Gå til innhold

Septik uten tank? (Utleiebolig)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier hus på bygda. I hagen ligger det plater over hull. Jeg regna med at det var septiktank. Jeg måtte jo sjekke og det så ut til å bare være to svære hull med masse dritt. Litt lenger unna er det et mye mindre hull, med rør. Er det de store hullene selve dritten eller er det noe opplegg hvor ting filtreres før det går i en tank (mulig tanken ligger under det andre hullet?)? 

Vi har ikke peiling på septiktanker. Utleier er ganske snodig og vanskelig å samarbeide med, så unngår å spørre med det første. 

Anonymkode: efaaa...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke koblet til offentlig? Eller det vet dere kanskje ikke? Er ikke sikker på hva du mener med hull, de gamle septiktankene var ringer av sement eller noe lignende med lokk. Kan være koblet til det offentlige selv om det er slike i hagen da.

Anonymkode: 73e22...78d

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke koblet til offentlig? Eller det vet dere kanskje ikke? Er ikke sikker på hva du mener med hull, de gamle septiktankene var ringer av sement eller noe lignende med lokk. Kan være koblet til det offentlige selv om det er slike i hagen da.

Nei, er ikke tilkoblet det offentlige. Jeg kan ta bilder i morgen 😂

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det ikke er koblet til offentlig avløp er det nok en tank med 2 kammer. Rørene fra huset går da direkte inn i 1.kammer, her synker en del av bæsj og dopapir ned, samt evt annet (mat). Deretter flyter det videre i 2.kammer hvor resten synker. Så flyter væsken videre ut av tanken til en infiltrasjonsgrøft som tar opp forurensning før vannet flyter videre ut i grunnen.

Anonymkode: 78d7b...c6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er ikke tilkoblet det offentlige. Jeg kan ta bilder i morgen 😂

Det vet dere helt sikkert? For jeg bodde en gang der det var slike i hagen, men det var koblet til det offentlige. Men så hadde røret fra tanken i hagen knekt slik at det ikke gikk ut i det offentlige. Så da ble jo de i hagen fulle etterhvert......

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er en tett septik, men det er ganske usannsynlig da den måtte ha vært veldig stor hvis den ikke skulle vært tømt mange ganger i året.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta bilder til dere i morgen 🤭. Men jeg googlet og tror det er sånn dreneringsopplegg i den jeg åpna. Men burde ikke de også være innkapsla? Nå kan du falle rett nedi dritten hvis du er uheldig. 

Men ja, jeg er nokså sikker på at vi ikke er kobla til det offentlige. Det er iallefall det utleier sa. Vi har ganske lang avstand til andre hus. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta bilder til dere i morgen 🤭. Men jeg googlet og tror det er sånn dreneringsopplegg i den jeg åpna. Men burde ikke de også være innkapsla? Nå kan du falle rett nedi dritten hvis du er uheldig. 

Men ja, jeg er nokså sikker på at vi ikke er kobla til det offentlige. Det er iallefall det utleier sa. Vi har ganske lang avstand til andre hus. 

Hvordan lokk har disse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...