AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 https://www.youtube.com/watch?v=bwIR_FLoZXo (Anbefaler å hoppe 4 min og 20 sek inn i filmen, det skjer lite før det.) Til info så viser videoen en mann som fanger en havhest og river hodet av den. 11-åringen kommer heim og forteller at de har sett denne videoen på skolen i dag. Han ble opprørt, og forteller at han prøvde å si fra at han ikke ville se den, men ble bedt om å være stille av læreren. Han har heller ikke forstått helt hvorfor de ble vist denne filmen, temaet de hadde om i dag var plast og forsøpling av havet. Jeg er selv vant til både slakting og jakt gjennom oppveksten, og tåler å se litt blod, men må innrømme at jeg ble uvel av å se denne videoen. Hva syns dere - er denne filmen ok å vise til 6. - klassinger? Bør de tåle såpass? Eller bør jeg si fra til skolen? Anonymkode: a8736...6b4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Det er ingenting å reagere på i den videoen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Jeg ville aldri vist den i min 5-klasse i hvert fall. Anonymkode: be378...786 4
asterix Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Det er da bare havhestfangst på Færøyene. Synes ikke det var noe å reagere på. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 Det er jo sånn slik fangst foregår. Mange syns det er kjipt å se fisk som blir slått i hjel også. Anonymkode: e693b...3f5 5
Guppy88 Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Selv mange voksne snur seg bort fra film eller bilder av slakt, blod og operasjoner. Jeg synes dette var ekkelt. Jeg hadde blitt skikkelig opprørt på en lærer som hadde bedt mitt barn om å være stille når det ytret seg om at dette var noe det ikke ville se. Vi skal lære barn å sette grenser for seg selv, og voksne skal respektere dem innenfor rimelighetens grense. Driiit dårlig av læreren. Jeg ville ha tatt det opp med skolen. 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 De voksne skal respektere barn som ikke ønsker å se ubehagelige ting som blod, slakt etc. På videregående så vi «vilja 4 ever» å der var det flere av elevene som gikk ut fordi en del av scenene gikk så inn på dem, å det sa læreren ifra om på forhånd slik at alle skulle vite at det var greit å forlate rommet. Anonymkode: d0b9a...307 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Synes ikke det var noe særlig å se på selv, og tror nok mine elever hadde synes det var litt ubehagelig. Dersom man skal vise slike filmer bør det være som en del av et undervisningsopplegg hvor hensikten er tydelig for elevene og de kan få velge om de vil se eller ikke. Om du skal kontakte skolen eller ikke synes jeg er vanskelig, spørs hvertfall hva du mener med "skolen", men jeg hadde nok sendt en melding til lærer og forklart hvordan sønnen din opplevde dette. Anonymkode: 26cbc...62a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Han knekker nakken på en fugl...hvorfor? Anonymkode: fb9d2...795
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #11 Skrevet 7. april 2019 Jeg synes ikke filmen i seg selv er noe å reagere på, selv om jeg ikke skjønner poenget med å vise den. Men lærerens reaksjon til gutten syns jeg ikke noe om. Enkelte finner sånne sener vanskelige å e på, og det må være lov til å sette grenser for seg selv. Anonymkode: 7cad7...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 Kommer helt an på konteksten. Jeg ville sendt en e-post og spurt hva den var. Jeg har vært med elever på mellomtrinnet og fisket (med tilhørende sløying og gjennomgang av innvoller) og griseslakt. Jeg har også vært tilstede mens ungdomsskoleelever har dissekert frosker og fiskeøyner. Dette er noe av det elevene lærer av, men skal selvsagt ha et visst innhold, annet enn at det skal være noe de bare har sett. -Lærer Anonymkode: d989d...26b
Sunnfjording Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 Synes ikke det er noen upassende video å vise til så store barn men de må jo få lov til å se vekk om de føler for det.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 Skal alle barna pakkes inn i en boble da, og aldri se ting som muligens kan være litt "ubehagelig" for dem? Anonymkode: 287a9...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå