AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Er det så enkelt? Vi har i dag 50/50, men sønnen vår sier til meg at han vil begynne å bo mer hos meg og mindre hos faren. Hvordan gjør man det rent praktisk, hvis far ikke er enig? Gutten er 14 år. Anonymkode: 904f7...584
Rotemor Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Langt på vei så skal hans ønske hensyntas. I praksis så tar du (og senere dere) en samtale med far og finner en ny samværsordning. 10
Toplussen Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Han vil i hvertfall bli hørt - og det skal legges betydelig vekt på barns ønske etter fylte 12 år. Jeg vil anbefale deg to ting: at han utrykker sitt ønske til en nøytral person, feks helsesøster eller lærer, evnt fastlege, i en samtale der du ikke er tilstede. Dernest bør han få snakke m megler på familievernkontoret, også uten dere foreldre til stede. Så blir det mekling mellom dere foreldre deretter. 8
stan Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Etter 12 år bestemmer barnet. Unntaket er om det er skadelig for barnet. Barn kan være veldig lojale og ikke bestandig gi uttrykk for det som faktisk er best for dem.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 Jeg tenker at han burde bli hørt. Det er vel flere av oss som selv har vært "skilsmissebarn" og hatt delt bosted. At barnet vil bo mer hos den ene kan skyldes en rekke ting, men handler stort sett aldri om at barnet er mindre glad i den forelderen. Det handler om venner i nærheten, om aktiviteter, om å ha en stabilitet over tid, stesøsken/steforeldre involvert, osv. Det er opp til dere som foreldre å bestemme hvilken samværsløsning som passer best for dere. Men ja, barnets mening bør være ett ganske sterkt moment i vurderingen. Anonymkode: 0265d...852 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Loven bestemmer at når du er fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva du mener. Da skal du få kunne si din mening før det tas avgjørelse om dine personlige forhold, for eksempel hvem av foreldrene du skal bo hos hvis de lever hver for seg. Også en offentlig myndighet, som regel en domstol, som skal avgjøre en sak som gjelder deg, skal høre din mening før de avgjør saken. Det skal legges stor vekt på hva du mener (§ 31). Jo eldre du blir, jo sterkere grunner skal til før det kan bestemmes at du skal bo hos en annen av foreldrene enn du selv ønsker. https://www.ung.no/rett/459_Barneloven.html
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 4 minutter siden, stan skrev: Etter 12 år bestemmer barnet. Unntaket er om det er skadelig for barnet. Barn kan være veldig lojale og ikke bestandig gi uttrykk for det som faktisk er best for dem. Barnet «bestemmer» ingenting nei. Men meningene skal vektlegges og tas hensyn til. Anonymkode: 4bf4b...280 5
Rotemor Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 12 minutter siden, Toplussen skrev: Han vil i hvertfall bli hørt - og det skal legges betydelig vekt på barns ønske etter fylte 12 år. Jeg vil anbefale deg to ting: at han utrykker sitt ønske til en nøytral person, feks helsesøster eller lærer, evnt fastlege, i en samtale der du ikke er tilstede. Dernest bør han få snakke m megler på familievernkontoret, også uten dere foreldre til stede. Så blir det mekling mellom dere foreldre deretter. Hvis de tre blir enige på egenhånd så er alt dette tullete. Jeg snakker med barna mine og faren deres helt uten problem og går utifra at mange andre gjør det samme. 2
stan Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnet «bestemmer» ingenting nei. Men meningene skal vektlegges og tas hensyn til. Anonymkode: 4bf4b...280 I realiteten er det vanskelig å overstyre det barnet velger. Da må det bevises at valget / samværet er skadelig. Eller så må foreldrene enes om å gjøre det anderledes enn det barnet ønsker. Jeg har prøvd det. Vært i gjennom to rettsinstanser. Retten hørte på barnet, begge gangene. Så hvordan du definerer "bestemmer" spiller liten rolle. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 19 minutter siden, stan said: I realiteten er det vanskelig å overstyre det barnet velger. Da må det bevises at valget / samværet er skadelig. Eller så må foreldrene enes om å gjøre det anderledes enn det barnet ønsker. Jeg har prøvd det. Vært i gjennom to rettsinstanser. Retten hørte på barnet, begge gangene. Så hvordan du definerer "bestemmer" spiller liten rolle. Var det deg barnet ville bo hos, eller hos sin mor? All min medfølelse til både skilsmissebarn og foreldre, må være grusomt for for alle parter å være adskilt store deler av tiden, og for barnet å stadig måtte flytte frem og tilbake. Anonymkode: 28f78...c0c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det deg barnet ville bo hos, eller hos sin mor? All min medfølelse til både skilsmissebarn og foreldre, må være grusomt for for alle parter å være adskilt store deler av tiden, og for barnet å stadig måtte flytte frem og tilbake. Anonymkode: 28f78...c0c Det er ikke alltid grusomt. I mange tilfeller er skilsmisse bedre enn å bo i samme hus med to foreldre som ikke trives sammen (for å si det på en mild måte). Anonymkode: 2c2c9...e94 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid grusomt. I mange tilfeller er skilsmisse bedre enn å bo i samme hus med to foreldre som ikke trives sammen (for å si det på en mild måte). Anonymkode: 2c2c9...e94 Helt enig. Selv husker jeg dagen jeg fikk vite at mine foreldre skulle skilles som en av de lykkeligste dagene i hele barndommen. Ts Anonymkode: 904f7...584
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå