Gå til innhold

Er det ok å kjøpe snus eller sigaretter til brukere (institusjon)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ofte spørsmål om å kjøpe sigaretter eller snus til brukere på institusjonen der jeg jobber. Jeg bruker å si nei fordi jeg ikke liker å stå i kassa med x-antal pakker røyk mens jeg har på meg uniform, men jeg er usikker på om det faktisk er regler rundt det å handle tobakk til brukere.

Andre på avdelingen (gjerne de som røyker eller snuser selv) handler når de får spørsmål om det, og jeg legger merke til at de synes det er litt på trynet at jeg ikke vil når bruker spør meg og jeg faktisk har tid.

Anonymkode: aba94...98f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en del av jobben din å fungere som brukernes "forlengede arm" og de ikke er umyndiggjort på noen måte synes jeg det er feil av deg å ikke ville handle akkurat de varene for dem siden både røyk og snus er lovlig både å kjøpe og bruke for myndig personer. At du ikke liker det er din private mening og den synes ikke jeg skal gå ut over de du har som jobb å bistå. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det hvis de ikke har pårørende som kan kjøpe til dem.

Anonymkode: ba72a...b5e

Skrevet

Hvis du er usikker på reglene på arbeidsplassen er vel en god start å spørre en overordnet og finne ut av det? Forøvrig er jeg enig med Leo at dine personlige meninger og følelser ikke skal gå ut over jobben.

• Liker 11
Skrevet

Du skal vel hjelpe dem i livet, ikke være deres moralske vokter? Det er ikke forbudt for noen over 18 å kjøpe eller bruke nikotinprodukter.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker det må være greitt hvis dere har tid til å gjøre det. 

Skrevet

Jeg tror ikke TS prøver å være en moralsk vokter. Tror heller hun er tenker at de i kassen skal overanalysere at hun kjøper tobakk i arbeidsuniform, og tro hun skal ha alt selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og jobber på kirurgisk avdeling. Har gitt bort snusen min flere ganger. Why not? 

Anonymkode: f815b...98c

Vel, snus er svært uheldig når man er nyoperert. Da skal man være uten røyk og snus i flere uker. 

Anonymkode: ba72a...b5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.4.2019 den 20.01, Daria skrev:

Hvis du er usikker på reglene på arbeidsplassen er vel en god start å spørre en overordnet og finne ut av det? Forøvrig er jeg enig med Leo at dine personlige meninger og følelser ikke skal gå ut over jobben.

Skriver under på dette. Usikker på hvilken institusjon du jobber på, men hør med sjefen din hva som er riktig og galt. Om det er normalt at dere handler for brukere så er det jo helt normalt å skulle kjøpe røyk eller snus om brukerne bruker det... 

Anonymkode: 9e0e5...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i et bofellesskap og vi kan kjøpe røyk og snus til beboeren hvis det er et behov for det. Selvfølgelig skal de i utgangspunktet kjøpe selv, men er behovet der så gjør vi det. Eneste vi ikke kjøper for de er alkohol. 

Anonymkode: 336d2...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og kolleger har kjøpt snus/røyk til brukere og dette har vært helt innafor alle steder jeg har vært. Vi kjøpte ikke alkohol pga. misbruk til en person da, men har har kjøpt til andre som hadde et nøkternt forhold til alkohol. Men de var alle over 18 da selvsagt. Føltes litt rart å handle slikt gjerne midt på dagen med kommunepasset om halsen :fnise:  Men jeg driter nå i hva folk tror. Om de ikke klarer å gjøre seg noen teorier når jeg står der i uniform eller med kommunepass, så synes jeg de er litt ureflektert faktisk.

Anonymkode: 44954...b92

• Liker 3
Gjest Kendall
Skrevet

Hvilken type institusjon er det snakk om?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at det er noe annet enn alkohol det er upassende å kjøpe når man går i arbeidsuniform.

Jeg jobber selv i uniform, som jeg bruker til og fra jobb, men jeg bruker "sivil" jakke om jeg skal ut av bilen, på butikken eller lignende, og jeg hadde nok dratt på meg en nøytral jakke utenpå om jeg så måtte utenfor arbeidsstedet og handle for noen i arbeidsstiden.

Anonymkode: c5300...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...