AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #1 Skrevet 6. april 2019 Hei. Vi har prøvd siden mai 2018 å bli gravide med nr 2. Nr 1 tok 7 mnd å bli gravid. Jeg har regelmessige sykluser, er generelt frisk annet enn litt trist pga jeg ikke blir gravid, er normalvektig..drikker kanskje litt mye kaffe, men ikke nevneverdig (5-6 kopper om dagen). Hva burde jeg gjøre?:( føler jeg mister håpet. Anonymkode: b322e...79a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 11 minutter siden, Lillyvally skrev: Hvor gammel er du? Jeg blir 29 om et par mnd Anonymkode: b322e...79a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 11 minutter siden, Lillyvally skrev: Hvor gammel er du? Kan det være at jeg er for gammel? Anonymkode: b322e...79a
Lillyvally Skrevet 6. april 2019 #5 Skrevet 6. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at jeg er for gammel? Anonymkode: b322e...79a Nei det er du sikkert ikke:) men du bør kanskje få sjekket at alt er i orden når dere har prøvd et år? Og det er jo snart. Jeg testa meg privat etter et halvt år, men jeg er eldre enn deg så..
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Du har ikke prøvd i 1 år enda, 1,5 år er innenfor normalen Anonymkode: 1ead1...a44 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 3 timer siden, Lillyvally skrev: Nei det er du sikkert ikke:) men du bør kanskje få sjekket at alt er i orden når dere har prøvd et år? Og det er jo snart. Jeg testa meg privat etter et halvt år, men jeg er eldre enn deg så.. Burde kanskje det:) Vet du om man må gjennom gynekologisk undersøkelse? Tror du det er noe legen kan gjøre? Har en veldig flink lege som gjennomfører celleprøver og sånt, men hun er ikke tilbake før høsten. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke prøvd i 1 år enda, 1,5 år er innenfor normalen Anonymkode: 1ead1...a44 Det er lenge, håper det klaffer før den tid:) Anonymkode: b322e...79a
Patriotpaula Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke prøvd i 1 år enda, 1,5 år er innenfor normalen Anonymkode: 1ead1...a44 Du kan ikke si at halvannen år er innenfor normalen? Avhengig av hvilken nettside man leser på, så vil man kunne lese at 90% av alle par har blitt gravide innen et år og at hvis man har prøvd ett år og fortsatt ikke lykkes, bør man ta kontakt med helsevesenet for å utredes. Normalen er å lykkes innenfor ETT år, har du ikke lyktes innen da, oppsøk lege for utredning. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 Har du tatt en sjekk å sett om alt er i orden? Du har klart å bli gravid før, så du er fruktbar, men det kan være så mye Men småtterier som kanskje må sjekkes hos gynekolog. Anonymkode: 10389...c33
kriztine Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 Slapp av, du er ikke for gammel. Jeg er 34 og prøvde i nesten ett år før jeg ble gravid. Det kan litt styr å treffe på riktig dag(eggløsningsdagen). Ha sex hver andre eller tredje dag..Hvis du har prøvd i ovet et år, så kan du kansje gå til en fertilitetsklinnik og få noen råd der=)) Lykke til.
