Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurder å søke master i bioteknologi på NTNU til høsten, men er det egentlig noe særlig jobbmuligheter i Norge med tanke på at det drives lite forskning? Utdanner man seg til arbeidsledighet? Fant en tråd her fra 2017 der det var en som enda ikke hadde fått jobb 6 mnd etter at master var ferdig...

Anonymkode: 5027d...eaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har gått akkurat den linjen. Av de ti på kullet hans som tok den spesialiseringen, er det kun én som faktisk jobber med det. Hun jobber innen forskning. 

Resten har jo også fått jobber, men ikke jobber av typen hvor de får jobbet direkte med dette. Han har jo bakgrunn fra kjemi, så han har en jobb hvor han får brukt den delen av utdanningen sin. 

Anonymkode: ffe23...c71

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant en tråd her fra 2017 der det var en som enda ikke hadde fått jobb 6 mnd etter at master var ferdig

Det er jo egentlig ikke så ille, dette kan man oppleve med maaange andre utdannelser også. Generelt problem er at det er for få jobber som er passer for høyt utdannede. 

Og ja, jeg vil si sjansen er stor for å ikke få relevant jobb med en sånn bakgrunn.

Anonymkode: cc7e9...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da legger jeg nok dette studiet fra meg:)

Skrevet

Jeg har gått bioteknologi ved NTNU :) Spennende studie, men jobbmulighetene etterpå er ikke all verden. Norge har rett og slett ikke kommet langt nok til at det er lett å få seg jobb her. Av hele kullet mitt er det vel ca 1/4 som har faktisk relevant jobb, 1/2 fortsatte med phd (og sliter med å få jobb etter det), og siste 1/4 har gjort helt andre ting. 

Av de som har relevante jobber er det to som jobber innenfor forskning (ikke akademia), to som ble labteknikere ved universiteter, og to som jobber med andre relevante ting. 

Det snakkes varmt om hvor lurt det er å velge realfag, og at bioteknologi virkelig er fremtiden, og det stemmer jo det, bare ikke i Norge. Det er knapt med bioteknologisk industri i Norge, det er veldig strenge regelverk, og Norge henger langt bak. Hvis du vil ha et skikkelig miserabelt liv så kan jeg anbefale akademia på det varmeste 😊 

Hadde jeg valgt om igjen (og det er i grunn det jeg holder på med) hadde jeg valgt noe tryggere, og valgt de morsomste biotekfagene som valgfag. For mye på studiet er veldig gøy, og interessant å studere 😊 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg har gått bioteknologi ved NTNU :) Spennende studie, men jobbmulighetene etterpå er ikke all verden. Norge har rett og slett ikke kommet langt nok til at det er lett å få seg jobb her. Av hele kullet mitt er det vel ca 1/4 som har faktisk relevant jobb, 1/2 fortsatte med phd (og sliter med å få jobb etter det), og siste 1/4 har gjort helt andre ting. 

Av de som har relevante jobber er det to som jobber innenfor forskning (ikke akademia), to som ble labteknikere ved universiteter, og to som jobber med andre relevante ting. 

Det snakkes varmt om hvor lurt det er å velge realfag, og at bioteknologi virkelig er fremtiden, og det stemmer jo det, bare ikke i Norge. Det er knapt med bioteknologisk industri i Norge, det er veldig strenge regelverk, og Norge henger langt bak. Hvis du vil ha et skikkelig miserabelt liv så kan jeg anbefale akademia på det varmeste 😊 

Hadde jeg valgt om igjen (og det er i grunn det jeg holder på med) hadde jeg valgt noe tryggere, og valgt de morsomste biotekfagene som valgfag. For mye på studiet er veldig gøy, og interessant å studere 😊 

Takk for utfyllende svar! Da har jeg bestemt meg for å droppe dette studiet, men veldig fint å få erfaringer fra noen som har gått der selv.

• Liker 1
Skrevet
On 4/5/2019 at 9:17 PM, Ginny said:

Hva mener du er de morsomste biotekfagene?😋

Skrevet
2 timer siden, CoolSistah skrev:

Hva mener du er de morsomste biotekfagene?😋

Det spørs litt på hvilke interesser en har, og grunnen til at man ville velge biotek i utgangspunktet. For meg var det celler som var det helt store, så jeg trivdes veldig godt med fag som celle- og molekylærbiologi. Mikrobiologi er og veldig gøy, og jeg tok en del medisinfag i tillegg, som immunologi og molekylærmedisin. Men etterhvert som tiden gikk gled jeg mer over i datafagene, så bioinformatikk og systembiologi og statistisk modellering kan og anbefales. Etterhvert ble jeg bare programmerer 😛 

Men de som liker kjemi har jo og et stort utvalg. Det kanskje beste tipset angående studier er å se litt utenfor den studieplanen som er satt opp, og ta andre ting bare fordi man er interessert. Kanskje man bruker litt lengre tid, men det er verdt det :) 

• Liker 3
Skrevet

Høres jo så gøy ut😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med farmasistudiet er man sikret jobb, har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: bbd4b...a6c

AnonymBruker
Skrevet

Hva? Er ikke det behov ved alle sykehus og slikt, labteknikere, blodprøver osv? Også har jeg hørt mange jobber innen akvakultur og oppdrett? Trodde dette var en veldig safe utdanning med tanke på jobb.

Anonymkode: 50cf6...afb

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med farmasistudiet er man sikret jobb, har jeg inntrykk av. 

Ja, hvis man vil studere noe i retning av kjemi/biologi, så er farmasi kanskje det beste alternativet. Det går også an å få utdanningen dekket av arbeidsgiver, mot at man binder seg i noen år + jobber deltid under studiet. Kjenner til ei som gjorde det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva? Er ikke det behov ved alle sykehus og slikt, labteknikere, blodprøver osv? Også har jeg hørt mange jobber innen akvakultur og oppdrett? Trodde dette var en veldig safe utdanning med tanke på jobb.

Morsom du. Problemet i Norge er at det er FOR MANGE som studerer. Det er ikke behov for tusentalls av hver spissede utdanning. 

Skrevet
On 4/5/2019 at 9:17 PM, Ginny said:

Flott post. Bioteknologi er et av de fagene jeg alltid har vært litt i tvil om det var riktig å velge bort. Når jeg leser dette så forstår jeg at det tross alt var riktig valg. Synd, for det virker veldig interessant.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte bioteknologi ved NTNU for 20 år siden trodde jeg jo at Norge ville være mye lengre fremme nå enn det vi er, innen bioteknologisk industri. Mulig det grønne skiftet vil gi en liten boom? Nå skal det jo utvinnes og lages nye stoff av alt som er 'avfall' og/eller genredigere ulike organismer til å produsere medisiner og annet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Morsom du. Problemet i Norge er at det er FOR MANGE som studerer. Det er ikke behov for tusentalls av hver spissede utdanning. 

Never mind, blandet visst med bioINGENIØR. Men interessant at et studie innen STEM ikke har jobbmuligheter? Og hvorfor gidder folk å studere her da? Denne infoen ligger jo åpent for alle.

Skrevet
1 time siden, Mann1979 skrev:

Flott post. Bioteknologi er et av de fagene jeg alltid har vært litt i tvil om det var riktig å velge bort. Når jeg leser dette så forstår jeg at det tross alt var riktig valg. Synd, for det virker veldig interessant.

Du gjorde et godt valg 😊 Studiet er veldig interessant, og bioteknologi i seg selv er jo et stort felt med mange spennende muligheter, men ikke i Norge..

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Never mind, blandet visst med bioINGENIØR. Men interessant at et studie innen STEM ikke har jobbmuligheter? Og hvorfor gidder folk å studere her da? Denne infoen ligger jo åpent for alle.

Nå kan det vel diskuteres om biotek hører hjemme under STEM, jeg ser i hvertfall på det som veeeeldig soft science. Hvorfor folk gidder å studere? For de fleste som velger studiespesialiserende og ikke yrkesdag, så er det en selvfølge at man må studere. Det er lett å tenke "det ordner seg" når man starter å studere. F.eks økonomistudier. "Alle" vet at det er mange som studerer økonomi, over dobbelt så mange siden årtusenskiftet. Allikevel ser det ikke ut til å skremme folk, fordi de alltid hører om solskinnshistoriene. 

Skrevet
2 minutter siden, Ginny said:

Du gjorde et godt valg 😊 Studiet er veldig interessant, og bioteknologi i seg selv er jo et stort felt med mange spennende muligheter, men ikke i Norge..

Hvordan er det dersom du er villig til å flytte på deg (hypotetisk) uten begrensninger?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte bioteknologi ved NTNU for 20 år siden trodde jeg jo at Norge ville være mye lengre fremme nå enn det vi er, innen bioteknologisk industri. Mulig det grønne skiftet vil gi en liten boom? Nå skal det jo utvinnes og lages nye stoff av alt som er 'avfall' og/eller genredigere ulike organismer til å produsere medisiner og annet. 

Jøss, fantes studiet for så lenge siden? 🤔 

Det er veldig mange muligheter innenfor bioteknologi, men litt av problemet er at det ikke har tatt av i Norge. Det er veldig mye akademia som styrer, og akademia er jo fullstendig ødelagt. Alt går så treigt og er så påvirket av trynefaktor at man kommer ingen vei. De få jeg vet som har tatt steget ut av akademia for å starte bedrifter har hatt ganske harde kår, ekstreme arbeidsmengder, og mange år senere har de ikke kommet så mye lengre. Dette var firma som gjerne tok utgangspunkt i det vedkommende hadde jobbet med på master/phd/postdoc, som igjen bygget på veileders arbeid de siste ~20 årene.. Så det går latterlig treigt.. 

Nå er det jo sjeldent noen dans på roser å starte for seg selv uansett, men mitt inntrykk er at det er ekstra vanskelig innenfor biotek, som igjen gjør at det er få firma å jobbe i.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...