AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #1 Skrevet 6. april 2019 Men hvor finnes jobbene, det finnes allerede over 200.000 arbeidsledige. https://www.tv2.no/nyheter/9069241/ TV 2 har intervjuet tre av landets fremste eksperter på trygdemedisin. De mener at mange mottakere av arbeidsavklaringspenger kunne vært i jobb. Steinar Westin er lege og professor i sosialmedisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han tror ikke at mottakere av arbeidsavklaringspenger er vesentlig sykere enn folk som er i jobb. – Hvis vi tar dem av støtteordningen, bærer det ut på dypt vann og så er det sosialkontoret. Det er den støtteordningen vi har, og det å slippe dem ut på dypt vann er verre. Så vi har mange inne i systemet som i andre land ville vært arbeidsledige, sier Westin. – Hvis du leter på denne listen så vil du kunne finne noe som passer for de fleste, sier Gunnar Tellnes og peker på diagnoseskjemaet. NAV har sendt Renate (33) på fire CV-kurs – det er bare en viktig ting de ikke har fortalt henne Han mener det norske systemet belønner arbeidsledige som har en diagnose. Ifølge NAV var det 2,8 prosent helt ledige her i landet ved årsskiftet. Dersom NAV hadde inkludert alle på tiltak, alle delvis ledige og arbeidssøkere som mottar arbeidsavklaringspenger ville tallet vært 7,8 prosent. Anonymkode: 80aeb...009 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #2 Skrevet 6. april 2019 Å JA, EN UFØRETRÅD! Anonymkode: 6c5c2...b6e 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å JA, EN UFØRETRÅD! Anonymkode: 6c5c2...b6e Yes!!! Johooo !! Frem med rødvinen. Eller kanskje ikke.. Anonymkode: fcf5f...345
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 Hm..lite liv her fårløpig.. Tar en tur over i en penis-størrelse-tråd så lenge.. Anonymkode: fcf5f...345 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #5 Skrevet 6. april 2019 Dette har jeg sagt i årevis. På tide noen prominente står frem og bekrefter det jeg har visst lenge. Anonymkode: 023c8...563 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Lagde min egen arbeidsplass Anonymkode: d99ba...66e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 Men friske mennesker får da vel ikke AAP. Jeg fikk først avslag, og jeg har 5 diagnoser på fysisk sykdom, og PTSD. Så slet jeg med å få AAP, så burde det virkelig ikke være mange friske på AAP. Jeg har nylig vært på avklaring og, ut i bedrift gikk ikke, da jeg var for syk. Så jeg fikk sitte på et rom, og gjøre oppgaver på PC. Jeg klarte 30-45 min, 2 ganger i uken. Så hvilken jobb skal jeg få meg? Anonymkode: 32c75...f09 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men friske mennesker får da vel ikke AAP. Mange gjør det. De får en diagnose, for de er eneste alternativ til sosialhjelp. Anonymkode: 80aeb...009 2
megda Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: NAV har sendt Renate (33) på fire CV-kurs problemet er måten NAV opererer på. Om NAV faktisk var mer hands on og kunne vært et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så ville nok flere fått jobb. Det sies jo at 60% ca. av stillinger ikke blir utlyst. Ja, arbeidstakere skal være oppsøkende men kunne ikke NAV vært et mellomledd her da dette store markedet ofte ikke blir utnyttet på langt nær til sitt fulle potensiale. Om NAV (Norge som land) vil ha flere mennesker i jobb, så burde NAV hjelpe som mellomledd akkurat her. Det er jobben deres og jeg fatter ikke at det opplyses om disse tallene, men at nav ikke gjør mer enn det som er et minimumskrav Endret 6. april 2019 av megda 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 9 minutter siden, megda said: problemet er måten NAV opererer på. Om NAV faktisk var mer hands on og kunne vært et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så ville nok flere fått jobb. Det sies jo at 60% ca. av stillinger ikke blir utlyst. Ja, arbeidstakere skal være oppsøkende men kunne ikke NAV vært et mellomledd her da dette store markedet ofte ikke blir utnyttet på langt nær til sitt fulle potensiale. Om NAV (Norge som land) vil ha flere mennesker i jobb, NAV skaper ikke akkurat nye arbeidsplasser. Det er allerede over 200.000 arbeidsledige. Anonymkode: 80aeb...009
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: NAV skaper ikke akkurat nye arbeidsplasser. Det er allerede over 200.000 arbeidsledige. Anonymkode: 80aeb...009 Dette skal heller ikke NAV gjøre. Anonymkode: 023c8...563
megda Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: NAV skaper ikke akkurat nye arbeidsplasser. Det er allerede over 200.000 arbeidsledige. Anonymkode: 80aeb...009 De skal vel ikke skape nye arbeidsplasser, men heller fylle det markedet som allerede er der. og det er muligheter for mange som ikke er i jobb til å få ned tallene drastisk.
Gjest Tutte Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 22 minutter siden, megda skrev: problemet er måten NAV opererer på. Om NAV faktisk var mer hands on og kunne vært et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så ville nok flere fått jobb. Det sies jo at 60% ca. av stillinger ikke blir utlyst. Ja, arbeidstakere skal være oppsøkende men kunne ikke NAV vært et mellomledd her da dette store markedet ofte ikke blir utnyttet på langt nær til sitt fulle potensiale. Om NAV (Norge som land) vil ha flere mennesker i jobb, så burde NAV hjelpe som mellomledd akkurat her. Det er jobben deres og jeg fatter ikke at det opplyses om disse tallene, men at nav ikke gjør mer enn det som er et minimumskrav På hvilken måte skal NAV være mellomledd?
Gjest Tutte Skrevet 6. april 2019 #14 Skrevet 6. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men friske mennesker får da vel ikke AAP. Jeg fikk først avslag, og jeg har 5 diagnoser på fysisk sykdom, og PTSD. Så slet jeg med å få AAP, så burde det virkelig ikke være mange friske på AAP. Jeg har nylig vært på avklaring og, ut i bedrift gikk ikke, da jeg var for syk. Så jeg fikk sitte på et rom, og gjøre oppgaver på PC. Jeg klarte 30-45 min, 2 ganger i uken. Så hvilken jobb skal jeg få meg? Anonymkode: 32c75...f09 Det kommer an på hvilke fysiske sykdommer du har?
megda Skrevet 6. april 2019 #15 Skrevet 6. april 2019 9 minutter siden, Tutte said: På hvilken måte skal NAV være mellomledd? De har oversikt over hva ulike arbeidstakere har av cv og erfaringer. de har bedre metoder å navigere dette landskapet på enn arbeidstakere som kanskje ikke vet hvordan. hvorfor ikke kontakte de eventuelle jobbene som de vet ofte ikke legger ut søknader og være en kontaktskaper mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg antar at NAV som enhet har mye bedre kjennskap og kontroll på hva som finnes i arbeidsmarkedet av ledige stillinger enn en random person uten jobb. Uansett, er jo jobben til nav å få mennesker ut i jobb er det ikke? dette er jo det åpenbare tiltaket for å få ned prosentene i dette markedet som ikke blir annonsert. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #16 Skrevet 7. april 2019 1 hour ago, megda said: De skal vel ikke skape nye arbeidsplasser, men heller fylle det markedet som allerede er der. og det er muligheter for mange som ikke er i jobb til å få ned tallene drastisk. Det finnes ikke nok ledige jobber til at NAV kan gjøre noen forskjell. Anonymkode: 80aeb...009
Gjest Tutte Skrevet 7. april 2019 #17 Skrevet 7. april 2019 10 minutter siden, megda skrev: De har oversikt over hva ulike arbeidstakere har av cv og erfaringer. de har bedre metoder å navigere dette landskapet på enn arbeidstakere som kanskje ikke vet hvordan. hvorfor ikke kontakte de eventuelle jobbene som de vet ofte ikke legger ut søknader og være en kontaktskaper mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg antar at NAV som enhet har mye bedre kjennskap og kontroll på hva som finnes i arbeidsmarkedet av ledige stillinger enn en random person uten jobb. Uansett, er jo jobben til nav å få mennesker ut i jobb er det ikke? dette er jo det åpenbare tiltaket for å få ned prosentene i dette markedet som ikke blir annonsert. Ja, jobben til NAV er å få mennesker ut i jobb, men største delen av ansvaret har man selv. Synes det blir feil å si at NAV er problemet, da jeg er av den oppfatning av at mennesker som virkelig ønsker jobb også søker kjennskap og muligheter selv. En veldig god mulighet er f.eks å kontakte et vikarbyrå.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #18 Skrevet 7. april 2019 Finnes det ikke flere gamle artikler om NAV og uføre som vi kan rote frem da???? Anonymkode: a073d...d4a 1
megda Skrevet 7. april 2019 #19 Skrevet 7. april 2019 7 hours ago, Tutte said: Ja, jobben til NAV er å få mennesker ut i jobb, men største delen av ansvaret har man selv. Synes det blir feil å si at NAV er problemet, da jeg er av den oppfatning av at mennesker som virkelig ønsker jobb også søker kjennskap og muligheter selv. En veldig god mulighet er f.eks å kontakte et vikarbyrå. kan ikke begge deler være sanne? jeg sier jo ikke noe der det ene utelukker det andre. Jeg sier ikke at de er et problem, men at de kan utbedre og maksimere et utappet marked.
Gjest Tutte Skrevet 7. april 2019 #20 Skrevet 7. april 2019 15 minutter siden, megda skrev: kan ikke begge deler være sanne? jeg sier jo ikke noe der det ene utelukker det andre. Jeg sier ikke at de er et problem, men at de kan utbedre og maksimere et utappet marked. Ja, da er vi enige. Du skrev at at problemet er måten NAV opererer på, og derfor hørtes det ut som det største ansvaret lå på NAV når det gjelder å få ned arbeidsledigheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå