Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg er oppegående og har høy intelligens. Jeg har satset på et praktisk yrke, men jeg er nok mer en teoretiker. Men den praksisen i yrket krever mye teoretisk grunnlag.

Problemet mitt er at jeg føler jeg alltid bruker så vanvittig lang tid på å lære nye ting. Dette er jo ikke en fordel når jeg skal søke jobb. Alle setter jo pris på en arbeidstaker som er lett å lære opp, og dette er ikke noe jeg kan lyve om dersom det blir spørsmål om det. Dessuten er det fryktelig ubehagelig når jeg får jobben og sjef og kolleger rynker på brynene over at jeg enda ikke har lært meg ditt og datt.

Jeg tror grunnen til at jeg lærer sakte er at jeg er bygd opp slik at jeg lærer ikke noe dersom jeg ikke forstår ALT oppgaven går ut på. Jeg tar det ikke bare for "det det er", jeg må vite alt om årsaken til hvorfor og hvordan og hvem og hva og så videre. Først når alt er på plass, da utfører jeg oppgaven som en ekspert. En annen årsak tror jeg er at jeg stresser veldig, og har lav selvtillit i forbindelse med yrker.

Er det noen som kjenner seg igjen, og eventuelt kanskje har det på samme måte? Tips å gi en som nå skal ut i arbeidslivet etter endt utdanning, og håper å gjøre et godt inntrykk?

Anonymkode: a862d...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, følger med 🤗

Anonymkode: 20bff...aa2

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Egentlig lærer jeg nye ting kjapt. Jeg pleier å lese meg opp på ting, så øver/prøver jeg i praksis, så kan jeg det.

Hvordan er hukommelsen din? Jeg har meget god hukommelse, jeg repeterer info tre ganger inni hode. Så husker jeg det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, #Rasshøl skrev:

Egentlig lærer jeg nye ting kjapt. Jeg pleier å lese meg opp på ting, så øver/prøver jeg i praksis, så kan jeg det.

Hvordan er hukommelsen din? Jeg har meget god hukommelse, jeg repeterer info tre ganger inni hode. Så husker jeg det. 

Tror i grunnen ikke det er noe i veien med hukommelsen, men det er fint med slike "husketips". Jobben jeg får går ut på å lære seg mye detaljer, og det er slike detaljer som er vanskelige å huske på når det blir mye på én gang. Og jobben er hektisk, slik at jeg vet ikke om en slik huskemetode vil være gjennomførbart da en må bevege seg raskt mellom hver oppgave.

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror grunnen til at jeg lærer sakte er at jeg er bygd opp slik at jeg lærer ikke noe dersom jeg ikke forstår ALT oppgaven går ut på. Jeg tar det ikke bare for "det det er", jeg må vite alt om årsaken til hvorfor og hvordan og hvem og hva og så videre. Først når alt er på plass, da utfører jeg oppgaven som en ekspert.

Du vet jo hvordan du lærer, da må du jo selv organisere innlæringen sånn at den matcher din måte å lære på. 

Ta notater, les over og restrukturer opplysningene slik at du får oversikten. 

Først hovedtrekkene, så detaljert. 

• Liker 2
Gjest #Rasshøl
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror i grunnen ikke det er noe i veien med hukommelsen, men det er fint med slike "husketips". Jobben jeg får går ut på å lære seg mye detaljer, og det er slike detaljer som er vanskelige å huske på når det blir mye på én gang. Og jobben er hektisk, slik at jeg vet ikke om en slik huskemetode vil være gjennomførbart da en må bevege seg raskt mellom hver oppgave.

Hva slags jobb er det? Du blir nok sikrere på deg selv etter en viss tid, det kommer sikkert til å gå veldig bra. Er du nyutdannet? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avdelingsleder og har ansatt folk som både lærer fort og som lærer sakte. Mennesker er forskjellige og vi har full forståelse for at folk er ulike. Ikke ha dårlig selvtillit på grunn av dette. Min erfaring er at de som bruker lengst tid på å lære noe ofte er de beste i jobben på sikt. 

Anonymkode: 768d0...08b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2019 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Jeg er avdelingsleder og har ansatt folk som både lærer fort og som lærer sakte. Mennesker er forskjellige og vi har full forståelse for at folk er ulike. Ikke ha dårlig selvtillit på grunn av dette. Min erfaring er at de som bruker lengst tid på å lære noe ofte er de beste i jobben på sikt. 

Anonymkode: 768d0...08b

Takk, dette hjalp litt på steinen i magen 😊

På 6.4.2019 den 14.10, #Rasshøl skrev:

Hva slags jobb er det? Du blir nok sikrere på deg selv etter en viss tid, det kommer sikkert til å gå veldig bra. Er du nyutdannet? 

Jeg er nyutdannet, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...