fredagfebruar Skrevet 5. april 2019 #1 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg satte inn spiral i går for første gang (Kyleena), og hadde en ganske ekstrem reaksjon under innsetting med besvimelse, kramper, og oppkast. Jeg visste at det kunne skje, men jeg visste ikke at det var så vanlig som det i følge sykepleieren er. Har også fått beskjed om at jeg kan ha menslignende kramper i noen dager fremover, men det er fortsatt så ille at jeg ikke får gjort så mye annet enn å ligge med varmeflaske på magen. Er også nesten verre smerter i ryggen, ikke en gang i korsryggen men hele veien opp til nakken. Er det noen med lignende erfaring som kan si noe om hvor lenge de var dårlige og hadde smerter i etterkant? Er det verdt det? Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 5. april 2019 #2 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg har alltid kramper i noen dager etterpå, men ikke så ekstremt som deg da. Det tar gjerne noen dager før alt føles ok igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Randi123 Skrevet 5. april 2019 #3 Del Skrevet 5. april 2019 Ingen smerter her nei.! bare trøkk den inn så skal det gå fint... mvh randi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlemUlv Skrevet 5. april 2019 #4 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg hadde også vondt i flere dager etterpå. Om det ikke er bedre på mandag, ring fastlegen din. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Del Skrevet 5. april 2019 Innsetting var fælt for meg, jeg fikk blodtrykksfall og kaldsvettet, bena krampet og veivet fælt rundt ukontrollerbart. Legen var nyutdannet og jeg merket hun ble nervøs og redd. Smertene var... Ja, hva skal jeg si. Har en tatt kolonoskopi uten bedøvelse først så vet du hva jeg snakker om. Kastet opp en time etterpå etter å ha gått hjem i ørske og forvirring. Hadde vondt i 2-3 dager, små blødninger i en uke. Har hatt den i et år nå, og kan anbefales. Har kobberspiral, så slipper tåpelige bivirkninger som andre kvinner virker OK med å utholde. Kommer aldri til å utsette meg for alt det psykiske som kommer med hormonprevensjon. Bivirkninger jeg har med kobberspiral: Det kommer rumlelyder en gang i blant, og jeg kjenner bevegelse. Det høres bare ut som jeg er sulten så trenger ikke bli flau. Litt sterkere smerter, men de var allerede fæle så jeg er vant med det. Tar heller et par dager med vondt enn mangel på sexlyst, virkning på matlyst, humør, vekt etc. Anonymkode: c353f...a55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredagfebruar Skrevet 5. april 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Innsetting var fælt for meg, jeg fikk blodtrykksfall og kaldsvettet, bena krampet og veivet fælt rundt ukontrollerbart. Legen var nyutdannet og jeg merket hun ble nervøs og redd. Smertene var... Ja, hva skal jeg si. Har en tatt kolonoskopi uten bedøvelse først så vet du hva jeg snakker om. Kastet opp en time etterpå etter å ha gått hjem i ørske og forvirring. Hadde vondt i 2-3 dager, små blødninger i en uke. Har hatt den i et år nå, og kan anbefales. Har kobberspiral, så slipper tåpelige bivirkninger som andre kvinner virker OK med å utholde. Kommer aldri til å utsette meg for alt det psykiske som kommer med hormonprevensjon. Bivirkninger jeg har med kobberspiral: Det kommer rumlelyder en gang i blant, og jeg kjenner bevegelse. Det høres bare ut som jeg er sulten så trenger ikke bli flau. Litt sterkere smerter, men de var allerede fæle så jeg er vant med det. Tar heller et par dager med vondt enn mangel på sexlyst, virkning på matlyst, humør, vekt etc. Anonymkode: c353f...a55 Godt å vite det ikke bare er meg! Legen jeg var hos var veldig trygg og flink, så følte meg i alle fall forstått og ivaretatt. Har gått på minipiller med minimale bivirkninger tidligere, så regner med å slippe det verste med hormonspiral også. Særlig siden det har mer lokal virkning enn piller har. Jeg hadde ekstreme menssmerter da jeg var yngre og er redd de skal komme tilbake så kobberspiral tør jeg rett og slett ikke! Men godt den kan sitte i 5 år nå, så slipper jeg å gå gjennom det igjen på en stund, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Del Skrevet 5. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innsetting var fælt for meg, jeg fikk blodtrykksfall og kaldsvettet, bena krampet og veivet fælt rundt ukontrollerbart. Legen var nyutdannet og jeg merket hun ble nervøs og redd. Smertene var... Ja, hva skal jeg si. Har en tatt kolonoskopi uten bedøvelse først så vet du hva jeg snakker om. Kastet opp en time etterpå etter å ha gått hjem i ørske og forvirring. Hadde vondt i 2-3 dager, små blødninger i en uke. Har hatt den i et år nå, og kan anbefales. Har kobberspiral, så slipper tåpelige bivirkninger som andre kvinner virker OK med å utholde. Kommer aldri til å utsette meg for alt det psykiske som kommer med hormonprevensjon. Bivirkninger jeg har med kobberspiral: Det kommer rumlelyder en gang i blant, og jeg kjenner bevegelse. Det høres bare ut som jeg er sulten så trenger ikke bli flau. Litt sterkere smerter, men de var allerede fæle så jeg er vant med det. Tar heller et par dager med vondt enn mangel på sexlyst, virkning på matlyst, humør, vekt etc. Anonymkode: c353f...a55 Jeg har hormonspiral, er helt normal i humøret og har større sexlyst enn uten hormoner-så det er jo veldig individuelt. Anonymkode: 3ef70...206 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #8 Del Skrevet 5. april 2019 Innsetting (hormonspiral) for meg var nesten helt smertefritt. Men jeg vil ikke unne min verste fiende smertene når jeg måtte ta den ut. Anonymkode: 8380b...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg hadde smerter som dine i omtrent en uke før det begynte å gi seg. Blødde også en del. Tror det gikk seg til å løpet av et par uker. Når det først ble bra (og trådene var kortklipte) var jeg kjempefornøyd, og jeg hadde den i nesten fem og et halvt år (ble et halvår ekstra siden jeg måtte til gynekolog på sykehus for å få den ut, noe som ikke gjorde vondt). Kjempefornøyd! Jeg skal ha spiral igjen neste gang jeg skal ha prevensjon over lengre tid. Anonymkode: 7a7c0...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg hadde nettopp hatt mensen da jeg satte inn min Kyleena. Leste i ettertid at det var gunstig. Tok to 500mg patacet tre kvarter før timen. Jeg satt og svetta og tviholdt i stolhåndtakene, men det var ikke så ille som jeg hadde forventa at det skulle være. Hadde menssmerter tre dager etterpå, nå er det snart to uker siden jeg satt den inn og jeg kjenner meg fremdeles litt "ør i magen", om man kan si det sånn. Humøret har vært på bånn, jeg er sulten som en bjørn og har følt meg rimelig skutt da, så jeg håper det går seg til. Gruer meg nesten mer til å fjerne den. Anonymkode: 9a2b5...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredagfebruar Skrevet 5. april 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 5. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nettopp hatt mensen da jeg satte inn min Kyleena. Leste i ettertid at det var gunstig. Tok to 500mg patacet tre kvarter før timen. Jeg satt og svetta og tviholdt i stolhåndtakene, men det var ikke så ille som jeg hadde forventa at det skulle være. Hadde menssmerter tre dager etterpå, nå er det snart to uker siden jeg satt den inn og jeg kjenner meg fremdeles litt "ør i magen", om man kan si det sånn. Humøret har vært på bånn, jeg er sulten som en bjørn og har følt meg rimelig skutt da, så jeg håper det går seg til. Gruer meg nesten mer til å fjerne den. Anonymkode: 9a2b5...81a Har du kun hatt vondt i magen? Jeg er en sånn som krisemaksimerer, men jeg har egentlig mest vondt i ryggen, og jeg leste om ei som hadde ryggsmerter i mange år pga spiral, og da blir jeg jo litt paranoid, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #12 Del Skrevet 5. april 2019 16 minutter siden, fredagfebruar skrev: Har du kun hatt vondt i magen? Jeg er en sånn som krisemaksimerer, men jeg har egentlig mest vondt i ryggen, og jeg leste om ei som hadde ryggsmerter i mange år pga spiral, og da blir jeg jo litt paranoid, hehe. Ja, kun magen! Tror jeg iallefall, har følt meg ganske slapp og oppblåst i kroppen generelt, men ikke lagt merke til noe annet enn magesmerter foreløpig. Du trenger sikkert ikke stresse for mye over ryggsmertene enda i og med at du fikk spiralen i går, men om det ikke forsvinner er det sikkert greit å dobbeltsjekke med legen! Anonymkode: 9a2b5...81a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #13 Del Skrevet 6. april 2019 Fastlegen min forsøkte å sette hos meg først, men måtte avbryte, blant annet fordi han så at jeg begynte å få en vasovagal reaksjon slik som deg, samt at han slet med å klare å få den på plass. Selv om han mislyktes hadde jeg smerter resten av dagen. Han henviste derfor til gynekolog som gjorde unna innsetting i løpet av et par sekunder, helt smertefritt. Hadde bittelitt murringer, men ikke mye. Akkurat dette hjelper deg kanskje ikke nå, men kanskje det kan være greit å tenke på til neste gang? Uansett tror jeg du kommer til å synes det er verdt det. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med spiral tidligere. God bedring! Anonymkode: 48497...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #14 Del Skrevet 6. april 2019 Har satt inn spiral 4 ganger (Mirena) og har aldri opplevd det du beskriver. Kjent litt murringer en time og to etterpå. Ikke alltid tatt smertestillende på forhånd heller. Men hadde problemer med å fjerne ene gangen pga for korte tråder og fikk blodtrykksfall. Hormonspiralen fjernet kraftige blødninger hos meg. Ikke en dråpe i løpet av alle årene. Anonymkode: 53661...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresiaa Skrevet 6. april 2019 #15 Del Skrevet 6. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen min forsøkte å sette hos meg først, men måtte avbryte, blant annet fordi han så at jeg begynte å få en vasovagal reaksjon slik som deg, samt at han slet med å klare å få den på plass. Selv om han mislyktes hadde jeg smerter resten av dagen. Han henviste derfor til gynekolog som gjorde unna innsetting i løpet av et par sekunder, helt smertefritt. Hadde bittelitt murringer, men ikke mye. Akkurat dette hjelper deg kanskje ikke nå, men kanskje det kan være greit å tenke på til neste gang? Uansett tror jeg du kommer til å synes det er verdt det. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med spiral tidligere. God bedring! Anonymkode: 48497...bed Oi dette har jeg ikke tenkt på. Sikkert myye smartere å gå til gynekolog enn til en fastlege for å sette inn/ta ut spiralen. Jeg må bytte min i oktober og har gått og grudd meg til det leeenge. Hadde helt syke smerter da den ble satt inn (besvimte nesten og hadde så syke smerter/rier hvert 3min så klarte ikke å gå etterpå😂). Men kanskje det går bedre om man går til en gynekolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredagfebruar Skrevet 6. april 2019 Forfatter #16 Del Skrevet 6. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen min forsøkte å sette hos meg først, men måtte avbryte, blant annet fordi han så at jeg begynte å få en vasovagal reaksjon slik som deg, samt at han slet med å klare å få den på plass. Selv om han mislyktes hadde jeg smerter resten av dagen. Han henviste derfor til gynekolog som gjorde unna innsetting i løpet av et par sekunder, helt smertefritt. Hadde bittelitt murringer, men ikke mye. Akkurat dette hjelper deg kanskje ikke nå, men kanskje det kan være greit å tenke på til neste gang? Uansett tror jeg du kommer til å synes det er verdt det. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med spiral tidligere. God bedring! Anonymkode: 48497...bed Takk! Jeg var hos gynekolog, selv om fastlegen sa han kunne gjøre det. Tror bare det er veldig individuelt, og sykepleieren jeg snakket med sa det også kan variere veldig fra gang til gang. Håper det går seg til så fort som mulig! Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredagfebruar Skrevet 6. april 2019 Forfatter #17 Del Skrevet 6. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har satt inn spiral 4 ganger (Mirena) og har aldri opplevd det du beskriver. Kjent litt murringer en time og to etterpå. Ikke alltid tatt smertestillende på forhånd heller. Men hadde problemer med å fjerne ene gangen pga for korte tråder og fikk blodtrykksfall. Hormonspiralen fjernet kraftige blødninger hos meg. Ikke en dråpe i løpet av alle årene. Anonymkode: 53661...6c2 Heldiggris, hehe. Har du vært og sjekket trådene før du tok den ut? Jeg lurer litt på om jeg skal dra for å sjekke at alt står bra til om en måneds tid som jeg leser man bør, eller ikke. Gynekologen sa ingenting om det, nemlig. Men jeg er jo en smule nervøs for om alt kom riktig på plass i og med at han ikke ble ferdig før jeg svimte av, og han prøvde å være så effektiv som mulig etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå