Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søknadsfristen er om ti dager, og jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg for om jeg vil bli barnehagelærer eller vernepleier. Så klart er det et valg bare jeg kan ta, og det er kun jeg som kan kjenne etter hva jeg har mest lyst til. Nå er saken slik at jeg føler at disse utdannelsene står "likt". Derfor vil jeg fortelle litt om hva jeg tenker rundt de, og kanskje dere har noen synspunkter. Kanskje vet dere også noe som jeg ikke har tenkt over, som kan være verdt å vite før man tar et valg.

Vernepleie:

For meg virker vernepleierfaget mest spennende. Uten tvil. Jeg tror også at jeg som person passer bedre til denne brukergruppen enn små barn. Det er også et stort pluss at vernepleiere kan jobbe mange steder. Som person er jeg rolig, men ansvarlig og lett å skape tillit til. Det som gjør meg usikker her er om jeg er "trygg nok" til å bli vernepleier. Har også veldig sprøyteskrekk. Snakket en gang med ei som var hjelpepleier i bolig. Utrolig flink i jobben sin. Men hun ville ikke bli vernepleier ettersom det var så mye ansvar. Jeg hører også ofte om at mange opplever medikamentregning som vanskelig. Ofte fører det med seg turnusarbeid når man blir vernepleier, etter det jeg har fått inntrykk av. Så klart er det negativt å måtte jobbe høytider og helger, men på en annen side ser jeg for meg at jeg kan like det. Dere som har barn, hvordan fungerer turnusarbeid for dere? Jeg er også skeptisk ovenfor utagerende brukere, i forhold til om man faktisk kan risikere å bli alvorlig skadet på jobb. Og hvordan opplever dere samarbeidet og dokumentering/rapportering i dette yrket? Pårørende feks. Blir ofte vernepleiere utbrente? Denne utdannelsen må jeg ta deltid over 4 år. 

Barnehagelærer:

Denne utdannelsen er fristende av flere grunner. Dagjobb, fri hver helg og høytider, ikke ansvar på samme måte som en vernepleier. Så klart ligger det mye ansvar i å være barnehagelærer, men det blir likevel ikke på samme måte. Jeg liker å jobbe kreativt og å kunne lage et spennende opplegg. Veldig interessert i barns utvikling og læring. Har dog veldig lite erfaring med småbarn, og er kanskje ikke så "morsom" som barn liker. Heller da den personen det er lett å finne trygghet i. Sånn som teater/skuespill og dramatisering er ikke helt min greie, men det er kanskje noe man jobber mye med under studiet. Kunne etter hvert tenke meg å ta master og jobbe innen PPT. Men jeg hører jeg ofte om utbrente barnehagelærere: For høye krav, stress, underbemanning, vanskelige foreldre, støy, osv. Denne utdannelsen har jeg mulighet til å ta over 3 år.

Jeg har tenkt på dette så utrolig lenge, og klarer virkelig ikke å bestemme meg. Blir jeg vernepleier må jeg studere ett ekstra år = mer studiegjeld, og jeg er usikker på om jeg klarer å stå med alt ansvaret, og om jeg er riktig person for en slik jobb. På en annen side er det jo det jeg har mest lyst til. Har dere noen synspunkter? Er det lett å få jobb både som barnehagelærer og vernepleier?

Anonymkode: 539ff...3cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert barnevernspedagog, bhg lærer eller sosionom, eller så ville jeg tatt master for å jobbe i PPT eller bufetat. Utelukkende pga dagjobb😊

Anonymkode: b182e...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg bare gjennom halve vernepleier studiet grunnet sykdom. Men alle de jeg studerte med, er ferdige nå. Og flertallet av de jobber i bolig. Det er lettere for mennene, og få andre jobber. Vanskeligere for kvinnene. Så skal du ta vernepleier studiet, må du regne med å jobbe i bolig i en del år. Jeg har og jobbet i bolig, og det er ikke noe jeg hadde orket i lengden. Så innså uansett at det ikke var rett studie for meg. Kjenner en som ble alvorlig skadet på jobb, han havnet i koma, og lå lenge på sykehuset, og det første året så klarte han ikke noe mer enn å sove og hvile. Selv har jeg bare blitt klort og dyttet. Men blitt forøkt slått og skallet ned, men jeg har klart å dukke unna. Vernepleiere er de som er mest utsatt for vold, av alle yrker. 

Så jeg hadde helt klart valgt barnehagelærer. Og angrer for at jeg ikke startet på det. Var de 2 som var mine valg og.

Anonymkode: bfbee...c43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står mellom vernepleier og barneskolelærer. Sliter også innmari med å bestemme meg! 

Dagjobb-turnus er veldig vanskelig, fordi jeg vet at som vernepleier kan man også få dagjobb, men som lærer har man ikke noe valg. 

Anonymkode: b81ec...f40

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom meg bare gjennom halve vernepleier studiet grunnet sykdom. Men alle de jeg studerte med, er ferdige nå. Og flertallet av de jobber i bolig. Det er lettere for mennene, og få andre jobber. Vanskeligere for kvinnene. Så skal du ta vernepleier studiet, må du regne med å jobbe i bolig i en del år. Jeg har og jobbet i bolig, og det er ikke noe jeg hadde orket i lengden. Så innså uansett at det ikke var rett studie for meg. Kjenner en som ble alvorlig skadet på jobb, han havnet i koma, og lå lenge på sykehuset, og det første året så klarte han ikke noe mer enn å sove og hvile. Selv har jeg bare blitt klort og dyttet. Men blitt forøkt slått og skallet ned, men jeg har klart å dukke unna. Vernepleiere er de som er mest utsatt for vold, av alle yrker. 

Så jeg hadde helt klart valgt barnehagelærer. Og angrer for at jeg ikke startet på det. Var de 2 som var mine valg og.

Anonymkode: bfbee...c43

Takk for svar. Leit å høre at din opplevelse var slik, men setter pris på at du deler den med meg. Er det flere som opplever dette?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står mellom vernepleier og barneskolelærer. Sliter også innmari med å bestemme meg! 

Dagjobb-turnus er veldig vanskelig, fordi jeg vet at som vernepleier kan man også få dagjobb, men som lærer har man ikke noe valg. 

Anonymkode: b81ec...f40

Det er SVÆRT vanskelig å få dagjobb som verne- og sykepleier. Man må stort sett jobbe mange år i turnus før man har nok erfaring til å ha sjans på en dagjobb. Hvis turnus er et problem, bør du ikke ta vpl. 

Anonymkode: bbc6e...e4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke valgt noen av de yrkene. Begge er slitsomme både fysisk og psykisk.

Se for deg at du har egne småbarn. Først bruker du hele arbeidsdagen på andres barn, med støy, aktivisering og alt som er. Så kommer du hjem til dine egne, som krever det samme.

Og når det gjelder vernepleier er jeg enig med hun lenger opp. Du blir å jobbe i bolig, og der kan du lett komme ut for vold. 

Da hadde jeg heller valgt sosionom eller barnevern. 

Eller hvorfor ikke elektriker? Tjener godt, og slipper å blir så psykisk utkjørt.

Anonymkode: 4c272...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv tenkt på vernepleier som yngre. Den erfaringa jeg har fra det, er at det er mye jobb, men veldig givende. Det er ikke sikkert at du blir å jobbe med utagerende brukere. Er mange andre brukere som også trenger hjelp.

Men bhgl har jeg sagt at ikke er aktuelt. MYYYE jobb på for lite tid. Du har ansvar for en stor barnegruppe, må følge de opp, du må sørge for planlegging på basen/avdelingen, du må følge opp ansatte som jobber med deg, mange møter og diverse. Du må samarbeide mye med foreldre, mange samtaler. Det er lite tid med barna fysisk, mye som må gjøres og organiseres. Mange må jobbe på fritiden for å få til alt de ønsker. Veldig mye jobb og ansvar. Samt at du kun kan jobbe med barn opp til 5/6 år og kun i barnehage. 

Anonymkode: 5b393...dad

Skrevet (endret)
På 5.4.2019 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Barnehagelærer:

Denne utdannelsen er fristende av flere grunner. Dagjobb, fri hver helg og høytider, ikke ansvar på samme måte som en vernepleier. Så klart ligger det mye ansvar i å være barnehagelærer, men det blir likevel ikke på samme måte. Jeg liker å jobbe kreativt og å kunne lage et spennende opplegg. Veldig interessert i barns utvikling og læring. Har dog veldig lite erfaring med småbarn, og er kanskje ikke så "morsom" som barn liker. Heller da den personen det er lett å finne trygghet i. Sånn som teater/skuespill og dramatisering er ikke helt min greie, men det er kanskje noe man jobber mye med under studiet. Kunne etter hvert tenke meg å ta master og jobbe innen PPT. Men jeg hører jeg ofte om utbrente barnehagelærere: For høye krav, stress, underbemanning, vanskelige foreldre, støy, osv. Denne utdannelsen har jeg mulighet til å ta over 3 år.

Hvis det er PPT du sikter mot, ville jeg valgt bachelor i spesialpedagogikk nå. Da kan du jobbe i barnehage og skole som støtte/fag/spesialpedagog. Etterhvert kan du ta master i spesialpedagogikk og jobbe i PPT.

Endret av Morgenrøden
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Morgenrøden skrev:

Hvis det er PPT du sikter mot, ville jeg valgt bachelor i spesialpedagogikk nå. Da kan du jobbe i barnehage og skole som støtte/fag/spesialpedagog. Etterhvert kan du ta master i spesialpedagogikk og jobbe i PPT.

Takk for tips! PPT kunne jeg tenke meg å gå over til etter å eventuelt ha jobbet i barnehage en stund. Ser ikke for meg at jeg blir i barnehage til jeg er pensjonist. 

Her jeg bor er det dessverre vanskelig å få jobb i barnehage/skole med "bare" bachelor i spesialpedagogikk.. :( Har forhørt meg rundt angående det.

Skrevet
På 7.4.2019 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! PPT kunne jeg tenke meg å gå over til etter å eventuelt ha jobbet i barnehage en stund. Ser ikke for meg at jeg blir i barnehage til jeg er pensjonist. 

Her jeg bor er det dessverre vanskelig å få jobb i barnehage/skole med "bare" bachelor i spesialpedagogikk.. :( Har forhørt meg rundt angående det.

Støttepedagoger/spesialpedagoger er ofte ansatt i kommunen og jobber i barnehage med barn som trenger ekstra støtte. I Oslo heter det fagsenter eller ressursteam. Jeg vil tro det finnes i alle kommuner :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...