Gjest Juks Skrevet 7. april 2019 #81 Del Skrevet 7. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stønaden er jo egentlig kun for de som faktisk har exktra utfiter som overstiger dette beløpet pr måned, så dersom noen som ikke har ekstra utgifter søker om dette så utnytter de jo systemet. Jeg håper folk er ærlige nok til å la disse pengene gå til de som faktisk trenger dem (uten at jeg i det hele tatt kan skjønne at noen med adhd kan klare å ødelegge for så mye mer pr måned..) Skulle ønske staten kunne brukt disse pengene på noe nyttigere som kom mer allment tilgode. Noen som vet hvilket parti sin ide dette var? Anonymkode: 24031...1bf Jo, jeg er helt for at personer med ADHD får støtte hvis dem trenger det, og har krav på det. Det er ikke det jeg skal fram til. Men denne grunnstønaden er den eneste stønaden i NAV hvor du ikke trenger å dokumentere utgiftene. Stønaden er også en av få som støtter opp til en sykdom som er satt som en klinisk diagnose - altså basert på symptomer og sykdomstegn - uten håndfast diagnostikk. Så med andre ord: her er det fritt fram når du har diagnosen, og hvis du ønsker det. NAV har i tillegg kortet ned på andre stønader. Folk med Cøliaki, Crohns, U.Collitt osv med svært fordyret kosthold får nå utbetalt småpenger. Dette er sykdommer som har håndfast diagnostikk, hvor du i tillegg må svært godt dokumentere utgiftene dine - til sammenligning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #82 Del Skrevet 7. april 2019 1 time siden, Juks skrev: Jo, jeg er helt for at personer med ADHD får støtte hvis dem trenger det, og har krav på det. Det er ikke det jeg skal fram til. Men denne grunnstønaden er den eneste stønaden i NAV hvor du ikke trenger å dokumentere utgiftene. Stønaden er også en av få som støtter opp til en sykdom som er satt som en klinisk diagnose - altså basert på symptomer og sykdomstegn - uten håndfast diagnostikk. Så med andre ord: her er det fritt fram når du har diagnosen, og hvis du ønsker det. NAV har i tillegg kortet ned på andre stønader. Folk med Cøliaki, Crohns, U.Collitt osv med svært fordyret kosthold får nå utbetalt småpenger. Dette er sykdommer som har håndfast diagnostikk, hvor du i tillegg må svært godt dokumentere utgiftene dine - til sammenligning. Nei de må ikke dokumentere. Anonymkode: 861d7...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #83 Del Skrevet 7. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei de må ikke dokumentere. Anonymkode: 861d7...a06 Tror det stod at de ikke måtte dokumentere. Anonymkode: 2e7ae...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #84 Del Skrevet 7. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: De bør ikke søke fordi det ikke er for dem. Faktisk ser jeg på det som svindel. Det å tillegne seg penger man ikke har rett til. Jeg vet det står at ekstrautgiftene ikke trengs å dokumenteres, men stønaden er ikke for alle med ADHD, den er for de med ADHD som har ekstrautgifter som denne stønaden skal dekke. Mange, mange millioner som kunne vært prioritert annensteds, feks til eldreomsorgen, psykisk helse, skole, barn og unge, klima, mange andre områder.. kan nå bli sløst vekk hvis mange nok er uærlige. Men den som har samvittighet til å dra på weekendtur sponset av staten driter vel i dette. Anonymkode: 92781...8fa Nettopp, og det er derfor det er viktig å ha et reglement rundt det. De fleste takker nok ja til en ekstra slant med penger hvis de får tilbudet om det. Anonymkode: 22912...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #85 Del Skrevet 7. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du adhd da? Kan du isåfall forklare hvordan du klarer å ødelegge klær og ting for 690kr MER enn oss andre uten adhd pr måned? Anonymkode: 24031...1bf Går på medisiner feks? Anonymkode: ed37d...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #86 Del Skrevet 7. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du adhd da? Kan du isåfall forklare hvordan du klarer å ødelegge klær og ting for 690kr MER enn oss andre uten adhd pr måned? Anonymkode: 24031...1bf Ja jeg har ADHD ja. Men med tanke på hvor dømmende og kunnskapsløst ditt første innlegg var så er ikke jeg interessert i å skulle en langt og utfyllende svar. Anonymkode: 861d7...a06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #87 Del Skrevet 7. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det stod at de ikke måtte dokumentere. Anonymkode: 2e7ae...55d Nei det sto i innlegget jeg siterte at de med cøliaki må dokumentere Anonymkode: 861d7...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #88 Del Skrevet 7. april 2019 Ser ikke helt de store ekstrautgiftene for personer med ADHD. Hvis de behøver støtte så er det jo flott at de får det. Men det er jo mange andre diagnoser og andre ting folk har utgifter til, og sånn er det bare. Alle har sine greier. Hos meg f.eks går det noen hundre kroner i måneden til kontaktlinser. En venninne sliter med diverse allergier og må kjøpe blant annet dyre spesialsåper. Det er jo ikke slik at alle skal få sine greier dekket. Anonymkode: be3f0...62d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #89 Del Skrevet 7. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I Norge er det kun leger og psykologer som kan stille diagnoser. Hvis du tror disse kaster diagnoser rundt seg uten mål og mening, må du revurdere. Anonymkode: cd0e7...fa8 Feil. Det er kun nevropsykologer som kan sette diagnoser. Tror du en fastlege setter diagnoser?! Jeg har vært på utredning, selv ikke min psykiater kunne sette diagnosen på meg. Det er strengt. Jeg har vært på 2 møter på utredningen, og man sitter der i flere timer begge gangene. Både fysiske og psykiske tester. Og en hel bunke med spørreskjemaer, som både familie og jeg selv måtte fylle ut. Tror neppe man kan jukse seg til adhd, testene skjønte jeg lite av. De ser på testene som en total og små hint på testene styrer vel i hvilken retning den går. Jeg aner fremdeles ikke om jeg får en diagnose. Anonymkode: 78203...bec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #90 Del Skrevet 7. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det er kun nevropsykologer som kan sette diagnoser. Tror du en fastlege setter diagnoser?! Jeg har vært på utredning, selv ikke min psykiater kunne sette diagnosen på meg. Det er strengt. Jeg har vært på 2 møter på utredningen, og man sitter der i flere timer begge gangene. Både fysiske og psykiske tester. Og en hel bunke med spørreskjemaer, som både familie og jeg selv måtte fylle ut. Tror neppe man kan jukse seg til adhd, testene skjønte jeg lite av. De ser på testene som en total og små hint på testene styrer vel i hvilken retning den går. Jeg aner fremdeles ikke om jeg får en diagnose. Anonymkode: 78203...bec Ok 😅 Anonymkode: cd0e7...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #91 Del Skrevet 7. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det er kun nevropsykologer som kan sette diagnoser. Tror du en fastlege setter diagnoser?! Jeg har vært på utredning, selv ikke min psykiater kunne sette diagnosen på meg. Det er strengt. Jeg har vært på 2 møter på utredningen, og man sitter der i flere timer begge gangene. Både fysiske og psykiske tester. Og en hel bunke med spørreskjemaer, som både familie og jeg selv måtte fylle ut. Tror neppe man kan jukse seg til adhd, testene skjønte jeg lite av. De ser på testene som en total og små hint på testene styrer vel i hvilken retning den går. Jeg aner fremdeles ikke om jeg får en diagnose. Anonymkode: 78203...bec Du må nok lese en runde til. https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/utviklingsforstyrrelser/adhd#Hvordan-stilles-diagnosen-ADHD? http://adhdnorge.no/voksen/utredning-2/ Anonymkode: 59a21...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #92 Del Skrevet 7. april 2019 22 timer siden, Juks skrev: Er dette sant? Alle med ADHD får 700,- ekstra i måneden? Ikke aprilspøk? Vel, da har den anonyme brukeren rett i sitt sitat. Det kommer til å bli en voldsom økning i ADHD-diagnoser. Er man litt rastløs, så fikser man det. Er jo ikke akkurat noe som kan bekreftes/utelukkes på en blodprøve! Og med bakgrunn av nettopp dette, så er det rart at denne gruppen får slik støtte. Sikkert mange som er og kommer til å bli feildiagnosert! De siste ti årene har det allerede vært en eksplosiv økning, fra 11000 til 42000, man kunne jo også søke grunnstønad tidligere, men måtte da i det minste legge ved kvitteringer. Nå kommer det nok en enda større økning i diagnose-settingen ja. (Mange er også uføre pga ADHD). Anonymkode: 1dfd7...6c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #93 Del Skrevet 7. april 2019 Det tilsvarer jo 27 flaxlodd i måneden. Anonymkode: 92781...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #94 Del Skrevet 8. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må nok lese en runde til. https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/utviklingsforstyrrelser/adhd#Hvordan-stilles-diagnosen-ADHD? http://adhdnorge.no/voksen/utredning-2/ Anonymkode: 59a21...4ba Snålt at ingen av de jeg kjenner og vet om som har fått adhd diagnose har fått det av fastlege eller vanlig psykiater da. De 4 jeg kjenner har vært hos nevropsykolog. De er ofte spesialister på adhd. Sikkert flere voksne med adhd som kan komme med sine erfaringer. Anonymkode: 78203...bec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #95 Del Skrevet 8. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Snålt at ingen av de jeg kjenner og vet om som har fått adhd diagnose har fått det av fastlege eller vanlig psykiater da. De 4 jeg kjenner har vært hos nevropsykolog. De er ofte spesialister på adhd. Sikkert flere voksne med adhd som kan komme med sine erfaringer. Anonymkode: 78203...bec Ja, veldig snålt🙄. For et argument. Anonymkode: 2e7ae...55d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #96 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg sliter klær og sengetøy pluss jeg har utgifter til kremer og såper utover normalen. Jeg fikk innvilget støtte til krem men kun hvis jeg brukte over 1800,- i året og kun en type krem. Nå måtte jeg bytte krem og da får jeg ikke støtte fordi det er feil krem. Jeg blør ut klær og sengetøy og må vaske oftere enn normalt både pga blod men også fordi det blir klissete av kremer som aldri trekker skikkelig inn i huden. Hadde håpet på en stønad faktisk men den finnes ikke for min diagnose. Anonymkode: 4d06c...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #97 Del Skrevet 8. april 2019 På 6.4.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev: Dette er for de som trenger det, de som har ekstrautgifter pga slitasje på klær og sengetøy. Mener du det er riktig av en med ADHD, som IKKE har ekstrautgiter til denne slitasjen, å søke om å få stønaden bare fordi han kan? Anonymkode: 92781...8fa Oh yes!!!! Anonymkode: 09978...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #98 Del Skrevet 8. april 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke helt Bavian fordi man har ADHD altså. Jeg feks har ekstrem slitasje på sko. Alltid hatt. Ser samme fenomenet på pappa og guttungen med ADHD og. Kjøper jeg og mamma like sko, er mine helt utslitt etter maks et halvt år, mens hennes kan holde i to-tre år. Vi søler ofte mer. Slumser borti ting osv som krever at klær må vaskes mer. Det er ikke snakk om å tygge i stykker klær. Guttungen ødelegger knærne på alt av bukser etter maks en måneds bruk fordi han klatrer og krabber, herjer rundt. Anonymkode: ff007...21a Men er det staten som skal betale slitasje på klær og sko? For meg er det urimelig at man skal få støtte til dette sett opp mot andre mer alvorlige sykdommer man over lengre tid har valgt og fjerne støtteordninger for som helt nødvendig fysioterapi for MS pasienter osv... eller blå resept på endel medisiner. Å mange av disse pasientgruppene der slike støtteordninger er tatt bort har vi de uføre som delvis må velge mellom å betale husleie eller medisin. Håper for Guds skyld det kommer noen fornuftige politikere til makten snart 😤😤😤 Anonymkode: 09978...db7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #99 Del Skrevet 8. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Snålt at ingen av de jeg kjenner og vet om som har fått adhd diagnose har fått det av fastlege eller vanlig psykiater da. De 4 jeg kjenner har vært hos nevropsykolog. De er ofte spesialister på adhd. Sikkert flere voksne med adhd som kan komme med sine erfaringer. Anonymkode: 78203...bec Jeg fikk diagnosen av psykolog. Anonymkode: cd0e7...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #100 Del Skrevet 8. april 2019 Sa dette til ei venninne med en gutt med ADHD. Her får dere svaret til en person, som da sikkert representerer en god prosent: «Woohoo, er det sant? For ei gave, dem pengene skal rett på sparekontoen til småen! Da blir det enten sertifikat, eller kanskje leiedepositum dekt når en flytter ut om 13-15 år.» Anonymkode: 69ab6...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå