Gå til innhold

Fra nå av får alle med ADHD-diagnose 690kr av staten pr måned!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
På 6.4.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man få ADHD diagnose? Her skal hele familien diagnoseres med ADHD, treningen for og få denne flotte diagnosen/stønaden starter sporenstreks 🙂 

Anonymkode: bc9b7...398

Ikke glem at diagnosen kan sette begrensninger for deg også. I jobbintervju, og noen jobber kan du glemme. Og denne stønaden er nok som alle andre ting står en gir: flyktige. Kun tilgjengelig i en kort periode før noen finner ut at den skal fjernes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa dette til ei venninne med en gutt med ADHD. Her får dere svaret til en person, som da sikkert representerer en god prosent: «Woohoo, er det sant? For ei gave, dem pengene skal rett på sparekontoen til småen! Da blir det enten sertifikat, eller kanskje leiedepositum dekt når en flytter ut om 13-15 år.»

Anonymkode: 69ab6...fb7

Har hun ADHD selv? 

Anonymkode: 92781...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa dette til ei venninne med en gutt med ADHD. Her får dere svaret til en person, som da sikkert representerer en god prosent: «Woohoo, er det sant? For ei gave, dem pengene skal rett på sparekontoen til småen! Da blir det enten sertifikat, eller kanskje leiedepositum dekt når en flytter ut om 13-15 år.»

Anonymkode: 69ab6...fb7

Så bra! For den sønnen har sikkert sine utfordringer med diagnosen sin :)

Anonymkode: cd0e7...fa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎4‎/‎6‎/‎2019 at 8:05 PM, AnonymBruker said:

Dette er jo helt vanvittig. Jeg har en muskelsykdom som gjør at jeg ikke har følelse i hender og føtter, mister ting hele tiden, slår borti ting, snubler osv. Jeg sliter av klær hele tiden, søler ustanselig på meg selv, og har hjelpemidler for å minske dette. Jeg får ikke grunnstønad, fordi jeg ikke kan dokumentere ekstrautgifter, fordi jeg ikke har RÅD til å kjøpe inn alle klærne jeg trenger. Og for å få det dokumentert, må man først vise til at man har brukt masse penger på ekstra klær. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe ekstra klær som jeg trenger, så hadde jeg da ikke søkt om grunnstønad til det!! Jeg må bruke brukt, har hull i så og si alle klær, og ser ganske så uflidd ut grunnet dette. Jeg kan ikke engang sy, for jeg klarer ikke styre nåla eller bruke symaskin med mine fingre. 

Anonymkode: 958f3...759

I så fall kan jeg ikke skjønne annet enn at du også vil kunne kvalifisere til grunnstønad. Få dokumentert det du skriver i setning nummer to og tre, og at du grunnet dårlig økonomi ikke har råd til  kjøpe det du trenger av klær, og søk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er det staten som skal betale slitasje på klær og sko? For meg er det urimelig at man skal få støtte til dette sett opp mot andre mer alvorlige sykdommer man over lengre tid har valgt og fjerne støtteordninger for som helt nødvendig fysioterapi for MS pasienter osv... eller blå resept på endel medisiner. Å mange av disse pasientgruppene der slike støtteordninger er tatt bort har vi de uføre som delvis må velge mellom å betale husleie eller medisin. Håper for Guds skyld det kommer noen fornuftige politikere til makten snart 😤😤😤

Anonymkode: 09978...db7

I teorien nei. Men det samme gjelder forhøyet kosthold ved cølikai, eller alle de andre grunnene for hvorfor man har grunnstønad. Eller de som har uføretrygd forsåvidt og. Så lenge vi har et velferdsystem som skal "ta seg av" de som stiller svakere, så er det sånn man må regne med. Jeg synes forøvrig regjeringen vår har herpesert og ødelagt mer enn de har gagnet folk med alle støtteordningene de har fjernet. Det er vel og bra med en arbeidslinje, men folk blir ikke friske av å ikke ha råd til behandling lenger. 

Anonymkode: ff007...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, hind skrev:

I så fall kan jeg ikke skjønne annet enn at du også vil kunne kvalifisere til grunnstønad. Få dokumentert det du skriver i setning nummer to og tre, og at du grunnet dårlig økonomi ikke har råd til  kjøpe det du trenger av klær, og søk. 

Husk at grunnstønad ikke tar hensyn til dårlig økonomi. Men hun kan prøve å søke på grunn av de andre vanskelighetene hun nevner. 

Anonymkode: 1dfd7...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husk at grunnstønad ikke tar hensyn til dårlig økonomi. Men hun kan prøve å søke på grunn av de andre vanskelighetene hun nevner. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien nei. Men det samme gjelder forhøyet kosthold ved cølikai, eller alle de andre grunnene for hvorfor man har grunnstønad. Eller de som har uføretrygd forsåvidt og. Så lenge vi har et velferdsystem som skal "ta seg av" de som stiller svakere, så er det sånn man må regne med. Jeg synes forøvrig regjeringen vår har herpesert og ødelagt mer enn de har gagnet folk med alle støtteordningene de har fjernet. Det er vel og bra med en arbeidslinje, men folk blir ikke friske av å ikke ha råd til behandling lenger. 

Anonymkode: ff007...21a

Grunnstønad gis helt uavhengig av økonomien, ikke bare de ‘svakeste’ får dette. Velstående familier med barn med ADHD eller cøliaki får grunnstønad mens minsteuføre med MS eller skader etter kreftbehandling ikke lenger får gratis fysioterapi siden diagnoselisten der er fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter klær og sengetøy pluss jeg har utgifter til kremer og såper utover normalen. Jeg fikk innvilget støtte til krem men kun hvis jeg brukte over 1800,- i året og kun en type krem. Nå måtte jeg bytte krem og da får jeg ikke støtte fordi det er feil krem. Jeg blør ut klær og sengetøy og må vaske oftere enn normalt både pga blod men også fordi det blir klissete av kremer som aldri trekker skikkelig inn i huden.  Hadde håpet på en stønad faktisk men den finnes ikke for min diagnose. 

Anonymkode: 4d06c...e8e

Eksem? I så fall finnes det håp :)

https://www.hudportalen.no/om-pef/nyheter/lettere-aa-faa-slitasjestoette-paa-sengetoey?PID=377&M=NewsV2&Action=1

Anonymkode: 861d7...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2019 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen av psykolog.

Da synes jeg det er kjipt at psykiateren ikke kunne diagnosere meg men istedet sendte meg avgårde til en annen by for å diagnoseres av spesialist. Det samme med de jeg kjenner, kunne spart mye kr på å slippe å styre seg dit. Hva slags tester måtte du gå igjennom? Nysgjerrig på om de forskjellige har like testrutiner og metoder. 

Anonymkode: 78203...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg det er kjipt at psykiateren ikke kunne diagnosere meg men istedet sendte meg avgårde til en annen by for å diagnoseres av spesialist. Det samme med de jeg kjenner, kunne spart mye kr på å slippe å styre seg dit. Hva slags tester måtte du gå igjennom? Nysgjerrig på om de forskjellige har like testrutiner og metoder. 

En haug med skjemaer, uttalelser etc. Husk at adhd kan ikke måles med noe instrument. Jeg kjenner flere som har fått diagnose hos psykolog/psykiater, dog ikke fastlege. De har ikke kunnskapen stort sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En haug med skjemaer, uttalelser etc. Husk at adhd kan ikke måles med noe instrument. Jeg kjenner flere som har fått diagnose hos psykolog/psykiater, dog ikke fastlege. De har ikke kunnskapen stort sett. 

Er vel lett å fake seg til en adhdiagnose da siden det kun handler om selvrapportering.. Adhd handler vel i grunn bare om hyperaktivitet og oppmersomhets og konsentrasjonsvansker?

Anonymkode: 24031...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2019 den 11.32, hind skrev:

Har forsøkt, to ganger, avslag begge gangene, den ene gangen kom avslaget uten behandling fordi jeg ikke hadde sendt inn dokumentasjon på utgifter, men jeg hadde med uttalselse fra både fastlege og nevrolog.

Jeg må tydeligvis dokumentere at jeg bruker MER penger på klær enn friske folk, for at de skal beregne hvilken sats jeg skal ha. Jeg har alt dokumentert, det er typisk ved en slik diagnose. Jeg har jo ikke engang råd til å bruke den vanlige satsen på klær som de legger til grunn, jeg har barn og er ufør. Får ikke dekket hjemmehjelp heller, siden jeg klarer personlig hygiene selv. Så jeg må betale privat vaskehjelp. Jeg har handikap-bil, men får ikke dekket ekstrautgifter til transport, fordi jeg før jeg ble syk bodde et sted man måtte ha bil uansett, og da blir det lagt til grunn at det ikke er en ekstrautgift for meg siden jeg hadde bil før jeg ble syk. Reglene på dette er helt vanvittig. 

Anonymkode: 958f3...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel lett å fake seg til en adhdiagnose da siden det kun handler om selvrapportering.. Adhd handler vel i grunn bare om hyperaktivitet og oppmersomhets og konsentrasjonsvansker?

Anonymkode: 24031...1bf

Det var derfor jeg spurte, men regner med de tar noen praktiske tester også. Jeg satt i 3t bare med fysiske og psykologiske tester med en "testdame" som observerte og noterte. Måtte f.eks ta hukommelsestester, tester der de sjekket konsentrasjonen min osv. Selvrapporteringsskjemaene hos psykolog innebærer vel også at familie må svare på endel, hvis ikke er det merkelig. Min familie måtte fylle ut sikkert 5-6s om min barndom. Så der er det vanskelig å jukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er fryktelig urettferdig skjønner jeg, men som mamma til en med ADHD kan jeg jo si at kostnadene våre i forhold til det har vært betydelig høyere. Vi måtte flytte på grunn av mobbing (direkte knyttet til ADHD, for det er veldig gøy å erte på en som reagerer kraftig med gråt eller sinne), og bare det kostet oss over 500000 kr bare i salg og kjøp av bolig. Tre vinterjakker en sesong har ikke vært uvanlig, og til og med sko forsvinner, for han har kastet dem av seg og så glemt dem. Tapt arbeidsfortjeneste i forbindelse med utredning, møter og oppfølging er betydelig. Slitasje på klær... vel det er mest svinn av klær, og alle mulige ting! Sikkert noe mer slitasje også, men mest fortvilende har det vært med alt som bare forsvinner. 

Ser imidlertid at stønad til barn går direkte til barnet, og det finner jeg noe urimelig. Det er da virkelig ikke barnet som har ekstrautgifter ved dette! 

Anonymkode: 31657...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...