Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har 350 000,- kr i egenkapital og årslønn på ca. 510 000-, kr?

Anonymkode: 52ef2...fb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har 350 000,- kr i egenkapital og årslønn på ca. 510 000-, kr?

Kommer an på hva du har i gjeld fra før det... Hvis du ikkje skjønner det, og tror at KG fungerer som finansrådgiver, så vet jeg ærlig talt ikke om du burde ha boliglån.

Anonymkode: 7b6c6...90a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du har i gjeld fra før det... Hvis du ikkje skjønner det, og tror at KG fungerer som finansrådgiver, så vet jeg ærlig talt ikke om du burde ha boliglån.

Anonymkode: 7b6c6...90a

Jeg har ikke gjeld, er nettopp derfor jeg ikke har skrevet det i innlegget mitt. Hvis du ikke skjønner det, burde du ikke kommentert her i det hele tatt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

5 x inntekt minus annen gjeld.

Altså kan din totale gjeldsbelastning være 2 550 000 kr. Inkludert studielån, kredittgjeld osv.

Du må ha 15% egenkapital og kan dermed låne maks 2 330 000 kr. 

Banken gjør også en stresstest for å se at du kan betjene lånet med 5% rente.

Anonymkode: bc474...d88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2,5 mill

Anonymkode: b73ca...477

AnonymBruker
Skrevet

5 x inntekt minus annen gjeld.

Altså kan din totale gjeldsbelastning være 2 550 000 kr. Inkludert studielån, kredittgjeld osv.

Du må ha 15% egenkapital og kan dermed låne maks 2 330 000 kr. 

Banken gjør også en stresstest for å se at du kan betjene lånet med 5% rente.

Vups, skrev feil. Mente selvfølgelig «du kan dermed kjøpe for maks 2 330 000 kr».

Hvilket innebærer et lån på omtrent 1 980 000. Også tilkommer det jo omkostninger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vups, skrev feil. Mente selvfølgelig «du kan dermed kjøpe for maks 2 330 000 kr».

Hvilket innebærer et lån på omtrent 1 980 000. Også tilkommer det jo omkostninger.

Tusen takk for at du svarer, jeg har i tillegg 200 000 kr på bsu, hadde planer om å ikke bruke det, men hvis jeg bruker de 550 000 kr i egenkapital, og da årsinntekt på 510 000 kr, hvordan stiller det seg da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du svarer, jeg har i tillegg 200 000 kr på bsu, hadde planer om å ikke bruke det, men hvis jeg bruker de 550 000 kr i egenkapital, og da årsinntekt på 510 000 kr, hvordan stiller det seg da?

Snakk med banken. Det er så rart det her med at folk tror sånne regler er helt statiske som om at banken ikke har lov til å gjøre en individuell vurdering. Jeg vet om folk som har kjøpt leilighet til og med helt uten egenkapital og uten kausjonist og med studielån og billån oppå det hele. Jeg skal selv i banken og høre om jeg får boliglån på en bolig med verdi på over 3 mill. Jeg har nesten ikke egenkapital og har en årslønn på omtrent 550.000 og har studielån, men kan derimot vise til svært god betalingsevne og jeg kan stille med kausjonister. Ingenting er umulig. 

Anonymkode: a2ea7...9fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du har 550.000 i EK bør du kunne låne 5x inntekten din, altså 2.550.000. Dvs du kan kjøpe leilighet for 3.100.000,-. Omkostninger må også være med i den summen. 

Men som den over skriver, dette er regelen, så finnes det jo unntak.. Kontakt banken, og søk evt i flere banker..

Anonymkode: 4c7b0...1b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med banken. Det er så rart det her med at folk tror sånne regler er helt statiske som om at banken ikke har lov til å gjøre en individuell vurdering. Jeg vet om folk som har kjøpt leilighet til og med helt uten egenkapital og uten kausjonist og med studielån og billån oppå det hele. Jeg skal selv i banken og høre om jeg får boliglån på en bolig med verdi på over 3 mill. Jeg har nesten ikke egenkapital og har en årslønn på omtrent 550.000 og har studielån, men kan derimot vise til svært god betalingsevne og jeg kan stille med kausjonister. Ingenting er umulig. 

Er standard sånne tråder. Jeg tjente 450 000 da jeg fikk boliglånet men fikk likevel bare 4xinntekt i lån. Tror banken estimerte at jeg skulle tåle rimelig høy rente 😊 Stiller man med kausjonist står man selvfølgelig utrolig mye sterkere. Hva mener du med god betalingsevne- at du tidligere har betalt ned lån fort, ingen inkassoer, eller hva? God betalingsevne ville du hatt om du kunne vise til at du hadde spart.. 

Anonymkode: a8cc7...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er standard sånne tråder. Jeg tjente 450 000 da jeg fikk boliglånet men fikk likevel bare 4xinntekt i lån. Tror banken estimerte at jeg skulle tåle rimelig høy rente 😊 Stiller man med kausjonist står man selvfølgelig utrolig mye sterkere. Hva mener du med god betalingsevne- at du tidligere har betalt ned lån fort, ingen inkassoer, eller hva? God betalingsevne ville du hatt om du kunne vise til at du hadde spart.. 

God betalingsevne betyr at jeg ikke har noen anmerkninger og betaler alt i tide. Jeg ble ferdig utdannet i fjor og kunne ikke jobbe ved siden av studier pga sykdom, så på et halvt år har jeg spart mye til tross for skyhøy husleie ;) Noe mer du vil kritisere uten å vite bakgrunnen for? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

God betalingsevne betyr at jeg ikke har noen anmerkninger og betaler alt i tide. Jeg ble ferdig utdannet i fjor og kunne ikke jobbe ved siden av studier pga sykdom, så på et halvt år har jeg spart mye til tross for skyhøy husleie ;) Noe mer du vil kritisere uten å vite bakgrunnen for? 

Det var ikke meg du svarte, men om man kan stille med kausjonister - som du skrev att du kunne selv - så stiller jo alt dette seg helt, helt annerledes. For vi som ikke har en kausjonist eller to så er boliglånkalkulatorene til bankene ganske presise.

Anonymkode: 56d72...3c4

AnonymBruker
Skrevet

I 2017 fikk jeg et lånetilbud på 2,7 mil fra DNB. Var nyutdannet og hadde akkurat fått meg min første jobb. Hadde lønn på 500 000 kr og null gjeld. De drev å maste om kausjonist, men nektet å bruke kausjonist.

Hadde egenkapital på 550 000 kr. Endte med å ta 2,55 mill i lån, siden jeg kjøpte en leilighet for 3,1 mill. 

Anonymkode: 5d992...7bd

AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2019 den 12.03, AnonymBruker skrev:

De fleste som søker lån har ikke anmerkninger og betaler også i tide. Du er ikke spesiell der altså. Hva mener du jeg kritiserer? Når du skrev at du i første innlegg at du nesten ikke hadde EK gikk jeg utfra at du ikke hadde det. Flott at du har spart! Jeg var forøvrig helt enig med det du skrev om at ingen her vet hva TS vil få i lån. Uten kausjonist stiller man svakere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...