Mephisto Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Badesesong nærmer seg med stormskritt, og jeg har som vanlig begynt å tenke litt ekstra på hva det er jeg putter i munnen for å ta av meg 2-3 vinterkilo. Kom over en artikkel som beskrev hvor viktig det er å tømme i seg litervis av vann dersom man ønsker seg litt ned i vekt, og den sjansen måtte jeg selvfølgelig ikke gi fra meg. Så derfor, her sitter jeg og tømmer i meg vann for tredje dagen på rad. Drikker ca. 2 - 2.5 liter i løpet av arbeidstiden (8 timer) og ca. 1 liter etter at jeg kommer hjem. Dvs. ca. 3.5 liter pr. døgn, noe som ligger langt over det jeg drakk før jeg ble bevist på dette. Nå lurer jeg likevel på hva dette skal være godt for. Kroppen får tydeligvis mye mer vann en den har bruk for, siden jeg renner på do for å tisse hele tiden! Tror ikke jeg lyver om jeg sier at jeg har vært på do 5 ganger allerede i dag, og enda er ikke klokka 14:30!! Så hva skal egentlig dette være godt for? Overdriver jeg drikkingen, eller er det slike mengder man skal tømme i seg for å ha en slankende effekt? Og hvorfor skulle det ha en slankende effekt i det hele tatt? Må ærlig talt si jeg ikke ser sammenhengen her, håper noen kan forklare meg dette. Mephisto
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Man skal ikke tro alt man hører, og for mye vann kan rett og slett føre til urinlekasje når man blir eldre. Alt med måte!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Du bør ikke drikke for store mengder vann, for det kan også være farlig, faktisk. Saltene i kroppen må opprettholdes, ellers kan det gå deg ille.. Dette rådet med vann går nok mest på å ha noe i magen når man begynner å spise, vil jeg tro. Drikker du et glass vann før mat, spiser du mindre. Du kan bytte ut brus og sånt med vann, uten problem. Trener du, kan du drikke mer vann. Trener du myyye, må du drikke myyye, og da må du også erstatte saltene du svetter ut. Man bør generelt ikke helle i seg mengder av noe som helst før man har undersøkt litt nøyere hva det kan gjøre med kroppen...
Mephisto Skrevet 19. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2005 Hmm.. i følge artikkelen mener jeg det "optimale" var å tømme i seg ca. 5 liter pr. dag - det trengte kroppen vistnok! Kommer tilbake til dette, nå må jeg på do!
Gjest Sesselja Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 En teori er at man skal skylle ut slagstoffer etc ved å drikke mye vann. I tillegg anbefaler noen å drikke vann før måltid for å stille sulten, slik at man spiser mindre og dermed skal slanke seg. Jeg mener å huske at noen forsket på dette og kom frem til at den eneste måten vann hjalp mot sult, var om det var i form av mat, for eksempel supper. En annen ting er at om du drikker vann rett før et måltid, blir magesyren visstnok utvannet slik at det tar lengre tid å fordøye maten. Men for all del - det anbefales jo at vi får i oss 2 - 2 1/2 liter væske om dagen.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 5 lilter?? Hvor har du lest dette?? I Donald Nei, det var bare en spøk! Du må ikke finne på å drikke 5 liter vann til dagen, ikke rart du springer på do! Hold deg til MAX 2-2,5. Poenget er vel egentlig bare at det kan være lurt å erstatte annen drikke med vann. Hvis du skal slanke deg så gjør det heller på andre måter i tillegg til å drikke litt vann!
Mephisto Skrevet 19. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2005 He he, jeg tar nok og kuler`n litt etter svarene som kom her! Skulle gjerne linket til artikkelen, men jeg finner den ikke igjen. 5 liter virker som veldig mye ja 3 liter får holde her etter, skal ha plass til litt pils i helga også!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 3 liter får holde her etter, skal ha plass til litt pils i helga også! Glimrende eksempel på hva du bør bytte ut med vann
Nella Skrevet 19. april 2005 #9 Skrevet 19. april 2005 5 liter er enormt mye,men det kan være at det er medregnet væske i maten også. Kommer jo endel derfra også "En gjennomsnittsperson med normal vekt skal drikke minst 1,5 liter vann til dagen. Dette er minimum for at kroppen skal klare å utføre alle funksjonene. Dersom du er overvektig, trener mye eller været er varmt skal du drikke enda mer. Tar du kosttilskudd som kreatin, drikker mye kaffe eller andre vanndrivende preparater skal du også drikke mer enn ellers." Fra artikkel om slanking og vann her
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2005 #10 Skrevet 19. april 2005 Vanndrikking vil (selvsagt) ikke gjøre noe med fettet i kroppen, men vann virker vanndrivende Så sånn sett så kan du gå ned i både vekt og centimetermål, men bare hvis du hadde for mye vann i kroppen i utgangspunktet. 5 liter daglig er for mye, hold deg under 3.
lene24 Skrevet 19. april 2005 #11 Skrevet 19. april 2005 er enig med de andre her, at du bør nok drikke mye mindre vann enn du gjør, og et annet tips; drikk isvann - det øker forbrenningen
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2005 #12 Skrevet 19. april 2005 Nei, det der med vanndrikking har jeg ikke noen tro på. Jeg drikker når jeg er tørst og det er iallefall ikke vann. Smaker jo ingenting av det. Jeg liker rett og slett ikke å drikke vann og jeg er verken dehydrert eller føler meg dårlig av den grunn. Tror det er en sterk overdrivelse all den fokuseringen på vanndrikkingens positive effekt!
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2005 #13 Skrevet 19. april 2005 Nei' date=' det der med vanndrikking har jeg ikke noen tro på. Jeg drikker når jeg er tørst og det er iallefall ikke vann. Smaker jo ingenting av det. Jeg liker rett og slett ikke å drikke vann og jeg er verken dehydrert eller føler meg dårlig av den grunn. Tror det er en sterk overdrivelse all den fokuseringen på vanndrikkingens positive effekt![/quote'] Problemet er bare at du føler deg tørst, så er kroppen allerede litt uttørket.. Men du er ikke den eneste som tenker slik, mange eldre er konstant dehydrerte. Moderat dehydrering har mange, men ikke så veldig merkbare effekter (lavere prestasjon, hodepine, tørr hud etc etc..) Man mister flere liter daglig via svette, urin etc...virker det ikke logisk å erstatte dette vannet? Er ikke mer hokus pokus enn som så.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå