Gå til innhold

Beholde huset eller kjøpe noe rimeligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vi har bygd et nytt hus. Det kostet oss mye og vi har stor gjeld. Men verdien øker veldig da dette er et satsningsområde og i nærheten til flere byer. Maks 40 min unna Oslo. Vi har en OK økonomi, men veldig mye går til lånet som er litt stressende nå. Langsiktig vil det så klart lønne seg. I løpet av 4 år har verdien økt med ca. 2 000 000 - 2 500 000. Vi trives veldig godt der vi bor. Vi har ca 16000 å leve for i måneden etter regninger er betalt. Vi er 2 voksne og et barn. 

Men så kan vi alltids flytte til en rimeligere og mindre bolig, og ha ekstremt god økonomi. Da vil vi sitte igjen med ca 37000 etter regninger er betalt. Som vi kunne brukt til sparing, reiser osv. 

Lønnen min øker ganske raskt også. 

Hva hadde dere valgt? 

Anonymkode: f9736...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser nå, mens jeg har helse til det. Så valgte mindre hus, mindre lån og mer frihet hver dag.

Anonymkode: a1503...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Betaler dere 30 000 i mnd på lånet?

Anonymkode: 974be...ad3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler dere 30 000 i mnd på lånet?

Anonymkode: 974be...ad3

Med lån, strøm og andre faste utgifter til bolig så er vi oppi ca 40 000 i måneden. Det vil vi kunne halvere ved å flytte, men da til noe mindre og litt lengre unna jobb og skole. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mange fordeler med å flytte til mindre og billigere bolig. Ofte trenger man ikke halvparten av boarealet engang. 

Har dere snakket om muligheten for å bli mer minimalistisk og bo mer praktisk/billig og hva andre ting dere heller vil bruke livet på?

Selv vurderer jeg å selge byleiligheten, og kjøpe meg et lite hus langt avgårde herfra. Få mer ro og stillhet.

Anonymkode: 78685...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange fordeler med å flytte til mindre og billigere bolig. Ofte trenger man ikke halvparten av boarealet engang. 

Har dere snakket om muligheten for å bli mer minimalistisk og bo mer praktisk/billig og hva andre ting dere heller vil bruke livet på?

Selv vurderer jeg å selge byleiligheten, og kjøpe meg et lite hus langt avgårde herfra. Få mer ro og stillhet.

Anonymkode: 78685...214

Vi elsker jo plassen vi bor på som også gir mye glede både i forhold til natur, "kort" vei til jobb, bor rett ved vannet og barnet stortrives i nabolaget. Vi har mange interesser som tar en del plass som vi må gi opp. 

I lengden vil vi få bedre vilkår på lånet i tillegg til bedre lønn. Men noen ganger føler jeg rett og slett at vi bor oss litt ihjel og får ikke reist i den graden vi ønsker og ikke har den økomiske friheten vi ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis verdien på huset har økt veldig kan det være lurt å få tatt en ny verdivurdering og reforhandle avtalen med banken, kanskje dere kan få bedre betingelser?

Med 16000 i mnd etter regninger har dere heller ikke veldig dårlig råd, bare dere klarer å prioritere litt. Som du sier vil dette også øke fremover. 

Dere sier dere trives, og det taler for å bli boende. Det finnes ingen garantier for at dere kommer til å trives på en ny plass, spesielt dersom dere egentlig ikke har lyst til å flytte. Å bo nært jobb og skole er dessuten veldig verdifullt, siden det gjør at dere bruker mindre tid og på jobbreise, og at barnet kommer nærmere venner (=mindre kjøring til og fra venner og aktiviteter). 

Anonymkode: 8f016...b47

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...