Gå til innhold

Candida-diett :(

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Urk jeg har et skikkelig dilemma nå... Jeg har jo Candida, og har gått på diett mer eller mindre siden jul. Nå orker jeg bare ikke mer. Synes det er et h.... Jeg har gått ned masse kg og hater det :( jeg er tynn, fryser hele tiden og i tillegg så er jeg i ferd med å få et skikkelig kjipt forhold til mat... Jeg orker ikke å spise fordi det er så pes å kjøpe og lage mat, maten smaker dritt og jeg blir kvalm av å spise! De gjærfrie knekkebrødene klarer jeg ikke å putte i munnen lenger en gang. Så jeg har begynt å spise litt ordentlig mat, men blir jo dritdårlig igjen med en gang... Utmattelse, fyllesyk følelse og problemer med magen er det jeg får hvis jeg får i meg sukker eller gjær... Hva skal jeg gjøre?? Det her styrer jo hele livet mitt!! Jeg ble litt bedre av en diett på 2 mnd. hvor lenge må man egentlig gå på sånn diett... jeg føler at det ikke nytter jeg...

jeg er sulteeeeeeeeeeen :cry:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Tja, er det sånn at man vet at candida er en sykdom da? Jeg har lest at de lærde strides om det, men jeg vet ikke. hvordan merker du at du har det da? Jeg har ikke enfgang tenkt på det, så kanskej jeg har det jeg også :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Lilleulv.

Vil bare anbefale deg en ting...hvorfor legger du deg ikke inn på ett hvilehjem eller sykehuset snart?

Dette er IKKE ment frekt, men jeg syns virkelig synd på deg... Du må jo være helt utslitt.

Hva sier egentlig legen din? :o

Skrevet

Skjønner deg godt! Jeg gikk på den kuren i KUN 1 UKE og jeg brekker meg ennå når jeg ser noen av de knekkebrødene jeg spiste.. Men hva er det du skal unngå i din diett da? Gjær, melk, sukker og mel osv? Ta en prat med legen vel og se om han kan hjelpe deg!

Skrevet

Candidapasienter skal ikke ha gjær og sukker. Ja, det er gjær og sukker i veldig mye, MEN det er også mye du kan spise. Flytt fokuset dit en stund, verden er helt annerledes.

Tunfisk

Kylling uten skinn

Oliven

Salat og grønnsaker

smør

Kokt skinke

Enkelte typer leverpostei

Syltetøy for diabetikere

Frukt (bare husk at den skal være så ny og renvasket som mulig)

Pasta - saus med olivenolje og krydder lager du selv)

Kjøttdeig

Fisk

Potet

Ris

Osv osv osv osv

Jeg har selv levd med en candidapasient og han møtte veggen mang en gang. Men det gikk bra likevel!

Sjekk også om du kan få noe nytte av denne linken.

http://home.online.no/cgi-bin/vis-interakt...ida/matforumCC/

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg skal unngå sukker, gjær og melk først og fremst... Har vært flink lenge nå, men nå har jeg virkelig møtt veggen. Føler jeg har et anstrengt forhold til mat og ser ikke så bra ut :( Jeg får vel ta kontakt med legen, men kan ikke se for meg at jeg kommer til å få så mye hjelp. Kan ikke spise vanlig uansett, for da fungerer jeg jo ikke..... Sukk.

Gjest: takk for omtanken, men jeg vil nok ikke på noe hjem. Er ikke såååå skral da :) har mitt å slite med, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei av å legge meg ned. Man blir deprimert av mindre.

Skrevet
Jeg skal unngå sukker, gjær og melk først og fremst... Har vært flink lenge nå, men nå har jeg virkelig møtt veggen. Føler jeg har et anstrengt forhold til mat og ser ikke så bra ut :( Jeg får vel ta kontakt med legen, men kan ikke se for meg at jeg kommer til å få så mye hjelp. Kan ikke spise vanlig uansett, for da fungerer jeg jo ikke..... Sukk.

Gjest: takk for omtanken, men jeg vil nok ikke på noe hjem. Er ikke såååå skral da :) har mitt å slite med, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei av å legge meg ned. Man blir deprimert av mindre.

Hmm..Nei det er jo ikke bra om du fortsetter å gå ned i vekt. Med akkurat det der burde vel legen kunne hjelpe? Men han kan jo selvfølgelig ikke gjøre noe med maten.... :( Tåler du det ikke, så er det jo sånn.. Men å legge seg inn på et hjem er vel ikke det beste å gjøre nei. En må jo bare leve med det! Men som Tusenfryd skrev så er det viktig å fokusere på det du faktisk KAN spise. Ellers blir det jo håpløst.

Ikke så mye hjelp i det jeg skrev, men håper det går bra med deg i allefall!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hmm..Nei det er jo ikke bra om du fortsetter å gå ned i vekt. Med akkurat det der burde vel legen kunne hjelpe? Men han kan jo selvfølgelig ikke gjøre noe med maten.... :( Tåler du det ikke, så er det jo sånn.. Men å legge seg inn på et hjem er vel ikke det beste å gjøre nei. En må jo bare leve med det! Men som Tusenfryd skrev så er det viktig å fokusere på det du faktisk KAN spise. Ellers blir det jo håpløst.

Ikke så mye hjelp i det jeg skrev, men håper det går bra med deg i allefall!

takk :klem:

Jeg må til legen å spørre hva jeg skal gjøre. Nå har jeg jo gått på dietten såpass lenge at det burde gått bedre enn det gjør spør du meg... :-? er så lei av å være dårlig...........

Gjest Anonymous
Skrevet

uff!! Det er ikke lett når man må snu på kostholdet! Det kjenner jeg godt igen. Fra å ha hatt et normalt kosthold med brød, pizza, osv. måtte jeg gå over på et nytt kosthold uten:

HVETEMEL.SUKKER,MELK,POTET

av den enkle grunn at kroppen ikke tålte det lenger. Etter så mye magesmerter var det en befrielse syns jeg å vite at nå gjorde jeg alt som sto i min makt for å bli bedre. Overgangen er stor, og man tenker mat 24/7. Men jeg greier meg fint nå, finner stadig ny mat som jeg liker. Man må sette seg ned, tenke nytt, vurdere andre kosthold. Jeg følger mye av filosofien til F.Lindberg, er mange fine råd når man ikke lenger kan spise altl Prøv å fokuser på nye muligheter. :wink:

Skrevet

Er Candida en annerkjent sykdom? Jeg vet veldig lite om det, men vet at de lærde strides VELDIG om det har noen hensikt å gå på Candida- diett. Hva sier legene om sykdommen din?

Er litt nyskjerrig på dette temaet. Eneste jeg vet er at jeg leste en lang artikkel i et eller annet magasin om noen jenter som hadde gått lenge på Candida-diett, og blitt enda sykere. Ellers vet jeg ikke mye, og har respekt for at dette sikkert er en alvorlig lidelse for enkelte.

Skrevet
Er Candida en annerkjent sykdom? Jeg vet veldig lite om det, men vet at de lærde strides VELDIG om det har noen hensikt å gå på Candida- diett. Hva sier legene om sykdommen din?

Er litt nyskjerrig på dette temaet. Eneste jeg vet er at jeg leste en lang artikkel i et eller annet magasin om noen jenter som hadde gått lenge på Candida-diett, og blitt enda sykere. Ellers vet jeg ikke mye, og har respekt for at dette sikkert er en alvorlig lidelse for enkelte.

På denne siden kan du lese en del om det. Det er siden til den legen jeg gikk til. Der står det en god del info!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...