Gjest Birbie Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Alle jeg har snakket med sier at fri arbeidsbil er en stor økonomisk fordel for de aller fleste. Jeg klarer ikke å se denne fordelen for oss. Jeg må ha lest meg blind, for selv om jeg vanligvis ikke har problemer med skattereglene klarer jeg ikke se om jeg har forstått reglene rett. Altså, en person har arbeidsbil til fri disposisjon i fritiden. For denne fordelen blir han trukket ca 4500 kr i mnd + bompenger til og fra jobb og ved annen privatkjøring. I tillegg blir 50 000 kr lagt til som skattbar inntekt på skattemeldingen. Total beskatning blir vel da på ca 60 - 65 000 kr året hvis jeg har forstått skattereglene riktig? Siden dette er en stor kassebil (3 seter) blir den veldig lite brukt privat, og vi må ha en familiebil ved siden av. Hvis jeg har tenkt riktig om beskatningen betaler han i realiteten bortimot 5500 kr mnd for å reise til og fra jobb + fordelen ved å ha bilen disponibel på fritiden. (Og å kunne reise direkte til arbeidssted uten å måtte reise via kontoret først) Med privatbil vil reise til og fra kontoret beløpe seg til i overkant av 40 000 i året (inkludert forsikring og vedlikehold). Hadde arbeidsbilen blitt brukt mer privat hadde det vel lønnet seg, men slik vi har det klarer jeg ikke å se at løsningen med fri bil er økonomisk gunstig for oss. Tenker jeg riktig, eller er det noe jeg har misforstått?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå