Gå til innhold

Blir hetset på nett, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg om KG er beste plassen og å ta dette, men jeg gjør i alle fall et forsøk. Jeg er en av dem her inne som liker og å diskutere mye ift både ift vaksiner og det ene og det andre, og som noen sikkert vet, så er det enkelte som har blitt pedo-stemplet i offentlig debatt. Og, det har nettopp skjedd meg. Og jeg mener at netthets osv, må man ta tak i så fort som mulig, så det ikke får utfolde seg. 

Problemet? Det er at det skjer på et utenlandsk forum. Jeg har forsøkt og å blokkere denne personen uten hell. Jeg har måttet rapportere flere brukere til administrasjonen der inne, fordi de trakasserer meg. Og lurer på om jeg må gå til politiet med det. Så jeg vet ikke hva jeg gjør? Man kan liksom ikke la det gli, heller. Det startet i går. Vil helst ta tak i dette så fort som mulig. Jeg setter pris på konstruktive tilbakemeldinger, først og fremst, dersom noen har erfaringer? 

Takk 👍 

Anonymkode: 4278c...bdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På det utenlandske foumet må du vel kontakte det lokale politiet? Tror jeg ville levert anmeldelse til politiet både hjemme og i utland. 

Jeg ville også unngått å diskutere under åpent nick eller eget navn, samt unngå å bli i diskusjon med slike som tydelig har en agenda.

Anonymkode: ba551...e85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På det utenlandske foumet må du vel kontakte det lokale politiet? Tror jeg ville levert anmeldelse til politiet både hjemme og i utland. 

Jeg ville også unngått å diskutere under åpent nick eller eget navn, samt unngå å bli i diskusjon med slike som tydelig har en agenda.

Takk for svar :)

Ja, det hørtes lurt ut. Jeg unngikk og å svare fordi jeg så at det var nettroll 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan liksom ikke la det gli, heller. Det startet i går.

Ingenting som startet i går, er noe å bry seg om. Snakker vi om månedsvis, er det verdt din oppmerksomhet.
Har du diskutert under fullt navn, har du jo selv bedt om trøbbel. Men så tåpelig var du vel ikke.
Er det ditt pseudonym som er i hardt vær, er det en komplett likegyldig ikke-sak. Så hva er egentlig problemet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Ingenting som startet i går, er noe å bry seg om. Snakker vi om månedsvis, er det verdt din oppmerksomhet.
Har du diskutert under fullt navn, har du jo selv bedt om trøbbel. Men så tåpelig var du vel ikke.
Er det ditt pseudonym som er i hardt vær, er det en komplett likegyldig ikke-sak. Så hva er egentlig problemet?

Dette er slike råd jeg helst oppfordrer til og å ikke gi. Jeg vil heller ta tak i det så fort som mulig, enn og å la det gli(og nei, dette er ikke noen ikke-sak). Den 'legger opp til det selv' - kommentaren kan du forøvrig holde for deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde og å sjekke ut hvor vedkommende kom fra, og det er visst USA. Men det står ikke hvor i USA

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er slike råd jeg helst oppfordrer til og å ikke gi. Jeg vil heller ta tak i det så fort som mulig, enn og å la det gli(og nei, dette er ikke noen ikke-sak). Den 'legger opp til det selv' - kommentaren kan du forøvrig holde for deg selv. 

Du opererer under fullt navn på diskusjonsfora på internett (men ikke på KG!) og kommer her og sutrer over at folk er slemme med deg. Jeg har ikke ord! Man parkerer ikke bilen med nøklene i og så sutrer over at folk er så slemme at de har stjålet den.  
Man tar fullt ansvar selv og tar lærdom av tabben. Lærdommen kan være kostbar, men desto bedre sitter den.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Du opererer under fullt navn på diskusjonsfora på internett (men ikke på KG!) og kommer her og sutrer over at folk er slemme med deg. Jeg har ikke ord! Man parkerer ikke bilen med nøklene i og så sutrer over at folk er så slemme at de har stjålet den.  
Man tar fullt ansvar selv og tar lærdom av tabben. Lærdommen kan være kostbar, men desto bedre sitter den.

Jeg gidder generelt sett svare på tåpelige råd. Netthets er straffbart, punktum. Har du ikke noe konstruktiv og å komme så ikke kom med det. Dårlige råd uten kunnskap og erfaring er dårligere enn og å ikke gi råd. Har du ikke noen god råd og å komme med, så gidder jeg heller ikke høre på dem, og jeg gidder ikke diskutere med slike som deg, for det ser jeg at er bortkastet tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har oppgitt fullt navn så er det vel bare å la det gå i glemmeboka? Har da ingenting å si hva en random idiot skriver til deg på nett.

Anonymkode: 92089...9f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk, det var akkurat dette jeg ikke ville at skulle skje. 

Man poster et tema og så kommer det masse synsing fra folk som ikke har peiling. Det er ikke derfor jeg poster her. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder generelt sett svare på tåpelige råd. Netthets er straffbart, punktum. Har du ikke noe konstruktiv og å komme så ikke kom med det. Dårlige råd uten kunnskap og erfaring er dårligere enn og å ikke gi råd. Har du ikke noen god råd og å komme med, så gidder jeg heller ikke høre på dem, og jeg gidder ikke diskutere med slike som deg, for det ser jeg at er bortkastet tid. 

Litt rart da, å ta seg tid til både å lese og svare indignert på et svar du ikke likte - når du ikke gidder å slenge bort tid på å diskutere med vedkommende....?

"Sånne som deg" - altså, er du rett og slett ute etter å pådra deg bråk her?

Beveger du deg ut i internasjonalt farvann på internett, så er det ikke så enkelt som at "netthets er straffbart. Punktum." Det er vel lovgivningen de serveren står som gjelder? Evt. hvor selskapet er registrert. Ikke alle land har lover som dekker dette. Men på internasjonale fora er du ikke beskyttet av lovgivningen i Norge. Ta evt. kontakt med politiets nettpatrulje for råd?

Men om dette er ukvemsord du har fått slengt etter deg i en debatt i går, så er dette først og fremst en sak for moderatorkorpset å ta tak. 

Å anmelde eller saksøke i internasjonalt farvann vil uansett bli en kostbar og komplisert affære, som rett og slett ikke er verdt det. I hvert fall når det gjelder en ikke-gjenkjennbar profil hvor alle diskuterer anonymt.

Bytt brukernavn - problemet er ute av verden :)

Anonymkode: 95d4d...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det rådet du ikke vil ha, er altså det eneste fornuftige å gjøre. Ved 'å ta opp kampen' er det reell risiko for å gjøre seg selv til faktisk, varig skyteskive for hets og trakkasering. Det er alltid mer gøy å trolle med de som gidder å reagere. 

Per nå er dette kun en engangs-greie, som antakelig vil gli over av seg selv, om du bare lar det fare. 

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen pådrar seg lettere meddebattanters vrede enn andre, noen er rene eksperter på det. Min erfaring er at slike oftest er ute av stand til å føre en saklig debatt. Når de møter argumenter de ikke har gode svar på, tyr de til skjellsord i stedet. 
Kanskje man burde gå i seg selv i stedet?

• Liker 3
Skrevet

Hvis noen har kalt deg pedofil på nett, I GÅR, fordi du har diskutert vaksiner hadde jeg villet latt det gå. Jeg har blitt kalt Femi-nazi jeg, og en nazi er vel like ille som en pedo. Jeg er ingen nazi, så da ler jeg av det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøvde og å sjekke ut hvor vedkommende kom fra, og det er visst USA. Men det står ikke hvor i USA

Ok, klag til foumet, og blokker. Evt lag den ny profil og om mulig kun diskutere under anonym, og huk av for å fjerne alle kommentarvarsler. 

Velg hva som er viktig nok å diskutere, og hvor langt du syns det er ok å gå. Mange amerikanere er dessverre ufattelig arrogante og bruker hersketeknikker for alt det er verdt. Pluss at de ofte ikke evner å se helheten i ting.

Skrevet

Er det en nyhetssak jeg har gått glipp av? Blir du kalt pedofil fordi du er vaksinemotsander, eller noe? :klo:

Uansett, det første jeg tenker er å "la det passere". Og i hvert fall ikke blande seg inn, sånn at det tar lengre tid. Men så kom jeg på at det er på nett, og at jeg selv ikke ville latt dette kommet opp hvis en arbeidsgiver googler navnet mitt (bruker de fullt navn på deg?).

Ta kontakt med Slettmeg.no, så gir de deg råd for hvordan du kan få visket ut navnet ditt fra nettsiden. De kan det juridiske.

Tjenesten er forresten gratis. Jeg brukte dem da jeg skulle rydde opp etter fjortisårene mine på nett :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, klag til foumet, og blokker. Evt lag den ny profil og om mulig kun diskutere under anonym, og huk av for å fjerne alle kommentarvarsler. 

Velg hva som er viktig nok å diskutere, og hvor langt du syns det er ok å gå. Mange amerikanere er dessverre ufattelig arrogante og bruker hersketeknikker for alt det er verdt. Pluss at de ofte ikke evner å se helheten i ting.

Det er allerede gjort 

Man bør holde seg saklig, men alt mulig rart bør egentlig være lov til og å diskutere, så lenge det ikke er og å oppfordre til skadelige eller straffbare handlinger. Hersketeknikker er noe man finner overalt. Dette er mer enn 'vanlig' hets. Måtte opprette ny bruker fordi kontoen ble fjernet, selv om jeg ikke hadde gjort noe galt. Flere kontoer ble slettet, men det bare fortsetter og jeg kan ikke blokkere dem. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Tibbie skrev:

Er det en nyhetssak jeg har gått glipp av? Blir du kalt pedofil fordi du er vaksinemotsander, eller noe? :klo:

Uansett, det første jeg tenker er å "la det passere". Og i hvert fall ikke blande seg inn, sånn at det tar lengre tid. Men så kom jeg på at det er på nett, og at jeg selv ikke ville latt dette kommet opp hvis en arbeidsgiver googler navnet mitt (bruker de fullt navn på deg?).

Ta kontakt med Slettmeg.no, så gir de deg råd for hvordan du kan få visket ut navnet ditt fra nettsiden. De kan det juridiske.

Tjenesten er forresten gratis. Jeg brukte dem da jeg skulle rydde opp etter fjortisårene mine på nett :rolleyes:

Vaksinetilhengere er ofte dem som blir pedo-stemplet, og da har det endt opp med straffesaker. 

Ja, jeg skrev til dem nå. Takk skal du ha 😊 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart da, å ta seg tid til både å lese og svare indignert på et svar du ikke likte - når du ikke gidder å slenge bort tid på å diskutere med vedkommende....?

"Sånne som deg" - altså, er du rett og slett ute etter å pådra deg bråk her?

Beveger du deg ut i internasjonalt farvann på internett, så er det ikke så enkelt som at "netthets er straffbart. Punktum." Det er vel lovgivningen de serveren står som gjelder? Evt. hvor selskapet er registrert. Ikke alle land har lover som dekker dette. Men på internasjonale fora er du ikke beskyttet av lovgivningen i Norge. Ta evt. kontakt med politiets nettpatrulje for råd?

Men om dette er ukvemsord du har fått slengt etter deg i en debatt i går, så er dette først og fremst en sak for moderatorkorpset å ta tak. 

Å anmelde eller saksøke i internasjonalt farvann vil uansett bli en kostbar og komplisert affære, som rett og slett ikke er verdt det. I hvert fall når det gjelder en ikke-gjenkjennbar profil hvor alle diskuterer anonymt.

Bytt brukernavn - problemet er ute av verden :)

Var derfor jeg også gav meg med og å svare. Fordi det er lite hensiktsmessig

Nei, men jeg blir av og litt irritert når folk uttaler seg uten grunnleggende kunnskap. I tillegg er det svært farlig og å legge skyld på den som blir hetset. Noe jeg synes er et alvorlig problem. 

Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan lovverket i USA er ang dette. Vet bare at forumet opererer ganske fritt, uten at det har vært noe problemer hittil. Det er også et internasjonalt forum, og selv om folk av og til fornærmer hverandre så går det ikke for langt, heldigvis

Jeg tror jeg forsøker uansett. 

Det er ikke sikkert det hjelper. Det er noe man bør revurdere. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Sozo skrev:

Hvis noen har kalt deg pedofil på nett, I GÅR, fordi du har diskutert vaksiner hadde jeg villet latt det gå. Jeg har blitt kalt Femi-nazi jeg, og en nazi er vel like ille som en pedo. Jeg er ingen nazi, så da ler jeg av det. 

Det går litt lenger enn og å ha blitt kalt nazi eller pedo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...