Gå til innhold

Legge gulv i stue med møbler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg googler og googler, men finner ingen svar på dette så jeg prøver her.

Jeg skal altså legge laminatgulv i stua. Problemet er at jeg har noen møbler der som jeg ikke får plassert andre steder. Det er snakk om en seksjon som går langs en hel  vegg, pluss et bord og litt annet.

Det jeg lurer på er; Er det mulig å få tak i noen gulvleggere som også er villig til å flytte møbler underveis i leggingen? Altså fra den ene enden av stua og over til den andre når gulvet er lagt på den ene siden.

Er det noen her som har erfaring med å få lagt gulv når rommet ikke er tomt for møbler?

Anonymkode: e1dd2...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg googler og googler, men finner ingen svar på dette så jeg prøver her.

Jeg skal altså legge laminatgulv i stua. Problemet er at jeg har noen møbler der som jeg ikke får plassert andre steder. Det er snakk om en seksjon som går langs en hel  vegg, pluss et bord og litt annet.

Det jeg lurer på er; Er det mulig å få tak i noen gulvleggere som også er villig til å flytte møbler underveis i leggingen? Altså fra den ene enden av stua og over til den andre når gulvet er lagt på den ene siden.

Er det noen her som har erfaring med å få lagt gulv når rommet ikke er tomt for møbler?

Hei. Det gjør du enkelt selv. Rydd god plass langs langveggen der du skal begynne. Omtrent to meter er et greit utgangspunkt. Legg laminaten frem så langt du kommer i hele lengden og bredden. Flytt møblene opp på laminaten som du har lagt, og fortsett leggingen mot den andre veggen. Viktig at laminaten er omtrent 5mm fra eksisterende lister og andre faste flater. Flytende gulv skal kunne bevege seg fritt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som OCB sier, legg gulvet selv og flytt møbler underveis. Å legge laminatgulv er superlett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, OCB skrev:

Hei. Det gjør du enkelt selv. Rydd god plass langs langveggen der du skal begynne. Omtrent to meter er et greit utgangspunkt. Legg laminaten frem så langt du kommer i hele lengden og bredden. Flytt møblene opp på laminaten som du har lagt, og fortsett leggingen mot den andre veggen. Viktig at laminaten er omtrent 5mm fra eksisterende lister og andre faste flater. Flytende gulv skal kunne bevege seg fritt.

Takk, ja dette var tanken. Men alt dette klarer jeg ikke å gjøre selv, flytting av møbler, kappe opp laminat til riktig lenge osv. Jeg har verken helse eller verktøy til å gjøre dette selv. Så jeg lurte egentlig på om det finnes gulvleggere "der ute" som også flytter møbler eller om de må komme til tom stue for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ikke noe problem da vi la nytt gulv. Tenkte ikke på det engang. De flyttet bare møblene etterhvert som de arbeidet. Kanskje du kan høre med de om det går greit?

Anonymkode: 71857...62c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med frivillighetssentralen? Eller få anbud på finn? Evt sjekk om noen du kjenner er på facebook og kan anbefale noen som kan utføre jobben for en grei sum.

Jeg tenker at innhold i seksjon uansett bør over i kasser og plasseres i et annet rom, slik at det blir enklere å flytte seksjonen. Under seksjonsdelene kan det legges papp for å beskytte nytt gulv til det er ferdiglagt. 

Du skal vel ha ut det gamle gulvet også? Det betyr at lister må løsnes fra gulvene. 

Anonymkode: 7c1ec...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke noe problem da vi la nytt gulv. Tenkte ikke på det engang. De flyttet bare møblene etterhvert som de arbeidet. Kanskje du kan høre med de om det går greit?

Anonymkode: 71857...62c

Takk, det var godt å høre at det er mulig :) Ja, det skal jeg gjøre da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med frivillighetssentralen? Eller få anbud på finn? Evt sjekk om noen du kjenner er på facebook og kan anbefale noen som kan utføre jobben for en grei sum.

Jeg tenker at innhold i seksjon uansett bør over i kasser og plasseres i et annet rom, slik at det blir enklere å flytte seksjonen. Under seksjonsdelene kan det legges papp for å beskytte nytt gulv til det er ferdiglagt. 

Du skal vel ha ut det gamle gulvet også? Det betyr at lister må løsnes fra gulvene. 

Takk for tips. Jeg hadde et gammelt vegg til vegg teppe. Det har jeg fått hjelp til å rive av. Med unntak av under seksjonen. Der må det rives av når seksjonen flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, asterix skrev:

Som OCB sier, legg gulvet selv og flytt møbler underveis. Å legge laminatgulv er superlett.

Når du sier legging av gulv er superenkelt, hvilketnutstyr trenger man annet enn parketten og sag? :klo:

Jeg er ikke ts.

Anonymkode: d31fc...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier legging av gulv er superenkelt, hvilketnutstyr trenger man annet enn parketten og sag? :klo:

Jeg er ikke ts.

Fint lite. Et leggesett, en hammer, noe å måle med og underlagsskumruller eller plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts.

Kutter til laminat (fås hos clas ohlson bla, sag skal ikke være nødvendig.), endestykker i plast til å holde laminatet unna vegg mens du legger det, meterstokk, underlag til lyddemping (plater eller plast, evt kombinasjon). Hammer og brekkjern (brekkjern er til  løsne gulvlister om du må det. Enkelte gulv kan man få kjøpt lister til å spikre utenpå de gamle listene, avhengig av hva slags lister det er og formen på disse.) De fleste laminat er nå klikklaminat, noe som betyr at man ikke trenger å lime eller banke det på plass.

Og dersom du skal tette mot røyklukt/matos fra naboer må du også ha silikon og silikonpumpe. Da tetter du med silikon lags gulv og vegg før gulvet legges.

OBS

For noen kan slike gulv være super enkelt å legge, men om man ikke har erfaringer med slikt kan det fort føles uoverkommelig. Siden ts selv sier hun ikke kan legge gulvet selv, er det litt ubetenksomt å påstå at alle kan lett legge gulv selv, slik er det jo ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bare avtal det først, slik at det ikke blir et irritasjonsmoment for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...