AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Og hvordan er det mulig ? Jeg blir skremt jeg ! Hva om landet går konkurs ? Jeg hørte det i dag på podcasten Pengerådet i episoden som handler om renter. Hilsen ikke-økonom og litt naiv. Anonymkode: 3575d...066
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Mtp at "alle" har boliggjeld og studielån er det ganske naturlig. Anonymkode: dedf0...4ec 10
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan er det mulig ? Jeg blir skremt jeg ! Hva om landet går konkurs ? Jeg hørte det i dag på podcasten Pengerådet i episoden som handler om renter. Hilsen ikke-økonom og litt naiv. Anonymkode: 3575d...066 De klarer å smile i andre land også, til tross for at vi liker å synes de har det jævla stusselig. Eneste som skjer er at folk får ikke lenger faket status. Synes det er flaut, at så mange nordmenn tar det som et selvfølge at vi skal kunne sløse. Anonymkode: d731c...9b2 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Skulle ikke forundre meg, folk låner jo langt over evne virker det som.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 Hallgeir, er du her? 👋 håper på saklige og seriøse innspill her....! Har forbrukslån-festen gått for langt? Er det derfor vi har innført gjeldsregister ? Anonymkode: 3575d...066
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mtp at "alle" har boliggjeld og studielån er det ganske naturlig. Anonymkode: dedf0...4ec Synes du det med tanke på at Norge er et rikt land ? Altså vi er på 2 plassen...! I VERDEN!! Anonymkode: 3575d...066 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 2,3 ganger inntekten i gjeld ! 3475 milliarder kroner i gjeld. Store deler boliglån ja. Anonymkode: 3575d...066 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 @halla_geir Vet du svaret? Anonymkode: 212ba...80e 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De klarer å smile i andre land også, til tross for at vi liker å synes de har det jævla stusselig. Eneste som skjer er at folk får ikke lenger faket status. Synes det er flaut, at så mange nordmenn tar det som et selvfølge at vi skal kunne sløse. Anonymkode: d731c...9b2 Ja det har gått vilt for seg. Anonymkode: 3575d...066
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 Det er litt skummelt ja. Men går alt til helvete, har vel ikke penger så mye å si heller. I mange andre land eier de vel ikke bolig? Det er mer vanlig å leie, ergo mindre gjeld. Anonymkode: 62492...cae 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 2,3 ganger inntekten i gjeld ! 3475 milliarder kroner i gjeld. Store deler boliglån ja. Anonymkode: 3575d...066 2-3x inntekten er ikke ille da. Tror de fleste betjener det helt fint. Men kjenner noen som har forbruksgjeld opp og i mente og de sliter nå, spesielt fordi hun har mistet jobben. Uforutsette ting kan skje og det virker det som om mange overser. Forbrukslån skjønner jeg ikke at folk tør ha! Jeg satt i en ganske så tom leilighet uten tv og uten sofa i et helt år da jeg hadde en drittdårlig betalt jobb og høyere studielån enn nå. Skulle jeg liksom tatt opp forbrukslån for å kjøpe meg møbler og tv? Det er jo sånn noen unge tenker. Jeg hadde nesten ikke besøk fordi det var flaut å vise en tom leilighet, men det var uaktuelt å sette meg i gjeld for å opprettholde fasaden. Anonymkode: b4ebb...5eb 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 Dessverre er det mange som får et feilaktig bilde av gjeld, gjeld blir assosiert med noe negativt. Men faktum er at gjeld er positivt, så lenge den kan håndteres. Anonymkode: 3ca4f...2b7 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Dessverre er det mange som får et feilaktig bilde av gjeld, gjeld blir assosiert med noe negativt. Men faktum er at gjeld er positivt, så lenge den kan håndteres. Anonymkode: 3ca4f...2b7 Gjeld er aldri positivt i seg selv, men det kan gi positive bieffekter som veier opp for det. Anonymkode: e0a92...6ee 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #14 Skrevet 6. april 2019 I Norge er det vanlig å eie sin egen bolig, så derfor har "alle" boliglån. I tillegg er det altfor lett å få forbrukslån. I andre land er renta høyere og det er vanskeligere å få lån. Syns ikke det er så rart at nordmenn har mye gjeld Anonymkode: 39f81...666 3
Knirke Skrevet 6. april 2019 #15 Skrevet 6. april 2019 Jeg mistenker at kredittkortgjeld faller innunder denne statistikken, i så fall er jeg med i den fordi jeg bruker kredittkort til alle kjøp. Så lenge jeg betaler regningen til tiden er ikke dette gjeld som har noen negative konsekvenser overhodet. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #16 Skrevet 6. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 2-3x inntekten er ikke ille da. Tror de fleste betjener det helt fint. Men kjenner noen som har forbruksgjeld opp og i mente og de sliter nå, spesielt fordi hun har mistet jobben. Uforutsette ting kan skje og det virker det som om mange overser. Forbrukslån skjønner jeg ikke at folk tør ha! Jeg satt i en ganske så tom leilighet uten tv og uten sofa i et helt år da jeg hadde en drittdårlig betalt jobb og høyere studielån enn nå. Skulle jeg liksom tatt opp forbrukslån for å kjøpe meg møbler og tv? Det er jo sånn noen unge tenker. Jeg hadde nesten ikke besøk fordi det var flaut å vise en tom leilighet, men det var uaktuelt å sette meg i gjeld for å opprettholde fasaden. Anonymkode: b4ebb...5eb Sånn tenker jeg og. Eller ferie på kredittkort eller forbrukslån. Grøss. En ting er om vaskemaskinen ryker, men da bør man jo ha en bufferkonto. Jeg eier dog ikke bolig og har dermed ikke gjeld. Joda det blir mye gjeld av lån på bolig såklart. Men hallo, 3000 milliarder kroner er mye penger uansett🙈 Anonymkode: 3575d...066 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #17 Skrevet 6. april 2019 Vi har lite igjen på lånet og samtidig har verdien på huset økt betraktelig siden vi kjøpte den. Skal selge i år. Bruker kredittkort på alt, men betaler alltid før regningen forfaller. Noe annet er uaktuelt. Anonymkode: 5ddd4...ab0 1
King in the North Skrevet 6. april 2019 #18 Skrevet 6. april 2019 Jeg bruker gjeld til å tjene penger. Uten gjelden hadde jeg vært fattig Når gjeld brukes til å skaffe seg eiendeler som tjener penger kan den være meget positiv, men gjeld som kun går til konsum uten å øke produktivitet, så er det negativt både for gjeldshavere og samfunnet forøvrig.. Gjeld brukes jo feks til investeringer i teknologi, medisinutvikling, industri, energiproduksjon osv osv osv. Uten gjeld ville sånn sett verden stoppet opp, og de rikeste ville i enda større grad blitt enda rikere. Da ingen kan skaffe seg finansielle muskler til å utfordre etablerte virksomheter som allerede har bygget opp sterke logistikkfunksjoner og produksjonsfasiliteter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #19 Skrevet 6. april 2019 Norge er vel en av de landene hvor en høy andel av innbyggerene «eier» egen bolig - skal ikke lenger en til Sverige for å se at der er det mer vanlig å leie - det er vel hovedgrunnen til at nordmenn har gjeld Anonymkode: b112d...280 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #20 Skrevet 6. april 2019 På 5.4.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev: Hallgeir, er du her? 👋 håper på saklige og seriøse innspill her....! Har forbrukslån-festen gått for langt? Er det derfor vi har innført gjeldsregister ? Anonymkode: 3575d...066 Vet ihvertfall at utlånere har måtte innstramme tilbakebetalingstiden. Helt klart at forbruksfesten som du sier, har gått for langt. Men jeg tror ikke folk flest pådrar seg enorm forbrukergjeld. De fleste med litt vett i pappen, vet hvor høye rentene er. Selv har jeg ett kredittkort som jeg bruker, men jeg kunne aldri skaffet flere, og gått helt amok med shoppingen, slik som vi ser på luksusfellen. De fleste har vel en moralsk sperre? Mens noen står for Mye av forbruksfjelden, vil jeg tro. Anonymkode: 0cca7...651 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå