Lillemillee Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Hei! Håper noen her inne har noen råd og tips om hvordan jeg skal gå fram ifht problemene jeg har med huseier. Hovedsaklig er det 2 problemer det gjelder. Det første probleme med huseier oppsto da jeg hadde en samboer som bodde sammen med meg. Det har seg slik at det ble gjort endel skadeverk på inventar i huset, for det meste på dørene inne i gangen og ytterdøren (ruta er knust.) Det var en såpass alvorlig sak at det ble anmeldt, av huseier selv og meg. Det er ganske dyr leie og depositum her hvor jeg leier, så nav har dekket depositumsgaranti. Huseier nekter å reparere dørene, da det blir dyr egenandel for han å betale. Han mener jeg skal betale egenandelen da det er jeg som alltid har stått på leie kontrakten - selv om han var fult klar over at vi var to som skulle "leie" leiligheten. Det er ganske lenge siden dette skjedde, og huseier sier at han ikke blir å fikse dørene før han får erstatning til egenandelen for skadene. Er det rett at jeg skal måtte betale han det det koster i egenandel? Jeg er ganske ung og ny på leiefronten, og har ikke så mange erfaringer. Det skal nevnes at huseier ikke har taksert skadene eller sendt noen for å sjekke hvor mye skade på inventar det er gjort. Huseier bor i en annen kommune og er vanskelig å komme i kontakt med, og han svarer omentrent aldri når jeg prøver å ringe ang noe. Det andre problemet jeg har med huseier er at ting aldri blir fikset. Da jeg flyttet inn informerte jeg huseier om at bl.a dusjen var gammel og i dårlig stand og dusjslangen var lappet med teip fordi den var ødelagt. Selv har jeg tatt initiativet til å kjøpe nytt dusjhode + slange da det ikke virker som det nytter å prøve å få kontakt med han. Dusjkabinett består av glassdører med hjul, hjulene er helt opprustet og det ene hjulet har falt av så det går ikke ann å lukke døren til dusjen ordentlig igjen. Har informert han om dette minst 5 ganger allerede over en periode på hvertfall et år. Han har sagt at han skal få noen til å se på det men ingenting skjer. Det er flere problemer relatert til badet, slik som at både dusjen og vasken konstant blir tett. Jeg har brukt masse penger på løsemiddel da det aldri åpner seg ordentlig opp! Han sier at når avløpene blir tett så er det jeg som leietaker som har ansvar for det. Uansett hva jeg prøver blir det aldri bedre, noe jeg har sagt til han og. Jeg blir helt oppgitt og aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har heller ikke noen familiemedlemmer som kan hjelpe meg i denne saken, så alle tips og råd mottas med stor takk. Som nevnt tidligere så er jeg ung og ny på leiefronten, så har ikke peiling på mine rettigheter som leietaker etc.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 vel, du står på kontrakten. ergo: du har det økonomiske ansvaret ovenfor huseier. han er ikke vanskelig Anonymkode: f71fe...024 13
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Slike ting skal du som leietager betale selvsagt. Les deg opp på husleieloven. Anonymkode: 232fb...8ec 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Du står på kontrakten; dermed er det du som er ansvarlig for skader påført av deg selv eller noen du gir tilgang til leiligheten. Dermed må du betale for skadene som er påført dører og vindu. At han tilbyr deg å ta det på sin forsikring mot at du betaler egenandelen er faktisk raust av han, han mister faktisk bonus ved å gjøre det sånn. Han kunne krevd at du erstattet absolutt alt i sin helhet utført av fagfolk. Dusjkabinettet er hans ansvar, avløpet er ditt ansvar ned til vannlås. Som regel når det blir tett, må du åpne slukene og rense rørene ned til vannlås. Sitter problemet etter vannlås er det huseier sitt ansvar. Les deg opp på husleieloven. Anonymkode: f1b18...9d5 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 ⬆️ Huseier mister da ikke noe bonus, det gjelder kun ved bilskade. Ellers er jeg enig, du står for hele ansvaret. Anonymkode: e7d73...520 3
herremann Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Du er ansvarlig for alle skadene som skjedde i leil. Er du som står på leiekontrakten. Du skal betale de fulle beløpene. Du må evt saksøke vedkommende som bodde hos deg om få h*n til å betale deg i ettertid. 2
Lillemillee Skrevet 5. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: vel, du står på kontrakten. ergo: du har det økonomiske ansvaret ovenfor huseier. han er ikke vanskelig Anonymkode: f71fe...024 Ja, jeg står på leiekontrakten. Som nevnt i innlegget så er jeg ung og ny på leiefronten, kan ikke så mye om lovverket og har prøvd å lest om husleieloven. Jeg vet ikke hva du vil kalle noen som ikke tar telefonen, takserer skadene etc.? Og uansett om det er jeg som må betale egenandel, så går ikke det an uten å takserer skader. Dessuten, grunnen til at jeg lurer er fordi det er en anmeldelsessak - som ble gjort av huseiers initiativ for å kreve penger fra personen som står bak skadene.
Lillemillee Skrevet 5. april 2019 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2019 25 minutter siden, herremann skrev: Du er ansvarlig for alle skadene som skjedde i leil. Er du som står på leiekontrakten. Du skal betale de fulle beløpene. Du må evt saksøke vedkommende som bodde hos deg om få h*n til å betale deg i ettertid. Huseier har gått til sak mot vedkommende som har utført skadene. Jeg har vært i samtale med fylkesadvokaten(?) , og han mener jeg ikke skal betale skadene da huseier har anmeldt gått til sak mot den anmeldte? Blir usikker da jeg får høre så mye forskjellig. Har full forståelse for at jeg som leier har et ansvar, og det er ok. Men det er vanskelig å betale noe når huseier ikke engang takserer skadene.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Du skal betale for skadene (og evt. Kreve det tilbake fra eksen din), og at dusjkabinetter etc. Var slitent det så du jo, eller burde sett på visning. Du kan ikke komme i ettertid og klage... Anonymkode: 1f436...472
herremann Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 53 minutter siden, Lillemillee said: Blir usikker da jeg får høre så mye forskjellig. Har full forståelse for at jeg som leier har et ansvar, og det er ok. Men det er vanskelig å betale noe når huseier ikke engang takserer skadene. spør herhttps://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 enkelte av dem på forumet er advokater. vil gi et mer konkret svar basert på paragraf X
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 Samboer som i kjæresten din? Skjønte ikke helt. Anonymkode: 9098b...d24
Lillemillee Skrevet 5. april 2019 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal betale for skadene (og evt. Kreve det tilbake fra eksen din), og at dusjkabinetter etc. Var slitent det så du jo, eller burde sett på visning. Du kan ikke komme i ettertid og klage... Anonymkode: 1f436...472 Takk for svar! Som nevnt i en av di andre kommentarene, så har jeg vært i kontakt med fylkesadvokaten. Han og politiet mente at det ikke var jeg som var erstatningsansvarlig, da det ble utført av en tredje part? Huseier har selv allerede krevd penger fra vedkommende som påførte skadene. Rett etter det skjedde fikk jeg en sms av huseier der han skriver kort at jeg må betale egenandelen før han fikser noe i leiligheten. Politiet tok selv kontakt med huseier, da de mente det var noe han ikke kunne kreve meg for. Etter det har jeg ikke hørt noe mer fra huseier om at jeg må erstatte f.eks egenandelen han må betale for skadene. Det er mulig jeg er dårlig å forklare situasjonen, men gjerne spør hvis noe er uklart. Iforhold til dusjkabinett og dusjen generelt, dersom du leser hele innlegget var dette varslet om til huseier før jeg flyttet inn - der han lovde at han skulle fikse dusjen. Dusjslangen ble aldri byttet og derfor kjøpte jeg selv ny. Sendte han en detaljert mail om feil og mangler i leiligheten, der kun noen av feilene ble fikset. Har kontaktet han mange ganger ang døra på dusjen. (som oppsto etter jeg flyttet inn.)
Lillemillee Skrevet 5. april 2019 Forfatter #13 Skrevet 5. april 2019 6 minutter siden, herremann skrev: spør herhttps://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 enkelte av dem på forumet er advokater. vil gi et mer konkret svar basert på paragraf X Tusen takk! Skal sjekke ut linken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå