Gå til innhold

Kjære foreldre... alkohol og fest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til alle foreldre der ute...

Dette er ikke rettet mot foreldre med små barn, men heller rettet mot foreldre med ungdommer.

Dette kommer fra meg som er ungdom selv, og jeg må bare dele noen viktige ord. Det er mye bedre å ha et åpent forhold når det gjelder alkohol, istedenfor å si NEI. Fordi et nei er ikke et nei. Vi finner alltid en måte å snike oss ut på om dere vil det eller ei. Så da er det mye smartere å ha et åpent forhold når det gjelder alkohol slik at dere vet hvor vi er i tilfelle noe skulle skjedd! Fordi om dere sier nei, så sniker vi oss ut på en eller annen måte uansett og da vet dere ikke hvor vi er.

Jeg forstår om dere ikke vil vi skal drikke alkohol, men det gjør vi uansett om dere vil det eller ei. Vil dere gjøre det på den trygge måten slik at dere vet hvor vi er, eller gjøre den på den utrygge måten hvor dere ikke vet hvor vi er? Svaret er enkelt.

Anonymkode: b7e9b...4a4

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Jeg startet selv ikke å drikke før jeg var 17, som var senere enn flere jeg kjenner. Min mor nektet å kjøpe drikke til meg i starten, men så møtte hun moren til en venninne av meg på butikken hvor hun kjøpte til sin datter - da gikk det plutselig fint. Vi hadde en regel om at jeg skulle gi beskjed om hvor jeg var og havnet jeg i noen problemer skulle jeg gi beskjed. 

Regla mange foreldre kommer med som sier: hvis vi kjøper til de så skaffer de seg bare enda mer selv. Nei vi gjør ikke det.. Jeg forstår godt at foreldre heller ikke vil kjøpe til barna sine, men jeg mener faktisk at det er tryggere enn at de kjøper gjennom andre. Da vet du i hvert fall hva ungdommen får i seg.

jeg er 25 år gammel nå og vokste opp til å bli en bra person selvom 😊 Jeg kommer selv til å være åpen med mine fremtidige ungdommer. 

Hadde flere venninner med foreldre som nektet dem fest til de var myndige. De var med på alle festene selvom og var på «filmkveld og overnatting» hos venninner. Hadde det skjedd noe med disse og foreldrene skulle funnet dem, så hadde de nok ikke klart det. 

Anonymkode: 3278b...6a1

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er 18-års grense på alkohol. Det er ikke foreldre som har bestemt dette. 

Det går veldig fint an å ha to tanker i hode på en gang:

a) Man skal selvsagt ikke oppmuntre og tilrettelegge for alkohol 

b) Man skal selvsagt ikke være blind for at det foregår og oppmuntre ungdommene til at de ALLTID kan søke hjelp hjemme uansett hva de har gjort.

Kuer har også vært kalver, ungdommer...

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Fra foreldrene sitt perspektiv så handler det om å sette grenser for barna, fordi de fleste unge mennesker trenger grenser. De fleste foreldre vet at barna nok kan komme til å prøve alkohol, men da har de i hvert fall gjort det de kan for å ha en viss innflytelse på barnet, men alle må til slutt ta egne valg i forhold til hva de faktisk velger å gjøre. 

Selv prøvde jeg å drikke alkohol da jeg var 14 selv om foreldrene mine hadde nulltoleranse for alkohol. Riktignok, så var jeg redd for å bli tatt å drakk derfor ikke for mye slik at jeg skulle være dritings når jeg da kom hjem. Så da funket jo forbudet på sett og vis fordi jeg handlet relativt ansvarlig til å være så ung i mitt første møte med alkohol. 

De fleste foreldre har ofte en mistanke når ungdommen kommer i puberteten og prøver å holde ting skjult fordi de har vært unge selv. 

Endret av megda
  • Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg startet selv ikke å drikke før jeg var 17, som var senere enn flere jeg kjenner. Min mor nektet å kjøpe drikke til meg i starten, men så møtte hun moren til en venninne av meg på butikken hvor hun kjøpte til sin datter - da gikk det plutselig fint. Vi hadde en regel om at jeg skulle gi beskjed om hvor jeg var og havnet jeg i noen problemer skulle jeg gi beskjed. 

Regla mange foreldre kommer med som sier: hvis vi kjøper til de så skaffer de seg bare enda mer selv. Nei vi gjør ikke det.. Jeg forstår godt at foreldre heller ikke vil kjøpe til barna sine, men jeg mener faktisk at det er tryggere enn at de kjøper gjennom andre. Da vet du i hvert fall hva ungdommen får i seg.

jeg er 25 år gammel nå og vokste opp til å bli en bra person selvom 😊 Jeg kommer selv til å være åpen med mine fremtidige ungdommer. 

Hadde flere venninner med foreldre som nektet dem fest til de var myndige. De var med på alle festene selvom og var på «filmkveld og overnatting» hos venninner. Hadde det skjedd noe med disse og foreldrene skulle funnet dem, så hadde de nok ikke klart det. 

Folk som kjøper alkohol til mindreårige bryter loven. Er dette gode foreldre, altså?

Vår rolle er ikke å være kule.

barn som serveres alkohol hjemme drikker mer; ikke mindre.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Forskning viser at ungdom, som får alkohol fra foreldrene sin, faktisk drikker mer. 

Anonymkode: 04645...6cd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Rotemor skrev:

Folk som kjøper alkohol til mindreårige bryter loven. Er dette gode foreldre, altså?

Vår rolle er ikke å være kule.

barn som serveres alkohol hjemme drikker mer; ikke mindre.

Dette er nok veldig forskjellig fra person til person og hvilken oppdragelse de har fått. Jeg drakk selv mindre enn mange av mine venner som skaffet det selv. Nå er det står forskjell på en 17 åring og en 14 åring også.   

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok veldig forskjellig fra person til person og hvilken oppdragelse de har fått. Jeg drakk selv mindre enn mange av mine venner som skaffet det selv. Nå er det står forskjell på en 17 åring og en 14 åring også.   

Det er ulovlig!!

Foreldre skal da ikke åpenlyst bryte loven for å hjelpe ungdommene sine til å drikke alkohol.

At det har gått bra for mange betyr Ingenting her.

Det er like ulovlig å Kjøpe alkohol til barn på 17 som tip barn på 14.

Endret av Rotemor
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket faktisk med min datter om dette i dag. Hun snakket om at en venninne ikke fikk være med på overnatting, for mor var redd for alkohol, men min datter syntes det var dumt, for de drikker jo ikke ennå. Da benyttet jeg sjansen til å si at når de begynner med det skal hun aldri være redd for å ringe meg dersom hun føler seg dårlig eller utrygg, for da lover jeg å ikke kjefte, jeg vil bare være glad for at hun tar kontakt med meg, så jeg kan få henne hjem. Min store redsel er ikke at hun skal drikke, for det vet jeg vil skje før eller siden, men at hun er dårlig /altfor full, og ikke våger å ringe meg, men istedenfor havner i farlige eller ubehagelige situasjoner. 

Hun lovet det, men jeg trengte ikke å tenke på det ennå, mente hun, for hun har ikke lyst til å drikke ennå, og ingen venner gjorde det. 

Det kan jo fort endre seg, så glad for at vi fikk den samtalen! 

Anonymkode: 98b22...dae

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at vi foreldre skal stå ansvarlige for at dere drikker alkohol før dere fyller 18? Skal vi kjøpe det til dere så dere slipper bryderiet? 

Nei, ærlig talt. 

Anonymkode: a7929...fad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket faktisk med min datter om dette i dag. Hun snakket om at en venninne ikke fikk være med på overnatting, for mor var redd for alkohol, men min datter syntes det var dumt, for de drikker jo ikke ennå. Da benyttet jeg sjansen til å si at når de begynner med det skal hun aldri være redd for å ringe meg dersom hun føler seg dårlig eller utrygg, for da lover jeg å ikke kjefte, jeg vil bare være glad for at hun tar kontakt med meg, så jeg kan få henne hjem. Min store redsel er ikke at hun skal drikke, for det vet jeg vil skje før eller siden, men at hun er dårlig /altfor full, og ikke våger å ringe meg, men istedenfor havner i farlige eller ubehagelige situasjoner. 

Hun lovet det, men jeg trengte ikke å tenke på det ennå, mente hun, for hun har ikke lyst til å drikke ennå, og ingen venner gjorde det. 

Det kan jo fort endre seg, så glad for at vi fikk den samtalen! 

Den samtalen har vi jevnlig. Jeg kan ikke stoppe de fra å drikke men jeg kan sørge for at det er så «trygt» som mulig. Jeg har lagt vekt på at det alltid er trygt å ringe hjem uansett hva eller hvem, at det er viktig at alle vennene tar vare på hverandre osv. Jeg har også fortalt alle mine om en hendelse fra da jeg var ung. En venninde ble voldtatt og turte ikke ringe hjem fordi hun visste foreldrene ville bli sinte pga hun hadde drukket. Det har gjort inntrykk på alle mine, både jenta og guttene. 

Anonymkode: 777ce...758

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den samtalen har vi jevnlig. Jeg kan ikke stoppe de fra å drikke men jeg kan sørge for at det er så «trygt» som mulig. Jeg har lagt vekt på at det alltid er trygt å ringe hjem uansett hva eller hvem, at det er viktig at alle vennene tar vare på hverandre osv. Jeg har også fortalt alle mine om en hendelse fra da jeg var ung. En venninde ble voldtatt og turte ikke ringe hjem fordi hun visste foreldrene ville bli sinte pga hun hadde drukket. Det har gjort inntrykk på alle mine, både jenta og guttene. 

Anonymkode: 777ce...758

Det var vår første samtale om dette, for hun er bare 14 år, og enn så lenge har jeg hatt god kontroll på hvor hun er og hvem hun er med. Hun er en rolig jente. Tror hun mente jeg var litt for tidlig ute, men plutselig...! 

Det blir nok jevnlige samtaler fremover! 

Også om sex! Det har vi snakket mer jevnt om, for jeg ønsket at det skulle være et ufarlig tema å ta opp. Mine (tvillinger, gutt og jente) synes det er litt flaut tema likevel, men jeg merker heldigvis at de våger å spørre om ting de lurer på, når jeg tar opp temaet, eller når vi har sett på serier der ulike problemstillinger belyses. Som Skam og 13 grunner. At de våger å spørre og diskutere ulikt rundt temaet håper jeg er tegn på at de vet at jeg ikke er "farlig" å snakke med, om det skulle være noe. 

Forferdelig med den venninnen din! Forstår at det ga inntrykk! 

Det er utrolig viktig at barna vet at de trygt kan be om hjelp når de trenger det! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ulovlig!!

Nå må en ha tunga rett i munnen. Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og spandere på en under 18, under private forhold. 
Det som ER ulovlig, er å kjøpe alkohol FOR en umyndig, såkalt langing. Samt servering til samme mot betaling i et offentlig  lokale (restaurant, pub).

Anonymkode: a1d56...bbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ulovlig!!

Foreldre skal da ikke åpenlyst bryte loven for å hjelpe ungdommene sine til å drikke alkohol.

At det har gått bra for mange betyr Ingenting her.

Det er like ulovlig å Kjøpe alkohol til barn på 17 som tip barn på 14.

Akkurat hva som er ulovlig og ikke i denne saken betyr ingenting. Her ser man på realitetene, ikke på noen ord skrevet på et papir.

Anonymkode: 1250d...17a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat hva som er ulovlig og ikke i denne saken betyr ingenting. Her ser man på realitetene, ikke på noen ord skrevet på et papir.

Loven er litt mer enn det.... Det er ganske vesentlig. Men det  nivået der gidder jeg ikke diskutere på.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må en ha tunga rett i munnen. Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og spandere på en under 18, under private forhold. 
Det som ER ulovlig, er å kjøpe alkohol FOR en umyndig, såkalt langing. Samt servering til samme mot betaling i et offentlig  lokale (restaurant, pub).

Dette er feil!

Det er ulovlig å skjenke, selge og utlevere. Innunder her ligger også å tilrettelegge.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, megda skrev:

Fra foreldrene sitt perspektiv så handler det om å sette grenser for barna, fordi de fleste unge mennesker trenger grenser. De fleste foreldre vet at barna nok kan komme til å prøve alkohol, men da har de i hvert fall gjort det de kan for å ha en viss innflytelse på barnet, men alle må til slutt ta egne valg i forhold til hva de faktisk velger å gjøre. 

Selv prøvde jeg å drikke alkohol da jeg var 14 selv om foreldrene mine hadde nulltoleranse for alkohol. Riktignok, så var jeg redd for å bli tatt å drakk derfor ikke for mye slik at jeg skulle være dritings når jeg da kom hjem. Så da funket jo forbudet på sett og vis fordi jeg handlet relativt ansvarlig til å være så ung i mitt første møte med alkohol. 

De fleste foreldre har ofte en mistanke når ungdommen kommer i puberteten og prøver å holde ting skjult fordi de har vært unge selv. 

Problemet er at foreldre gjør ting spennende ved  å "forby" det. Nå har jeg en bror som begynner å drikke, selv om han er 16.. jeg viser meg ganske likegyldig og sier bare at det er hans valg og at han har mye vondt i vente 😛 Har vært der så mye selv, jeg vet hvordan man kan miste kontrollen fullstendig og jeg vet at om mamma nekter han det eller meg .. så finner han andre måter å skaffe på..men nå har ikke jeg skaffet han noe da.  Jeg er forresten avholds, pga jeg begynte å utvikle problemer i voksen alder.

Hvis alle foreldre var likegyldige så hadde ikke dette blitt så spennende lenger. 

Jeg hadde foreldre som sendte med meg alkohol, fordi "da vet de hva jeg drikker", delvis sant..det meste vet de om isåfall, men det betyr ikke at jeg ikke smakte på hos andre. Et par andre i klassen hadde foreldre med nulltoleranse, og dette var jo de som ble mest dritings da. De fikk ikke med drikke fra hjemme, dermed ble det masse miks fra andre. 

Anonymkode: 2bdfc...de2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Loven er litt mer enn det.... Det er ganske vesentlig. Men det  nivået der gidder jeg ikke diskutere på.

Det er du som er rigid her og henviser kun til loven. Du må forstå at folk har forskjellig forhold til sine barn og barn er høyst forskjellige. Noen bør aldri få alkohol, andre takler dette meget fint.

Men siden du ikke vil diskutere "på dette nivået" får du gjøre som du vil. Du vet selvfølgelig bedre enn meg, skulle bare mangle,

Fy faen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke? Nei jeg skulle likt å se om noen havnet i fengsel eller fikk bot for å spandere litt i hjemmet sitt til eget barn, for at de evt skal få kjenne litt effekten. 

Anonymkode: 2bdfc...de2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som er rigid her og henviser kun til loven. Du må forstå at folk har forskjellig forhold til sine barn og barn er høyst forskjellige. Noen bør aldri få alkohol, andre takler dette meget fint.

Men siden du ikke vil diskutere "på dette nivået" får du gjøre som du vil. Du vet selvfølgelig bedre enn meg, skulle bare mangle,

Fy faen.

Ja, virkelig. Liven er lik for alle. Foreldre skal ikke sitte og vurdere hvem av barna dine som vil tåle alkohol best.... Jeeez.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...