AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #1 Skrevet 6. april 2019 Hei, jeg ønsker å male kjøkkenet. Kjøkkenskapene er i en litt varm hvitfarge, så kan ikke bare klaske på med klassisk hvit på veggene for da blir skapene så gule. Akkurat nå er kjøkkenet malt i macchiato, men synes ikke den er så fin. Har dere noen tips til fine farger som kan passe mitt kjøkken? Liker ikke knasje farger. Anonymkode: a6306...802
Gjest brontosaurus Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 Vil du ha et varm og lunt kjøkken, eller vil du ha et røft og kaldt rom? Hvilken farge har benkeplaten? Har du andre møbler på kjøkkenet, en spesiell taklampe som tar fokus e.l.?
Gjest brontosaurus Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 Hvis du har gule toner på skapdørene så kan de fort se gulere ut om du bruker kalde toner. Belysning har også mye å si, om du har gult lys vil dette også innvirke på uttrykket. Personlig liker jeg varme toner, og ville gått for blushing peach på kjøkken. Hvis du vil en knæsjere farge kan Savanna sunset være bedre eller enda mørkere, f.eks Amber red Hvis du ikke liker så varme farger kan man finne gule grønntoner også, eller grå med bruntoner i. Her er valmuefrø Treasure kan fungere til gule hvittoner om du har mye dagslys / hvitt lys Hvis du har f.eks kirsebærfarget benkeplate er det ikke sikkert grønt vil passe inn, eller hvis du har stoler i knallrosa bengallakk vil ingen av dem passe. Det blir en helhetsvurdering
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #5 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg ønsker å male kjøkkenet. Kjøkkenskapene er i en litt varm hvitfarge, så kan ikke bare klaske på med klassisk hvit på veggene for da blir skapene så gule. Akkurat nå er kjøkkenet malt i macchiato, men synes ikke den er så fin. Har dere noen tips til fine farger som kan passe mitt kjøkken? Liker ikke knasje farger. Anonymkode: a6306...802 Hvilken farge har du på kjøkkenskapene? En gulaktig hvitfarge? Anonymkode: c3f6b...d1f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Er kjøkkenskapene i fargen bomull? https://www.innredningsguiden.no/valg-av-hvit/ Anonymkode: c3f6b...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 Varmt og kaldt Hvit absorberer farger fra omgivelsene – det være seg en rød sofa, gult lys fra en varm lyskilde, eller blålig naturlig lys i et nordvendt rom. Om du ønsker å nøytralisere dette kan du velge en hvitfarge med motsatt undertone av de absorberte fargene. For eksempel – dersom du har kaldt lys i rommet, kan du gjøre rommet lunere ved å bruke en hvitfarge som har en varm undertone, for eksempel gul eller kanskje rosa eller oransje. Dersom du ønsker å fremheve fargen på din for eksempel røde sofa kan du bruke motsatt undertone, i dette tilfellet grønn, som er komplementærfargen til rød. Se komplementærfarger forklart HER for å finne motsatt undertone.https://www.innredningsguiden.no/valg-av-hvit/ Anonymkode: c3f6b...d1f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 Det står at fargen BOMULL 1453 er en gulaktig hvit tone. Denne fargen er ofte benyttet som standadrfarge på ferdigmalte vinduer, dører og listverk. og at SKANDINAVISK LYS 1832 og MACCHIATO 1359 et matchende fargekombinasjoner. https://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1203000117501793_Interior.aspx Anonymkode: c3f6b...d1f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, brontosaurus skrev: Hvis du har f.eks kirsebærfarget benkeplate er det ikke sikkert grønt vil passe inn, eller hvis du har stoler i knallrosa bengallakk vil ingen av dem passe. Det blir en helhetsvurdering Rødlige tresorter som kirsebær passer nesten bare til enten nøytrale farger, eller til grønt da. Rødt og grønt sammen er kjempeflott, det er jo komplimentærfarger! Anonymkode: 432b4...e26
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 Man kan også be om fargeråd fra Jotun her https://fargerad.jotun.no/fargerad/110506 Anonymkode: c3f6b...d1f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 En fin varm beige farge kan bli fint på veggene Anonymkode: c3f6b...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 Denne kan også være grei å lese https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/guide-veggfarge/ Anonymkode: c3f6b...d1f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 Jeg vet poenget med varme og kalde farger, derfor jeg nevner at skapene er varme i hvitfargen. Sikkert bomull om ikke enda mindre hvit enn det igjen. Benkeplatene er mørke, nærmere svart. Tenkte mer på om noen hadde malt kjøkkenet som hadde lignende farger på skapene som jeg og kanskje kunne komme med tips til en fin farge. Jeg har tenkt litt på kalk, men aller helst vil jeg ha et helt hvitt kjøkken i klassisk hvit, men det går ikke pga. fargen på kjøkkenskapene - og de maler jeg ikke! TS. Anonymkode: a6306...802
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet poenget med varme og kalde farger, derfor jeg nevner at skapene er varme i hvitfargen. Sikkert bomull om ikke enda mindre hvit enn det igjen. Benkeplatene er mørke, nærmere svart. Tenkte mer på om noen hadde malt kjøkkenet som hadde lignende farger på skapene som jeg og kanskje kunne komme med tips til en fin farge. Jeg har tenkt litt på kalk, men aller helst vil jeg ha et helt hvitt kjøkken i klassisk hvit, men det går ikke pga. fargen på kjøkkenskapene - og de maler jeg ikke! TS. Anonymkode: a6306...802 Ok Jeg har gulhvite skap, mørk benkeplate (svart/mørkegrå, melert/spettet) og lys grå vegger Anonymkode: c3f6b...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #15 Skrevet 7. april 2019 Anbefaler å ha en litt mørk grønnfarge. Det har vi og det ser veldig bra ut. Vi har et litt stort vindu, lyst tregulv, hvitt tak og alle kjøkkenskap og -skuffer er hvite (og reflekterer lyset), så rommet virker ikke lite eller trangt. Anonymkode: 4eb82...95d 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 På 7.4.2019 den 14.57, AnonymBruker skrev: Anbefaler å ha en litt mørk grønnfarge. Det har vi og det ser veldig bra ut. Vi har et litt stort vindu, lyst tregulv, hvitt tak og alle kjøkkenskap og -skuffer er hvite (og reflekterer lyset), så rommet virker ikke lite eller trangt. Anonymkode: 4eb82...95d Tror det blir veldig mørkt hos meg, for gulvet er mørkt og er ikke så mye belysning utenfra der 😕 Anonymkode: a6306...802
Jytte Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det blir veldig mørkt hos meg, for gulvet er mørkt og er ikke så mye belysning utenfra der 😕 Anonymkode: a6306...802 Hva var utgangspunktet? Oransje kan være fint. Men husk at farger er forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå