AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #1 Skrevet 6. april 2019 Jeg er siden mange år tilbake ufør, men jeg vurderer nå og skaffe meg en traktor og satse på snørydding og kanskje også en liten gravemaskin og begynne med AS, jeg har pr i dag hverken traktorlappen eller gravemaskinsertifikat, men det går nok an og skaffe seg, jeg synes virkelig at traktor og utstyr for brøyting pluss en gravemaskin virker veldig okej også er det jo penger i det. Har noen av dere her på kvinneguiden erfaring med brøyting med traktor og jobb med gravemaskin? Anonymkode: 529fe...014
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #2 Skrevet 6. april 2019 Har du penger til å kjøpe traktor og gravemaskin? Har du tenkt over alle kostnadene ved drift og reparasjoner, nytter ikke å ha mange jobber om jobbene ikke betaler nok. Du må ha en god buffer i tilfelle du må kjøpe nytt utstyr. Anonymkode: 199a3...52e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 Har ingen erfaring med det. Men greia er vel at dette er mye anbudsjobber. Og hvor lavt kan du økonomisk forsvarlig gå for å få jobbene? Du skal betale redskapen og få en fornuftig lønn. Anonymkode: 33463...f99 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 En ting er økonomien i forhold til innkjøp/vedlikehold av maskiner. En annen ting er arbeidsmengden. I perioder med mye snøfall kan det bli mange og lange timer. Jobben er langt ifra 8-16 jobb. Du kan ha fastpris pr sesong, og fast kundegruppe, og da få det veldig travelt ved kraftig snøvær. Jobber du mer på tilkalling/timesbasert, så vil du risikere stå uten noe jobb i snøfattige perioder. Du må se på hvor stor arbeidsmengde du faktisk vil kunne klare, og hvor stabil inntekt du er avhengig av. Og behovet i nærområdet! Sitter selv i ett styre i borettslag hvor vi skal finne nytt selskap som står for snømåking og gressklipp, referanser og erfaring blir vektlagt, ett nyoppstartet selskap uten erfaren operatør vil ikke være attraktivt for oss. Anonymkode: c57b2...c81 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #5 Skrevet 6. april 2019 Som andre sier må du også drifte og vedlikeholde maskinene. Skal du ha brøytejobber må du ha strøkasse på traktoren også. For brøytejobber inkluderer strøing når det er glatt. Og det sier seg selv at du aldri kan være sikker på når tid på døgnet du må ut. Tror gravejobber fungerer etter samme prinsipp. Altså anbud. Ingen av delene er lett å få innpass i for det er så mange etablerte i disse bransjene. Anonymkode: 33463...f99 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Fyren skal altså bare glemme det:-) Anonymkode: 0e846...141
Gjest Juks Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er siden mange år tilbake ufør, men jeg vurderer nå og skaffe meg en traktor og satse på snørydding og kanskje også en liten gravemaskin og begynne med AS, jeg har pr i dag hverken traktorlappen eller gravemaskinsertifikat, men det går nok an og skaffe seg, jeg synes virkelig at traktor og utstyr for brøyting pluss en gravemaskin virker veldig okej også er det jo penger i det. Har noen av dere her på kvinneguiden erfaring med brøyting med traktor og jobb med gravemaskin? Anonymkode: 529fe...014 Det er mange utgifter knyttet til bruk av traktor. Førstegangsinvestering. Kjøp av traktor, kjetting, fres og/eller plog osv. I tillegg taper traktor og redskap mye verdi ved bruk. Driftsutgifter. Drivstoff, olje, vedlikehold, reparasjoner, dekk osv. Selskapdrift. Innskudd ved etablering av AS, sertifikater, reklame, logo osv. For at dette skal være lønnsomt må du ha faste kontrakter og inntekter. Gjerne fra bedrifter. Private betaler kun 100-200kr pr gang, noe som ikke i seg selv er nok til å drive det lønnsomt. Da må isåfall du ha et stort kundeomfang, som igjen gir deg veldig mye jobb. I tillegg kommer føring av regnskap, fakturering og andre jobber tilknyttet drift av selskapet. I tillegg må du tjene såpass at du må ta ut lønn. Tar du ut lønn, så forkortes uføretrygden. Du tjener altså ikke noe særlig i tillegg til uføretrygd, men det du tjener kommer på bekostning av uføretrygd. Problemet er at det er enorm mye jobb og utgifter som må til for at du i det hele tatt klarer å ta ut lønn. Men klarer du å gjøre dette, så er selvfølgelig dette veldig bra. Veien din er derimot lang. Om NAV godtar at du skal drifte et selskap som ikke er lønnsom nok til å motta lønn, du jobber gratis på full uføretrygd, uten at dette går utover din uføretrygd kan man spekulere i. Endret 6. april 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 Jeg bor i et område med eneboliger, og flere har fast brøyting med traktor her. Vi betaler ca 3500 i fastpris pr vinter, og det er billig i det området vi bor. Naboen brøyter hos oss, og han tar ikke så mye. Men vi ville hatt fast brøyting uansett, for vi vil ikke bruke timesvis på brøyting med snøfres eller skuffe/spade. De fleste rundt her betaler litt mer enn oss, men kanskje rundt 5000 pr vinter. Mange foretrekker også å brøyte selv, hører snøfresere går i ett når det er snøfall. Om du skal kjøpe traktor med brøyteutstyr, så må du jo investere en god del. Det betyr at du bør ha mange kunder, og de skal alle ha snøfri gårdsplass når de skal på jobb. Det er vel også mange eldre som ikke lenger er i form til å brøyte selv. De fleste som brøyter rundt her, har dette som tillegg til annen inntekt. Det vil jo du også ha. Du vil jo bruke litt tid på å betale ned evt lån, men jeg synes det er en god ide! Her hos oss vet jeg det er mangel på folk som brøyter hos private. Hvor du bor i landet har jo litt å si. Vi bor i nord, og her trengs det brøyting. Hva slags marked tenker du på; hos private eller hos firma/borettslag? Anonymkode: 2fcc1...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyren skal altså bare glemme det:-) Anonymkode: 0e846...141 Ja. Det er for mange om beinet. Men klart kan han være heldig å komme seg inn i en fast kundekrets. Men tvilsomt siden de fleste har avtaler med etablerte. Nykommer får det vanskelig. Anonymkode: 33463...f99 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 Jeg lurer også på hva slags erfaring du har med slike kjøretøy ettersom du ikke har sertifikat. Min tanke er at snøkjøring og ikke minst graving er endel teknikk og trening, er ikke bare å hive seg i vei å begynne og grave... Er det ingen i nærheten du evt kan kjøre for hvis du får deg sertifikatene? Her vi bor er det flere som har en liten maskinpark og da har en eller to som kan kjøre for seg. Kanskje litt enklere å starte med det... Anonymkode: 93ccf...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 Oj, det er mye jobb. Du må opp om natta for å sjekke snømengden, ut og brøyte klokka fire om morgenen... Anonymkode: ed55f...4ec
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 Her i området er det flere bønder som brøyter. Traktoren har de jo, så investeringen i utstyr er ikke så stor - snøplog og kanskje freser og strøkasse i tillegg (han som brøyter hos oss har ikke utstyr til å strø, så det må vi bestille fra en annen bonde ved behov). Å ta på seg brøyteoppdrag i vintermånedene er jo en ekstrainntekt. Men det er mye jobb om det er en snørik vinter, spesielt i perioder der det er kraftig snøfall sitter de på traktoren omtrent døgnet rundt for å holde veiene de har ansvar for åpne. Anonymkode: 0995a...6ff
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 Jeg kommer fra et område der dette er en vanlig jobb, kjenner flere som kjøpte seg traktor etter videregående og levde av å ta oppdrag, så det er fullt mulig økonomisk. Men disse karene er arbeidsjern med stort nettverk og har et klart fortrinn der. Jeg ville startet med å jobbe for en som allerede driver slik, hjelpe til med litt graving, pløying og brøyting for å få litt feel og mer kunnskap om denne måten å jobbe på. Om du får en avtale med kommunen der du bor er det mulig å tjene seg rik, alle de rikeste i distriktene rundtom er de som arvet gravemaskinen til faren sin og fikk vekst i bedriften gjennom kommunale avtaler Anonymkode: 01605...d18
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 Det er ikke umulig at det kan være marked for deg, men jeg hadde testet vannet litt først. Kan du evt. sjekke prisene for å leie en graver i en lengre periode en sesong? Anonymkode: 233e8...c14
Alice123 Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 Jeg vet at en del slike måkeavtaler er på fastpris. Du får f.eks 100K uansett hvor mye jobb det er. Du kan være heldig og få en snøfri vinter og 100K gratispenger, eller du kan få en vinter som den vi hadde sist sesong og da blir timelønna lav. Jeg kjenner et par brøytere, og de tar dette som en sidejobb til å være bønder. Brøting er en ekstremt lite fleksibel jobb, på ugunstige tider og med mye press. I tillegg til det er det stressende og slitsomt. Jeg forstår ikke hvordan det skal være forenelig med at du er så syk at du er ufør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå