Gå til innhold

Dine beste amme-tips (inkl. klær)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er dine beste tips til ammeperioden? Praktiske klesplagg, lure løsninger for amming i offentligheten, amming på natta, you name it! Jeg blir straks mor for første gang og vil gjerne høre erfaringer 🙂

Anonymkode: 6996e...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ammesinglet med litt løs t-skjorte utenpå var mitt svar på offentlig amming. Handlet like mye om at jeg ikke vil blotte magen 😂

I starten ammet jeg kun sittende for å få taket på det, men lærte meg liggende amming så snart jeg kunne for å forenkle nattammingen.

Anonymkode: 848fb...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ammebh (selvsagt). 

Klær som er lette å dra opp, og ikke minst: som holder seg der!! Jeg irriterte meg ihjel den første tiden over klesplagg som falt ned over puppen så babyen ikke fikk tak i brystvorten, og jeg trengte å bruke begge hendene siden jeg både måtte holde babyen, og forme puppen så han fikk tak (liten baby, hard pupp). 

Noen foretrekker å bruke singlet som de drar ned, og så genser som de drar opp. Jeg hadde derimot for små pupper til at singleten klarte holde seg nede under puppen, så den bare skled opp. Så jeg måtte dra opp alt sammen og satt med magen bar. 

Løsningen på det, ble å ha med seg et sjal, e.l. som jeg kunne dekke magen med. Kan også drapere det over skuldrene, så man skjuler litt mer. 

Min baby sprellet og kavet så mye ved hver amming at det å få ammet uten å blotte seg var glemmesak. Så her måtte jeg rett og slett bare lære meg å gi litt faen om jeg ikke hadde mulighet til å vende ryggen til folk om jeg måtte amme. 

Ammepute var gull verdt her. Jeg har lang overkropp og små pupper, og uten puten måtte jeg holde babyen mye med armene, uten noe å hvile på. Det blir tungt når babyen bruker 1-1,5 time pr måltid... 

Og store ammeinnlegg i ull. Jeg fikk klumper i puppene om det så bare var en teoretisk mulighet for å få trekk eller luft under 22 grader på puppene.. Så jeg hadde puppene pakket godt inn i ull til enhver tid. 

Anonymkode: 1b057...9f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler boob ammetopper. Foretrekker ergobaby ammepute. Og press ut noen dråper melk etter amminga og smør brystvorten, så blir du ikke sår.

Anonymkode: 7d273...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HM basic singletter med tynne stropper. De koster bare 49kr, og er så løse i stroppene at du bare kan dra de ned.

Anonymkode: c4985...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ammepute fra Cosyfix reddet ammingen min, da jeg fikk babyen høyt nok opp gjennom hele ammingen. Babyen kunne også sove ved puppen oppå pute mens jeg hadde hendene fri 

Liggende amming var gull verdt, men tok noen måneder før jeg fikk det ordentlig til.

Sjekk http://www.ammehjelpen.no for tips, ammeteknikker m.m.

Kjøp en god amme-bh

ammetopper fra Boob. Jeg fikk aldri til det med singler og topp.

Ikke bry deg om melkeflekker. Da må du skifte og vaske hele tida.

Be om hjelp hvis du blir sår, får følelsen av glødende sverd (sopp) eller annet.

Ikke gi opp selv om du møter på ammeproblemer/utfordringer de første ukene.

Fikk ut hva som fungerer for deg og barnet ditt. Det er ikke sikkert at "min" ammepute er rett for deg, at liggende amming fungerer osv. 

Anonymkode: 57001...b44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammesinglet eller singlet som kan dras under puppene med genser/bluse/T-skjorte over. Sjeldent trengt å dekke mer til under amming offentlig. Drar bare opp bittelitt, «kobler» baby på og trekker så evt singlet mer unna om den dekker nesen. Babyens hode dekker brystet. Om du lekker/baby griser kan du legge klut over singlet/bh som er brettet ned slik du unngår melkesøl på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips er:.

-Kast ammeputen laaangt vekk! (fikk dette tipset på ammepolyklinikk, og det reddet ammingen!) 

-Jeg foretrakk klær jeg kunne dra ned ved amming da jeg ikke likte å blotte magen. En strikkejakke utenpå, ev. sjal hjalp å dekke litt. Om det er kaldt, er det veldig greit med ammesinglet (brettes ned) og genser (dras opp). Da viser du nesten ikke noe. 

-Amme BH. Kjøp noen helt mye, elastiske til starten. Etterhvert kan du investere i noen med cupstørrelse og bedre hold, men vent til melken stabiliseres (noen uker etter fødsel) 

-Lær deg å håndmelke på barsel. Jeg har fått akutt melkespreng flere ganger, men har ikke alltid pumpen med. Da er det greit å kunne sprute ut litt. 

-Gi babyen mat når den vil ha. Ikke hør på de som sier at du bør følge klokken! (Trust me, det tipset kommer) 

-I starten måtte jeg ha en app for å holde styr på hvilket bryst babyen hadde drukket sist fra. Det kan være nyttig, særlig  om barnet er lite eller du har veldig mye melk (da skal den tømme ett bryst helt for å sikre at den får nok fet melk. Deretter kan det andre brystet tilbys) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær:

Ammebh (undertøyets joggebukse.. Jeg gråter mer over at jeg snart må begynne med vanlige bher enn over at ammetiden snart er forbi 😂) med h&ms amme tskjorte over og cardigan utenpå. Perfekt dagtidantrekk som gjør det lett å brette ut puppen til en hver tid.

Om natta brukte jeg ammebh og hadde ei lang pysjskjorte (h&m, de har både i bomull og flanell) som jeg tok på meg når jeg skulle amme for å ikke bli så kald. Merket nemlig at jeg brukte mye tid på å bli varm igjen etter amming om natta som jeg heller kunne brukt på å sove. Sov også med den på om lille hadde kavenatt og ville sove tett på. Hadde vi samsovet permanent så hadde jeg nok kanskje valgt noe mer alla tskjorte / nattkjole, men vi samsov sjeldent og det funka bra for perioder. 

Ammingen:

HUSK PÅ DIN EGEN STILLING! Det er så fort gjort å låse nakker, rygger, skuldre og armer på dårlige ammestillinger, så tenk på hvordan du sitter. Finn ut hvordan du må sitte for å kunne senke skuldrene og test sofaputer, ammeputer, stillinger og sitteplasser. I starten ammer man altså så mye at det er til å le av, og da er det viktig å tenke på seg selv! ❤

Gi en pupp per måltid. Vindusviskeramming gjør at de bare får den tynne melka, og da blir de ikke mette, tykke og deilige. Så en pupp helt frem til du blir slått fordi den er helt tom. Og ja, de sier ifra når serveringa ikke er bra nok 😂

Det er så vanskelig å huske hvilken pupp som var til pers sist, så test hva som funker for deg av feks app, strikk på armen, merke på bhen etc. Jeg er for virrete og var egentlig bare sikker når jeg hadde glemt å lukke igjen bhen, men jeg håper du er mer oppegående enn meg 😉

Ikke kjøp inn masse ammeinnlegg på forhånd. Jeg hadde blitt fora med alle skrekkhistorier om hvor mye alle lekker i starten, og hadde kjøpt inn tre pakker ammeinnlegg før fødsel. Etter ti måneder med amming har jeg to bokser igjen, og vurderer nå om det betyr at vi må få to barn til 😱😂

Siste er det viktigste; Kos deg med ammingen! ❤ Be om hjelp om det gjør vondt, ignorer alle som mener du ammer for ofte og unn deg en god streamingtjeneste eller et lydbokabonnement som underholdning. Husk også at amming er den perfekte unnskyldning til å ta en time out fra folk og fe om du er på besøk eller har besøk, og at det under amming er lov å spise sjokolade uten å måtte dele med noen andre enn puppen 😉😘

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha en avslappet holdning til det, får du store problemer så er det bedre å gi flaske enn at ammingen driver deg inn i fødselsdepresjon.

Anonymkode: 1a6ba...a12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er jo alt nevnt, men her er mine tips:

For trilleturer utover våren /sommeren så er det supert å ha en vindtett og litt fora vest. Det er ofte fristende å kaste jakka når det begynner å bli varmere, og man svetter i oppoverbakke. Men det er alfa omega å ikke bli kald på puppene. Hvis man så stopper for å amme ute, så kan man ta vesten på barnet. Blir som en "sovepose" bare med åpning nederst. Mye kjappere enn å styre med å få på en sulten unge ekstra klær før han skal opp av vogna. 

Ellers er mitt beste ammetøy-kjøp to kjoler fra Ilse Jacobsen, litt dype i utringningen og mye stretch i stoffet. Supre å amme i, pene, og best av alt: brukes fortsatt nå, året etter ammeslutt, siden de jo ikke egentlig er "mamma-tøy". Men de kjøpte jeg først når poden var noen måneder, og jeg var ferdig med melkespreng/streve med å få tak/melk overalt-perioden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bedre tips enn det som allerede er skrevet;må må bare få skrevet noe jeg har lagt merke til. Ingen som legger merke til om man ammer offentlig,de aller fleste har fjeset nedi mobiltelefonen sin😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten hatt baby i vognposen dersom jeg har måtte ammet ute. Har jo vært kjølig ute hittil. Unngått styr med påkledning på sulten baby. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...