Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 31 år og har prøvd å få barn i snart 1 år. Vi mistenker at noe er galt og har bestilt en time for å sjekke fruktbarhet privat. Henviser de oss offentlig om noe er galt? 

Hvordan er gangen i det? Hva må vi forvente oss om noe er galt? 

Kan man få søsken med prøverør også? Eller må dette betales privat i så fall?

Noen som kan fortelle litt? 

Anonymkode: fff03...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det lang ventetid offentlig hjelp? 

Jeg forventer det verste egentlig :(

AnonymBruker
Skrevet

Dere vil undersøkes, og i mellomtiden henvises til IVF om ønskelig.

Dere har rett på offentlig hjelp ved førstemann, men ikke nødvendigvis til søsken. 

Vi måtte gå privat for søskenforsøk, men noen steder har åpnet for å søke på ett enkeltforsøk. 

Dere trenger ikke henvisning til privat. 

Anonymkode: e870b...1f6

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere vil undersøkes, og i mellomtiden henvises til IVF om ønskelig.

Dere har rett på offentlig hjelp ved førstemann, men ikke nødvendigvis til søsken. 

Vi måtte gå privat for søskenforsøk, men noen steder har åpnet for å søke på ett enkeltforsøk. 

Dere trenger ikke henvisning til privat. 

Dersom de på privatklinikken finner ut at vi må ha prøverør kan de henvise til offentlige? Eller må vi gjennom fastlege og ta undersøkelsene på nytt? 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de på privatklinikken finner ut at vi må ha prøverør kan de henvise til offentlige? Eller må vi gjennom fastlege og ta undersøkelsene på nytt? 

Dere kan fint ta utredningen helt eller delvis også ta IVF ved et offentlig sykehus. 

Anonymkode: 212c3...7ec

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan fint ta utredningen helt eller delvis også ta IVF ved et offentlig sykehus. 

Ja så de på privatklinikken hjelper oss videre? 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja så de på privatklinikken hjelper oss videre? 

Nei. Da må du til fastlege og henvises offentlig. Ville gjort det med en gang da ventetidene ofte er lange. Vi måtte vente 6 mnd på time og så 6 mnd igjen før oppstart av ivf.

Anonymkode: 387a6...e25

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da må du til fastlege og henvises offentlig. Ville gjort det med en gang da ventetidene ofte er lange. Vi måtte vente 6 mnd på time og så 6 mnd igjen før oppstart av ivf.

Å ok :( Vi har jo ikke fått svar enda, men dritt at vi har bestilt time privat og ikke gikk til fastlegen med en gang :(

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må man da ikke. En privatpraktiserende gynekolog kan da henvise til IVF. Fastlegen henviser ikke til IVF, men til gynekologisk avd ved sykehuset. Legen der kan henvise videre. 

Skrevet (endret)

Jeg tok utredning hos privat gynekolog som gjorde alle prøver av både meg og mannen. Det kan du fint gjøre, men koster litt mer da. Så sendte gynekologen hos den private klinikken henvisning til offentlig IVF behandling hos Sykehuset Telemark. Vi mottok brev fra sykehuset en uke etter innsendt søknad ca, og har fått time til forsamtale 09.05. Ventetid på ca 6 uker i Porsgrunn. 

Endret av Lavterskel
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer :) 

Jeg angrer litt på at jeg ikke bare gjorde det slik selv om jeg uansett måtte privat.

Ventet jo endel måneder på time offentlig, og med tilhørende ventetid for diverse inngrep som viste seg å være nødvendig så er det gått kun 1 år i venting. 

6 av månedene måtte jeg jo ventet uansett, men kunne halvert tiden om jeg ble utredet privat. Selve utredningen tok ikke mye tid. 

Om det ikke funker i det private for oss kan de henvise oss til offentlig for å søke om p få ett enkelt søskenforsøk.

Du har rett på 3 forsøk i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud takk! Jeg er så stresset :( Faen at jeg ikke begynte prøvingen før. Faen at jeg har kjøpt hus med plass til 2 små når jeg ikke kommer til å kunne få 2 små kanskje. Faen alt. :(

AnonymBruker
Skrevet

Det er en privatklinikk som også tilbyr ivf osv, så derfor vet jeg ikke om de henviser til offentlig sykehus forresten. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en privatklinikk som også tilbyr ivf osv, så derfor vet jeg ikke om de henviser til offentlig sykehus forresten. 

De gjorde som sagt ikke det hos oss men ser ut som det er litt forskjellig :)

Skrevet

Nå er det jo ikke slik at alle må vente i ett år for å komme inn offentlig. Søknaden vår ble sendt i slutten av oktober, og vi hadde oppstart i januar. Hadde det ikke vært for jula hadde vi kunnet starte i desember. Det kommer helt an på hvor fullt det er på klinikken. 

Såvidt jeg skjønner har dere alt bestilt time hos privat gynekolog, så da er dere jo godt igang 😊 

Dere får 3 runder i det offentlige, pluss eventuelle fryseforsøk, og hvis det klaffer og dere får barn så får dere samme opplegg for barn nr 2. Med litt ekstra flaks får dere og  barn nr 3 på frys (men da har dere griseflaks 😊). 

Skrevet

Hausken som er privat henviser til offentlig behandling vertfall. Nå vet ikke jeg hvor du skal? 

Skrevet

Hvis du har time til en privatpraktiserende gynekolog så henviser de til offentlig behandling på lik linje med fastleger.

Har du time hos en fertilitetsklinikk som tilbyr full pakke vil de nok prøve å holde på deg, men alle leger har henvisningsrett.

Ring klinikken du skal til og spør hvordan de forholder seg, og om de vil henvise deg offentlig etter utredning når du ønsker det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sjokoladepiken skrev:

Hausken som er privat henviser til offentlig behandling vertfall. Nå vet ikke jeg hvor du skal? 

Medicus Oslo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...