Gå til innhold

Kan man endre på "ukjent far" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en dame har fått barn med en fyr som har truet henne til å føre han opp som far "ukjent", kan dette endres på papirer uten konsekvenser etterhvert hvis han endrer seg etter noen år og vil ha kontakt med barnet likevel? 

Noen som har vært borti noe lignende tidligere?

Anonymkode: 7cbfa...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det etter noen år, hørte ikke noe om det etterpå (det var reelt at far var ukjent, tok noen år å spore ham opp). Leverte bare inn et skjema, «Erkjennelse av farskap», fikk ingen spørsmål. Egentlig litt sprøtt, teknisk sett kunne jeg jo da «gitt» datteren min til mannen jeg giftet meg med i mellomtiden isteden om han hadde ønsket å påta seg farskapen, enklere enn å søke om stebarnsadopsjon. Jeg har fortsatt foreldreansvar alene slik at jeg kan signere for pass ol. uten fullmakt.

Anonymkode: 9d265...201

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det etter noen år, hørte ikke noe om det etterpå (det var reelt at far var ukjent, tok noen år å spore ham opp). Leverte bare inn et skjema, «Erkjennelse av farskap», fikk ingen spørsmål. Egentlig litt sprøtt, teknisk sett kunne jeg jo da «gitt» datteren min til mannen jeg giftet meg med i mellomtiden isteden om han hadde ønsket å påta seg farskapen, enklere enn å søke om stebarnsadopsjon. Jeg har fortsatt foreldreansvar alene slik at jeg kan signere for pass ol. uten fullmakt.

Tusen takk for svar :) Er dette lenge siden?

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta hvor lenge etter fødsel er dette snakk om?

Håper dere uansett setter barnet først når det kommer til dette. Kun barnet er offeret som må leve med å ikke vite sitt opphav. «Lever i praksis i en livskrise som aldri tar slutt»

https://www.ba.no/nyheter/pa-jakt-etter-modrenes-hemmelige-sex-partnere/s/1-41-7066956

Anonymkode: 02ebe...821

Damen det er snakk om her vil sitt barn det beste og ville føre opp far. Barnefar har truet henne til å la vær og det er derfor hele situasjonen er vanskelig og hun nå lurer på om det er mulig å endre det hvis bf endrer seg med tiden.

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Damen det er snakk om her vil sitt barn det beste og ville føre opp far. Barnefar har truet henne til å la vær og det er derfor hele situasjonen er vanskelig og hun nå lurer på om det er mulig å endre det hvis bf endrer seg med tiden.

ts

Hun vil da ikke få barnebidrag fra far. Hun trenger ikke ta konfrontasjon selv. Hun kan angi ham som far. Bestrider han, håndterer NAV det med DNA-prøve. NAV kan beregne og kreve inn barnebidrag. Hun kan flytte langt unna for å slippe trusler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Om bf truer, er vel dette noe en bør snakke med politiet om? Barnet har rett til å vite sitt opphav uansett. Og om han ikke er til stede i oppveksten og mor kommer me hvit løgn, så kan det være godt å se sannheten svart på hvitt i voksen alder? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest dette fra nav:

Erklæring av farskap

Far kan erklære farskapet både før fødselen, i forbindelse med fødselen og etter fødselen. Erklæring av farskap skal gjøres skriftlig på fastsatt blankett utarbeidet av NAV. Far må møte personlig, samt forevise legitimasjon for en av disse instansene:

• Lege/jordmor i forbindelse med svangerskapskontroll/fødsel
  • Skattekontor
  • NAV-kontor
  • Dommer
  • Norsk diplomatisk eller konsulær tjenestemann, dersom faren er i utlandet

Endring av farskap

Dersom det oppstår tvil om et farskap som følger av ekteskap eller som er erklært, kan barnet, mor, far eller en tredjemann som mener han er far til barnet reise sak for domstolen om endring av farskapet. Er farskapet tidligere fastsatt ved dom, uten at DNA-analyse forelå, kan saken kreves gjenopptatt.

Et farskap kan også endres av NAV ved at en mann erklærer farskapet og at barnets mor og opprinnelige far godkjenner erklæringen. Dersom barnet er fylt 18 år må det også samtykke til endringen. Farskapet kan bare endres dersom en DNA-analyse godtgjør at den andre mannen er barnets far.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Farskap+og+morskap/farskap-og-foreldreansvar

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar :) Er dette lenge siden?

ts

Nei, noen få år siden. Som det står i linken fra NAV over var far med og signerte/viste legitimasjon. Jeg stusser fortsatt litt på at «hvem som helst» kan påta seg et farskap, spesielt når det har stått «far ukjent» lenge, men er vel ikke veldig utbredt at en annen enn biologisk far påtar seg ansvaret (men i vårt tilfelle kunne det altså lett ha skjedd om jeg hadde ønsket det).

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut. Er det i det hele tatt lov å oppgi at far er ukjent når han ikke er det? Vil ikke det være svindel? 

Anonymkode: 6ef46...f12

AnonymBruker
Skrevet

Vi endret også dette i ettertid. Uten å gå inn i detaljer og noen stor debatt om etikk og moral, kan jeg bekrefte at det rent formelt er en enkel sak. Møt opp, ha med legitimasjon, signer. Det er altså ikke slik at hvis far er oppført som ukjent er det vanskelig å endre det i ettertid. 

Anonymkode: 94b0b...7f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...