la_luz Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Er det noen ting du pleier å lage slik at di kan fryse det ned og eventuellt ha til middag, eller når man får gjester osv. Brød er jo en selvfølge, men noen aom har andre ideér ? På forhånd takk!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Jeg lager iblant en stor gryte chilli con carne som jeg fryser ned i porsjoner. Sunn og god mat som er like god etter en tur i fryseren.
Arkana Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Når jeg har mye kraft igjen, f.eks. etter å ha kokt høne/kylling e.l. så fryser jeg det ned og bruker til f.eks. supper. Når jeg lager ting som gryteretter, kjøttkaker/kjøttboller, fiskeboller o.l. så hender det jeg lager ekstra store porsjoner og fryser ned. Det tar ikke så lang tid å steke/koke 3-4 porsjoner ekstra når jeg først står der. Rester av ost rives og fryses til gratinering, rester av fløte og vin fryses og brukes til sauser, supper, gryteretter o.l. Gjærbakst fryses ned. Enkelte kaker fryses ned.
tommeline Skrevet 19. april 2005 #4 Skrevet 19. april 2005 Greit å ha boller i frysen syns jeg. Raskt å tine hvis det kommer uventede gjester.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 Kjøttboller lager jeg også som oftest stor porsjon og fryser ned i små pakker. Og tomatsaus til pizza og pasta.
Grooo Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 Pizzasnurrer og pizzafyll har vi alltid masse av, og gjerne revet ost. Ellers boller og brød, rundstykker og pitabrød...
Gjest piaf Skrevet 19. april 2005 #7 Skrevet 19. april 2005 -Hjemmelaget kyllingkraft som jeg bruker til supper, gryteretter og saus. -Lammekjøtt som jeg kjøper i stort og fryser ned i passe porsjoner når det er billig og ferskt om høsten (og etterhvert: rester av lammestek som jeg bruker i couscous. Verdens beste restemat! ). -En ziplock-pose med halverte chili uten frø, og en tilsvarende pose med skrellet frisk ingefær i passe store stykker (dette er veldig praktisk, syns jeg, før ble ingefæren og chiliene alltid dårlige før jeg fikk brukt dem opp! ). -Hjemmelagde posjerte pærer i en lake med sitron og vaniljestang (lettlaget dessert som tines over natten i kjøleskap og serveres med sjokoladeganache når vi får middagsgjester. Dessuten en fin måte å bruke opp pærer på, om man har kjøpt for mange - eller har et tre i hagen... ) -Middagsrester som kan varmes i en gryte på travle dager, feks. bacalao eller minestrone. -Frosne erter, til å lage ertepuré (feks de dagene det plutselig er tomt for grønnsaker i kjøleskapet... ). -Frosne bringebær, jordbær og bjørnebær som jeg fryser ned på sensommeren i ziplock-poser (til desserter og smoothies - viktig og deilig med sommer hele året ). -Eplekaker som jeg lager av overfloden av norske epler om høsten, og som er greie å tine eller varme om man får besøk. -Butterdeig, for å kunne lage feks. eple- eller plommepai på kort varsel.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 Ting jeg lager og synes er greie å ha i fryseren er; -kjøttkaker, som Arkana sa er det lite ekstraarbeid å lage en stor porsjon. -jeg bruker å kjøpe f.eks. stort stygge svin flatbiff som jeg strimler og lager ferdig i porsjonspakning til wok. Fort å tine! Også f.eks. laks er ofte greit å kjøpe inn og fryse i porsjoner. -koker også store porsjoner med bønner, kikerter etc. som jeg fryser. Fort og greit til middag! -rundstykker og brød -kaffe holder seg utrolig godt i fryseren! Har espressomaskin + kvern og bruker å fryse kaffebønner.
Gjest piaf Skrevet 19. april 2005 #9 Skrevet 19. april 2005 PS: Glemte å nevne et tips. Vi fryser ned rensede smårester av kokt, lettsaltet torsk (eller annen kokt/bakt hvit fisk) som vi bruker til plukkfisk eller fiskegrateng når det er blitt nok til en middag.
Gjest Catwoman Skrevet 19. april 2005 #10 Skrevet 19. april 2005 - baker brød/rundstykker og fryser ned - koker opp store porsjoner innimellom med belgfrukter (alle mulige typer: erter, kikerter, soyabønner, og andre bønner ) - hvis jeg har igjen masse grønnsaksrester som bør spises opp, lager jeg burgere av de og fryser ned. Hater nemlig og kaste mat. Klarer som regel alltid å få brukt opp rester i burgere el. og fryse ned.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #11 Skrevet 21. april 2005 -fiskegrateng -kjøttkaker -karbonader -pizzasnurrer -grove horn med ost og skinke -kanel i svingene -eplemos til pai -sjokoladefondant -hjemmelaget is (til fondanten) -brownies Det tar tid å lage både fiskegrateng, kjøttkaker og karbonader, så dette lager jeg masse av og fryser. Lager ofte 4-5 former med fiskegrateng i slengen. Likedan når jeg baker, smeller sammen flere deiger slik at jeg får fylt opp fryseren. Søren, nå ble jeg sulten
Lula Skrevet 21. april 2005 #12 Skrevet 21. april 2005 rester av fløte og vin fryses og brukes til sauser' date= supper, gryteretter o.l. Hvordan får du til rester av vin ??? Har aldri skjedd her i huset ihvertfall!
aline Skrevet 21. april 2005 #13 Skrevet 21. april 2005 - pannekakerøre - sjokolademuffins (men de blir ikke liggende lenge.... tiner på ett kvarter, så de forsvinner fort....) det hender også med vanlig middag, men stort sett lager jeg to porsjoner og tar resten til lunsj dagen etter.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 21. april 2005 #14 Skrevet 21. april 2005 Lager ofte 4-5 former med fiskegrateng i slengen. Likedan når jeg baker, smeller sammen flere deiger slik at jeg får fylt opp fryseren. Fryser du fiskegratengen ustekt eller halvstekt? Har frosset ustekt fiskegrateng et par ganger, men synes den hever så lite i forhold til vanlig når jeg tar den ut og steker den.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #15 Skrevet 21. april 2005 Du burde allikevel prøve å sette av en slant en gang i blandt. Det kan være litt dumt å måtte åpne en ny flaske bare for å at sausen skal får den rette smaken.
Snuppelure Skrevet 21. april 2005 #16 Skrevet 21. april 2005 Jeg fryser vin, om det er igjen noe på flasken.... Heller vinen over i isterningsposer. Helt suverent om du skal ha litt rødvin i en saus eller annen rett. Når jeg har kjøpt urter i potte, pleier jeg å klippe opp det ubrukte og legge det i fryseren. Frosne urter går helt fint som krydder i matretter. Og ellers så har jeg alltid is i fryseren.............
Snuppelure Skrevet 21. april 2005 #17 Skrevet 21. april 2005 kom på en ting til jeg alltid har i fryseren. ( iallefall nå om våren og sommeren) Jeg fryser ned frukt kuttet i biter. Disse bitene er suverene isbiter i vannmuggen på terrassen. Sitron og appelsin er vel det vanligste. Men gjorde stor suksess med melon for noen dager siden.
Gjest Aurélie Skrevet 21. april 2005 #18 Skrevet 21. april 2005 Jeg pleier å lage en god del tynne pizzabunner og fryse de ned, i tillegg til pizzasaus. Lett å ta opp fra fryseren og bare slenge på hva enn man måtte ha lyst på.
Lula Skrevet 22. april 2005 #19 Skrevet 22. april 2005 Ingen fare. Åpnes det en flaske vin, så blir den som regel brukt/drukket opp :-)
Arkana Skrevet 22. april 2005 #20 Skrevet 22. april 2005 Enkelt, jeg kan ikke fordra vin annet enn i matretter. Så hver gang jeg åpner en flaske for å bruke et par glass i en gryterett eller hva det måtte være, har jeg hele flaska igjen til frysing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå