Gå til innhold

Hvordan få gjestene til å bli kjent med hverandre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Enig med deg. Skjønner virkelig ikke hva som er feil med å hjelpe til litt så folk blir litt på talefot, og tror også sjenerte får utbytte av det. Det handler om å gå litt utenfor komfortsonen på en hyggelig og avslappet måte. Folk er så redde for "leker" og påfunn. Vær litt rause og slipp dere løs litt. 

TS her. Godt å høre at ikke alle synes forslagene mine er helt håpløse 😂 Mulig mange har vært i traumatiske bryllup med pinlige leker, men det er ikke akkurat det vi har tenkt å gjennomføre. Dessuten er jeg en god menneskekjenner og vil være nøye med å plassere folk som passer sammen på lag i så fall. Til syvende og sist ønsker jeg at alle gjestene skal dra fra festen (helst så sent som mulig) og føle at de har hatt en fin og morsom kveld :)

Anonymkode: 84b18...d27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde satt pris på en quiz. Ditt største problem er at du vil ha i pose og sekk. Folk skal bli kjent, men utenforstående skal ikke komme her og stjele av vennegjengens kjernetid.

Jeg hadde delt under middagen, hatt et strengt skjema på taler med kun de nærmeste og ingen sanger. Når middagen er over vil vennegjengen kunne henge sammen uansett. 

Hvis du er veldig opptatt av vennetid så avtal å møtes dagen før bryllupet så får du også vært med.

Anonymkode: 04424...baf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde satt pris på en quiz. Ditt største problem er at du vil ha i pose og sekk. Folk skal bli kjent, men utenforstående skal ikke komme her og stjele av vennegjengens kjernetid.

Jeg hadde delt under middagen, hatt et strengt skjema på taler med kun de nærmeste og ingen sanger. Når middagen er over vil vennegjengen kunne henge sammen uansett. 

Hvis du er veldig opptatt av vennetid så avtal å møtes dagen før bryllupet så får du også vært med.

Anonymkode: 04424...baf

TS her. Takk for svar. Det har du nok rett i, jeg ønsker både av vennegjengene skal få kvalitetstid samtidig som jeg ønsker at folk skal bli kjent. Der er mulig det er for mye å be om. Jeg har vært i mange bryllup de siste årene og har noen dårlige opplevelser både i vennebryllup og bryllup hvor jeg ikke kjente folk, det er nok derfor jeg er så opptatt av å finne den perfekte balansen. Får gå i tenkeboksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Godt å høre at ikke alle synes forslagene mine er helt håpløse 😂 Mulig mange har vært i traumatiske bryllup med pinlige leker, men det er ikke akkurat det vi har tenkt å gjennomføre. Dessuten er jeg en god menneskekjenner og vil være nøye med å plassere folk som passer sammen på lag i så fall. Til syvende og sist ønsker jeg at alle gjestene skal dra fra festen (helst så sent som mulig) og føle at de har hatt en fin og morsom kveld :)

Takk for at du tenker så mye på gjestene! For selv om bryllupp selvfølgelig skal ha brudepar i fokus, så medfører det et visst ansvar for gjestene 🙂

Tror nordmenn er litt selvhøytidelige. Skal liksom alltid ha kontroll. Helt til en blir full; da er det å løsne. Og helt ok med en real fest for meg når alle har det hyggelig! Men vi må kunne slappe av litt, slutte å være så flaue for alt mulig og senke skuldrene litt uten alt for mye alkohol også! 

Ville satset på quiz. Du har fordel av å være god på mennesker, så du har forutsetning for å lage morsomme og gode quizer som passer. Tror det letter stemningen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Takk for at du tenker så mye på gjestene! For selv om bryllupp selvfølgelig skal ha brudepar i fokus, så medfører det et visst ansvar for gjestene 🙂

Tror nordmenn er litt selvhøytidelige. Skal liksom alltid ha kontroll. Helt til en blir full; da er det å løsne. Og helt ok med en real fest for meg når alle har det hyggelig! Men vi må kunne slappe av litt, slutte å være så flaue for alt mulig og senke skuldrene litt uten alt for mye alkohol også! 

Ville satset på quiz. Du har fordel av å være god på mennesker, så du har forutsetning for å lage morsomme og gode quizer som passer. Tror det letter stemningen 🙂

Jeg tenker nok i overkant mye på gjestene, men det er nok fordi jeg vet at jeg ikke klarer å kose meg hvis jeg er stresset for om andre har det hyggelig. Jeg synes det er en dårlig innstilling å ha at det kun er brudeparets dag og alle må innrette seg etter det. Det krevet mye å være gjest i bryllup, både penger,tid, og ofte logistikk. I tillegg til at det for mange er krevende å snakke med fremmede en hel kveld. Tror jeg skal høre litt rundt hva de som faktisk kommer i bryllupet synes om idéen, forhåpentligvis er ikke alle så negative som mange i denne tråden. Tusen takk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen bra forslag, ville bare støtte opplegget om den type aktiviteter:) jeg hadde satt pris på det, og vet om andre som ville det :) og ja - det vil alltids være de som ikke liker det så godt. Men trur det vil lette på stemninga uansett..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen forslag, men hvorfor er det så viktig at gjestene blir kjent med hverandre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I et bryllup jeg var hadde vi quiz mens vi ventet på brudeparet. Det gjorde ikke at vi ble noe bedre kjent, men det var et greit tidsfordriv. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal tvinge folk med på sånne bekjentleker ala barneskolen. Sitt i en stor ring og slå hverandre i hodet med en avis da, hvis det er så gøy. Quiz er greit nok, men leker som involverer å bytte plass eller ha hemmelige oppdrag er bare kjipt

Anonymkode: df123...a02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et bryllup der det i sangheftet var en kort beskrivelse av hver gjest. Hvem de var ift brudeparet og noen korte ord om interesser og hobbier. Det var egentlig veldig kjekt 

Har også vært i flere bryllup der det har vært en bli-kjent-kveld kvelden før bryllupet; ikke noe voldsomme greier; men rett og slett en invitasjon om å møtes på en pub der alle betalte egen drikke. Det var utrolig bra; da var stemningen veldig løs og ledig dagen etter i bryllupet :) Har også vært med i bryllup der de fleste gjester var tilreisende og kom dagen før pga lang reisevei og brudeparet arrangerte båttur på ei stor seilskute dagen før bryllupet. 

I alle bryllup jeg har vært i så har det vært en mix av gjester ved bordene; alle sitter med noen de kjenner og noen de ikke kjenner. Det har uansett blitt god stemning selv uten quiz; de fleste tar jo kontakt og snakker med de som de sitter med, og med litt vin innabords så er det også litt lettere å snakke med folk man ikke kjenner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes quiz er kjempegøy! 

Jeg tror kvelden blir artigere med felles aktiviteter som slipper løs stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Anim92 skrev:

Har ingen bra forslag, ville bare støtte opplegget om den type aktiviteter:) jeg hadde satt pris på det, og vet om andre som ville det :) og ja - det vil alltids være de som ikke liker det så godt. Men trur det vil lette på stemninga uansett..

TS her. Takk for innspill :) Det er min oppfatning også!

7 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg har ingen forslag, men hvorfor er det så viktig at gjestene blir kjent med hverandre?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I et bryllup jeg var hadde vi quiz mens vi ventet på brudeparet. Det gjorde ikke at vi ble noe bedre kjent, men det var et greit tidsfordriv. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal tvinge folk med på sånne bekjentleker ala barneskolen. Sitt i en stor ring og slå hverandre i hodet med en avis da, hvis det er så gøy. Quiz er greit nok, men leker som involverer å bytte plass eller ha hemmelige oppdrag er bare kjipt

Anonymkode: df123...a02

Som jeg skrev i det første innlegget ønsker jeg ikke at vennegjengen hjemmefra (som er halve gjestelisten) skal ende med å dominere festen helt. Vi går for å feste hele natten og jeg tror ikke folk blir igjen på en fest hvor flesteparten oppleves som fremmede. Det høres kanskje rart ut, men min opplevelse er at det ikke er så lett å bryte inn i en gjeng hvor alle kjenner hverandre fra før. Jeg synes det er stort forskjell på om jeg har hilst på og småpratet med noen en periode på et eller annet tidspunkt eller om vi kun har hilst. Vi snakker ikke om bli-kjent-leker, som du nevner, men skal jeg være ærlig har jeg vært gjennom det mange ganger i studiene (jeg har studert tre steder) og de man blir satt på gruppe med først holder man gjerne sammen med, i hvert fall i starten, så jeg synes ikke det er udelt negativt. Men det ville vi aldri hatt i et bryllup.

47 minutter siden, skruf skrev:

Jeg var i et bryllup der det i sangheftet var en kort beskrivelse av hver gjest. Hvem de var ift brudeparet og noen korte ord om interesser og hobbier. Det var egentlig veldig kjekt 

Har også vært i flere bryllup der det har vært en bli-kjent-kveld kvelden før bryllupet; ikke noe voldsomme greier; men rett og slett en invitasjon om å møtes på en pub der alle betalte egen drikke. Det var utrolig bra; da var stemningen veldig løs og ledig dagen etter i bryllupet :) Har også vært med i bryllup der de fleste gjester var tilreisende og kom dagen før pga lang reisevei og brudeparet arrangerte båttur på ei stor seilskute dagen før bryllupet. 

I alle bryllup jeg har vært i så har det vært en mix av gjester ved bordene; alle sitter med noen de kjenner og noen de ikke kjenner. Det har uansett blitt god stemning selv uten quiz; de fleste tar jo kontakt og snakker med de som de sitter med, og med litt vin innabords så er det også litt lettere å snakke med folk man ikke kjenner 

Takk for innspill!  Det var akkurat slike ideer jeg ønsket å få da jeg la ut dette innlegget. Det med beskrivelse av hver gjest er ikke så dumt, det skal jeg definitivt vurdere. Vi tenkte på å samle alle kvelden før, men har funnet ut at vi kun skal ha familie samlet dagen før. Vi har uansett ikke noe lokale som har plass til 85 stykker kvelden før 😅

40 minutter siden, Mass skrev:

Jeg synes quiz er kjempegøy! 

Jeg tror kvelden blir artigere med felles aktiviteter som slipper løs stemningen.

Takk for innspill! Godt å høre at det er flere som er glad i quiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at utgangspunktet er at du vil alle gjestenes beste og at alle skal ha en fantastisk kveld, men jeg tror for din egen del at du må roe ned de forventningene og det målet en smule. Uansett hva du finner på av aktiviteter og mingleprosjekter og bordplasseringsløsninger, vil ikke alle festdeltakerne bli en sammensveiset gjeng som fester sammen hele natta, rett og slett fordi folk er forskjellige og har forskjellige ønsker og mål for kvelden. Noen vil synes quiz og leker er strålende festlig, andre vil helst foretrekke å få sitte i en kork og snakke med de to andre gjestene de alt kjenner. Noen danser gjerne til den lyse morgen helt uavhengig av om de fester med kjente eller ukjente, ande går hjem før midnatt uansett. Noen snakker uanstrengt i enhver setting med folk de aldri har møtt før fra første øyeblikk, og av de som ikke gjør det vil noen synes at det å tvunget til å gjøe det en i aktivitetssituasjon være helt ypperlig, andre vil synes det er tilsvarende grusomt.

Jeg ha vært i bryllup hvor jeg knapt har kjent noen, og bryllup hvor jeg har kjent de fleste. Jeg har gått tidlig eller blitt til siste slutt; minglet og skavlet med mange eller brukt mesteparten av kvelden sammen med bare et par andre; blitt kjent med nye folk, truffet igjen bekjente jeg ikke ha sett på lenge eller holdt meg til gamle venner. Jeg har hatt strålende kvelder og helt greie kvelder - og det er svært lite brudeparet kunne ha gjort for å ha endret på noe av det. Du kan ha så gode intensjoner du bare vil, men det er begrenset hvor mye du kan styre og påvirke likevel. Noen vil ha det helt fantastisk, ande vil bare ha det greit nok (og har kanskje heller ikke forventet mer av kvelden, for noen er sånne ting mer en plikt enn en fornøyelse), helt uavhengig av hva du arrangerer og planlegger. Ikke legg forventningene til festen og deg selv som vertinne altfor høyt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Daria skrev:

Jeg skjønner at utgangspunktet er at du vil alle gjestenes beste og at alle skal ha en fantastisk kveld, men jeg tror for din egen del at du må roe ned de forventningene og det målet en smule. Uansett hva du finner på av aktiviteter og mingleprosjekter og bordplasseringsløsninger, vil ikke alle festdeltakerne bli en sammensveiset gjeng som fester sammen hele natta, rett og slett fordi folk er forskjellige og har forskjellige ønsker og mål for kvelden. Noen vil synes quiz og leker er strålende festlig, andre vil helst foretrekke å få sitte i en kork og snakke med de to andre gjestene de alt kjenner. Noen danser gjerne til den lyse morgen helt uavhengig av om de fester med kjente eller ukjente, ande går hjem før midnatt uansett. Noen snakker uanstrengt i enhver setting med folk de aldri har møtt før fra første øyeblikk, og av de som ikke gjør det vil noen synes at det å tvunget til å gjøe det en i aktivitetssituasjon være helt ypperlig, andre vil synes det er tilsvarende grusomt.

Jeg ha vært i bryllup hvor jeg knapt har kjent noen, og bryllup hvor jeg har kjent de fleste. Jeg har gått tidlig eller blitt til siste slutt; minglet og skavlet med mange eller brukt mesteparten av kvelden sammen med bare et par andre; blitt kjent med nye folk, truffet igjen bekjente jeg ikke ha sett på lenge eller holdt meg til gamle venner. Jeg har hatt strålende kvelder og helt greie kvelder - og det er svært lite brudeparet kunne ha gjort for å ha endret på noe av det. Du kan ha så gode intensjoner du bare vil, men det er begrenset hvor mye du kan styre og påvirke likevel. Noen vil ha det helt fantastisk, ande vil bare ha det greit nok (og har kanskje heller ikke forventet mer av kvelden, for noen er sånne ting mer en plikt enn en fornøyelse), helt uavhengig av hva du arrangerer og planlegger. Ikke legg forventningene til festen og deg selv som vertinne altfor høyt.

Ts her, takk for innspill! Jeg er enig i deg med mye av det du sier, og jeg kan selvsagt ikke manipulere gjestene mine til å være der hele kvelden og ha det gøy. Men er ikke helt enig i at det er lite brudeparet kan gjøre for å påvirke hvordan folk har det. For eksempel har bordplassering myye å si. Jeg har vært i bryllup hvor jeg har blitt plassert ved siden av noen som ikke fantes snakkesalig og jeg prøvde så godt jeg kunne hele kvelden å holde samtalen gående, til ingen nytte. Hadde brudeparet brukt litt lengre tid på bordplassering kunne de unngått at jeg (og sannsynligvis de jeg satt med) fikk en kjedelig middag. Har man venner som er sjenerte, eller rett og slett uinteresserte i andre bør man passe på at det veies opp med å ha flere snakkesalige sammen med dem. Et annet bryllup jeg var i (som jeg har nevnt tidligere i tråden) havnet jeg i enden av et langbord, med et par som dro rett etter middagen. De var de eneste jeg og samboeren min hadde snakket med hele kvelden (middagen varte i over 5 timer!) og da var det relativt slitsomt å gå rundt på festen og prøve å bli kjent med nye folk kl elleve på kvelden. Hadde brudeparet lagt mer tid i planleggingen kunne vi ha fått en bedre opplevelse. Paret vi satt ved siden av var ca ti år eldre enn oss og drakk ikke. Jeg synes det er et merkelig valg å ta.

Min opplevelse er at jeg koser meg mest i bryllup hvis jeg kjenner/vet av flest mulig, som jeg regner med de fleste gjør. Det er alltid en fordel å ha vært i utdrikningslaget i forkant fordi man har noen felles opplevelser med flere av gjestene, det samme mener jeg man kan få til med en quiz under bryllupet (i mindre grad). Vinnerlaget bonder over premien (champagne feks) og taperlaget slikker sårene med trøstepremiene. 

Men jeg skjønner at det er veldig mange delte meninger her, så jeg tror jeg tar det med de som faktisk kommer i bryllupet vårt. Tror ikke gjestene våre er fullt så negative som noen i denne tråden 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er at jeg koser meg mest i bryllup hvis jeg kjenner/vet av flest mulig, som jeg regner med de fleste gjør. Det er alltid en fordel å ha vært i utdrikningslaget i forkant fordi man har noen felles opplevelser med flere av gjestene, det samme mener jeg man kan få til med en quiz under bryllupet (i mindre grad). Vinnerlaget bonder over premien (champagne feks) og taperlaget slikker sårene med trøstepremiene. 

Men jeg skjønner at det er veldig mange delte meninger her, så jeg tror jeg tar det med de som faktisk kommer i bryllupet vårt. Tror ikke gjestene våre er fullt så negative som noen i denne tråden 😂

Nettopp. Du regner med at de fleste ser ting på samme måte som deg. Gjestene dine er sannsynligvis omtrent like varierte i innstilling, ønsker og meninger som oss i tråden, men man uttrykker og oppfører seg annerledes som gjest i et bryllup enn i en  anonym diskusjonstråd på nett. 

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil i ditt eget bryllup, men ikke ta for gitt at alle deler din oppfatning om hva som gir en best mulig kveld, eller at du kan finne en løsning som vil glede og tilfredsstille alle.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Daria skrev:

Nettopp. Du regner med at de fleste ser ting på samme måte som deg. Gjestene dine er sannsynligvis omtrent like varierte i innstilling, ønsker og meninger som oss i tråden, men man uttrykker og oppfører seg annerledes som gjest i et bryllup enn i en  anonym diskusjonstråd på nett. 

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil i ditt eget bryllup, men ikke ta for gitt at alle deler din oppfatning om hva som gir en best mulig kveld, eller at du kan finne en løsning som vil glede og tilfredsstille alle.

Å regne med at folk hygger seg mest når de kjenner folk i et bryllup (eller en hvilken som helst annen anledning) er vel ikke veldig rart å anta? Jeg kjenner i hvert fall ingen som er supergira på å dra på arrangementer hvor de ikke kjenner folk, men kanskje det bare er min vennegjeng. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Både som gjest og som vert foretrekker jeg at man mikser kjente og ukjente ved bordet, det er en fin måte å bli kjent på. Som singel syntes jeg bestandig det var litt spennende å få ukjente gutter/menn til bords ;) .  Typisk søker man dessuten til de man kjenner både før og etter maten. Jeg ville synes det var rart og litt stusselig å bli invitert i bryllup og bare sitte sammen med de jeg kjente godt fra før og visste jeg uansett ville snakke med. Men vet det er delte meninger om dette, det er også ulik kultur i by og land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kritt
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å regne med at folk hygger seg mest når de kjenner folk i et bryllup (eller en hvilken som helst annen anledning) er vel ikke veldig rart å anta? Jeg kjenner i hvert fall ingen som er supergira på å dra på arrangementer hvor de ikke kjenner folk, men kanskje det bare er min vennegjeng. 

Å sitte sammen med noen man ikke kjenner godt fra før ved bordet i et bryllup kan ikke sidestilles med å dra på arrangementer hvor man ikke kjenner noen, kfr. mitt svar over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har man venner som er sjenerte, eller rett og slett uinteresserte i andre bør man passe på at det veies opp med å ha flere snakkesalige sammen med dem.

Tror du at sjenerte personer får det så veldig trivelig sammen med noen veldig snakkesalige, da? Folk som prøver å dra igang samtaler og prater i ett kjør hele kvelden?

Anonymkode: 0439a...aa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verste som finnes er kleine selskapsleker 🙈🙈🙈🙈🙈

Anonymkode: d03a3...a8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Kritt skrev:

Både som gjest og som vert foretrekker jeg at man mikser kjente og ukjente ved bordet, det er en fin måte å bli kjent på. Som singel syntes jeg bestandig det var litt spennende å få ukjente gutter/menn til bords ;) .  Typisk søker man dessuten til de man kjenner både før og etter maten. Jeg ville synes det var rart og litt stusselig å bli invitert i bryllup og bare sitte sammen med de jeg kjente godt fra før og visste jeg uansett ville snakke med. Men vet det er delte meninger om dette, det er også ulik kultur i by og land.

2 timer siden, Kritt skrev:

Å sitte sammen med noen man ikke kjenner godt fra før ved bordet i et bryllup kan ikke sidestilles med å dra på arrangementer hvor man ikke kjenner noen, kfr. mitt svar over her.

Takk for innspill! Der er man nok ulik. Jeg vet i hvert fall at mange av mine venner ønsker å sitte med resten av gjengen. Som nevnt er det mange som kommer langveis fra. Kommentaren min om at jeg foretrekker å dra i et bryllup med folk jeg kjenner handlet ikke om hvem man sitter med, jeg skrev: Min opplevelse er at jeg koser meg mest i bryllup hvis jeg kjenner/vet av flest mulig, som jeg regner med de fleste gjør. Så fikk jeg en kommentar på at det er rart å anta at de fleste gjør det og da svarte jeg at jeg ikke kjenner noen som er glad i å dra på arrangementer hvor de ikke kjenner noe. Dette handlet ikke om hvem man sitter med, men arrangementet i sin helhet så der har du nok misforstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...