Gå til innhold

Bekymret for 4-årig stedatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei stedatter på fire år. Hun er ei herlig frøken, full av liv, blid og fornøyd, men jeg er allikevel litt bekymret for henne. Hun bruker fortsatt bleier, både på dagtid og på natt, og hun nekter å prøve seg på do/potte og vil heller ikke gå uten bleier. Hun sier heller ikke fra når hun må på do eller når hun har gjort i bleia. Hun går derimot på rommet sitt og gjemmer seg hver gang hun skal bæsje, så hun kjenner det jo og vet hva hun må. Vi har henne annenhver helg, og samboeren min har flere ganger snakket med moren hennes om bleieslutt, men moren hennes tør ikke. Hun er redd for at jenta skal ha uhell i sofaen eller på teppet, og sier at hun uansett ikke har tid til å få henne til å slutte med bleier pga jobb og barnehge. Vi prøver de helgene hun er hos oss, vi oppmuntrer og både jeg og samboeren min har snakket med henne om bleieslutt, fortalt henne at andre barn kan finne på å erte henne fordi hun bruker bleier(hun er i småbarns-bhg nå hvor hun er den eldste, men bytter barnehage til høsten med store barn) og vi har også prøvd å bare ta henne med på do med engang vi ser at hun gjemmer seg bort, men hun nekter å gjøre noe på do/potte. Hun kan sitte der lenge og da sitter hun bare og leker. Vi lar henne alltid sitte til hun selv sier hun er ferdig, men hun har sjelden eller aldri gjort noen ting. 

Vi trodde bleieslutt ville skje litt automatisk da vi fikk baby i desember, men det har egentlig bare gjort det verre. Jeg har sagt når hun har vært med og skiftet på søsteren sin at «hun må ha bleie, fordi hun er baby», og da har hun selv sagt at hun er en baby og må derfor bruke bleie. Hun har også begynt å hente seg ett håndkle som hun legger på gulvet når hun skal ha ny bleie, legger seg ned, løfter beina sine og sprer dem så vi skal skifte på henne. Før babyen kom skiftet vi på henne stående. Hun får fortsatt masse oppmerksomhet fra oss, så det har ikke blitt mindre av det etter at babyen kom heller. Hun har i tillegg dårlig ordforråd, og har fortatt en del babybabling når hun prater.

Jeg er bekymret fordi jeg er redd for at moren hennes behandler henne som en baby. Hun har selv sagt at jenta blir hennes eneste, så både jeg og samboeren min tror at hun av den grunn tviholder på at jenta er babyen hennes. Hos moren sin bruker hun fortsatt smokk når hun er sliten eller syk, men hos oss spør hun ikke engang etter den, noe jeg synes er litt rart. Stedatteren min forguder moren sin, og jeg tviler ikke på at hun har det bra der heller, for det har hun. Jeg er bare redd for at hun skal bli mobbet for at hun fortsatt har en del «baby-nykker», og samboeren klarer ikke å få moren til å forstå at hun må dra mesteparten av lasset fordi det er hos henne hun bor. Jeg vil ikke tråkke over ei grense her heller, så å selv ta det opp med moren er uaktuelt. Moren hennes er veldig hyggelig dame, og vi kommer godt overens, men jeg føler vel egentlig at det er samboeren min sin oppgave å ta opp ting relatert til barnets oppdragelse og utvikling med henne. 

Anonymkode: 911f8...95c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det går over av seg selv når hun er klar. 

Du har rett i at du ikke har noen rolle hva gjelder å snakke med mor om slikt. Barnet har to foreldre.

Endret av Rotemor
Tastefeil
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du burde lese om hvordan barn reagerer når det kommer en baby i hus. Det er svært vanlig at de eldre da vil bli baby igjen og leker at de er babyer. Min eøste ville plutselig begynne med smokk og snakket bare baby språk i flere måneder! Helsesøster sa det var veldig utbredt. 

Ang bleiesluttt ville jeg gjemt bleiene og sagt at det var desverre fritt for bleie på butikken så hun må si ifra om hun må på do. Fortsett dagen som normalt men spørr innom om hun må på toalettet. 

Neste helg hun kommer sier du at du desverre har glemt å kjøpe bleier igjen. 

Anonymkode: c81f5...fbb

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Dubhar rett i at du ikke har noen rolle hva gjelder å snakke med mor om slikt. Barnet har to foreldre.

Bleiebruk hos gutter ved fire år er ikke noe uvanlig men hos jenter er det faktisk det. Finnes naturligvis unntak men utifra teksten høres jenta klar ut for slutt. 

Ang smokk vil dette ødelegge jentas tannstilling om hun ikke slutter nå. Så det er jo ikke bra at hun bruker det når hun tydeligvis ikke har behov engang. 

Og hvorfor har ikke stemor noe hun skulke ha sagt? Dette er jo ikke småting, det er ting som potensielt kan sinke jentas utvikling. Ikke bra!

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

dette går nok helt greit, og kommer til å gå seg til. :) 

ja, etter min erfaring, er det enklere å få 2-3 åring å slutte med bleier, enn 3-4 åring. Det er lite vindu ca der, og nøyaktig alder varierer fra barn til barn, men der de har begynt å kjenne når de må på do, kan holde seg litt lengre, og samtidig er fortsatt i denne «jeg vil klare selv!» fasen. Så, om man ikke merker det tidlig nok og ikke tar sjansen, eller barnet fysisk ikke er klar (det skjer), så går de over i en ny utviklingsfase der de skjønner at det å spørre om hjelp - er en måte å få oppmerksomhet, pluss mindre jobb for dem. Da er det plutselig igjen vanskelig å få de til å gjøre noe som helst selv, kle på seg f.eks. Men så vil det gå over. For veldig snart, vil meningen til de andre barna rundt henne bli så pass viktig for henne, at hun vil være stor jente foran de andre barna, og da blir igjen viktig å kunne klare ting selv. :) 

Anonymkode: 48ed5...e18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rotemor skrev:

Dubhar rett i at du ikke har noen rolle hva gjelder å snakke med mor om slikt. Barnet har to foreldre.

Nei. Nei. Nei. Nei. 

Foreldrene må være bestemte og ikke la unge bestemme dette selv. Jeg har selv dessverre vokst opp med omsorgssvikt, foreldre som ikke satt grenser for meg og søskenet mitt. Hjemme brukte jeg bleier til jeg var 10 år (!!!). Nå som voksen er jeg skuffet over at foreldrene mine ikke tok kampen, det var deres ansvar, ikke mitt, jeg var bare et barn! 

Anonymkode: 47cde...d77

• Liker 22
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bleiebruk hos gutter ved fire år er ikke noe uvanlig men hos jenter er det faktisk det. Finnes naturligvis unntak men utifra teksten høres jenta klar ut for slutt. 

Ang smokk vil dette ødelegge jentas tannstilling om hun ikke slutter nå. Så det er jo ikke bra at hun bruker det når hun tydeligvis ikke har behov engang. 

Og hvorfor har ikke stemor noe hun skulke ha sagt? Dette er jo ikke småting, det er ting som potensielt kan sinke jentas utvikling. Ikke bra!

Hvor har jeg skrevet dette? Les ordentlig.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at bleiebruk hos gutter ved fire år er ikke noe uvanlig. For noe tøv du kommer med!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han sa til en fire åring at andre kan komme til å erte henne pg bleie? Sjarmerende type..

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde lese om hvordan barn reagerer når det kommer en baby i hus. Det er svært vanlig at de eldre da vil bli baby igjen og leker at de er babyer. Min eøste ville plutselig begynne med smokk og snakket bare baby språk i flere måneder! Helsesøster sa det var veldig utbredt. 

Ang bleiesluttt ville jeg gjemt bleiene og sagt at det var desverre fritt for bleie på butikken så hun må si ifra om hun må på do. Fortsett dagen som normalt men spørr innom om hun må på toalettet. 

Dette. Bare la være å ha på bleier å si at det er tomt, og at hun må gå på do istedenfor. Blir alltid uhell i starten, men det går seg til etterhvert. Husk å ha tisselaken i sengen så ikke madrassen blir ødelagt.

Anonymkode: 3ae91...ff3

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nei. Nei. Nei. 

Foreldrene må være bestemte og ikke la unge bestemme dette selv. Jeg har selv dessverre vokst opp med omsorgssvikt, foreldre som ikke satt grenser for meg og søskenet mitt. Hjemme brukte jeg bleier til jeg var 10 år (!!!). Nå som voksen er jeg skuffet over at foreldrene mine ikke tok kampen, det var deres ansvar, ikke mitt, jeg var bare et barn! 

Anonymkode: 47cde...d77

10 år vs 4 eller snart 4 år, er to forskjellige galakser. 10 år er ekstremt og fryktelig merkelig.

Hvis skole hadde fått has på at 1 klassing går med bleie hjemme, blir det tatt hånd om. Samme i barnehage, dersom en 5 åring ikke går på do og tisser.

• Liker 5
Skrevet

Hadde selv ei på 3 som nekta å slutte med bleie når mora ble gravid, fordi hun ville være "baby". Måtte bare la være å bruke bleie, samtidig som hadde på trang strømpebukse. Lite behagelig å gå med våt strømpebukse.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei stedatter på fire år. Hun er ei herlig frøken, full av liv, blid og fornøyd, men jeg er allikevel litt bekymret for henne. Hun bruker fortsatt bleier, både på dagtid og på natt, og hun nekter å prøve seg på do/potte og vil heller ikke gå uten bleier. Hun sier heller ikke fra når hun må på do eller når hun har gjort i bleia. Hun går derimot på rommet sitt og gjemmer seg hver gang hun skal bæsje, så hun kjenner det jo og vet hva hun må. Vi har henne annenhver helg, og samboeren min har flere ganger snakket med moren hennes om bleieslutt, men moren hennes tør ikke. Hun er redd for at jenta skal ha uhell i sofaen eller på teppet, og sier at hun uansett ikke har tid til å få henne til å slutte med bleier pga jobb og barnehge. Vi prøver de helgene hun er hos oss, vi oppmuntrer og både jeg og samboeren min har snakket med henne om bleieslutt, fortalt henne at andre barn kan finne på å erte henne fordi hun bruker bleier(hun er i småbarns-bhg nå hvor hun er den eldste, men bytter barnehage til høsten med store barn) og vi har også prøvd å bare ta henne med på do med engang vi ser at hun gjemmer seg bort, men hun nekter å gjøre noe på do/potte. Hun kan sitte der lenge og da sitter hun bare og leker. Vi lar henne alltid sitte til hun selv sier hun er ferdig, men hun har sjelden eller aldri gjort noen ting. 

Vi trodde bleieslutt ville skje litt automatisk da vi fikk baby i desember, men det har egentlig bare gjort det verre. Jeg har sagt når hun har vært med og skiftet på søsteren sin at «hun må ha bleie, fordi hun er baby», og da har hun selv sagt at hun er en baby og må derfor bruke bleie. Hun har også begynt å hente seg ett håndkle som hun legger på gulvet når hun skal ha ny bleie, legger seg ned, løfter beina sine og sprer dem så vi skal skifte på henne. Før babyen kom skiftet vi på henne stående. Hun får fortsatt masse oppmerksomhet fra oss, så det har ikke blitt mindre av det etter at babyen kom heller. Hun har i tillegg dårlig ordforråd, og har fortatt en del babybabling når hun prater.

Jeg er bekymret fordi jeg er redd for at moren hennes behandler henne som en baby. Hun har selv sagt at jenta blir hennes eneste, så både jeg og samboeren min tror at hun av den grunn tviholder på at jenta er babyen hennes. Hos moren sin bruker hun fortsatt smokk når hun er sliten eller syk, men hos oss spør hun ikke engang etter den, noe jeg synes er litt rart. Stedatteren min forguder moren sin, og jeg tviler ikke på at hun har det bra der heller, for det har hun. Jeg er bare redd for at hun skal bli mobbet for at hun fortsatt har en del «baby-nykker», og samboeren klarer ikke å få moren til å forstå at hun må dra mesteparten av lasset fordi det er hos henne hun bor. Jeg vil ikke tråkke over ei grense her heller, så å selv ta det opp med moren er uaktuelt. Moren hennes er veldig hyggelig dame, og vi kommer godt overens, men jeg føler vel egentlig at det er samboeren min sin oppgave å ta opp ting relatert til barnets oppdragelse og utvikling med henne. 

Hva fader?? Du forteller da ikke det til en fireåring! Herregud, skremme med at andre barn kan erte? Dere påfører jo mobbefrykt av noe sånt! 

Ellers stemmer jeg i de andre forslagene, bare si det er tomt for bleier og la det stå til. 

Anonymkode: f013e...a37

• Liker 16
Skrevet

Har dere prøvd med belønninger som klistermerker elns hvis hun går på do? Hvis hun feks har 5 klister ila helgen så får hun en ny liten leke/is/eller noe annet hun liker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, MegHer skrev:

Du sier at bleiebruk hos gutter ved fire år er ikke noe uvanlig. For noe tøv du kommer med!

Det er ikke veldig uvanlig. Har tidligere jobbet i flere barnehager. Kunne ofte være en 4 åring som brukte bleie, men var da i gang med bleieslutt. Min gutt hadde ekstrem dovegring, så han sluttet først da han var akkurat fylt 4. Dette i samråd med barnehage og helsestasjon. Bleieslutt skjer normalt sett mellom 1 og 5 år, de fleste rundt 2/3 år. 

Anonymkode: bb6c6...114

• Liker 3
Skrevet

Ta henne også gjerne med på ting som lillesøster er for liten til, og si til henne at dette kan hun gjøre fordi hun er stor jente, mens lillesøster kan ikke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli vanskelig for dere å igangsette bleieslutt uten mor på laget og hvis far bare har helgesamvær. Hvis det er slik at barnet ikke har dotrening fordi hun ikke gidder, er det jo veldig synd for barnet. Dere bør i alle fall prøve med dotrening hjemme hos dere og har dere barnet en ferie feks kan det være dere kommer langt med det. Men det forutsetter jo litt at ikke mor kjører på med bleie igjen. Jeg ville sett dette litt an og tatt det opp nærmere sommeren, som kan være en fin tid å slutte helt, før hun skal begynne på ny avdeling. 

Anonymkode: bb6c6...114

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
18 minutter siden, -LykkeLiten- skrev:

Dette har vi tenkt til å gjøre når vi skal ha henne tre uker i sommer, blir liksom litt håpløst å gjøre det ellers når det lille vi kan få til blir ødelagt når hun kommer hjem til mor og bleiene sine. 

19 minutter siden, -LykkeLiten- skrev:

Ta henne også gjerne med på ting som lillesøster er for liten til, og si til henne at dette kan hun gjøre fordi hun er stor jente, mens lillesøster kan ikke. 

Det gjør vi allerede :) hun har også en pottekalender her. Jeg tok henne med meg på senteret så hun fikk velge selv hvilke klistremerker hun ville ha, og det fungerte veldig godt den helgen. Prøvde å få mor til å fortsette med dette hjemme, men det hadde hun ikke tid til, så da ble det ødelagt igjen. Den henger allikevel oppe, sånn at hun ser den, og vi minner henne på den når hun kommer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva fader?? Du forteller da ikke det til en fireåring! Herregud, skremme med at andre barn kan erte? Dere påfører jo mobbefrykt av noe sånt! 

Ellers stemmer jeg i de andre forslagene, bare si det er tomt for bleier og la det stå til. 

Anonymkode: f013e...a37

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Dette var far som i ett frustrert øyeblikk etter den sjette bæsjebleia på en dag kom. Tok opp dette med han, og han så selv at det kom feil ut. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette med smokk og babyspråk er heller ikke noe hun plutselig begynte med etter at vi fikk baby, men noe som alltid har vært der. 

Jeg har tatt henne med meg på i klesbutikken hvor hun fikk plukke med seg truser hun ville ha og prøvd å forklare henne at det er mye bedre å bruke truser og gå på do enn å bruke bleier. Hun er en del sår nedentil som følge av bleiebruk og bruk av våtservietter ved hvert skift (har endelig fått far til å forstå at våtservietter er vondt for huden, så nå har han endelig tatt i bruk våte engangskluter), så jeg har også prøvd å fortelle henne at hun slipper å bli sår hvis hun bruker doen i stedet for bleia. Jeg har også prøvd å gå på do sammen med henne samt oppfordret far til å gjøre det samme. De gangene hun faktisk setter seg på do/potte, så sitter hun lenge for så å få på seg bleie, gjemme seg på rommet sitt og gjøre fra seg i den. Veit liksom ikke hva mer vi kan gjøre her.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette med smokk og babyspråk er heller ikke noe hun plutselig begynte med etter at vi fikk baby, men noe som alltid har vært der. 

Jeg har tatt henne med meg på i klesbutikken hvor hun fikk plukke med seg truser hun ville ha og prøvd å forklare henne at det er mye bedre å bruke truser og gå på do enn å bruke bleier. Hun er en del sår nedentil som følge av bleiebruk og bruk av våtservietter ved hvert skift (har endelig fått far til å forstå at våtservietter er vondt for huden, så nå har han endelig tatt i bruk våte engangskluter), så jeg har også prøvd å fortelle henne at hun slipper å bli sår hvis hun bruker doen i stedet for bleia. Jeg har også prøvd å gå på do sammen med henne samt oppfordret far til å gjøre det samme. De gangene hun faktisk setter seg på do/potte, så sitter hun lenge for så å få på seg bleie, gjemme seg på rommet sitt og gjøre fra seg i den. Veit liksom ikke hva mer vi kan gjøre her.

Høres ut som dere gjør deres beste, selv om jeg personlig synes det høres ut som litt mye dill uten grunn. Klistermerker, potter (hva skal man med potte, egentlig? Er bare tungvint og unødvendig), premier osv er ikke nødvendig. Det er faktisk bare å si at "Nå er du stor og må tisse på do", ta på truser, kast bleiene og ros opp i skyene når hun rekker doen.

Uansett, problemet er selvfølgelig at moren ikke vil legge til rette for det. Blir vanskelig for dere å få henne bleiefri når mor ikke spiller på lag. Hun innser det nok helt sikkert selv hvert øyeblikk, få barn bruker bleier når de fyller 5 tross alt.

Anonymkode: 3ae91...ff3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...