Gåsemor Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 Jeg føler med deg, er i samme situasjon selv nesten. Har prøvd siden juni 2018, og spurte legen om han kunne ta en sjekk/blodprøver, men han sa at de hadde policy på å vente 1 år for det ordnet seg for de fleste innen den tid. Jeg trodde det bare var spesialist som måtte ventes med et år. Trodde en generell helsesjekk var innenfor hos fastlegen. Men statistikk tilsier at det bør ordne seg for oss de neste månedene!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt en sjekk å sett om alt er i orden? Du har klart å bli gravid før, så du er fruktbar, men det kan være så mye Men småtterier som kanskje må sjekkes hos gynekolog. Anonymkode: 10389...c33 Har ikke det. Legen min har vikar som jeg har hørt kjefter ned pasienter, så har ikke tord..samtidig har det ikke gått et år enda:) Men vurderer det nå som det bikker snart året.. 2 timer siden, kriztine skrev: Slapp av, du er ikke for gammel. Jeg er 34 og prøvde i nesten ett år før jeg ble gravid. Det kan litt styr å treffe på riktig dag(eggløsningsdagen). Ha sex hver andre eller tredje dag..Hvis du har prøvd i ovet et år, så kan du kansje gå til en fertilitetsklinnik og få noen råd der=)) Lykke til. Så godt det ordnet seg ♡ ja, jeg kjenner etter symptomene og har egentlig ganske ofte samleie, så det burde jo treffe snart. 2 timer siden, Gåsemor skrev: Jeg føler med deg, er i samme situasjon selv nesten. Har prøvd siden juni 2018, og spurte legen om han kunne ta en sjekk/blodprøver, men han sa at de hadde policy på å vente 1 år for det ordnet seg for de fleste innen den tid. Jeg trodde det bare var spesialist som måtte ventes med et år. Trodde en generell helsesjekk var innenfor hos fastlegen. Men statistikk tilsier at det bør ordne seg for oss de neste månedene! Vi får stole på statistikken det positive er jo at det ikke er lenge igjen til man kan sjekke ^^ Anonymkode: b322e...79a
Alvildeivf Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 Hvis du er stresset pga dette så bestiller du time hos privat spesialist/gynekolog og får sjekket opp ☺️ Så slipper du å tenke så masse. Koster rundt 1500 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 Samme situasjon her:( er 30 år. Ble gravid i 4 pp med nr 1. Prøvd siden mai 2018 nå så vurderer å bestille legetime neste måned om det ikke går denne måneden heller. Føler veldig med deg og vet hvor tøft dette kan være. Alle forventer at vi snart skal få en til , spør og maser i vei. Hjelper ikke akkurat på den tristheten jeg kjenner på. Håper det klaffer snart for både oss og dere ❤️ Anonymkode: 795e7...332
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #15 Skrevet 11. april 2019 Gå privat å få en sjekk De tar blodprøver og innvendig ultralyd. Fastlegen kan ikke gjøre dette da du trenger "gyn utstyr" 😛 Anonymkode: 10389...c33
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #16 Skrevet 11. april 2019 5-6 kopper kaffi om dagen er mye, det bør du prøve å minst halvere. Anonymkode: bb5e6...08a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #17 Skrevet 11. april 2019 På 6.4.2019 den 15.34, Patriotpaula skrev: Du kan ikke si at halvannen år er innenfor normalen? Avhengig av hvilken nettside man leser på, så vil man kunne lese at 90% av alle par har blitt gravide innen et år og at hvis man har prøvd ett år og fortsatt ikke lykkes, bør man ta kontakt med helsevesenet for å utredes. Normalen er å lykkes innenfor ETT år, har du ikke lyktes innen da, oppsøk lege for utredning. Jo, jeg kan si det i henhold til statistikk. Selvsagt ber man om henvisning, men man er ikke i kategorien «langtidsprøver/ufrivillig barnløs» før halvannet år. Det er friskt og normalt, og TS har ikke prøvd i ett år en gang. Mange definerer også hele året som prøving, mens de i realiteten bare har reelt sett prøvd et mindre antall PP’ er. Mislykket prøving i 1 år = sex i 12 sykluser hvor EL inntraff. Eventuelt at man ser at syklusen er unormal og dermed trenger hjelp. Anonymkode: 1ead1...a44 1
Patriotpaula Skrevet 11. april 2019 #18 Skrevet 11. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg kan si det i henhold til statistikk. Selvsagt ber man om henvisning, men man er ikke i kategorien «langtidsprøver/ufrivillig barnløs» før halvannet år. Det er friskt og normalt, og TS har ikke prøvd i ett år en gang. Mange definerer også hele året som prøving, mens de i realiteten bare har reelt sett prøvd et mindre antall PP’ er. Mislykket prøving i 1 år = sex i 12 sykluser hvor EL inntraff. Eventuelt at man ser at syklusen er unormal og dermed trenger hjelp. Anonymkode: 1ead1...a44 Feil. Man regnes som ufrivillig barnløs etter ett år, et kjapt søk på Googl jf helsenorge, ønskebarn og NHI. Sitat NHI: Dersom et par ikke oppnår graviditet i løpet av ett år, defineres de som ufrivillig barnløse. Vis meg gjerne den statistikken som sier at man ikke er ufrivillig barnløs før etter halvannet år. Den statistikken bør være vanvittig god, den skal jo vise at helsenorge og NHI tar feil. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #19 Skrevet 11. april 2019 6 minutter siden, Patriotpaula skrev: Feil. Man regnes som ufrivillig barnløs etter ett år, et kjapt søk på Googl jf helsenorge, ønskebarn og NHI. Sitat NHI: Dersom et par ikke oppnår graviditet i løpet av ett år, defineres de som ufrivillig barnløse. Vis meg gjerne den statistikken som sier at man ikke er ufrivillig barnløs før etter halvannet år. Den statistikken bør være vanvittig god, den skal jo vise at helsenorge og NHI tar feil. For å snu på spørsmålet: Mener du virkelig at TS og alle andre tilsynelatende friske skal ta i bruk utredning og IVF straks det er gått ett år? Det ville forlenget ventelister ekstremt mye, og hindret hjelp til de av oss som har faktiske påviste utfordringer. Listene i Oslo og Porsgrunn ble stengt for søskenforsøk av en grunn, og det kunne vært unngått om flere faktisk ventet og prøvde tiden de skal. Som er ett år, som TS ikke har kommet til enda. For alt vi vet så blir forhåpentligvis (og sannsynligvis) TS gravid før sommeren, og så får vi andre fortsette med IVF’ en av påviste årsaker. TS beskriver ingen symptomer på noe foreløpig. Anonymkode: 1ead1...a44
Million Skrevet 11. april 2019 #20 Skrevet 11. april 2019 (endret) På 6.4.2019 den 9.51, AnonymBruker skrev: Kan det være at jeg er for gammel? Anonymkode: b322e...79a Tvilsomt. Men man vet jo aldri, men 29 år gammel er du egentlig i din beste alder. Så det med alder ville jeg ansett som lite sannsynlig årsak. Du kan jo ta kontakt med en gynekolog, spesialist på kvinners underliv altså, og be om utredning. I alle fall at vedkommende tar et "overblikk" og undersøker eggledere og eggstokker og slikt, og at alt ser ok ut i livmoren. Det er mer enn hva en vanlig almennlege/fastlege får til, så gå gjerne direkte til gynekolog. Mulig du må ha henvisning fra fastlegen om du går til den offentlige, men gå privat, så sparer du masse ventetid (jeg regner med du er lei av å vente...). Det koster litt mer privat, men er ofte verdt det. Har mannen din sjekket seg noen gang? Jeg forstår det sånn at han er far til ditt/deres nåværende barn? Det kan være verdt å sjekke han også, for han kan ha fått dårligere sædkvalitet med årene. Eller barn nummer en kan ha vært et stort lykketreff, og at han kanskje har hatt dårlig sædkvalitet hele livet. Det vet man ikke før man sjekker. Hvor gammel er mannen din, forresten? Sædkvaliteten forringes med årene for menn, så de kan også få problemer med å bli forelder som godt voksne (selv om den ikke er like lav som hos eldre kvinner). Siden dere har holdt på med forsøk nr to så lenge som ett år, foreslår jeg at begge sjekker seg. Da er tiden inne for å gjøre det. https://www.bli-gravid.no/fruktbarhet/ "Flere forskningsundersøkelser viser også at jo eldre en mann er, dess lengre tid vil han bruke på å gjøre partneren gravid." Endret 11. april 2019 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå