AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #61 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tipper at folk nå strømmer til dps'ene for å få diagnosen på papiret. Det værste er at adhd er så lett å fake. Anonymkode: 24031...1bf På seg selv kjenner man andre. Anonymkode: 88145...e4d
Gjest Juks Skrevet 6. april 2019 #62 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tipper at folk nå strømmer til dps'ene for å få diagnosen på papiret. Det værste er at adhd er så lett å fake. Anonymkode: 24031...1bf Er dette sant? Alle med ADHD får 700,- ekstra i måneden? Ikke aprilspøk? Vel, da har den anonyme brukeren rett i sitt sitat. Det kommer til å bli en voldsom økning i ADHD-diagnoser. Er man litt rastløs, så fikser man det. Er jo ikke akkurat noe som kan bekreftes/utelukkes på en blodprøve! Og med bakgrunn av nettopp dette, så er det rart at denne gruppen får slik støtte. Sikkert mange som er og kommer til å bli feildiagnosert!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #63 Skrevet 6. april 2019 Jeg utredes nemlig for det, men jeg ser ikke logikken. Det blir som å belønne dårlig oppførsel. Hvorfor??? Fordi folk med adhd ødelegger klærne sine ? Man kan lære seg å oppføre seg, diagnose eller ikke. Folk som alltid ødelegger bilene sine da ? skal de få 10.000 i mnd ? 😛 Men jeg tror ikke på det, for jeg finner ikke noen kilde på dette. Anonymkode: 05d50...f62 1
Gjest Juks Skrevet 6. april 2019 #64 Skrevet 6. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg utredes nemlig for det, men jeg ser ikke logikken. Det blir som å belønne dårlig oppførsel. Hvorfor??? Fordi folk med adhd ødelegger klærne sine ? Man kan lære seg å oppføre seg, diagnose eller ikke. Folk som alltid ødelegger bilene sine da ? skal de få 10.000 i mnd ? 😛 Men jeg tror ikke på det, for jeg finner ikke noen kilde på dette. Anonymkode: 05d50...f62 Hvis du leser igjennom tråden, får du se mange kilder på dette. Med link og sitat til nav.no
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #65 Skrevet 6. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og forresten så har jeg ADHD selv, men kommer jo aldri til å søke om disse pengene. Selvfølgelig finnes det dem som "takker nei". Fordi jeg ikke har ekstrautgifter til klær pga slitasje og mener jeg ikke har rett på stønaden. Anonymkode: 92781...8fa Nesten samme her. Jeg har barn med ADHD, og kommer heller ikke til å søke. Strengt tatt har vi nok brukt langt mer penger på klær og sko til ADHD-barnet enn til hans søsken, men vi har ikke orket å styre med søknader og dokumentasjon for noen hundrelapper i måneden, og nå begynner han å bli så stor at slitasjen tross alt har gått noe ned. Så vi klarer oss fint uten. Selv om det tydeligvis er utenkelig for enkelte i denne tråden, så er det ikke alle som er ute etter å grafse til seg mest mulig. Når det er sagt synes jeg det er en merkelig endring nå i disse sparetider. Anonymkode: 0b83b...293 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #66 Skrevet 6. april 2019 13 minutter siden, Juks skrev: Er dette sant? Alle med ADHD får 700,- ekstra i måneden? Ikke aprilspøk? Vel, da har den anonyme brukeren rett i sitt sitat. Det kommer til å bli en voldsom økning i ADHD-diagnoser. Er man litt rastløs, så fikser man det. Er jo ikke akkurat noe som kan bekreftes/utelukkes på en blodprøve! Og med bakgrunn av nettopp dette, så er det rart at denne gruppen får slik støtte. Sikkert mange som er og kommer til å bli feildiagnosert! Ja, det er sant. Alt en trenger er legeerklæring på diagnosen så får man det uten å i det hele tatt bevise at man har mer utgifter enn andre. Det jeg kanskje frykter mest er vel de litt mer utspekulerte foreldrene som utnytter barna sine ved å skaffe de diagnosen uten at de har den. En utredning av en 6åring foregår jo så å si kun basert på foreldrenes forklaring av barnets adferd og dette vil da bli et stort potensial til misbruk. Anonymkode: 24031...1bf 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #67 Skrevet 6. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sant. Alt en trenger er legeerklæring på diagnosen så får man det uten å i det hele tatt bevise at man har mer utgifter enn andre. Det jeg kanskje frykter mest er vel de litt mer utspekulerte foreldrene som utnytter barna sine ved å skaffe de diagnosen uten at de har den. En utredning av en 6åring foregår jo så å si kun basert på foreldrenes forklaring av barnets adferd og dette vil da bli et stort potensial til misbruk. Anonymkode: 24031...1bf Har en venninne som har gått privat med begge sine barn, for at de skulle få ADHD diagnosen. For da får hun hjelpestønad, og ledsagerbevis. Hun har og klart å få mobil og ipad. Ene barnet er jeg temmelig sikker på at ikke har ADHD, andre har det muligens. Anonymkode: 3aebd...411
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #68 Skrevet 6. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tror ikke på det, for jeg finner ikke noen kilde på dette. Anonymkode: 05d50...f62 Da er du jammen dårlig til å spore opp ting 😅 Anonymkode: cd0e7...fa8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #69 Skrevet 6. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som har gått privat med begge sine barn, for at de skulle få ADHD diagnosen. For da får hun hjelpestønad, og ledsagerbevis. Hun har og klart å få mobil og ipad. Ene barnet er jeg temmelig sikker på at ikke har ADHD, andre har det muligens. Anonymkode: 3aebd...411 Du må være ei knall venninne å ha 👍🏻 Anonymkode: cd0e7...fa8 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #70 Skrevet 7. april 2019 Fremfor å krangle, hvorfor ikke gjøre et bittelite googlesøk og hente frem mer dokumentasjon? http://adhdnorge.no/aktuelt/praksisendringer-i-grunnstonadsreglementet/ Faktisk har ts rett. Her har de blå tatt grunnstønad fra dem med cøliaki for å gi grunnstønad til flere av dem med adhd. Anonymkode: 69f23...f03 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #71 Skrevet 7. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sant. Alt en trenger er legeerklæring på diagnosen så får man det uten å i det hele tatt bevise at man har mer utgifter enn andre. Det jeg kanskje frykter mest er vel de litt mer utspekulerte foreldrene som utnytter barna sine ved å skaffe de diagnosen uten at de har den. En utredning av en 6åring foregår jo så å si kun basert på foreldrenes forklaring av barnets adferd og dette vil da bli et stort potensial til misbruk. Anonymkode: 24031...1bf Hvem på kloden vil sette en diagnose uten å teste ut at personen har diagnosekravene? Helsepersonell kan ikke bare dele ut diagnoser etter eget forgodtbefinnende. Foreldre er da heller ikke så tett i pappen at de ønsker en adhd diagnose for sine barn for å få kr. 690 ekstra i måneden. Begynn å tenke litt da, før du taster på tastaturet. Anonymkode: 69f23...f03 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #72 Skrevet 7. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette veldig feil og urettferdig? Jeg kan forstå at et 8år gammelt barn med adhd tygger i stykker klærne sine, men voksne folk ødelegger da ikke klær og div for 690kr mer enn oss andre i måneden..? Kjør debatt Anonymkode: 24031...1bf Man er ikke helt Bavian fordi man har ADHD altså. Jeg feks har ekstrem slitasje på sko. Alltid hatt. Ser samme fenomenet på pappa og guttungen med ADHD og. Kjøper jeg og mamma like sko, er mine helt utslitt etter maks et halvt år, mens hennes kan holde i to-tre år. Vi søler ofte mer. Slumser borti ting osv som krever at klær må vaskes mer. Det er ikke snakk om å tygge i stykker klær. Guttungen ødelegger knærne på alt av bukser etter maks en måneds bruk fordi han klatrer og krabber, herjer rundt. Anonymkode: ff007...21a 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #73 Skrevet 7. april 2019 12 timer siden, Juks skrev: Er dette sant? Alle med ADHD får 700,- ekstra i måneden? Ikke aprilspøk? Vel, da har den anonyme brukeren rett i sitt sitat. Det kommer til å bli en voldsom økning i ADHD-diagnoser. Er man litt rastløs, så fikser man det. Er jo ikke akkurat noe som kan bekreftes/utelukkes på en blodprøve! Og med bakgrunn av nettopp dette, så er det rart at denne gruppen får slik støtte. Sikkert mange som er og kommer til å bli feildiagnosert! I Norge er det kun leger og psykologer som kan stille diagnoser. Hvis du tror disse kaster diagnoser rundt seg uten mål og mening, må du revurdere. Anonymkode: cd0e7...fa8 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #74 Skrevet 7. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem på kloden vil sette en diagnose uten å teste ut at personen har diagnosekravene? Helsepersonell kan ikke bare dele ut diagnoser etter eget forgodtbefinnende. Foreldre er da heller ikke så tett i pappen at de ønsker en adhd diagnose for sine barn for å få kr. 690 ekstra i måneden. Begynn å tenke litt da, før du taster på tastaturet. Anonymkode: 69f23...f03 Veldig mange vil gjøre dette. Bare se Tv2-artikkel i en annen tråd her. Du tror for godt om folk. Anonymkode: 2e7ae...55d 1
Gjest Juks Skrevet 7. april 2019 #75 Skrevet 7. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I Norge er det kun leger og psykologer som kan stille diagnoser. Hvis du tror disse kaster diagnoser rundt seg uten mål og mening, må du revurdere. Anonymkode: cd0e7...fa8 Nei selvfølgelig gjør dem ikke det. Men det er ingenting i dag som bekrefter eller avkrefter med 100% treffsikkerhet at noen har/ikke har ADHD, som type blodprøve, MR, CT osv. Hvis noen foreldre mistenker ADHD på sine barn, kommer dem nå til å oppsøke helsetjenesten for en diagnose ettersom det er penger inni bildet? Ja. Er sjansen tilstede for feildiagnose? Ja. Er sjansen tilstede for at folk som ikke har ADHD får det? Ja.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #76 Skrevet 7. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Norge er det kun leger og psykologer som kan stille diagnoser. Hvis du tror disse kaster diagnoser rundt seg uten mål og mening, må du revurdere. Anonymkode: cd0e7...fa8 Du må revurdere selv. Det er allment kjent at dette gjøres i stor skala. Du er ikke oppdatert. Anonymkode: 2e7ae...55d 1
Gjest Juks Skrevet 7. april 2019 #77 Skrevet 7. april 2019 690,- kr mnd. Ikke mye penger likevel sier noen. Det blir 8.280,- kr i året. 82.280,- kr på 10 år. 248.400,- på 30 år. 496.800,- på 60 år. Da er det ikke tatt med eventuelle økninger i satsen etterhvert som årene går. Så hvorfor skal ikke de med ADHD søke om dette? Utnytter dem systemet hvis dem ikke egentlig trenger dette? Nei, det er jo noe dem har krav på i dag, uten at det stilles krav om dokumentasjon slik alle andre grunnstønader gjør. Eventuelt, hvorfor skal dem som mistenker ADHD i familien ikke oppsøke helsetjenesten for diagnose nå?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #78 Skrevet 7. april 2019 17 timer siden, Keikolina skrev: Jippi, 690 kr mer i mnd. Jeg blir rik!!! Alle monner drar. Mange bekker små.. osv osv For min bror som er student, hjelper det mye på Anonymkode: 60150...dce
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #79 Skrevet 7. april 2019 Og jeg som er mor til en unge med ADHD (som har fått diagnosen etter en grundig utredning av BUP hvor både lege, pedagog, PPT, foreldre og skole har vært involvert) jubler litt over at jeg nå kan få dette dekket uten å måtte bruke timer på å dokumentere, dokumentere, dokumentere, men bare legge frem en uttalelse fra legen. En ADHD diagnose er ikke bare bare og nå kan jeg heller bruke mer av tid og ressurser på å kjempe for feks en skolehverdag som er tilpasset slik at h*n har utbytte, repetisjon av ting som skal læres på hjemmebane og å veilede en unge som sliter litt med sosiale koder. Jeg hadde jo lett byttet disse 690,- mot å slippe dette... Kan virkelig ikke se at folk ønsker en diagnose for å få disse pengene... Anonymkode: c17c6...b5b 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #80 Skrevet 7. april 2019 Akkurat nå, Juks skrev: 690,- kr mnd. Ikke mye penger likevel sier noen. Det blir 8.280,- kr i året. 82.280,- kr på 10 år. 248.400,- på 30 år. 496.800,- på 60 år. Da er det ikke tatt med eventuelle økninger i satsen etterhvert som årene går. Så hvorfor skal ikke de med ADHD søke om dette? Utnytter dem systemet hvis dem ikke egentlig trenger dette? Nei, det er jo noe dem har krav på i dag, uten at det stilles krav om dokumentasjon slik alle andre grunnstønader gjør. Eventuelt, hvorfor skal dem som mistenker ADHD i familien ikke oppsøke helsetjenesten for diagnose nå? Stønaden er jo egentlig kun for de som faktisk har exktra utfiter som overstiger dette beløpet pr måned, så dersom noen som ikke har ekstra utgifter søker om dette så utnytter de jo systemet. Jeg håper folk er ærlige nok til å la disse pengene gå til de som faktisk trenger dem (uten at jeg i det hele tatt kan skjønne at noen med adhd kan klare å ødelegge for så mye mer pr måned..) Skulle ønske staten kunne brukt disse pengene på noe nyttigere som kom mer allment tilgode. Noen som vet hvilket parti sin ide dette var? Anonymkode: 24031...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå