Gå til innhold

Fra nå av får alle med ADHD-diagnose 690kr av staten pr måned!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten så har jeg ADHD selv, men kommer jo aldri til å søke om disse pengene. Selvfølgelig finnes det dem som "takker nei".  Fordi jeg ikke har ekstrautgifter til klær pga slitasje og mener jeg ikke har rett på stønaden.

Anonymkode: 92781...8fa

Yeah, right:-)

Anonymkode: 2e7ae...55d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Yeah, right:-)

Ja, det stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg hvorfor en med ADHD som IKKE har denne slitasjen bør søke...? Jeg mener selvsagt at de ikke skal det, men de kommer til å gjøre det likevel. 8280 kr ekstra i året blir en fin weekend i London betalt av staten:-)

De bør ikke søke fordi det ikke er for dem. Faktisk ser jeg på det som svindel. Det å tillegne seg penger man ikke har rett til. Jeg vet det står at ekstrautgiftene ikke trengs å dokumenteres, men stønaden er ikke for alle med ADHD, den er for de med ADHD som har ekstrautgifter som denne stønaden skal dekke.

Mange, mange millioner som kunne vært prioritert annensteds, feks til eldreomsorgen, psykisk helse, skole, barn og unge, klima, mange andre områder.. kan nå bli sløst vekk hvis mange nok er uærlige. Men den som har samvittighet til å dra på weekendtur sponset av staten driter vel i dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for ordentlig dokumentasjon. Jeg tok feil.

Håper ingen utnytter dette da. Hvem er det som har bestemt at det skal være sånn? Snakk om potensielt sløsing med penger.

Klart folk med ADHD utnytter dette, de er ikke kjent for å ha særlig impulskontroll er de vel?

Anonymkode: af33c...00e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er skammelig når de har fjernet støtten til diverse mat og klær til diabetikere type 1

Anonymkode: 7ed8d...323

Det var vel støtte til fordyret kosthold, ikke til klær? - skjønner ikke hvor klær kommer inn her. Kan du forklare? 

Eller er jeg jo fullstendig enig siden folk med diabetes type 1 ikke kan leve på ris og nudler uten at det blir store problemer.

Anonymkode: 4a5cb...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle med en ADHD diagnose på papiret får nå grunnstønad sats 1 på 690kr pr måned pga klesslitasje og vask, du trenger ikke en gang å dokumentere de ekstra utgiftene.. bare send en søknad til nav og mpneden etter 690kr på kontoen. Både barn og voksne får grunnstønad.

Er ikke dette veldig feil og urettferdig? Jeg kan forstå at et 8år gammelt barn med adhd tygger i stykker klærne sine, men voksne folk ødelegger da ikke klær og div for 690kr mer enn oss andre i måneden..?

Kjør debatt

Anonymkode: 24031...1bf

må være foredeler for oss med diagnoser også, er et helvete å eksistere i en verden der alle skal være som "dere normale" 😛 
Men, så fort vi får ekstra goder så syter dere over at det er "urefferdig" 😛 hvorfor bryr du deg?
Mange har bedre betalt enn meg, men jeg har ingen rett til å klage over eller bry meg med andres lønn. Er det ikke ureferdig at Hollywoodfruen ble rik bare fordi giftet seg med en rik mann, uten å gjøre en dritt? 

Anonymkode: 05d50...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klart folk med ADHD utnytter dette, de er ikke kjent for å ha særlig impulskontroll er de vel?

Går an å ha samvittighet selv om man er impulsiv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten så har jeg ADHD selv, men kommer jo aldri til å søke om disse pengene. Selvfølgelig finnes det dem som "takker nei".  Fordi jeg ikke har ekstrautgifter til klær pga slitasje og mener jeg ikke har rett på stønaden.

Samme her!! Jeg bruker virkelig ikke mer klær enn normalt. Og ikke så mye at et tilskudd fra staten kan forsvares.  Dette var bare rart...

Anonymkode: c780f...3ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne stønaden falt mange tungt for brystet ser jeg 😂

Anonymkode: cd0e7...fa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv ADHD, og sliter med å forstå hvordan diagnosen kan føre til såpss mye ekstra slitasje på klær og sengetøy. Jeg bruker kanskje mer penger på klær enn jeg burde, men det er fordi jeg har dårlig impulskontroll og av den grunn kjøper for mye på Internett. Jeg har også en tendens til å miste ting (bl.a klær) fordi jeg er ganske distré og glemsk. 

Anonymkode: 60607...c4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper at folk nå strømmer til dps'ene for å få diagnosen på papiret. 

Det værste er at adhd er så lett å fake.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du virkelig at de vil gjøre det for knappe 700,- i måneden med tanke på alle fordommene, latterliggjøringen, og de nedverdigende kommentarene de med diagnosen blir møtt med? Da skal man være ganske fattig, gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, hind skrev:

Tror du virkelig at de vil gjøre det for knappe 700,- i måneden med tanke på alle fordommene, latterliggjøringen, og de nedverdigende kommentarene de med diagnosen blir møtt med? Da skal man være ganske fattig, gitt. 

Man må jo ikke si til alle og en hver en kjenner og ikke kjenner at man har en adhd-diagnose (når man ikke har adhd) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, godt den er lav 🤣

Anonymkode: 73ea8...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må jo ikke si til alle og en hver en kjenner og ikke kjenner at man har en adhd-diagnose (når man ikke har adhd) ?

Nei det er sant, men i møte med helsevesenet og det offentlige slipper man ikke unna diagnosen sin. Jeg har hørt mange si at de opplever å ikke bli tatt like mye på alvor når legene oppdager ADHD-diagnosen, og at de har lett for å gi den skylden for alle problemer. Mange sliter med å få utredninger fordi legen har bestemt seg for at det bare er ADHD. De blir behandlet på en annerledes måte når diagnosen kommer opp.

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo helt vanvittig. Jeg har en muskelsykdom som gjør at jeg ikke har følelse i hender og føtter, mister ting hele tiden, slår borti ting, snubler osv. Jeg sliter av klær hele tiden, søler ustanselig på meg selv, og har hjelpemidler for å minske dette. Jeg får ikke grunnstønad, fordi jeg ikke kan dokumentere ekstrautgifter, fordi jeg ikke har RÅD til å kjøpe inn alle klærne jeg trenger. Og for å få det dokumentert, må man først vise til at man har brukt masse penger på ekstra klær. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe ekstra klær som jeg trenger, så hadde jeg da ikke søkt om grunnstønad til det!! Jeg må bruke brukt, har hull i så og si alle klær, og ser ganske så uflidd ut grunnet dette. Jeg kan ikke engang sy, for jeg klarer ikke styre nåla eller bruke symaskin med mine fingre. 

Anonymkode: 958f3...759

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt vanvittig. Jeg har en muskelsykdom som gjør at jeg ikke har følelse i hender og føtter, mister ting hele tiden, slår borti ting, snubler osv. Jeg sliter av klær hele tiden, søler ustanselig på meg selv, og har hjelpemidler for å minske dette. Jeg får ikke grunnstønad, fordi jeg ikke kan dokumentere ekstrautgifter, fordi jeg ikke har RÅD til å kjøpe inn alle klærne jeg trenger. Og for å få det dokumentert, må man først vise til at man har brukt masse penger på ekstra klær. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe ekstra klær som jeg trenger, så hadde jeg da ikke søkt om grunnstønad til det!! Jeg må bruke brukt, har hull i så og si alle klær, og ser ganske så uflidd ut grunnet dette. Jeg kan ikke engang sy, for jeg klarer ikke styre nåla eller bruke symaskin med mine fingre. 

Anonymkode: 958f3...759

Uff, sånn skal det virkelig ikke være.☹ Jeg får vondt langt inn i hjerterota av dette☹ en slik ordning burde i det minste være behovsprøvd da det ikke er diagnosen, men funksjonsnivået som sier noe om man faktisk trenger disse ekstra pengene. At du må gå med hullete klær og kun har råd til å kjøpe brukt, mens andre som tilfeldigvis har adhd på papiret skal få over 8000kr i året for kles og sengetøyslitasje er helt vanvittig og absolutt ikke rett. Jeg håper virkelig at folk har ærlighet nok til å kun søke dersom man faktisk har ekstra utgifter utover det normale.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, hind skrev:

det koster å gå til dps og da....men dette tjenes vel inn igjen ved å få 600+ hver mnd

Anonymkode: 05d50...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: cd0e7...fa8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan man få ADHD diagnose? Her skal hele familien diagnoseres med ADHD, treningen for og få denne flotte diagnosen/stønaden starter sporenstreks 🙂 

Anonymkode: bc9b7...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...