkt som heter standardfradrag... Det finnes noen 3.2.2 punkter, men de heter Faktiske kostnader, Underskudd regnskapsliknet bil osv. Noen som vet hvor jeg finner dette når jeg fyller ut på nettet?
Riverton Skrevet 28. april 2005 #7 Skrevet 28. april 2005 Jeg har sjekket i lignings ABC 2004 og ikke funnet noe som tyder på at et fradrag som er godkjent automatisk vil bli omgjordt bare fordi vedkommende blir boende mer en 4 år. Lingningskontoet skal foreta en vurdering/godkjenning i hvert enkelt forhold når fradraget kreves. De legger normalt vekt på det skatteyteren sier, men kan også ta hensyn til forhold som arbeidkontrakter, ekteskap eller hvor mye en har investeri bolig. Det avgjørende er ikke hvor lenge en blir boende i Norge, men om ligningskontoret mener at skatteyterern har til hensikt å være i Norge mer enn 4 år. Det at en persom forandrer mening og blir lengre en han først hadde tenkt kan da umulig ha noen betydning for skatteoppgjøret flere år tidligere. Skattefradraget gis for de 4 første år og det tyder på at en får fradraget selv om en blir lengre en 4 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå