AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Hva mener dere om barn med innvandrerbakgrunn på barneskolen, ungdomskolen og VGS? Gjør de bra på skolen? eller er de dårligere enn etniske norske barn? Er det forskjeller på hvilke land de er opprinnelig fra? Skriv gjerne hvilke forskjeller fins det mellom opprinnelsesland og om det er barneskole, ungdomskolen eller VGS det er snakk om. Anonymkode: 914f2...902
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 På vgs å høyskole/universitet har hvertfall de med invandrerbakgrunn mye høyere snitt og jibber ofte flere timer i uken enn etnisk norsk ungdom. Anonymkode: 213b9...56f 1
Fotballmamma Skrevet 6. april 2019 #3 Skrevet 6. april 2019 De er like forskjellige som etnisk norske barn. Noen gjør det veldig bra, og noen gjør det dårligere. 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #4 Skrevet 6. april 2019 Som invandrer fra balkan kan jeg fortelle deg at vi gjør det jævlig bra på skolen og i jobb. Sånn i snitt. Vi er blant de som er best integrert av alle invandrere og vi har langt høyere utdanningsprosent en etniske nordmenn. Men så finnes jo tapere av vårt slag også... altså de kriminelle som da skaper ett neggativt bilde av oss... heldigvis er dette et svakt mindretall, og de fleste av oss lever som nirdmenn flest. Anonymkode: 15f97...731
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #5 Skrevet 6. april 2019 Har ikke lagt merke til noe spesiell forskjell. Det finns norske barn som gjør det dårligere enn innvandrerbarn. Innvandrerbarn kan selvfølgelig slite litt med språket, men det er forståelig og naturlig. Anonymkode: bb638...58a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #6 Skrevet 6. april 2019 Hva slags svar hadde du egentlig forventet å få her? Er det ikke ganske opplagt at innenfor gruppene «etnisk norske barn» og «barn med innvandrerbakgrunn», så er det stor individuelle forskjeller? Selvfølgelig har barn med norsk som morsmål en liten fordel mtp at det meste foregår på deres morsmål, men utover det, så er det store forskjeller innad i gruppene og også mange likheter på tvers. Anonymkode: 8497a...3c7 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 Og alle i gruppen «barn med innvandrerbakgrunn» er veldig ulike, enda mer enn den høyst blandede gruppen «etnisk norske barn». Først må du definere gruppene som sammenlignes, så indikatorene. Karakterer? Lærernes meninger(som du her etterspør)? Anonymkode: d49ee...695 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Som invandrer fra balkan kan jeg fortelle deg at vi gjør det jævlig bra på skolen og i jobb. Sånn i snitt. Vi er blant de som er best integrert av alle invandrere og vi har langt høyere utdanningsprosent en etniske nordmenn. Men så finnes jo tapere av vårt slag også... altså de kriminelle som da skaper ett neggativt bilde av oss... heldigvis er dette et svakt mindretall, og de fleste av oss lever som nirdmenn flest. Anonymkode: 15f97...731 Signerer denne da gubben er fra Balkan, men født i Norge. Han er intensivsykepleier forresten. Anonymkode: 9871f...dd3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og alle i gruppen «barn med innvandrerbakgrunn» er veldig ulike, enda mer enn den høyst blandede gruppen «etnisk norske barn». Først må du definere gruppene som sammenlignes, så indikatorene. Karakterer? Lærernes meninger(som du her etterspør)? Anonymkode: d49ee...695 Jeg mente barn med innvandrerbakgrunn hvor opprinnelsesland er Eritrea, Somalia, Pakistan, Skri Lanka, Syria, Afghanistan, osv. Altså fra ikke-vestlige land sammenlignet med etniske norske barn med 2 norske foreldre. Vil helst ha meninger fra lærere da de kjenner til nivået til disse to gruppene. Anonymkode: 914f2...902
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente barn med innvandrerbakgrunn hvor opprinnelsesland er Eritrea, Somalia, Pakistan, Skri Lanka, Syria, Afghanistan, osv. Altså fra ikke-vestlige land sammenlignet med etniske norske barn med 2 norske foreldre. Vil helst ha meninger fra lærere da de kjenner til nivået til disse to gruppene. Anonymkode: 914f2...902 Jeg er lærer og gjentar bare det jeg skrev i forrige innlegg, hva vil du fram til? Problemstillingen din er tullete fordi forskjellene innad i gruppene er store. Gruppen «etnisk norske barn med to norske foreldre» har enorme individuelle forskjeller. Og det har også gruppen du vil den skal sammenligne med. Anonymkode: 8497a...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 Du får aldri et ærlig svar fra en lærer. Men visste du staten betaler ekstra godtgjørelse til lærere som jobber ved de verste drittskolene i Oslo? Plaster på såret, si. Anonymkode: 8ee13...e9c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 De med best karakterer i min klasse er fra Vietnam og Pakistan. Anonymkode: 81e2d...403
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 Min erfaring er at de fleste jobber godt når de starter på skolen, men at sosiokulturelle forskjeller gjør at noen drar ifra og noen blir hengende bak. Min erfaring er at det er mer ressusjene til foreldrene enn etnisitet som avgjør hvem det blir. Anonymkode: da0c4...e12
tirben Skrevet 6. april 2019 #14 Skrevet 6. april 2019 Dette er veldig individuelt! Har hatt veldig flinke vietnamesere, eritreere, syrere, irakere, iranere, libanesere, somaliere etc, men jeg har også hatt svake elever med innvandrerbakgrunn. Akkurat som jeg har hatt elever med etnisk norske foreldre som har vært flinke eller svake. Etnisitet avgjør ikke skoleprestasjoner.
Gjest Kendall Skrevet 6. april 2019 #15 Skrevet 6. april 2019 Det finnes både de som presterer bra og dårlig, på lik linje som norske barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå