Gå til innhold

Sukkerpolitikken i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan sukkerpolitikken i Norge er. Noen ganger hører jeg at barn ikke får lov til å ta med kaker og lignende på skolen eller i barnehagen, dersom kaken inneholder sukker. Dette er visst heller ikke lov på en fødselsdag. Men er dette avhengig av den enkelte kommunen eller er det felles regler over hele landet? Tillater noen skoler sukker? Får barn kjeft hvis de tar med juice med sukker?

Jeg er ute etter å høre hvor strengt dette er og hvilke regler som gjelder i vårt land.

Hva er deres meninger om sukkerpolitikken i Norge? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er helt bak mål, fordi folk flest er veldig dårlig informert og lar seg lede av følelser (massehysteri).

Anonymkode: 2db7a...398

• Liker 4
Skrevet

Sukker har ingenting godt for seg og det å begrense skadeomfanget mest mulig virker svært smart.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, megda skrev:

Sukker har ingenting godt for seg og det å begrense skadeomfanget mest mulig virker svært smart.

Denne er jeg helt enig i, det er bare så synd at de fleste ikke vet at alle karbohydrater er egentlig sukker. Så en iskrem eller et lite stykke kake på en bursdag i barnehagen er helt forbudt, mens frukt som et måltid hver eneste dag, gjerne flere ganger til dagen, er helt innafor. Sukk. Det nytter ikke å diskutere med dem heller, fordi frukt er visst sunt og kan erstatte mat. Og brød skal man visst også spise flere ganger til dagen. Og yoghurt full av sukker er visst også bra. Godt jeg ikke har barn, fordi jeg hadde ikke klart å sende dem i barnehagen til et sånt kosthold. Litt sukker tåler vi, men det er ikke sunt å basere kostholdet vårt på karbohydrater, slik som vi blir anbefalt og de fleste følger.

Anonymkode: 663f7...399

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Supernova17 skrev:

Men er dette avhengig av den enkelte kommunen eller er det felles regler over hele landet?

Dette er i utgangspunktet opp til den enkelte skole/barnehage. Kanskje kan enkelte kommuner ha noen retningslinjer men dette er ikke en nasjonal regel.

Anonymkode: d7a3f...41b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det har glidd over i hysteri. Det går an å bruke hue litt. Alt med måte osv. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hvis du jobber i barnehage eller skole, så skjønner du at kakefest hver gang noen har bursdag, fort kan bli kake opptil flere ganger i uka. Så et forbud er på sin plass. Dessuten er det noe med å lære barna at festligheter ikke alltid må komme med sukkerinntak. At noen her sammenligner frukt og kake, er bare tåpelig.

Endret av Purt Gull
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Purt Gull skrev:

Hvis du jobber i barnehage eller skole, så skjønner du at kakefest hver gang noen har bursdag, fort kan bli kake opptil flere ganger i uka. Så et forbud er på sin plass. Dessuten er det noe med å lære barna at festligheter ikke alltid må komme med sukkerinntak. At noen her sammenligner frukt og kake, er bare tåpelig.

Hvis det blir flere ganger på én uke, så blir det sjeldnere ellers. Man tar ikke med til hele skolen eller hele barnehagen, bare til sin klasse eller sin avdeling. Som er gjennomsnittlig 17,6 barn i barnehagen og 16 barn i 1.-4. trinn

Men ja, jeg er enig i at man bør begrense sukkerinntaket og at festligheter ikke alltid må komme med sukkerinntak. Men da gir det jo ikke mening å fylle hverdagen med et nærmest konstant sukkerinntak. Karbohydrater er per definisjon en kjede av en til mange tusen sukkermolekyler. Uansett om det er glukose, fruktose, laktose eller stivelse, så består det av enkle sukkerarter. Uten unntak. Stivelse er bare en lang kjede med opptil mange, mange tusen enkle sukkerarter. Tygger du på en potet lenge nok så begynner den å smake søtt. Nedbrytelsen av stivelse til de enkle sukkerartene den består av starter allerede i munnen (spytt).

Sammenligningen med frukt og kake er på sin plass. Frukt er godteri, ikke mat. Det kan være i tillegg til mat, men det skal ikke erstatte mat, akkurat som kake. Frukt er jo nesten bare sukker, vann og bittelitt vitaminer og mineraler. Og spiser man frukt uten noe fett til, så tar man ikke opp de fettløselige vitaminene og dessuten har planter lavere biotilgjengelighet (hvor mye vi klarer å ta opp av vitaminer og mineraler) enn dyreprodukter. En kake er vanligvis ikke uten vitaminer og mineraler den heller. Fløte, melk, egg, smør er vanlige kakeingredienser, så et lite kakestykke kan gi deg mer vitaminer og mineraler enn et fruktmåltid uten fett. Igjen, man skal ikke erstatte mat med kake eller frukt, men det kan komme i tillegg en gang i blant.

To kolleger satt i lunsjrommet en dag. Han ene spiste en go'morgen-yoghurt og han andre drakk en boks Coca-Cola. "Er du klar over hvor mye sukker det er i den colaen?", sier han første. "Er du klar over hvor mye sukker det er i go'morgen-yoghurten?", svarer han andre. Han som spiste go'morgen-yoghurt fikk seg en overraskelse da han så på næringsinnholdet. Han fikk i seg mer sukker i den lille go'morgen-yoghurten enn han som drakk en boks cola.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir flere ganger på én uke, så blir det sjeldnere ellers. Man tar ikke med til hele skolen eller hele barnehagen, bare til sin klasse eller sin avdeling. Som er gjennomsnittlig 17,6 barn i barnehagen og 16 barn i 1.-4. trinn

Men ja, jeg er enig i at man bør begrense sukkerinntaket og at festligheter ikke alltid må komme med sukkerinntak. Men da gir det jo ikke mening å fylle hverdagen med et nærmest konstant sukkerinntak. Karbohydrater er per definisjon en kjede av en til mange tusen sukkermolekyler. Uansett om det er glukose, fruktose, laktose eller stivelse, så består det av enkle sukkerarter. Uten unntak. Stivelse er bare en lang kjede med opptil mange, mange tusen enkle sukkerarter. Tygger du på en potet lenge nok så begynner den å smake søtt. Nedbrytelsen av stivelse til de enkle sukkerartene den består av starter allerede i munnen (spytt).

Sammenligningen med frukt og kake er på sin plass. Frukt er godteri, ikke mat. Det kan være i tillegg til mat, men det skal ikke erstatte mat, akkurat som kake. Frukt er jo nesten bare sukker, vann og bittelitt vitaminer og mineraler. Og spiser man frukt uten noe fett til, så tar man ikke opp de fettløselige vitaminene og dessuten har planter lavere biotilgjengelighet (hvor mye vi klarer å ta opp av vitaminer og mineraler) enn dyreprodukter. En kake er vanligvis ikke uten vitaminer og mineraler den heller. Fløte, melk, egg, smør er vanlige kakeingredienser, så et lite kakestykke kan gi deg mer vitaminer og mineraler enn et fruktmåltid uten fett. Igjen, man skal ikke erstatte mat med kake eller frukt, men det kan komme i tillegg en gang i blant.

To kolleger satt i lunsjrommet en dag. Han ene spiste en go'morgen-yoghurt og han andre drakk en boks Coca-Cola. "Er du klar over hvor mye sukker det er i den colaen?", sier han første. "Er du klar over hvor mye sukker det er i go'morgen-yoghurten?", svarer han andre. Han som spiste go'morgen-yoghurt fikk seg en overraskelse da han så på næringsinnholdet. Han fikk i seg mer sukker i den lille go'morgen-yoghurten enn han som drakk en boks cola.

Du har åpenbart ikke jobba i skolevesenet når du tror at 16 elever pr. lærer betyr 16 i hver klasse. 

De aller, aller fleste klarer helt fint å innta karbohydrater uten å bli overvektige. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du problematiserer det at barn spiser et par grovbrødskiver med pålegg og et halvt eple ved siden av. Det er for øvrig helt irrelevant i saken om at skolen ikke ønsker å bidra til kakespising.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...