Gå til innhold

Fns menneskerettighetserklæring - kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å finne forklaringer på hva de forskjellige menneskerettighetene innebærer. Ja det er lett å lese ordene, men hva betyr de i praksis? Er det virkelig slik at innholde i de forskjellige pagrafene er så selvsagte at det ikke er nødvendig å forklare de nærmere

F.eks artikkel 12.

Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

Slik jeg forstår det er det altså en menneskerettighet å få sin ære og anseelse beskyttet. Betyr det at det er et mennekserettighetsbrudd å angripe noens ære og anseelse?

https://www.fn.no/Om-FN/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter

Anonymkode: 29eb9...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

for å svare på artikkel 12 så tolker jeg det som du sier, det er en menneskerettighet å få sin ære beskyttet. Det vil si voldtekt, religion, ift straffeforfølgelse (rett til rettsak). De er skrevet veldig generelt for å kunne dekke store områder. Norge har signert på denne erlæringen, noe som betyr vi kan bli dømt for å bryte dem. Men det stopper der, vi blir dømt og det KAN få store konsekvenser, men samtidig så er det ikke ødeleggende for et land.

Det har til gjengjeld blitt brukt til å gå til krig. USA (NATO) mot Afghanistan feks, NATO gikk inn for å beskytte menneskerettigheter. Men du kan argumentere at denne grunnen ble brukt som skalkeskjul for USA's hevnaksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en særrettighet for muslimer, laget av muslimer.

Anonymkode: 95286...a09

Skrevet

FN tror det finnes menneskerettigheter og de tror på de ideene selv om de viser seg å være selvmotsigende i mange tilfeller for eksempel det med ytringsfrihet og angrep på ære og anseelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ære og anseelse er en menneskerttighet, er det ikke rart det forekommer menneskerettighetsbrudd daglig over alt i verden.

Selv her i bygda jeg bor forekommer det altså daglige menneskerettighetsbrudd.

Det er vel lettere å liste opp alt som ikke er menneskerettighetsbrudd her i verden.

Anonymkode: ab1b8...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud - så tullete skrevet. Det er både faktisk helt feil og en holdning som er skaper spliden i dagens samfunn. Menneskerettighetene ble skrevet i vesten, av vesten, for vesten. De var en motreaksjon på 2. verdenskrig. Men aller først som resultat etter den franske revolusjonen. Samtidig som vesten har tvunget bl.a. muslimske land til å skrive under for kunne være med på forhandlinger i ulike internasjonale foraer.

Jeg skjønner at du tror at muslimer er kilden til alt vondt i verden, men historisk sett så har vesten vært grusomme og ekstremt invaderende i andre land [les: kolonihelvete i Afrika]. Jeg anbefaler deg å lese litt historie, tror det kan være godt for deg.

Og nei, jeg er ikke muslimsk eller fra et annet land. Jeg er norsk, har norske foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv.

Anonymkode: a2fe5...1b3

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har ingen ære? Ingen anseelse å miste? 

Sånn er det vel med troll, men vi mennesker har både ære og anseelse. 

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/a/10530978/

Aldri har det vært en mer skitten valgkamp i Israels historie. To kandidater som åpenlyst apgriper hverandres ære og anseelse. Resten av verden sitter musestille og ser på at det begås menneskerettighetsbrudd uten å gripe inn. Har verden glemt Screbrenica?

Anonymkode: 29eb9...674

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...