Gå til innhold

800.000,- i egen kapital.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har 800.000,- i egenkapital til bolig, kan jeg få lån i banken når jeg har ung ufør. Og 23400,- brutto? 

Anonymkode: e1853...c03

AnonymBruker
Skrevet

Hvis banken mener du kan betjene lån, så kan du få lån, men du får ikke mer enn de mener du klarer å betale. Absolutt max er jo 5x inntekt, men for deg som har lav inntekt kan det hende de vil være strengere. Egenkapital er supert: du har i alle fall mer enn de 15% av boligverdien som man minst må ha.  

Anonymkode: ee465...5b5

• Liker 3
Skrevet

Egenkapital har lite med lånemuligheter å gjøre, det avhenger i større grad av inntekten din:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du får 23400 i mnd, er din årsinntekt på litt under 300 tusen i året, og du kan låne maks 5x inntekt, som er 1 400 000. Som andre sa, antaglivis vil banken låne deg mindre enn det, pga lav inntekt. Pluss din egenkapital, da kan du kjøpe får ca 2 mil. 

Anonymkode: f1400...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

husbanken!

Anonymkode: 7f26a...320

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men bør jeg heller satse på å leie leilighet resten av livet? Har 75000,- i husleie i dag. Pluss strøm og forsikringer pluss pluss. Jeg sparer også 2500,- i måneden og har ingen annen gjeld. 

Gjest loveli
Skrevet

Hvor vil du bo?

Vil du bo utenfor de største byene så trenger du ikke så mye lån, bolig er billig. :)

Vil du bo i byen hadde jeg ikke kjøpt bolig nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Begrensningen din er regelen om 5x inntekt i totale lån. Hvis du er helt gjeldfri i dag kan du med den inntekten maks låne omtrent 1,4 mill. Sammen med egenkapitalen din kan du kjøpe bolig til ca 2,2 mill.

Kjøper du for 2,2 mill har du en belåningsgrad på ca 65%. Noe som betyr at du vil få lån i alle banker, til en relativt god rente.

Anonymkode: d5ee7...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrensningen din er regelen om 5x inntekt i totale lån. Hvis du er helt gjeldfri i dag kan du med den inntekten maks låne omtrent 1,4 mill. Sammen med egenkapitalen din kan du kjøpe bolig til ca 2,2 mill.

Kjøper du for 2,2 mill har du en belåningsgrad på ca 65%. Noe som betyr at du vil få lån i alle banker, til en relativt god rente.

Anonymkode: d5ee7...030

med 23400 kr brutto i månedslønn er det ikke sikkert bankene låner ut 1,4 millioner, selv om belåningsgraden er lav.

Et lån på 1,4 med dagens rente gir månedelige utgifter på ca 6-7 tusen i avdrag og renter. Sammen med eventuellt felleskostnader på ca 3000 er det tilsammen 10.000 i boligutgifter i måneden. Med en bruttolønn på 23.400 er ikke sikkert at det går. Men siden TS er ufør er nok Husbanken svaret, ikke vanlige banker.

Anonymkode: 4bb52...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må regne alle utgifter du har iløpet av en mnd. Regn deg frem, og minuse alt fra lønnen din så finner du ut tilslutt hvor mye lån du kan ha. Husk å ta me alle utgifter der vil ha å ha et hus. Jeg pleier å bruke lånekalkulator dor å regne meg frem til hvor mye lån jeg kan ha https://m.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=Seksjon-mpm_Laan_boliglaankalkulator_link_nk&WT.svl=Hover

mat, forsikring, tv internett, bensin/disel, klær, mobil regning, kommunaleavgifter, lån på hus, evt andre lån.

Anonymkode: 3bacb...202

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp lån på 1 950 000 i vanlig bank, hadde 340 000 i ek som tilsvarer 15%. Jeg er ung ufør. Jeg var i banken og snakka med de, hadde flere samtaler der vi så på tallene. Du MÅ gå i banken og snakke med de for dersom du søker på nett så har du mye mindre sjanse med så lav inntekt. 

Anonymkode: e5eeb...63d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har 800.000,- i egenkapital til bolig, kan jeg få lån i banken når jeg har ung ufør. Og 23400,- brutto? 

Egenkapitalen din har lite å si, det er den mnd betalingsevnen din over de neste 20årene som er viktig. Om du har faste utgifter på 10 000kr og kanskje et billån i tillegg osv eller om du har lite mnd utgifter. Tenk deg godt om når du søker lån, søk heller lavere enn du tror du kan betjene. Hos meg har f.eks husleien steget med 1500 pr mnd siden jeg flyttet inn for 4år siden. Høres ikke mye ut, men det er 18 000kr mer i året enn det var da jeg flyttet inn. Og nå stiger rentene også. d

Du kan søke Husbanken om du er ufør. 

Anonymkode: df7ff...cef

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

med 23400 kr brutto i månedslønn er det ikke sikkert bankene låner ut 1,4 millioner, selv om belåningsgraden er lav.

Et lån på 1,4 med dagens rente gir månedelige utgifter på ca 6-7 tusen i avdrag og renter. Sammen med eventuellt felleskostnader på ca 3000 er det tilsammen 10.000 i boligutgifter i måneden. Med en bruttolønn på 23.400 er ikke sikkert at det går. Men siden TS er ufør er nok Husbanken svaret, ikke vanlige banker.

Anonymkode: 4bb52...1d1

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en konsulent i banken. Det er enklere å få oversikt da enn hvis du bare sender inn alle tall på nettet. Husbanken kan også være et alternativ

Anonymkode: c7b77...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Jo uføretrygd er kanskje lavere inntekt enn mange har, men bankene jeg har snakket med ser uføretrygd som en svært sikker inntekt siden den er innvilget av staten og veldig forutsigbar.

Anonymkode: 50dbe...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...