Gå til innhold

Matboks til barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye hjelp får de minste barnehagebarna med å åpne matboks, drikke fra drikkeflaske osv? Jeg holder på å kjøpe inn ting og tang til minsten starter i barnehagen. Fant en fin matboks i rustfritt stål hos bluum.no som jeg sendte etter.

Ser nå at de hektene som brukes for å lukke matboksen er veldig vanskelige å få av. Selv jeg som voksen må bruke kraft for å få det til. Tenker nå at det kanskje var et dumt kjøp hvis det er forventet at 2-åringene selv skal kunne åpne og lukke matboksene. Eller er dette noe de ansatte hjelper med? 

Anonymkode: 85bdd...f8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De vil nok helt sikkert hjelpe til framfor å la ungen sitte der og sulte ;) Men han må nok belage seg på å vente til noen har tid. Det kan gjerne være litt kjipt for ham, at han må vente mens de andre har begynt. Og kanskje være kjipt å måtte ha hjelp, mens de andre klarer selv? 

Jeg ville nok kjøpt en ny matboks som var litt mer barnevennlig. Trenger jo ikke akkurat koste skjorta med en barnematboks. 

Anonymkode: 7963a...8c6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De minste får hjelp, men etterhvert som de blir eldre skal de klare mer og mer selv. Når de er skolestartere skal de helst klare å åpne matboks og slikt selv. Da er det litt kjipt å måtte være den ene som må vente til en voksen har tid til å hjelpe

Hvis du vil ha metallboks anbefaler jeg en som ikke har hekter, men bare et hengslet lokk. Jeg tror jeg har lest "blafre" på en slik boks, men jeg er ikke helt sikker og det kan også være andre merker. Disse klarer toåringer å åpne selv når de først har forstått teknikken.

De fleste vanlige drikkeflasker for barn klarer barna å åpne selv når de blir to, ihvertfall av de jeg har sett. De minste får selvfølgelig hjelp om de ikke klarer det, men det forventes at de skal prøve selv.

Barnehagen pleier stort sett å si fra om du har en matboks, flaske eller noe annet som ikke egner seg så godt. Du kan også spørre om de har noen tips til spesifikke merker som er gode. Tross alt har de ansatte i barnehager mye mer erfaring med slikt enn deg som forelder, så du skal ikke være redd for å spørre.

Anonymkode: f2ef1...6a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i bhg så hjalp vi alle barn, både de minste og de største med matboksene hvis de ikke klarte det selv. Så de får nok hjelp. Assistentene står ikke bare der og ser på et barn sulte akkurat :) 

Anonymkode: 68cb5...1b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får absolutt hjelp. Jobber i bhg, med større barn. Og de har kun matboks på turdagene sine. Men så klart får de hjelp om de ikke får det til selv, vi åpner termoser for de også. Men flaskene klarer de selv, men så klart får de hjelp om det er behov for det. Vi oppmuntrer til at de prøver selv, også går vi en runde for å hjelpe de om det er behov for det. Vi jobber med å få de selvstendig. De er ikke alltid selvstendige på alt før start. Det å lære seg å vente på tur er også viktig, for det er veldig vanskelig for mange barn. 

Anonymkode: 0f155...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at barn som ikke får opp matboksen sin selv ikke får hjelp fra voksne? Så de lar en toåring gå uten mat?

Anonymkode: ff5da...e0a

• Liker 2
Skrevet

De får hjelp. Men kjøp flaske med sugerør. Åpen tut blir ofte mye søl. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får hjelp. Men det er dumt å kjøpe en matboks til en toåring, som hen ikke kan åpne selv. I den alderen er de veldig opptatt av å klare selv. Det å kunne åpne matboks gir også mestringsfølelse og stolthet foran andre, både voksne og andre barn. Jeg ville anbefalt å prøve å finne en matboks som barnet kan åpne selv. Om du har ekstra 50 kr å bruke på det. For tenk på barnets trivsel i det daglige. Men har du ikke råd, er ikke det en ting å prioritere, selvsagt, ansatte kommer til å hjelpe. :) 

Anonymkode: 4cdfa...2d0

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at barn som ikke får opp matboksen sin selv ikke får hjelp fra voksne? Så de lar en toåring gå uten mat?

Anonymkode: ff5da...e0a

Tenker det også handler litt om at barnet skal føle mestring. Kjipt å være den eneste som ikke får opp matboksen og så er det fordi matboksen er vanskelig. Min synes det var veldig stort da han klarte å åpne og lukke sin egen matboks.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

De har fine matbokser med flere rom på Obs. Har brødskiver i ene rommet, yoghurt-beger i ene, og i en har vi en liten tett boks med lokk som følger med. Vi har cheerios i den lille boksen og så heller de melk på i barnehagen. Enkel å åpne. Mange i bhg har samme.

Anonymkode: c7660...7fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har fine matbokser med flere rom på Obs. Har brødskiver i ene rommet, yoghurt-beger i ene, og i en har vi en liten tett boks med lokk som følger med. Vi har cheerios i den lille boksen og så heller de melk på i barnehagen. Enkel å åpne. Mange i bhg har samme.

Vi har også sånn. Det er den fra sistema?

Anonymkode: 651ae...d20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja stemmer! Kom ikke på navnet. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips 👍Skal sjekke de ut.

ts

Anonymkode: 85bdd...f8e

• Liker 1
Skrevet

Disse er kjempe fine. Har sånn selv på jobb de dagene vi er på tur 😊 

Ellers så er det veldig greit at de klarer å åpne den selv, for det har som andre her sier med mestrings følelsen å gjøre. 

Har de derimot noe de trenger hjelp til, så får de jo selvfølgelig det 😊

Gjest WhisperingWind
Skrevet

De er supre 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av de matboksene fra Susanne Kaluza i silikon? De var så bra. 

Anonymkode: 21146...a52

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det av de matboksene fra Susanne Kaluza i silikon? De var så bra. 

Selv synes jeg de var grusomme. Ble flekket og stygge i oppvaskmaskin, og for hånd føltes det ut som de ikke ble ordentlig rene. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, MissPierce skrev:

Selv synes jeg de var grusomme. Ble flekket og stygge i oppvaskmaskin, og for hånd føltes det ut som de ikke ble ordentlig rene. 

Lokket ble litt gulaktig etterhvert, skal innrømme det. Ellers fornøyd. Vi hadde rød og blå før, men begge fikk sprekk etter ca. 2 år. Det finnes nok andre gode matbokser, men jeg er avhengig av de med flere rom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min går i 1.klasse å selv der får han hjelp til å åpne matboksen de få gangene den har vært litt vanskelig å åpne.

Har også jobbet i barnehage å vi hjelper selvfølgelig barna med å åpne matboksen når de ikke klarer det selv,det er jo jobben vår å hjelpe barna med det de ikke klarer selv :)

Anonymkode: 8d797...630

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lokket ble litt gulaktig etterhvert, skal innrømme det. Ellers fornøyd. Vi hadde rød og blå før, men begge fikk sprekk etter ca. 2 år. Det finnes nok andre gode matbokser, men jeg er avhengig av de med flere rom. 

Derfor jeg byttet til Sistema https://www.med24.no/kjoekken/drikkeflasker-og-matbokser/madkasser/sistema-matboks-slimline-quaddie-1-5l?gclid=Cj0KCQjwnKHlBRDLARIsAMtMHDHi2Ywc2X65fixHWoNEqqnt36a7ue-scUJK4mGjD1g25ohU9BHRif0aAktKEALw_wcB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...